Clubul Cronos
Vitalia Pavlicenco:

„Politica moldoveneascã are nevoie de caractere"

CRONOS: Dna Pavlicenco, aþi prezentat în parlament o iniþiativã
legislativã foarte bunã - privind ieºirea din CSI. De ce aþi retras-
o?

V. P.: Problema e complicatã. De fapt, ce trebuie sã facã Opoziþia
când comuniºtii se declarã proeuropeni? În opinia mea - sã
monitorizeze dacã aceastã Stângã, autoproclamatã proeuropeanã, este,
într-adevãr, proEuropa, dupã care sã impunã reforme, prin care statul
sã fie admis, cât mai repede, în UE. Aici se înscrie ºi necesitatea
ieºirii din CSI. Nu poþi fi în CSI ºi sã-þi imaginezi cã eºti
credibil cu un mesaj proUE. Comuniºtii au þinut în sertar iniþiativa
noastrã, apoi, intempestiv, au examinat-o. Unii au spus cã discutarea
acesteia în ajunul G8 ar fi avut niºte „semnificaþii". Iar noi,
vãzând avizele guvernului, ale comisiilor parlamentare ºi intuind cã
majoritatea comunistã avea sã respingã ieºirea din CSI, nu am mai
vrut, pur ºi simplu, sã-i dãm satisfacþia sã-ºi demonstreze
loialitatea faþã de Rusia, printr-un vot fatal contra ieºirii din
CSI. Deºi colegul Valeriu Cosarciuc a argumentat excelent ineficienþa
economicã ºi chiar prejudiciul cauzat de aflarea în CSI, am retras
iniþiativa, transmiþând mesajul: 1. Am arãtat cartonaºul galben, dar
le-am promis comuniºtilor, peste o perioadã, cartonaºul roºu. 2. Am
testat poziþiile fracþiunilor, sã ºtim cu cine avem de a face. 3.
Poate cã RM nu e pregãtitã azi sã iasã din CSI, dar e timpul sã
încheie toate acordurile bilaterale necesare cu alte state, ca mâine
ieºirea din CSI sã nu aibã zisul impact negativ asupra populaþiei.

CRONOS: Sunteþi unul dintre deputaþii cu cele mai rãsunãtoare
iniþiative legislative, majoritatea fiind respinse de cãtre deputaþii
comuniºti. Ce vã face sã reveniþi la microfon, ºtiind dinainte cã
iniþiativele vã vor fi boicotate?

V. P.: Sunt la al doilea mandat de parlamentar. Am experienþa
mandatului PFD, partid cu un comportament corect în legislatura 1998-
2001 - nu a trãdat, a fost un partener bun de coaliþie. Acest, al
doilea mandat, ar putea fi ultimul ºi nu aº vrea sã-mi fie ruºine sã-
i privesc pe oameni în ochi ori ei sã-mi reproºeze cã am tãcut în
parlament. Întrebarea e dacã Opoziþia poate testa sinceritatea
poziþiei guvernanþilor ºi influenþa deciziile. Rãspunsul meu e
univoc: poate, chiar dacã iniþiativele noastre sunt uneori boicotate
sau confiscate. Cum s-a întâmplat cu anularea vizelor pentru
cetãþenii din UE, SUA, Japonia ºi Canada. La început, iniþiativa mea,
conformã cu planul fracþiunii AMN, a fost criticatã în comisia
sesizatã în fond. Ulterior a fost admisã, dar nu a ajuns în plenul
parlamentului. De ce? Pentru cã a fãcut guvernul iniþiativa sa. Însã
adoptarea ei se datoreazã iniþiativei AMN.

De asemenea, în anul 2002, prin Masa Rotundã cu Statut Permanent, am
înaintat, de la Partidul Liberal, - dupã modelul Declaraþiei de la
Snagov, România, - Apelul de a se forma o Comisie naþionalã pentru
elaborarea Strategiei ºi a Concepþiei de pregãtire a RM pentru UE.
Toate partidele l-au semnat, nu ºi comuniºtii. Peste douã luni, ei au
lansat iniþiativa ca fiind a lor. Au deturnat-o, desigur, însã a fost
un semnal bun dat Occidentului. Deci, ºi fiind în Opoziþie
extraparlamentarã, dacã ai idei, principii, convingeri ºi fermitate,
poþi impune ceva. Înaintãm iniþiative sã vedem cât e de consecventã
Puterea. Personal, ºtiu cã nu e consecventã, dar vreau ca toatã lumea
sã vadã aceasta, inclusiv Occidentul, care o sprijinã nemeritat. În
politicã, sunt sigurã, câºtigã cel consecvent.

