Marius Luca wrote:
Noi folosim Linux peste tot (desktop/dezvoltare/productie... chiar si
intr-un procent respectabil la QA).

Mai sunt si alte "instalatii enterprize" care folosesc exclusiv OSS
(care sunt ceva mai mari - exponential chiar) decat cernavoda si
fabrica de vinuri din colt. La exemplele date de tine, te asigur ca se
putea pune OSS, doar ca "fondurile" au venit targetate pe fundatia
S.P.A.G.A., si s-a pus m$.

Linux este ready for everything. Depinde insa de cine ia decizia...
Linux o fi el ready, dar sunt diverse aplicatii, care tre scrise de cineva, si care inca nu ruleaza pe linux.

In principiu nu windows e neaparat ne-desktop ready, cat producatorii de software sunt fie prea prosti, fie bine spaguiti sa nu dezvolte pt linux. Si oricum, software-ul de control al proceselor tehnologice nu intra tocma' la categoria "desktop applications". Corel, Photoshop, Arhicad insa ar intra.

Ca sidenote, unul dintre prietenii mei e arhitect, si folosete ca desktop cel mai adesea Linux, pt ca Vista (ca are licenta pe vista) ii repugna. Are un BricksCAD si un Arhicad 9 pe linux (Arhicadurile noi nu merg in wine). Asa ca de cate ori are un proiect mai complex injura de 2-3 ori si buteaza in Windows, ca n-are cu ce sa proiecteze. Mai nou cauta sa-si faca un osx86 cava, ca pe ala merge Arhicadu'. Ca el sunt multi plictisiti de XP SP3, de Vista, de toate rateurile alea, dar sunt blocati pe platforma, pentru ca producatorii cu pricina au fost cel mai probabil spaguiti sau santajati sa nu scoata versiuni de linux. Doar animatorii 3d sunt mai fericiti, ca Maya merge de rupe pe linux.

Pe de alta parte Linux in sine e vinovat pentru lipsa de jocuri si aplicatii multimedia. Sa va povestesc cumva ce haos este inca in sistemul de sunet al Linux (la fiecare an mai apare un layer, OSS, Alsa, Pulse Audio, ESD, pana mea, mai era si sound deamonu de kde si multe alte balarii). Apoi se apuca cineva sa faca un joc pt linux, cand nu e sigur daca peste juma de an pe distributiile majore va mai merge sunetu ? Ba nici distributiile majore nu s-au pus de acord cu o arhitectura oarecare, sa usureze munca developerului. Ca urmare aplicatii proprietare folositoare (Xlite imi vine in cap) ... nu prea merg decat cu hack-uri de kko, emulare OSS din alsa cu salt peste pulse audio si ESD disabled de exemplu. No apoi ce average user o sa faca asa ceva ? Microsoft DirectX e o chestie buna din punctu asta de vedere.

Sa speram ca globul se va sparge in viitorul apropiat. Pana atunci linux desktop e bun sa te dai pe net, sa te uiti la filme, sa editezi 2 documente, sa dai un email, sa programezi (chiar profi). Pentru toate activitatile de management, contabilitate si control al proceselor (de obicei mai mult de 90 la suta din firma, daca nu e firma IT) o sa tre sa pui windows, indiferent daca vrei sau nu. Neah, nici macosx nu merge decat la graficieni and fanboys.

Marile firme isi permit sa faca economii (reale) creind departamente de programare care sa faca/adapteze ceea ce au nevoie cum au nevoie si pe ce platforma au nevoie. Small and medium sunt insa inchisi pe platforme MS. Nu e amuzant ca sistemul de rezervari online de bilete de avion al Amadeus ruleaza pe Solaris, dar nu au clienti publici decat pentru windows (si aia niste activx-uri de kkt) ? Mie greu sa cred ca n-au primit niste "stimulente" de pe unde trebuie sa faca o faza asa de jenanta. Singurii mai "bazati" de care stiu ca au si chestii de linux sunt Oracle si SAP. Din nefericire Gigi SRL va avea de obicei Ciel sau mai stiu io ce balarie ieftineala scrisa in delphi pentru windows. E nedrept sa compari google, yahoo, SAP, Oracle sau mai stiu eu ce granzi cu o firma mica/medie din domeniu complet paralel cu IT-ul si sa spui ca n-au linux doar ca nu vor ei. Pur si simplu nu au resursele financiare si umane necesare sa sunteze. Pe termen lung ar face economii, insa investitia initiala ar fi serios mai mare. Lucru care nu-i incanta pe antreprenori de nici o culoare.

Dragos