Assalamualaikum w.w. Inyiak Sunguik, Sanak Adyan, Sanak Taufiq Rasyid, dan para sanak sa palanta,

Tarimo kasih ambo sampaikan ateh makin bakambangnyo pamahaman ambo tantang arati
 kato 'sandi', jadi nampaknyo indak tabateh ka ibarat batu sandi nan dipakai katiko kito ka
mambuek rumah sajo. Ambo alah mambukak situs nan manjalehkan tantang adat
Pandai Sikek, dan sabana tatarik paratian ambo ka penjelasan di bawah ko.

"  Baitulah

      dasar adaik nan barlaku di Pandaisikek, sajak badirinya" tahun 1805 Masehi.

      Jadi sajak sabalun parang Padri, dan sabalun parjanjian Bukikmarapalam.

      Sajak itu alah samo bapakai aturan adaik jo aturan agamo manuruik prinsip jalan

      duo nan baturuik, kato duo nanbapakai, partamu jalan adaik kaduo jalan

      sarak. Kaduo-duo aturan adaik jo agamo dipakai manjadi aturan dan

      filter perilaku. Dalam arti walaupun sasuai jo agamo tapi indak sasuai jo

      adaik sulik untuak dilakukan. Baitu pulo, bia sasuai bana jo adaik tapi

      indak sasuai jo agamo indak dapek pulo dilakukan. Jadi nan bisa

      dikarajokan hanyolah sasuatu nan dibuliahkan oleh kaduo aturan itu.

Adapun adaik Minangkabau, sajak parjanjian Bukikmarapalam, mamakai prinsip Adaik basandi sarak sarak basandi kitabullah. Sabalunnyo adaik basandi alue, alue basandi mupakaik (demokrasi caro kininyo)

Sabananyo kalau diparatian antaro adaik urang Minangkabau jo adaik urang Pandaisikek  sangaik babedo. Karano adaik urang Minangkabau alah malalui parubahan (evolusi) wakatu parang Padri. Sadangkan adaik urang Pandaisikek sasuai sajo jo urang Padri sabab sarak lah tamasuak kadalam dasar adaik nan bapakai."

Ado nan manarik paratian ambo dalam wacana kito tantang ABS SBK ko, yaitu silang sangketo nan tajadi sabananyo indak tantang hal nan mandasar, khususnyo indak tantang Rukun Islam dan Rukun Iman, tapi tantang wujud kalimbagoan sarato tantang pengamalannyo dalam sikap, perilaku dan perbuatan sehari-hari dalam masyarakat, ringkasnyo tantang norma etika atau norma moral. Masalah ko mungkin bisa masuak dalam apo nan disabuik urang sabagai proses 'inkulturisasi atau 'akulturasi' antaro dua kebudayaan nan babedo asanyo satu samo lain.

Kalau ambo paratikan penjelasan di ateh, adat Pandai Sikek ko mungkin bisa manjadi pilihan E, yaitu dalam hiduik bamasyarakat  bausaho sacaro sadar untuak manyatukan norma moral adat jo norma moral nan diajakan agamo, dan manjadikannyo  sabagai pegangan nan utuh, sahinggo indak ado konflik nan timbua, tantunyo tamasuak dalam masalah kekerabatan dan hukum waris nan salamo ko banyak jadi masalah. Sikap dasar nan dianuik labiah tabuka, indak a piori , untuak kamaslahatan basamo. Sacaro konseptual mungkin bisa disabuik alah ado 'planned social change' , parubahan sosial sacaro tarancana. Ambo sadang bapikia-pikia tantang baa caronyo marumuskannyo nan tapek  ka dalam Draft Hukum ABS SBK.

Tantangan bagi kito adolah baa caronyo maangkek intisari dari panyatuan antaro adat jo agamo, nan alah bajalan baiak di Pandai Sikek ko, ka tingkek Minangkabau maso kini, nan kaadaannyo bamacam-macam. Jo kato lain, baa maadokan 'planned social change' untuk saluruah Minangkabau. Jaleh bahaso iko karajo gadang dan bajangko panjang. Untuak itu gagasan Dr Mochtar Namin tantang adonyo Dewan Adat dan Syarak jaleh paralu.

Wassalam,
Saafroedin Bahar
(L, 70+6+22, Jakarta)
'Taqdir di tangan Allah, Nasib di tangan Manusia'
'Ya Allah, tunjukilah selalu aku jalan yang lurus dan Engkau ridhoi'
''Sebaik-baik manusia adalah yang bermanfaat bagi manusia lainnya'
'Mari berlomba berbuat kebaikan'
'Puji syukur aku sampaikan pada-Mu ya Allah, atas segala rahmat dan nikmat yang telah Engkau anugerahkan kepada aku dan keluargaku'.
'Setiap manusia adalah baik, sampai terbukti sebaliknya'
'Jangan pernah berhutang dan jangan mudah berpiutang'