--- In [EMAIL PROTECTED], vladimir bulat <[EMAIL PROTECTED]>
wrote:

SURSA:
http://www.timpul.md/Article.aspidIssue=189&idRubric=2318&idArticle=5
928

POST-SCRIPTUM

Cenzurã de dragul Europei

Sorina Stefirta

Nicoleta Esinencu, cea mai teribilistã autoare dramaticã din
Basarabia, a
ajuns subiectul unei interpelãri în parlamentul României. De fapt,
interpelarea deputatului social-democrat de Cluj, Vasile Puºcaº, nu
vizeazã
persoana, ci opera - piesa „Fuck You Eu.Ro.Pa!", inclusã într-un
catalog
prezentat anul acesta în pavilionul României de la Bienala de la
Veneþia.

Ce e cu aceast㠄Eu.Ro.Pa" ºi de ce, dupã ce a constituit tema unui
scandal
în presa din România, a ajuns ºi în parlamentul de pe Dâmboviþa?
Este un
text scris în Germania (unde Nicoleta s-a aflat cu o bursã), tradus
ºi
publicat în germanã, francezã ºi rusã (una dintre asociaþiile
moscovite de
dramaturgi a nominalizat-o printre cele mai bune zece piese ale
anului),
montat la Braºov, Galaþi ºi Moscova, iar la Chiºinãu se joacã la
Teatrul
„Eugene Ionesco", cu acces interzis tinerilor sub 16 ani ºi cu... un
alt
titlu - „Stopped Europa!". Vorba e cã, dupã chiar primele
reprezentaþii,
din primãvara anului curent, Ministerul Culturii a obligat teatrul sã
schimbe pe afiºe titlul piesei.

Reprezentanþii teatrului au refuzat categoric sã facã public acest
subiect.
Totuºi, s-a zvonit cã schimbarea titlului de pe afiº nu s-a fãcut
fãrã
concursul unor „bãgãtori de seamã" autohtoni cu trecere la Ministerul
Culturii, dar ºi a reprezentanþilor misiunilor diplomatice ºi a unor
organizaþii internaþionale de la Chiºinãu. Pretextul invocat a fost
unul
banal de tot: sã nu jignim Europa cu înjurãturile noastre, prea mult
se
înjurã în aceastã piesã. Astfel se face cã un titlu care nu i-a
supãrat pe
nemþi ºi pentru care aceºtia au dat ºi bani a devenit indezirabil în
Moldova, iar mai nou - ºi în România.

Partea comicã, dar ºi tristã a chestiunii e c㠄Fuck You Eu.Ro.Pa!"
nu e
despre Europa, ºi nici despre America, ci despre noi. Dacã vreþi,
este o
culegere de bancuri din perioada pioniereascã a fiecãruia dintre
noi -
bancuri pe care le ºtim de demult, dar pe care nu am avut inspiraþia
sã le
trecem prin propria experienþã ºi sã le aºternem pe hârtie. Iar pe
bancuri,
ca ºi pe imaginea din oglindã, nu face sã te superi... Apropo de
imagine:
ºi la Bucureºti, ºi la Chiºinãu, se înjurã pe rupte. ªi în
parlament, ºi în
transport, ºi pe stradã...

ªi încã ceva. În interpelarea deputatului clujean se vorbeºte de
aspiraþiile europene ale României. Nu este exclus cã ºi nemulþumiþii
de la
Chiºinãu au vorbit de aspiraþiile europene ale R. Moldova. Cum se
împacã
însã acestea cu cenzura, nu vorbeºte nimeni.

Targul Online de Joburi . Participa si tu!
http://www.myjob.ro/index.php?m=jobfair

--- End forwarded message ---

http://us.click.yahoo.com/dpRU5A/wUILAA/yQLSAA/RR.olB/TM