--- In romania_eu_list@yahoogroups.com, "Administrator"
<[EMAIL PROTECTED]> wrote:

> [...]
spun nimic despre starea invatamantului. Marea masa a studentilor ce
face ? Insisi acesti elevi premiati, cine i-a pregatit? Eu provin
dintr-un liceu de elita care la olimpiade se baza exclusiv pe
eforturile personale ale elevilor, eventual pe meditatiile private
plus teroarea de la clasa. Puteti sa-mi spuneti ce s-a schimbat intre
timp? Eu am mai dat pe acolo, si parerea mea, iarasi strict personala,
este ca a ramas "brand"-ul, insa au inceput sa dispara performantele.
Elevii nu stiu sa faca un referat, tot ceea ce stiu sa faca este sa-l
downloadeze de pe net.

>   Na ca ma bagai si eu in vorba.
>   1. Profesorul poate fi un geniu, daca elevul nu vrea sau nu este
interesat de materia xxx, ... degeaba !

Exact, insa problema se pune oarecum in sens invers: daca elevul deja
este selectionat, atunci poate ar fi bine sa mai uitam din mitul
fondator al lui Gheorghe Lazar si sa ne gandim ca educatia este, pana
la urma, o activitate normala.

>   2. Profesorul poate fi un bou cu tate, daca elevul vrea sa invete,
... invata si singur !

Da, insa mai trebuie sa treaca si clasa... si examenele ! Pentru
acestea, au trebuit inventati profesorii. Cu meditatiile de rigoare.
Chiar daca, in principiu, nu ar fi cazul.

>   3. "Scoala" se face la scoala doar pt. a invata sa scri, sa
citesti, sa aduni si sa imparti. Restul este studiu INDIVIDUAL !

Nu neaparat individual. Am cunoscut o serie de organizatii care isi au
ca scop (unic sau nu) educatia nonformala. Despre asta voiam sa spun.
Daca am privi atent la ce se intampla acolo, am gasi macar o parte din
raspunsul pe care-l asteapta "educatia" institutionalizata.

>   Si atunci unde este meritul sistemului ? Bineinteles ca ii tineti
partea, caci va aflati inauntrul lui, insa poate ar fi bine sa fiti de
partea schimbarii atunci cand este cazul.

>   4. Normal ca orice ... profesor "tine de felie". Cam ce ai vrea
dumneata ? Sa se trezeasca cu o inspectie de la "centru" ?, pardon
acum se zice Inspectorat.

Mda, cam acesta este riscul. De fapt este acelasi model ca si cel
utilizat, nu demult, cu privire la politistul care dintr-un exces de
zel i-a arestat pe sepepistii agresori ai trabantistului. Ghici cine a
fost cel "penalizat" ? Mama, ce repetitive vremuri traim...

>   Doresc sa spun, ca sa fiu mai bine inteles, ca eu consider
situatia olimpicilor la fel cu cea din sport. Cu alte cuvinte, daca un
antrenor foloseste metode opresive pentru a obtine performanta,
valoarea sa este nula, indiferent de cate medalii olimpice obtin
sportivii sai. Chiar daca, la limita, poate fi considerat de catre
unii ca un motiv de mandrie nationala (ceva gen bataliile lui Stefan
cel Mare, ori nationala de forbal), dincolo de faptul ca oricum
acestia vor prefera, invariabil, sa-si continue studiile in afara
tarii, faptul ca exista un olimpic medaliat nu inseamna ca aceleasi
metode pedagogice pot fi aplicate tuturor. Exista persoane care se
pricep sa lucreze cu supradotati (desi nu prea stiu sa fie multe
specializari in acest sens), mai sunt si destui care ar dori sa
lucreze cu indivizi normal dotati, iar altii prefera sa lucreze cu
persoane avand anumite deficiente. Si atunci intreb: Care sunt
performantele sistemului educational romanesc in aceste domenii, cu
nimic mai putin importante decat cele olimpice ?

