Da, cam asha sustine idealismul, incepand de
la Zimmern incoace. Numai ca aici e vorba de o deosebire dintre doua
filosofii ireductibile una la cealalta. Daca oamenii se pot
imbunatati, atunci "o entitate politica mondiala" va redistribui
resursele in mod echitabil.

Eu sunt adept a ceea ce se cheama "realism clasic", sau al naturii
umane si  nu cred ca aceasta posibilitate exista. Cele doua
conceptii rivalizeaza de cand e lumea sin u se refera doar la IR,
intalnindu-se de pilda si in sociologie. Aceasta nu e doar o citare
din Morgenthau, ma pueam referi si la Arthasastra, Mencius, Shang
Yang, Han Fei, si desigur Tucidide. Neorealismul adauga un criteriu
social, dar aceasta se poate reduce la factori "individuali", la
acest nivel de generalitate, in stil Weber.

Problema cu dilema securitatii este ca depinde de o conceptie cam
statica. Daca actorii politici nu urmaresc obtinerea securitatii,
ci  mai mult dominarea, atunci aceasta nu prea are valoare
explicativa. De exemplu, este dificil de sustinut ca Roma antica a
ocupat cam toata lumea, din ratiuni defensive.

Nu e deloc sigur, din punctul meu de vedere, ca o entitate mondiala
ar fi egalitara sau justitiara. Cred ca ar reprezenta tot un
instrument de forta, aflat in mainile unei elite. Daca cei 80% s-ar
uni, prin vreo minune, nu ar avea mijloacele necesare pentru a
castiga si daca ar iesi victoriosi, nu exista garantii ca ar crea o
lume mai buna (sunt influentzat si de autori distopici gen Huxley).
Plus ca nu cred nici in prezumtiile pozitivismului stil Comte.

Factorul militar este, totushi esential, in IR, asha cum fara
politie, nu s-ar aplica legi ("continuarea politicii…"). Dar nu este
singurul si poate fi vazut ca o consecinta a unei agregari de
valori, abilitati, dezvoltare economica, demografie, etc. Oricum,
criteriul militar reprezinta o constanta din Antichitate.

--- In [EMAIL PROTECTED], Romanescu Salomeea

http://us.click.yahoo.com/J8kdrA/y20IAA/yQLSAA/RR.olB/TM