CRONOS: Ce ne puteþi spune despre atmosfera din parlament? La ºedinþa
în care s-a discutat ieºirea din CSI, dl Lupu abia de-ºi reþinea
nervii de mânie cã aþi depãºit timpul regulamentar…

V. P.: A fost furios pentru cã le-am stricat planurile ºi jocul. Însã
de ce nu s-a înfuriat când, dupã mine, Iurie Roºca a vorbit 17
minute, în loc de zece? Deci, sunt abordãri selective. De aceea,
privesc liniºtit când îºi ies din sãrite… Propun constant sã
condamnãm crimele comunismului. Ei nu vor, dar e de datoria noastrã
sã le zicem: „Voi, comuniºtii, sunteþi succesorii regimului totalitar
bolºevic de facturã stalinistã, care a fãcut atâtea crime contra
umanitãþii, inclusiv contra naþiunii române! ªi atâta timp cât -
conform ºi Rezoluþiei APCE - nu vã desolidarizaþi de acel regim,
rãmâneþi complicii lui". Comuniºtii se enerveazã, însã eu mi-am
cultivat o imunitate la replicile ºi la manifestãrile lor
necivilizate.

CRONOS: E normal ca în sala de ºedinþe sã arunci cuiva sãgeþi
otrãvitoare, iar apoi sã ieºi cu el la o cafea?

V. P.: Eu nu beau cafea cu oricine. În parlament vorbim ca
reprezentanþi ai segmentului de populaþie care ne-au mandatat prin
vot. ªi e firesc sã avem pãreri diferite. ªi în judecatã au oamenii
litigii, dar nu rãmân duºmani de moarte. Adicã, în relaþiile
interpersonale, avem o conduitã civilizatã. Sigur, uneori ºi
discuþiile între patru ochi poartã amprenta dezbaterilor din plen,
însã trebuie sã lãsãm loc de „bunã ziua".

CRONOS: Cum comentaþi ofensele pe care vi le-a adus preºedintele
Voronin într-o recentã conferinþã de presã?

V. P.: Cred cã cei ce l-au ascultat, inclusiv oamenii de la þarã,
sunt mai deºtepþi decât le pare unora. Pricep unde e adevãr ºi unde e
trucaj ºi ziariºtii afiliaþi Puterii, aliniaþi ca soldãþeii la
briefing, în timp ce altor ziariºti li s-a refuzat accesul... Dupã
pãrerea mea, problema lui Voronin e cã nu ºi-a depãºit condiþia de om
lipsit de experienþã democraticã. Nu a devenit un preºedinte al
tuturor, nu a renunþat la funcþia de lider al PCRM. A încãlcat
condiþiile convenite cu cei ce l-au votat pe 4 aprilie 2005, inclusiv
cea de a reforma PCRM. Prin comportamentul sãu, Voronin calcã în
picioare parlamentul… S-o fi enervat ºi pentru cã iniþiativele
noastre îl developeazã ºi îl deconspirã, aratã cã e duplicitar. ªtiu
cã mi-a adresat cuvinte de apreciere în anumite cercuri, dar a vrut,
mai curând, sã par㠄obiectiv". La briefing, însã, ºi-a dat arama pe
faþã.