>   5. Gresit. La 1.000 de elevi, 100 sunt cu scuzele de rigoare
handicapati, 500 sunt mediocrii, 399 sunt branza buna in burduf de
caine (depinde de prof daca face ceva cu ei) si unul poate, poate e
exceptional. :) Idem si pt. profesori. [intamplator cunosc "sistemul"
de invatamant din casa. :(  ]

Na bun. Si cu cei handicapati ce facem ? Au si ei la fel de multe
drepturi ca si cei superdotati. In plus, au mai multa nevoie de
asistenta. Parerea mea este ca mai degraba in latura asta se pune in
valoare ceea ce mentionati dumneavoastra mai jos, acea "chemare". Cu
conditia sa poti sa faci si sa fii la curent cu instrumentele
necesare. De aici necesitatea formarii profesionale adecvate.

>   Cu regret trebuie sa va spun, insa, ca nu suna deloc incurajator
ceea ce spuneti dumneavoastra, adica daca eu am plecat si asta e vina
mea. Mai presus de toate, incercati sa nu mai amenintati. Eu am plecat
pentru ca nu mai suportam salariul ridicol, apoi faptul ca nu aveam la
dispozitie nici o cale de formare veritabila (perfectionarea prin
grade didactice, pe banii nostri,e o adevarata jignire, de fapt),
pentur ca nu-mi mai permiteam sa-mi cumpar carti (nici la biblioteca
judeteana nu se mai cumparau de mult timp ce ma interesa pe mine),
apoi din cauza faptului ca unicul lucru ce-l faceau superiorii erau sa
ma umileasca, si nu doar pe mine, iar despre ajutor din partea lor
nici nu putea fi vorba. Cat despre elevi, putin le pasa. Ah, si nu mai
suportam gandul ca in iunie iarasi vin examenele cu supravegheri si
corectari, unde, daca o sa fiu cuminte, o sa mananc iarasi pe
saturate, eventual o sa primesc un plic si o sa mai platesc niste
datorii din banii dinauntru.

>   6. Gresit. Perfectionarea profesionala NU este obligatia statului
!!!! Este obligatia dvs. daca doriti, daca nu ....

Asa cum ati pus dumeavoastra problema, cred ca e loc de discutie.
Anume, este in interesul cetateanului roman ca educatia sa fie una de
calitate. In momentul actual exista foarte putine posibilitati de
formare profesionala veritabila, in timp ce metodele pedagogice sunt
mult in urma vremilor. Cum salariile profesorilor sunt practic
insuficiente pentru a le asigura un trai decent, investitia proprie in
formarea profesionala iese, practic, din discutie.
Exista o singura sursa relativ clara de a obtine granturi de formare
profesionala individuala, prin Socrates- Comenius si prin Socrates -
Grundtvig (Asta pentru educatia adultilor). Problema este ca aceste
programe sunt de tip competitiv, daca obtii o astfel de finantare
(care nu acopera integral costurile, insa orisicat), trei ani devii
ineligibil (stiu asta cu exactitate, intrucat am beneficiat anul
trecut de un astfel de grant UE). Deci programul este selectiv, ceea
ce este bine pana la un punct, insa sistemul are actualmente nevoie de
o infuzie masiva de "know-how". Nu oricui, ci cui vrea cu adevarat.

>   Doar nu vreti sa cotizez eu prin taxe si impozite ca sa deveniti
dvs. academician. Si asta eventual. Adica daca va tin curelele.

Pe mine nu ma intereseaza sa ajung academician. Nu asta este ideea.
Dar nu inteleg de ce va cramponati de ideea ca "prea multa scoala
strica". E drept, ea strica in actualul mod de a pune problema
educatiei. Tocmai aceasta este miza in momentul de fata: "las-o ma ca
merge-asa" sau "gata, nu se poate, absolventii de medicina din Romania
 nu fac fata la unele teste sumare in domeniu utilizate in Olanda".

>   Si revin la marota mea. Romania are nevoie si de "plugari" nu
numai de "ingineri". Deci trebuie sa acceptati din start ca x% din
elevii dvs. nici macar nu ajung la liceu.

Corect, de fapt poate ca este vorba tocmai de acei, hai sa le spunem,
dupa voia dumneavoastra, "handicapati", in fapt persoane cu un orizont
limitat de realizare profesionala veritabila. Din peisajul actual
lipseste orientarea profesionala adecvata, intai pentru ca actorii din
campul scolii nu realizeaza importanta ei, iar mai apoi pentru ca
elevul traieste cu speranta indreptatita in fapt de vremurile pe care
le traim, ca nu conteaza ce stii, conteaza pe cine stii sau cati bani
ai, si poti ocupa virtual orice post.

