> E posibil sa tina cumva de WM (pentru ca daca ma gandesc bine, pe vremea
> cand foloseam gnome nu aveam problema asta, dar yet again aveam squeeze nu
> wheezy), asa ca daca ajuta la ceva am xfce4 (4.8.3-2 din wheezy, cu xfwm-ul
> de aceeasi culoare).

In KDE, daca folosesc Click to focus strict si am mouse-ul in afara ferestrei,
Shift+Insert trimite textul la fereastra cu focus.

In mod normal eu folosesc Focus follows mouse si jucandu-ma sa vad cum se
comporta la mine am observat ca sunt mai multe moduri in X-ul actual. Poti sa
ai click to focus cu mouse precedence si atunci e posibil ca fereastra activa
de keyboard input sa o considere pe cea de sub mouse, chiar daca ai focus pe o
alta fereastra.

Behavior-ul este dat de configuratia VM-ului. Cel putin in KDE.