-------- Original Message --------
Subject: [rlug] flame de vineri ( ubuntu)
From: Mihai Badici via RLUG
To: Romanian Linux Users Group
Date: 3/22/2024, 9:13:43 AM
Acum că e vineri m-am gândit să lansez un flame, zilele trecute era traficul
prea mare pe listă :)

Iacă-tă ce am pățit: am primit un vps cu ubuntu 20 configurat cu netplan să
instalez o aplicație.

Doar că aplicația mea avea nevoie de un python mai mare, 3.10 măcar, decât cel
din distribuție, care e 3.8

După tot felul de manevre nereușite am ajuns la concluzia că soluția cea mai bună e să fac un dist-upgrade, așa că am purces pe această cale.

Toate bune și frumoase dar după restart... pauză .

Noroc că aveam un vnc și am constatat că nu mai am nici o adresă de IP pe
interfața de rețea.

După ce mă tot învârt și mă sucesc aflu și motivul: netplan e scris în python și după toate manevrele mele , utilitarul fusese dezinstalat.

Eu înțeleg foarte bine de ce ubuntu folosește netplan:

Am un config ca mai jos, care poate fi ușor de manevrat de scripturile de configurare automată, așa că e util pentru deployment:

version: 2
  renderer: networkd
  ethernets:
    ens18:
      match:
        macaddress: xxxx
      addresses:
        - 192.168.2.1/24

Totuși, cu toate că am început calculatoarele cu Cobra și interpretorul de Basic, așa că simt o solidaritate cu kizii de azi care au făcut o pasiune pentru interpretorul de python, tot

nu înțeleg de ce ai avea nevoie de python doar ca să poți porni computerul (a, da există și networkmanager, și mai distractiv, țin un serviciu pornit permanent ca să mă uit dacă mai apare vreo rețea wireless nouă pe proxmox-ul meu :))

din cate mi-am dat seama, noob in cloud-init, asta cu netplan-ul vine de la
cloud-init si din cate am inteles
e pe principiu "hai sa avem un standard unificator --> acum avem un standard in
plus"

parese ca netplan-ul asta e doar un layer de translatie de la un format de
informatie (yml) la formate
native sistemului, in cazul tau de mai sus traduce/genereaza fisiere networkd

eu am incercat la masini virtuale sa folosesc cloud-init-ul (care ar fi minunat ca se elimina etapa de instalare a masinii virtuale) dar mi-am prins urechile (din lipsa de timp) si quick and dirty am instalat masinile cu kickstarturi
generate automat ..

iar in ceea ce priveste networkd-ul IMHO e tot ceea ce si-ar dori un admin si
cum ar trebui sa fie
setarile de retea: fisiere text, compozabile, cu capabilitati de match per
diverse informatii/contexte
doar se arunca/genereaza fisierul la locul lui si gata

Adrian

Pe un old good slackware un rc.inet1.conf arată cam așa:

IPADDR[0]="192.168.0.3"
NETMASK[0]="255.255.255.0"
USE_DHCP[0]=""
DHCP_HOSTNAME[0]=""