>   Profesorul este sau nu bun doar daca reuseste sa il faca pe copil
sa ii placa invatatura. Asta se cheama har ! Si nu se cuantifica in bani.

Aici nu suntem la biserica, si nici nu suntem la ora de indoctrinare.
Orice analiza se pune in termeni de resurse ale fiecarui actor
implicat. Prima conditie ar fi ca insusi profesorul sa aiba starea de
spirit necesara pentru a se putea apuca de aceasta, hai sa-i spunem
nobila, misiune. Aceeasi problema a functionarului care este tracasat
de sef si de lipsa banilor, pe care-l poti calma ca prin farmec cu o
atentie si astfel iti va elibera actul la care oricum aveai dreptul.
ASta, bineinteles, se traduce in BANI.

>   Probabil ca dumneavoastra o duceti bine financiar, insa in acest
caz nu aveti dreptul sa generalizati concluziile la nivelul intregului
corp profesoral. Sau va multumiti cu ceea ce aveti. Habar n-am.
>   Este incurajator, insa, ca reusiti sa comunicati pe e-mail. Este
un semn bun, indica faptul ca s-ar putea sa scapati de
deprofesionalizarea care musca atat de crunt personalul didactic romanesc.

>   7. Aveti dreptate cand catalogati marea majoritate a profesorilor
drept "linjinieri". Dar aceasta situatie este valabila in orice meserie.

Sincer, nu am prea inteles termenul "linjinier". Mi-am facut, insa, o
anume idee, dupa care acesta ar fi un profesionist slab motivat din
punct de vedere profesional, poate chiar si slab pregatit.
>   Nici macar toate vanzatoarele nu sunt VANZATOARE !

Problema rezida, iarasi, in proportia in care este prezenta aceasta
anomalie. Probabil ca orice sistem educational ar tolera o anumita
cota de profesori neadecvati. Problema pe care o are sistemul
educational actual este ca ei reprezinta deocamdata majoritatea, si nu
o spun asta ca sa-i blamez, ci privind cu un ochi asupra a ceea ce ar
trebui sa fie, sau asupra a ceea ce se gaseste la alti actori
educationali (incercati www.cedu.ro) sau in alte sisteme educationale.

>   Greseala este, apare, insa in modul cum ganditi dvs. Sunt cateva
profesii care cer atat har cat si dedicare. Printre acestea se numara
si cea de profesor.
>   Daca lipsurile materiale pe care le amintiti, sau mojicia unui
"director" de scoala v-au impiedicat sa profesati, inseamna ca nu a
existat "chemare".

Cam cu cati ani de "apostolat" in desert ati echivala dumneavoastra
aceasta "chemare" ? Caci totul se cuantifica ...

Vorbind mai la obiect, as dori sa spun ca nu ma consider neaparat cu o
mare chemare pentru dascalie. Problema as pune-o insa intr-un mod mai
putin simplist. Anume, as face referire la un fapt de acum clasic,
anume ca in ceea ce priveste nivelul de performanta pe termen scurt,
motivatia intrinseca poate face minuni. In ceea ce priveste insa
performanta pe durate mai mari, aici devine deosebit de importanta
motivatia extrinseca. Asadar, anumite recunoasteri exterioare ale
rezultatelor propriei activitati. Or, aici nu ma prea diferentiez de
restul corpului profesoral romanesc, in sensul ca, in afara de unele
progrese pe care le fac elevii, si de relatia efectiva cu ei, si
evolutia acesteia, care sunt oarecum intrinseci (desi nu chiar, dar
oricum sunt mai "inefabile"), mai departe nu exista nimic. Aceeasi
lipsa de materiale, de consideratie, care pana la urma sfarsesc in
a-ti pune botnita. Da, am cunoscut si persoane care obtin astfel de
recunoasteri (ceea ce este destul de neobisnuit in peisajul gri
autohton), insa eu nu obisnuiesc sa calc pe cadavre pentru a-mi atinge
scopurile.

Cu alte cuvinte, tema ar merita sa fie discutata intr-un context mai
larg decat un simplu operator boolean gen ai vocatie vs nu ai vocatie.
Exista nuante si aici, nu doar alb si negru.

Va multumesc pentru ocazia de a-mi asterne gandurile.

>   Cu stima,
>   Dicu-Sava Cristian
>   www.dsclex.ro

Cu aceeasi stima,