Nu ºtiu câte diplome are Voronin dar, în mod sigur, nu are diploma de
om educat. ªi pot da crezare zvonurilor cã e adesea cam nervos, cade
în depresii ºi nu se poate controla. Sau, poate, nu au nici o diplomã
consilierii sãi antiromâni, care i-au scris textul, citit cu multã
osârdie. Cred cã nu eu sau colegul Valeriu Cosarciuc, ci Voronin
trebuie sã meargã la doctor, ºi încã la unul foarte calificat. Am
spus-o ºi în Declaraþia AMN: am fost nebuni în 1998, când ADR a
adoptat în parlament hotãrârea despre obiectivul de integrare
europeanã ca obiectiv strategic major al RM ºi despre reorientarea
exporturilor? Pe care, de altfel, comuniºtii, în frunte cu Voronin,
nu au votat-o, iar acum au ajuns la acel adevãr? Sau am fost nebuni
în 1991, când am fãcut o republicã pe care unii nu mai obosesc sã o
jecmãneascã? Astfel, încã nu se ºtie cine e nebun în statul acesta!

CRONOS: Cum credeþi, cât timp va dura coaliþia Roºca-Voronin?

V. P.: Se pare cã aceastã coaliþie a mers prea departe. ªi poate fi
una din douã: ori s-au prea îngemãnat ºi e greu sã facã un pas
înapoi, ori se cautã un motiv pentru rupturã… Nu-mi place cã PPCD mai
cã se complace în ideea cã, uite, conduce treburile publice. Oare
Roºca nu a înþeles cã, în acest stat, nu i se va permite sã conducã
vreodatã?

CRONOS: Cum activaþi în Adunarea Parlamentarã a NATO?

V.P.: Am obþinut, în 1999, la sesiunea de la Amsterdam, cu douã zile
înainte de summitul OSCE de la Istanbul, adoptarea unei Rezoluþii
privind retragerea trupelor ruse din RM.

Le vorbesc ºi acum deputaþilor NATO despre problemele noastre.

CRONOS: În ce mãsurã deputaþii þin cont de ceea ce scrie presa?

V. P.: Personal, citesc presa ºi reacþionez, indiferent cã e vorba de
TIMPUL, „Jurnal de Chiºinãu", „Moldova Suveranã" sau „Kommersant
Plus". Discutãm ºi în fracþiune unele probleme abordate în presã.
Opoziþia ar trebui sã vadã un mare aliat în presa ce monitorizeazã
realitatea.

CRONOS: Colegii de fracþiune subscriu întotdeauna ideilor dvs.?

V. P.: Sã zicem cã ar fi loc pentru mai mult. Dar lupt, uneori foarte
tare, pentru poziþia mea. Nu accept cu obedienþã orice, mã simt om
liber. La noi, în AMN, discuþiile sunt foarte active, uneori aprinse,
însã decide votul.

CRONOS: Poate avea un deputat o opinie separatã faþã de vreun proiect
de lege?

V. P.: În regulamentul fracþiunii noastre e prevãzut dreptul la vot
individual. Dacã e o problemã în care nu te poþi pronunþa nicicum ca
ºi ceilalþi, poþi cere acceptul colegilor pentru vot personal.

CRONOS: Cât de importante sunt alegerile locale din anul viitor? Ar
putea ele influenþa parlamentarele din 2009?

V. P.: Sunt extrem de importante. Comuniºtii înþeleg: dacã vor pierde
în 2007, nu vor mai reveni la putere. Fac modificãri la Codul
Electoral, îºi pregãtesc terenul. Sunt activi, îi ameninþã pe
potenþialii candidaþi din partea AMN cu dosare ºi blocaj financiar.
Noi, Opoziþia, cu mai puþine posibilitãþi ºi apariþii la TV (care
rãmâne la cheremul puterii comuniste), avem alternativa de a munci în
teritoriu ºi a avea abordãri politice responsabile.

CRONOS: ªtiþi câþi români sunt în parlamentul nostru?

V. P.: Chiar am fãcut un sondaj informal. Mai bine de 30 de deputaþi
se considerã români - fie cã au conºtiinþa de român, dar nu au
înscrisul în acte, fie cã au ºi actele în regulã. Nu e puþin, în
condiþiile regimului totalitar. Însã nici un comunist nu se declarã
român. ªi asta spune mult. ªi încã o deducþie: cei ce împãrtãºesc
sincer valorile europene ºi doresc sã se integreze în UE ºi în NATO
sunt cei ce se autodefinesc drept români. În timp ce politicile
formulate de consilierii prezidenþiali sunt extrem de antiromâneºti.
Aceºtia sunt în stare sã sacrifice ºi integrarea europeanã, numai sã
ne þinã cât mai izolaþi de România. De fapt, eºecul nostru de 15 ani
se explicã prin politica antiromâneascã de la Chiºinãu. Comuniºtii,
antinaþionali în esenþã, sunt o catastrofã pentru viitorul nostru. Ei
nu au identitate, nu au conºtiinþã naþionalã, promoveazã
moldovenismul ca ideologie stalinistã, menitã sã separe naþiunea
românã, pentru a avea pe cine domina ºi conduce, în scopul înavuþirii
personale.

