> Documente ... cate vrei, ramane doar sa fie citite, chiar daca nu
> arunca o lumina favorabila asupra unora sau altora.
>
> 'in rest sauzimdebine'

La care s-ar putea adauga printre altele si:

http://www.plasticsusa.com/ortho/Car2P3Cap4.html

"...Astfel a luat fiinta, prin cheltuiala, sarguinta si ideia rodnica
a lui Mihai Viteazul, "arhiepiscopia si Mitropolia Balgradului,
Vadului, Silvasului"- sau Prislopului - ,"Fagarasului" – dupa
descalvinirea Tinutului -,"Maramurasului si Terii Unguresti, iproci",
cu resedinta in chiar Scaunul de stapanire al terii, - cel mai
trainic si mai de folos asezamat al neamului nostru de peste munti..."

Istoria Bisericii Romanesti, Nicolae Iorga

Cap. IV.

Noua Mitropolie din Balgrad(Alba Iulia).

Planurile de innoire si intarire a Bisericii, pe care le formase
Mihai, se intindeau insa si asupra Ardealului romanesc.

In Maiu 1595, clerul inalt si boierimea Terii-Romanesti,- ai caror
delegati intrecusera "invatatura" pe care li-o daduse Domnul, strans
de apropiata navalire turceasca,- incheiau, in numele lui si dupa
placul lor, un tratat de inchinare fata de principele ardelean cu
ifosuri de adevarat "Craiu", catolicul Sigismund Báthory. Acest
ucenic al Iesuitilor, care aseza pe un episcop latin, Dimitrie
Naprágy, in Scaunul din Alba-Iulia, izgonind pe superintendentul
calvin si luptand sa desradacineze eresia, n'avea nimic impotriva
ortodoxiei romanesti in sine. Ba era chiar bucuros ca ea sa se
inalte, sa se organiseze deplin, desfacandu-se din legaturile de pana
atunci cu calvinismul si ajungand in stare sa se poata apara si pe
viitor de orice incalcare din aceasta parte.

Deci el se invoi foarte lesne la supunerea tuturor "bisericilor
romanesti" de supt puterea sa catre Mitropolia din Targoviste, catre
dreptul canonic si datinile pe care el le infatisa. Si aceasta cu
atat mai mult, cu cat Targovistea nu mai era acum in tara straina, de
oare ce tratatul inlatura orice neatarnare politica a principatului
muntean, facand in adevar o unire totala si desavarsita intre el si
Ardealul craiesc, - "o tara ca alalta", scrie pe atunci un
corespondent al Bistritei ardelene, din Moldova, care se gasia si ea
in aceiasi situatie politica. Tratatul din 20 Maiu spune lamurit: "
Toate bisericile romanesti" – se pastreaza deci acest termin calvin
de "biserici" – din tara Mariei Sale vor fi supt judecata si despusul
Mitropolitului din Targoviste, dupa dreptul bisericesc si oranduiala
terii aceleia, si preotii isi vor putea strange veniturile lor
indatinate si obisnuite.

Peste cateva zile, principele Sigismund supunea noului Mitropolit,
urmasul, - de la 1585 inainte -, al lui Ghenadie, "bisericile" din
Tara Fagarasului, care, de sigur, fusesera mai mult timp calvinisate.
Prin chiar actul sau de numire, Ioan avea, de alminterea, in sama
sa "toate bisericile romanesti din Ardeal si partile unguresti, afara
de acele biserici, peste care, dupa invoirea noastra, pastoreste
(praeest) Vladica Spiridon, care e si dansul roman", adeca partile de
Nord-Vest ale Ardealului si cele unguresti invecinate cu dansele.

Ca urmas al acestuia se intampina acuma, la Vad, in 1600, un Ioan
Cernea (Chyernay), caruia i se zice, intr'o afacere de
mosii, "episcop sarbesc", - adeca de rit rasaritean -, "al unor
biserici romanesti". Dupa oranduiala din 1595 insa acest Vladica al
partilor de Miazanoapte era sa fie si el supt ascultarea Mitropoliei
targovistene, pe cand inainte, afara de amestecul, in ce priveste
credinta, al superintendentului calvin, el gravita catre Suceava, -
de unde venise, prin manastirea Vadului, aceasta episcopie, precum
cealalta veni, prin manastirea Prislopului si apoi a Geoagiului, de
la Domnii Terii-Romanesti.

De la inaintasii sai calvini, inlaturati cu totul acuma, si de
la "Mitropolitul" Ghenadie, Ioan avea stapanire si titlurile lor de
pana atunci, si a lui era acum casa de pe dealul cetatii Balgradului,
casa de care vorbeste o hotarnica din 1581, care, zicand "episcop
romanesc", intelege, neaparat, pe cel recunoscut si sprijinit de
Carmuirea din acea vreme, "piscupul" calvinesc. Era acolo si o
biserica a Romanilor de legea Craiului, biserica in care si-a aflat
locul de odihna la 1595 un Trimes al lui Mihai Vitezul, Danciul din
Brancoveni, al carui fiu ajunse, peste vre-o patruzeci de ani, Matei-
Voda, urmasul lui Mihai. Possevino, Iesuitul trimes pentru convertiri
in Ardeal si pana in Rusia, pomeneste de o casa in suburbii a
aceluiasi episcop romanesc.

La sfarsitul anului 1596 Mihai petrecu in Ardeal ca oaspete al lui
Sigismund, intrand in cetatea Balgradului sau Albei-Iulii la 30
Decembre, cu o suta de calareti din boierimea sa. Principele
ardelean, care ajunsese a intelege insemnatatea acestui vecin, ii
facu o cinste neobisnuita, iesindu-i innainte la un sfert de mila. La
1-iu Ianuar 1597, dupa ce amandoi stapanitorii de tara, - caci
tratatul din Maiu 1595 fusese sfaramat inca in cursul aceluiasi an-,
vorbisera despre rasboiul cu Turcii inaintea nunciului papal, Mihai
asculta langa aliatul sau slujba in biserica latina a Balgradului,
care cuprindea ramasitile lui Ioan Hunyadi cel tanar si ale
Zápolyestilor. Peste cateva zile, el se intorcea in tara lui.

Atunci, cred, in clipa darurilor, laudelor, fagaduielilor, cand Mihai
era mai trebuitor lui Sigismund, i se darui mosia Buia, in partile
Tarnavelor, unde se credea, fara dreptate, ca s'ar mai vedea inca
urme de zugraveala in stil rasaritean pe vechi pareti de biserica
profanata si parasita (si in Ocna Sibiiului, Mihai, ajuns indata
urmas al principilor Ardealului, facu apoi sa se inalte, supt
ingrijirea Vistierului Vasile, o biserica pe care o putem vedea inca,
si pe care, dupa caderea lui, Romanii din oras, cu popa Oprea din
Alamor in frunte, trebuira sa o rascumpere de la daramare, platind o
taxa in folosul bisericii calvinesti a Ungurilor). Si, tot atunci, i
se dadu voie lui Mihai a face din nou biserica din preajma cetatii
Albei-Iulii. Ea fu cladita "pe deal langa cetate", zice Naprágy, iar
Petru Movila, arhiepiscopul Chievului, marturiseste, peste vre-o
douazeci de ani, ca zidirea se facu, "nu in cetate, ca nu cumva cu
schimbarea vremilor sa o risipeasca, ci la margenea orasului, langa
zidul cetatii, intr'un loc frumos".

Se alese hramul nou al celor trei Arhangheli, dintre cari unul era
patronul Voevodului. Si episcopul catolic Naprágy, care privia
aceasta ca o scadere si batjocurire a Bisericii sale, asigura ca
Sigismund ar fi mers asa de departe cu bunavointa, incat ar fi
inzestrat cu mosii ardelene manastirea romaneasca din resedinta sa. O
astfel de neobisnuita masura prielnica Romanilor se intelege, de
altfel, gandindu-se cineva ca pe atunci Statele ardelenesti nu prea
aveau ragaz sa vorbeasca si, chiar daca glasul lor ar fi fost mai
slobod, in cetate si in hotarul ei era stapan doar printul,si, precum
isi avea in chiar cuprinsul intariturilor o biserica a catolicilor,
asa el putea sa ingaduie, de hatarul lui Mihai-Voda si in ciuda
clvinilor, o manastire a ortodocsilor.

Peste ceva mai putin de trei ani de la intalnirea sa cu Sigismund
Bathory in cetatea Balgradului, Mihai intra in ea ca biruitor, dupa
ce zdrobise oastea cardinalului Andrei, - varul lui Sigismund -, care
peri in fuga omorat de ai sai. Acuma Mihai era liber sa intregeasca
si ctitoria lui ardeleneasca.

Voevodul biruitor dadu lui Ioan de Prislop carja noua de Vladica
stapanitor, si cu acest Mitropolit Ioan incepe sirul arhipastorilor
canonici ai Romanilor de peste munti. Carja de argint s'a pastrat
pana tarziu, pomenind numele lui Ioan. Se pare ca chiar pecetea cea
mai veche, a carii matrice s'ar afla inca in cancelaria Mitropoliei
din Blaj, are tot acest nume al lui Ioan. Documentele muntene, de
intarire din partea Domnilor urmatori, stiu si ele de biserica pe
care a facut-o "Mihai-Voda pa vreame cand au fost Craiu intr'acea
parte de loc". In sfarsit, pana si cronica Terii-Romanesti, scrisa de
Logofatul Teodosie, cuprindea in partea ei pierduta azi ca original,
dar pastrata in prefacere de catre Mitropolitul pomenit al Chievului,
Petru Movila, fiu de Domn roman, in notele acestuia despre viata sa,
stirea ca in adevar Mihai Viteazul a intemeiat Mitropolia. El "a
mutat", zice acest sigur izvor, "episcopia de Balgrad (caci mai
inainte traiau in alt loc episcopii), unde pana astazi este cu
ajutorul lui Dumnezeu, si a asezat acolo pe cel d'intaiu episcop de
Balgrad, Ioan, barbat smerit, binefacator si sfant, care, traind in
acel loc cu sfintenie, s'a invrednicit a primi si darul facerii de
minuni", neputrzindu-i trupul si ramaind cu bun miros; o minune,
povestita de Hrizea Vistierul si de Dragomir Pitarul, tovarasi de
lupta ai lui Mihai in Ardeal, ar fi aratat, de alminteri, din capul
locului si celor mai impietriti tagaduitori cu cat e mai buna
credinta Romanilor decat a celorlalte neamuri ardelene ce stau in
mijlocul lor.

[...]

href="http://us.ard.yahoo.com/SIG=12hutkqk2/M=362329.6886306.7839369.3040540/D=groups/S=1705239633:TM/Y=YAHOO/EXP=1123283732/A=2894321/R=0/SIG=11dvsfulr/*http://youthnoise.com/page.php?page_id=1992
">Fair play? Video games influencing politics. Click and talk back!</a>.</font>