>anton motor wrote:

>La lacul Balaton ("Platt-See" in germana)
>Platt-See ( Lacul-plat).

_Plattensee_. Cand teritoriul respectiv facea parte din Romania,
adica din Imperiul Roman, lacului ii ziceau _Pleso_. Numele
maghiar _Balaton_ cat si adaptarea nemteasca... dupa ureche
_Plattensee_ au la baza slavismul _blatna_ "teren mlastinos".
(Inainte de invazia confederatilor condusi de Arpad, stramutati
din Ucraina din cauza presiunilor facute de Pecenegi, intre
Slovenia-Croatia si Slovacia-Moravia era un continuum de locuire
si stapanire slava.)

>Sf.Stefan cel care a Crestinat  tinuturile hunice din Ungaria
>("tara fometei")

Sf. Stefan a silit *toata* populatia regatului la crestinare.
Mai precis, a impus prin forta crestinarea acelor compatrioti
care insistau sa-si pastreze traditiile pagane.

Crestinarea cel putin a unora din populatiile de acolo fusese mult
mai devreme. Dupa declinul stapanirii avare in Pannonia s'a latit
stapanirea imperiului franc (formatiune statala nu numai germanica,
ci nemteasca sadea). Apoi si stapanirile slave devenira treptat,
in special dupa misiunea fratilor Chirila si Metodiu, crestinesti,
incl. vremelnicul asa zis "Mare Imperiu Morav" (cu centre de con-
ducere la Cuvin si Morisena/Cenad) si care cuprindea Nordul Iugo-
slaviei, Banatul, Crisana, Campia Tisei, Pannonia, Slovacia, Cehia
si o parte din Austria.

>ar spune cronicile germane, ar fi tot de origine germanica.

Alti monarhi, din succesiune, nu _Vajk_ (Voicu :)), care initial
fusese botezat ortodox. Insa nevasta-sa, Ghizela (Gisela), era
fiica ducelui Bavariei si totodata sora Kaiserului de mai tarziu
Heinrich al II-lea.

>Asa se face ca, regatul maghiar dupa ocuparea Transilvaniei a
>pus la granitele sale din zona de Sud a Carpatilor  populatie
>de origine germana "sasi" cu drepturi speciale in acea regiune.

Nu numai in Sud, ci si in alte regiuni ale Ardealului, incl.
in Bihor (vezi si "Carmen miserabile" de Rogerius). De ex. si
in zona Bistrita-Nasaud (_Nösnerland_).

In cazul Sasilor transilvaneni, de precizat
ca imigrantii provenira in special din Vestul Germaniei de azi,
din Luxemburg (Letzelbuerg) si Vallonia - si ca o parte
dintre ei erau vorbitori de franceza, nu de dialect german
(ori flamand). S'au lasat insa asimilati. Colonistii mai
provenira din tinuturile episcopiilor Köln, Trier, Lüttich
(fr. Liège, flam. Luik). Etnonimul Sa$i e pus pe seama
denumirii oficiale, Saxones (in actele unguresti oficiale
vechi), care odinioara era folosita ca sinonim pt. Teutonici
(Nemti), asa cum mai tarziu, prin sec. 18-19, pt. Unguri si
Slavi (mai ales Iugoslavi) toti Nemtii erau $vabi, iar pt.
Francezi si altii (incl. Turcii) toti Nemtii sunt Alemani
(desi Alemanii sunt numai Nemtii elvetieni, din Vestul
Austriei si Sud-Vestul Germaniei, iar $vabii numai cei din
Württemberg si Vestul Bavariei). "Pars pro toto".

Li s'au adaugat si elemente de limba germana si din alte
regiuni ale "Sf. Imperiu Roman de Limba Germana", mai ales
in epoca in care Ardealul era provincie a Austriei.

In acelasi timp (sec. 12-13), regii Ungariei au colonizat
si comitatele din Slovacia cu imigranti adusi din "Reich".

raspandirea dialectelor germane (incl. flamanda si frizona)
pana in 1945
http://de.wikipedia.org/wiki/Bild:Deutsche_Mundarten_02.PNG
--

Echte DSL-Flatrate dauerhaft für 0,- Euro*!
"Feel free" mit GMX DSL! http://www.gmx.net/de/go/dsl

Yahoo! Groups gets a make over. See the new email design.
http://us.click.yahoo.com/XISQkA/lOaOAA/yQLSAA/RR.olB/TM