CRONOS: Cum poate dispãrea votul etnic?

V. P.: Câþiva factori vor schimba situaþia: tânãra generaþie de
politicieni, atractivitatea faþã de România ºi de UE. Cunosc ruºi
care vor sã aibã în RM sau în România o viaþã civilizatã ºi sunt mai
ataºaþi de Vest, decât de Est. Mulþi ruºi deþin cetãþenia românã.

CRONOS: Existã moralitate în politicã?

V. P.: Da, existã. Ar fi nevoie de niºte coduri de conduitã a omului
politic, cum se procedeazã în alte þãri, de mai mult dialog ºi
colaborare pe orizontalã, rãbdare ºi toleranþã, ca fiecare sã-ºi
exprime liber opiniile, de respectarea angajamentelor electorale, de
preocuparea pentru drepturile ºi libertãþile fundamentale ale omului,
sã nu fim nepãsãtori, sã nu acceptãm „debarcarea, ca principiu de
convieþuire politicã".

CRONOS: Cum vedeþi combaterea corupþiei, încât sã fie prinºi
rechinii, nu peºtiºorii?..

V. P.: Dar de unde, oare, s-a luat corupþia, ca sã se trezeascã azi
Voronin sã o combatã?! Comuniºtii sunt responsabili, cel puþin, de
ceea ce s-a întâmplat în ultimii ºapte ani în RM. Cred cã, atâta timp
cât comuniºtii sunt la putere, corupþia nu va fi combãtutã. Cum poþi
prinde rechinul, când un peºte sãrat sau afumat nu trece în RM fãrã
acordul unuia de la preºedinþie? Nemaivorbind de monopolizarea
sectorului energetic. Problema corupþiei apare, din când în când, în
mesajul Puterii numai datoritã presiunilor din partea Occidentului.
Se fac valuri - ba în medicinã, ba în învãþãmânt. Dar Puterea nu se
atinge de marii corupþi, care se oploºesc în chiar eºaloanele de vârf.

CRONOS: A reuºit sã se afirme parlamentarismul în RM?

V. P.: Nu. Au fost câteva scenarii oculte pentru spaþiul
postsovietic, menite sã-l deturneze. Bunãoarã, instituirea funcþiei
de ºef de stat, care sã decidã totul, în locul dialogului normal
dintre partide ºi forþe politice, ca expresie a voinþei cetãþenilor.
Azi RM e condusã de Voronin, în calitatea sa de dublu preºedinte - de
þarã ºi de partid. Mai mult: Voronin nu are nevoie de un parlament
eficient sau de deputaþi activi - el considerã cã statul poate fi
condus doar de consilierii sãi. Iar aceºtia le bagã în cap
diplomaþilor strãini cã RM e o þarã bananierã, ce nu se poate
autoguverna ºi, de aceea, e nevoie de un dictator gen latinoamerican,
pe nume Voronin. Iar deputaþii comuniºti - care, în condiþii de
concurenþã normalã, nu ar fi ajuns niciodatã legislatori - sunt
maºina de vot a lui Voronin. Cei mai mulþi nu au vorbit o datã în
parlament - ori le e fricã sã deranjeze pe cineva de mai sus, ori
habar nu au ce se întâmplã în societate.

CRONOS: Nu credeþi cã introducerea, de la 1 septembrie, în programa
ºcolarã a istoriei integrate este o încercare a comuniºtilor de a
face din propria ideologie o politicã de stat, fapt interzis de
Constituþie?

