Assalamualaikum wa rahmatullahi wa barakatuh,

  Sanak Nanag dan anggota millis sekalian,

  Tahniah saya ucapkan kepada Konsorsium Pengembangan Masayarakat Madani
(KPMM) atas usaha terbaru ini untuk meningkatkan pelayanan kepada turis  baik
dari dalam mahu pun dari luar Indonesia. Semoga peningkatan mutu  tahap service
kepada tetamu kita akan membawa kebaikan kepada Sumbar  secara keseluruhannya.

  Namun begitu, saya khawatir jika berlaku  layanan yang kurang  menyenangkan
kepada turis luar negara yang tidak diliputi (not  included) dalam riset ini
tidak dapat kita atasi kerana feedback  tersebut memang tiada. Tambahan pula
kebiasaannya, turis luar negara  akan diam saja walau pun mereka kurang puas
hati.

  Saya tidak menyarankan agar turis dimanjakan atau diagungkan, sekadar
sebagaimana orang lain (negara lain saperti Thailand atau Vietnam)  melayani
tetamu mereka. Rasanya pihak berwajib di bandara sendiri perlu  sensitif atas
keperluan turis - seperto troli, WC, newstand (untuk  newspaper, magazines dan
sebagainya - turis biasanya gemar membaca),  sopan-santun petugas, senyuman
yang ikhlas -    dan sebagainya. Saya pasti perubahan boleh dibuat, contoh yang
jelas  kepada saya ialah gadis-gadis Indonesia yang bekerja dengan Saudi
Airlines cukup cekap dalam pekerjaan, peramah dan mesra.

  Sebagai anak Minang di rantau, yang biasa merasakan kesusahan dan kepayahan
hidup untuk berjaya, selalu saya ingatkan diri saya sendiri "ask yourself what
you need to do."

  Sebagai anak Minang di rantau, saya amat ingin melihat kekayaan dan
kemakmuran yang ada di Sumbar dinikmati sepenuhnya oleh warga Sumbar  sendiri.
"Jiran kaya kita bahagia" kata mantan Perdana Menteri  Malaysia, Tun Mahathir.

  Wassalm,
  Idris Talu (57)

KPMM <[EMAIL PROTECTED]> wrote:              Salam,

  Bersama ini kami beritahukan kepada seluruh   masyarakat dan mitra KPMM bahwa
dalam rangka peningkatan mutu layanan terhadap   konsumen Bandara Internasional
Minangkabau, KPMM bekerjasama dengan YLKI   mengadakan program Konsultasi
Publik & Peningkatan Mutu Layanan Jasa Bandar   Udara 2008.

  -------ambo kuduangkan--------------

Website: http://www.rantaunet.org
- Mematuhi Peraturan Palanta RantauNet, lihat di
menyampaikan komitmen akan mematuhi Peraturan yang berlaku.
jalur pribadi.