Deze mail stuurde ik net naar een andere mailinglist met ex-collega's (als je 'm daar al hebt gelezen hoeft het hier dus niet meer), maar hier past ie ook wel:

Simon noemt die opgeblazen terreinauto's, de zogenaamde Sports Utility Vehicles ofwel SUVs, structureel Tonka's. Herinner je die onverwoestbare speelgoedauto's uit de jaren 80 misschien? Bekend door de advertentie met een olifant die een poot op zo'n Tonka zette om te bewijzen hoe sterk ze zijn. Bij mij in de zandbak vroeger zat een ettertje die gooide met die dingen. Zo weekdier die de korsten van zijn witbrood ook niet op hoefde te eten van z'n moeder. Hij zal inmiddels wel LPF stemmen.

Op z'n Simons deed ik even een Google Image Search en ik vond het bekendste Tonka model. De knalgele dumptruck: http://www.cutechick.com/z1996/TonkaDumpTruck.GIF Die heb ik dus een keer naar mijn hoofd geslingerd gekregen. Is dat nou ook een vorm van 'branding'? Ik zal het merk Tonka in ieder geval nooit vergeten.

Anyways, de Tonka's bestaan nog! http://www.tonka.com/tonka/pl/page.history/dn/default.cfm

In 1947 zijn de eerste gemaakt door een bedrijf in tuingereedschap bij Lake Minnetonka in Minnesota. Vandaar de naam Tonka. Het is maar even dat je het weet.

OK, met de Tonka als gegeven ga ik even verder zoeken op internet. En ja hoor. Er is weer iets mafs, internet is geweldig.

http://www.nickh.org/pix/picture.html

I was driving along I-696 and spotted a big semi with a bulldozer strapped down on the on the trailer. This shouldn't surprise anyone, that's how bulldozer's get carried from site to site, right? What caught my eye was the brand name of this 'dozer. Not Caterpillar, not Komatzu, not John Deere, but rather, Tonka!

En hij heeft vier foto's genomen van het miniscule stukje speelgoed middenop die enorme oplegger.

http://www.nickh.org/pix/tonka1.jpg
http://www.nickh.org/pix/tonka2.jpg
http://www.nickh.org/pix/tonka3.jpg
http://www.nickh.org/pix/tonka4.jpg

PS. Trouwens, er is ook echt zo'n SUV die zonder ironie een Tonka wordt genoemd. De Ford Tonka, gruwelijk lelijk. http://www.auto.de/ConceptCars/Ford_Tonka.htm

En nu weer terug aan het werk! Of nee, lunchen!

--
ReindeR