Guido van der Werve ken ik van mijn tijd dat ik werkte bij de bioscoop. We hebben toen enorm veel plezier en troep gemaakt. Er ging geen dienst voorbij waarin we niet minstens een keer slap van de lach hadden gelegen door de practical jokes die we bedachten. Meestal zat ik op de fiets naar huis nog na te grinniken, met spierpijn van het lachen vergelijkbaar met die na het leveren van een goede sportprestatie. Je kan ontzettend veel lol hebben met bekertjes, servetjes, bioscoopbezoekers, snoepgoed en dergelijke. Er is heel weinig nodig. Een manager die weinig doorheeft hoogstens, maar als we weer aan het werk gezet werden zag die er de lol wel van in "maar nu wel weer aan het werk hoor". Als het werk maar gedaan werd en dat lukte ook altijd wel. Toen er een andere manager kwam was de lol ook verdwenen "regels zijn regels" (en wij ook). Aanstaande zondag reünie trouwens.

Vandaag  studeert hij af op de Rietveld met een leuk filmpje las ik
vanmorgen in de Volkskrant. Zoals filmadvertenties creatief omgaan
met citeren doe ik dat nu ook even:

"Zes leden telt de lichting 2003 van de afdeling Voorheen
Audiovisueel van de Gerrit Rietveld Academie.
(...) Eén documentaire steekt er met kop en schouders bovenuit, twee
korte zijn de moeite waard,
(...) Andrew Reid van Pablo Pijnappel (...) Guido van der Werve
maakte de installatie Nummer twee, waarin de regisseur achteruit de
straat op loopt, omver wordt gereden en vervolgens wordt toegezongen
door vijf ballerina's, afkomstig uit een politiebusje. (...) Ook mooi
is de 16mm-film Natuur en ideaal van Herman Verhagen, (...)"

Het is 'm dus toch gelukt om af te studeren na 4 jaar lang
vruchteloze pogingen om van school getrapt te worden. Maar dat kan
eigenlijk alleen als je niets doet en dat is weer het tegendeel van
Guido. Ik herinner me een project van hem om het beleid van de school
te kritiseren. Hij was van plan om 2 grote standbeelden van hemself
naast de ingang te zetten en de examencommissie zou dan luisteren
naar een Russisch gedicht terwijl ze naar een roofvogel in een loop
op een monitor zouden kijken. Terwijl er 30 in het zwart geklede
gemaskerde mensen zwijgend omheen zouden staan. Ik was dus ook
geronseld en het was reuze spannend gek genoeg. Jammer genoeg was
niet iedereen even goed gecast en waren de standbeelden er niet. Dat
was dan ook het commentaar van de docenten: goed, maar uitwerking had
nog beter gekund. Weer mislukt om van school getrapt te worden!

Hij mailde me al: