Sent: Wednesday, September 14, 2005 11:51 AM
Subject: Re: [romania_eu_list] Re: SCOALA INCEPE - DAR NU PENTRU TOATA LUMEA

Dragi colegi, si mai cu seama draga Codruta si Draga domnule Dicu-Sava,
Va inteleg nemultumirile legate de aceste obligatii legale ale firmelor de a angaja persoane cu dizabilitati (nu neaparat doar cele cu dizabilitati intelectuale). Privit din exterior, aveti perfecta dreptate. Din pacate, din interior, de la persoanele cu dizabilitati adica, lucrurile se vad un pic diferit...

Stimate domn,
Eu m-am referit clar la la personele cu dizabilitati intelectuale.
Si v-am rugat frumos sa imi explicati la concret, pe puncte intrucat vreau sa inteleg.
Dumeavoastra imi spuneti insa o poveste cu Fat Frumos si Zmeul. (eu fiind Zmeul din cate inteleg)

E firesc ca o firma sa fie orientata spre profit. Si atunci nu va angaja ca proiectant de inalta clasa o persoana cu dizabilitati care nu poate sa-si scrie numele.

Fara suparare: ce scrieti este alturi de subiect.
Discutam de dizabilitati INTELECTUALE !
"Proiectare" inseamna in primul rand sa poata CONCEPE o cladire si apoi sa o poata DESENA, la panseta si/sau pe calculator. In acest proces de productie unde intervine persona cu dizabilitati INTELECTUALE ?
Idem pentru programare !

Insa exista persoane cu dizabilitati fizice care sunt, uneori capabile de orice fel de munci intelectuale. Sunt cazuri celebre de personalitati mondiale care au trait in carucior, sau au avut dizabilitati.

Multumesc frumos. :))))
Cand o sa fac o firma care o sa se ocupe de cercetari in fizica fundamentala o sa aplelez la acel domn englez.

Pe de alta parte, sunt, si o stiti mai bine ca mine, probabil (motiv pentru care cred ca ati si pomenit de spalat trotuare) munci, chiar in firme high-tech, care nu necesita calificari si aptitudini de Einstein: la curatenie, la intretinere, la curierat, la parcare etc.

Pentru curatenie exista, cum bine stiti de altfel, firme specializate care trimit personal la sediu exact de cate ori si cate ore ai nevoie. Cu aparatura (de curatat) necesara. Costa mai putin decat sa angajezi personal de curatenie si nici nu ai probleme la desfacerea  contractului de munca daca nu esti multumit de activitatea prestata.

Si aici s-ar putea veni cu argumentul ca o persoana sanatoasa va munci mai bine, mai mult, mai repede samd. Si de multe ori e iar perfect adevarat. Persoanele cu dizabilitati fac insa minuni la muncile repetitive. Am sa va dau cel mai frumos exemplu pe care l-am gasit, e drept, ceva mai incolo: in Germania: exista o operatiune de montare a unor bolturi pentru mobilier: trebuie "inchisa" o mini-carcasa de plastic pe boltul metalic. Nu exista masinarie care sa faca aceasta operatie. Iar daca ii dai unei persoane sanatoase sa o faca, garantat dupa doua zile ori il strange de gat pe maistru, ori isi da demisia, ori pleaca pe concediu de boala la un sanatoriu! Ei bine, persoane cu dizabilitati (intelectuale si/sau fizice!) realizeaza anual aproximativ 5 milioane de asemenea piese!

Catr se poate de corect. Sa ii oblige pe cei care au acest gen de activitati nu pe toata lumea !

Nu veti face averi cu persoanele cu dizabilitati... Nu veti castiga lozul cel mare... Veti avea poate chiar batai de cap, pentru ca multi din cei cu dizabilitati nu stiu care sunt "regulile" dupa care noi traim (parca pentru multi din cei "sanatosi" conteaza?...). Insa sunt doua lucruri, sau chiar trei, care ma fac sa ma gandesc de doua ori cand e vorba de acest subiect si as fi tentat sa aleg "calea cea usoara":
1. In ultimii ani, dar nu doar, cele mai multe companii au "descoperit" ceea ce se numeste "reponsabilitatea corporatista": castig banii astia aici, in comunitatea asta (cat o fi ea de mica sau de mare) - atunci am si o oarecare obligatie morala fata de aceasta comunitate!

Exact. Donez de ani de zile la scoli, spitale, si alte institutii bugetare !
Eu zic ca este mai direct si mai eficient !
In plus dau cui consider eu ca merita si nu am avut suprize de genul "vine camionul cu ajutoare iar satenii beau tuica pe marginea santului, in timp ce voluntarii descarca ajutoarele" !!!
Parerea mea ! :)))

Trebuie sa dau si eu ceva inapoi. Adica sa ma implic in viata comunitatii. Cum? Poate sponsorizand un concert sau o expozitie de pictura. Poate cumparand echipamentul unei echipe de volei de copii. Poate angajand o persoana cu dizabilitati, stiind ca nu va produce cine stie ce valoare (cazul cel mai rau, pentru ca daca mergem iar la exemplele fericite, castigul poate fi chiar insemnat pentru firma)...

Vedeti mai sus !
Idem pentru restul postului dumneavoastra.

Si tot nelamurit am ramas.

Cu ganduri bune,
Daniel Filipas
Asociatia Esperando