"După 5 luni în care, în numele grupului de oameni pe care-i reprezint, m-am adresat, în nenumărate rînduri, prin hîrtii înregistrate, Direcţiei de Administrare a Parcului Naţional Ceahlău, cerînd respectarea legii şi aplicarea Codului Muncii şi n-am primit nici un răspuns, ne-am hotărît să acţionăm în instanţă", a explicat succint Paul Papalicef motivul conflictului de drepturi dintre salvamontişti, Consiliul Judeţean şi Direcţia de Administrare a Parcului. "Pentru că nu am primit diurnele de deplasare, sporurile care ni se cuvin, nu ne-au fost plătite orele suplimentare, n-am beneficiat de alimentaţia de protecţie stabilită prin lege am făcut o grevă de 10 zile, dar am fost ignoraţi total. Prin urmare, am deschis acţiune împotriva Consiliului Judeţean Neamţ pentru drepturile neacordate aferente anului 2004 şi împotriva Direcţiei de Administrare a Parcului Naţional Ceahlău şi Salvare în Munţi, pentru perioada ianuarie-iunie 2005. Pe de altă parte, m-am adresat prefectului căruia i-am solicitat demararea unor controale pe linie de legislaţie a muncii, mă voi adresa şi direct Inspectoratului Teritorial de Muncă şi Camerei de Muncă Neamţ, precum şi Ministerului Turismului care trebuie să verifice modul în care este aplicată în teritoriu Hotărîrea de Guvern 77/2003".

Dincolo de faptul că salvamontiştii au ajuns să-şi ceară drepturile salariale în instanţă, şeful lor reclamă şi lipsa medicamentelor de primă necesitate şi a tuburilor de oxigen din trusele de prim ajutor. "Turiştii care ajung la Dochia în stare de epuizare sînt în pericol de moarte pentru că nu mai avem deloc oxigen şi singurul fel în care pot fi ajutaţi este oxigenoterapia prin mască. Cît priveşte medicamentele, avem doar cîteva resturi de anul trecut. Nu ştiu cum poate explica Direcţia această situaţie, dar eu cred că nimeni nu are dreptul să se joace cu viaţa oamenilor", a mai precizat Raul Papalicef.

În plîngerea adresată prefectului sînt trecute în revistă şi motivele care au determinat conducerea salvatorilor montani să acţioneze în instanţă, dar şi modul în care Salvamont a ajuns să traverseze "cea mai neagră perioadă din toată existenţa sa": "Această structură ar trebui să funcţioneze în baza HGR 77/2003. Spun "ar trebui" deoarece în luna septembrie 2004, unitatea este desfiinţată de grupul consilierilor PSD la iniţiativa d-lui D.V. Constantin şi înglobată într-o altă direcţie care-i confiscă atît contul, cît şi personalitatea juridică. Mai mult, în hotărîrea de înfiinţare a DJAPNCSM nici nu se mai pomeneşte de HG 77/2003. În data de 6 ianuarie 2005, Consiliul Judeţean votează un nou regulament de funcţionare care, prin conţinutul său, face ca activitatea de salvare în munţi să fie compromisă. Atît noul regulament cît şi procedura de angajare a noului director se fac cu încălcarea flagrantă a OM 850/2003. Serviciul Salvamont este de atunci ţinta unui proces de hărţuire permanentă. Direcţia de Administrare nu are nici pînă la această dată un regulament de ordine interioară, deşi legislaţia muncii prevede realizarea lui în termen de 60 de zile de la apariţia regulamentului de funcţionare. (...) De mai bine de două luni nu se mai efectuează protecţia muncii în condiţiile în care specificul meseriei noastre este cu risc mare de accidentare. Nu se dotează personalul cu echipament de protecţie. Nu beneficiem de medic de medicina muncii, se refuză acordarea sporului de lucru în condiţii de încordare psihică deosebită şi suplimentarea concediului de odihnă. Pentru toate aceste probleme ne-am adresat, timp de 5 luni, atît conducerii Direcţiei, cît şi Consiliului Judeţean, dar nu am primit nici un răspuns. Ne adresăm dumneavoastră în calitate de garant al respectării legilor şi hotărîrilor de guvern, în speranţa rezolvării acestei situaţii atipice pentru un stat de drept. Vă cerem totodată sprijinul în demararea unor controale ferme ale Camerei de Muncă şi Inspectoratului Teritorial de Muncă".

Fără a avea timpul necesar să citească sesizarea lui Raul Papalicef, prefectul Toader Mocanu a declarat că-şi va formula o opinie şi va da un comunicat de presă pînă la sfîrşitul acestei săptămîni, dar în principiu, Consiliul Judeţean nu are dreptate şi vrea "să reducă la tăcere acest serviciu".

Preşedintele CJ, Dan Constantin crede că Raul Paplicef s-a dat în judecată singur pentru că atît timp cît a deţinut funcţia de şef al Serviciului Salvamont, inclusiv în 2004, trebuia să-şi plătească oamenii. "O să-l scoatem vinovat că n-a acordat drepturile oamenilor săi. Trebuia să-şi dimensioneze bugetul aşa încît să-i ajungă banii. Văd că degeaba am discutat cu el vineri, că n-a înţeles nimic. Cred că această acţiune în instanţă este de fapt un răspuns la cererea Direcţiei de a preda arhiva Salvamontului şi cărţile de identitate ale maşinilor care trebuie înregistrate pe Direcţie. Domnul Papalicef nu pricepe că e un salariat plătit din bani publici şi muşcă ori de cîte ori se simte încolţit. De fapt nu este decît o unealtă politică folosită de alţii aşa cum le dictează interesul. De ce nu a spus că are o acţiune de evacuare din spaţiul de la Dochia, formulată de SC Durău SA? De ce nu a vorbit despre faptul că Serviciul Salvamont care este o structură a Consiliului Judeţean nu are nimic şi toate bunurile, inclusiv cele rezultate din programul danez, aparţin Asociaţiei Salvamont care este a lui Raul Papalicef? De ce spune de consilierii PSD, cînd plenul a hotărît înfiinţarea Direcţiei? Foarte bine că l-a invitat şi pe domnul prefect la această dispută, aştept cu interes poziţia domniei sale, care sper să fie în concordanţă cu legea".
Cristina MIRCEA

www.ziarulceahlaul.ro

Then she'll be a true love of mine"
www.arin.ro