V. P.: Exact aºa este: se promoveazã ideologia stalinist-bolºevicã,
ni se bagã pe gât istoria integratã, se interpreteazã aleatoriu
Pactul Hitler-Stalin, condamnat de o conferinþã ºtiinþificã
internaþionalã, organizatã la Chiºinãu de primul parlament
democratic, se sãrbãtoreºte 28 iunie 1940, se reacþioneazã violent la
declaraþiile preºedintelui Bãsescu etc., etc. - toate ºocându-i pe
diplomaþi. Se vorbeºte, pe de o parte, de necesitatea investiþiilor,
iar pe de altã parte, Voronin spune c㠄noi nu vom fi robii unor
investitori din Europa". De ce nu se respectã Constituþia, inclusiv
privind principiile economiei de piaþã? Comuniºtii vor astfel sã
distragã atenþia electoratului de la corupþia înfloritoare ºi de la
prãpastia economicã în care au aruncat RM. Unde s-a mai vãzut ca, în
iulie, un kilogram de ardei sã coste 15 lei, iar de roºii - zece lei,
aici, unde avem cel mai mãnos pãmânt?

CRONOS: Spuneþi cã Partidul Comuniºtilor e antiromânesc. Dar existã
vreun partid proromânesc în RM?

V. P.: Întrebarea ar trebui pusã altfel: avem în RM partide ce
trateazã corect dreptul omului de a-ºi alege nestingherit
naþionalitatea, conform legislaþiei internaþionale, inclusiv cea de
român, pe care o au - conºtient sau inconºtient - 80 la sutã din
locuitorii RM? Avem oare partide care nu au o atitudine
antiromâneascã, românofobã, recunoscând dreptul fiecãruia la
identitate? AMN are câteva principii de bazã în programul sãu
politic: concepþia „douã state, un popor"; aceeaºi limbã, românã;
componenta etnoculturalã româneascã; Istoria românilor în ºcoli;
implicarea României în rezolvarea tuturor problemelor noastre,
inclusiv transnistreanã. Sunt principii promovate constant de echipa
liberalã. Însã clasa politicã are un sindrom - cã mesajul prounionist
ar fi îngust, nu ar beneficia de sprijinul populaþiei. Nu împãrtãºesc
acest punct de vedere.

CRONOS: Nu credeþi cã occidentalii sunt prea toleranþi faþã de
comuniºti?

V. P.: Eu nu agreez aceastã toleranþã ºi cred cã occidentalii au
aºteptãri exagerate în privinþa PCRM. Partidul de guvernãmânt nu
onoreazã angajamentele RM în faþa Consiliului Europei, nu realizeazã
alte planuri semnate cu UE ºi NATO, deoarece asta ar conduce la
cãderea comuniºtilor. De aceea, se ºi chinuieºte PCRM între documente
ºi realitãþi. Occidentul sperã, probabil, ca Voronin sã smulgã
definitiv RM din sfera de influenþã rusã. Se înºalã. ªi ultimele
discuþii cu experþi strãini aratã o dezamãgire tot mai mare. Însã noi
suntem cei care trebuie sã ne decidem soarta ºi ar trebui sã procedãm
ca slovacii sau ca bulgarii - sã ne unim forþele ºi votul, sã
lichidãm absenteismul la alegeri ºi sã alegem democraþia. Din pãcate,
însã, oamenii sunt speriaþi, intimidaþi, iar televiziunea publicã
face jocul Puterii.

CRONOS: Ce credeþi despre colaborarea unor intelectuali cu actuala
Putere?

V. P.: Nu-i înþeleg ºi nu accept aºa ceva. Argumentele gen „ne
sacrificãm de dragul poporului, colaborând cu puterea comunistã" sunt
speculãri. Aceºti oameni sunt ori ºantajabili, ori profitori, ori
fãrã caracter, ori „prea disperaþi". Nu vor sã munceascã ºi sã fie
promovaþi în funcþii prin partide. Stau deoparte ºi aºteaptã
invitaþii. Asta e situaþia: politica moldoveneascã are nevoie de
caractere.

Check out the new improvements in Yahoo! Groups email.
http://us.click.yahoo.com/6pRQfA/fOaOAA/yQLSAA/RR.olB/TM