In cadrul primei conferinþe a comunitãþilor româneºti din Europa, am
avut ocazia sã þin o micã intervenþie, în care am spus urmãtoarele:

Îi reprezint aici, împreunã cu Oleg Serebrian, la nivel parlamentar,
pe liberalii din Republica Moldova. De asemenea, împreunã cu Anatol
Vidraºcu, cunoscut editor ºi om de cultrã, ca ºi Nicolae Dabija,
poet-academician, redactor-ºef al revistei "Literatura ºi Arta",
reprezint aici Consiliul Mondial Român, al carui vicepreºedinte
sînt.

Clasa politica naþionalã ºi intelectualitatea de creaþie din
Republica Moldova au sprijinit mereu avansarea României spre UE ºi
NATO. Noi am plîns de bucurie atunci cînd România a intrat în NATO.
Abia aºteptãm sã ne bucurãm de intrarea României în UE. Noi toþi nu
am dorit niciodatã sã fim o greutate, o tarã care sa împiedice
mersul înainte al României, pentru cã înþelegem perfect – succesul
României este total spre binele nostru.

Cu toate acestea, consider cã România ar trebui cu mai mult curaj sã
abandoneze sindromul "neamestecului în treburile interne ale altor
state". Ca apãrãtor în Parlament al drepturilor românilor la
identitate, naþionalitate, limbã, sînt întrebatã mereu "cum se va
materialize promisiunea dlui Traian Bãsescu privind simplificarea
procedurilor de reacordare a cetãþeniei române retrase abuziv de
regimul stalinist".

Nu am dori, ca români din R.Moldova, sã cãdem în "defileul" dintre
PNL ºi PD, nu vrem sã fim victima unor neînþelegeri ºi competiþii
politice din România.

Nu sînt de accord cu cei care considerã cã "nu e timpul" sã luptãm
pentru Limba românã în Constituþie sau pentru alte probleme legate
de identitatea noastrã. Îi invit ºi azi pe deputaþii PPCD sã semneze
aceastã iniþiativã de modificare a Constituþiei, pe care ºi-au pus
deja semnãtura deja 25 de parlamentari. Poate cã azi comuniºtii nu
vor dori sã voteze limba românã în Constituþie, însã poate mai
sensibilizãm societatea civilã, strada, îi mai trezim pe oameni,
altfel cum ne vom salva limba ºi identitatea? Cum sã-ºi depãºeascã
ei fric adacã nu prin încurajarea noastrã?

În privinþa recensãmîntului trucat din R.Moldova, am fost personal
la fosta Ambasadoare a SUA la Chiºinãu, Heather Hodges, cînd doar
venise în R.Moldova sã o rog sã influenþeze sã nu aibã loc un
recensãmînt antiromînesc cu bani occidentali. Nu am fost auzitã, dar
eu mi-am fãcut datoria. Am difuzat presei ºi a apãrut un document
emis de un comitet al Partidului Comuniºtilor, care dãdea o listã
pentru includerea persoanelor din ea printre cei care aveau sã-i
intervieveze pe cei supuºi recensãmîntului. Expertii din partea
Consiliului Europei au notificat grave încãlcãri la

Pentru cei care nu ºtiu voi spune cã în paºapoartele bunicilor,
pãrinþilor noºtri în dreptul compartimentului «naþionalitate» era
trasã o linie. Dupã care a apãrut în paºapoartele noastre
naþionalitatea de «moldovean». Acum, ca parlamentar, mã ocup d
estudierea interdicþiilor normative pentru autoidentificarea
de «român», dispun de documente de la Ministerul dezvoltãrii
informaþionale.

În continuare, vã anunþ cã anul trecut s-a þinut la Iaºi conferinþa
a cincea a Consiliului Mondial Romîn, unde a fost adoptatã o
Rezoluþie, Textul Rezoluþiei a fost remis Secretarului de stat Mihai
Gheorghiu ºi Preºedintelui Traian Bãsescu. Dela cancelaria dlui
Bãsescu s-a spus cã o delegaþie din R.Moldova va fi primitã la
Preºedinþie. Noi mai aºteptãm acest eveniment. Acum voi citi unele
puncte din aceastã Rezoluþie, care are douã pãrþi – una referitor,
în special, la diaspora ºi alta – la Basarabia, Bucovina,
Transnistria. Iatã-le.

1.      Redarea urgentã a cetãþeniei române tuturor celor care au
pierdut-o din cauza abuzurilor regimurilor comuniste ºi a tratatelor
internaþionale de dupã anul 1940, exceptîndu-i de la acest gest
reparatoriu pe cei care au contribuit ºi la represiunile bolºevice.
2.      Instituirea statutului de „român" pentru cei care locuiesc
în afara graniþelor României.
3.      Declararea zilei de 27 martie 1918 (ziua Unirii Basarabiei
cu România) drept Sãrbãtoare Naþionalã, cu denumirea de „Ziua
identitãþii româneºti", care sã devinã sãrbãtoare a românilor de
pretutindeni

4.      Elaborarea de cãtre Guvernul de la Bucureºti a unei
Strategii de lungã duratã privind Republica Moldova, însoþitã de un
Plan de acþiuni care sã derive din decizia politicã a Parlamentului
României de denunþare a Pactului Molotov-Ribbentrop ºi a
consecinþelor acestuia.
5.      Determinarea autoritãþilor comuniste de la Chiºinãu de a
denunþa public Pactul Molotov-Ribbentrop ºi consecinþele acestuia.
6.      Simplificarea, în regim de urgenþã, a procedurii de redare a
cetãþeniei române românilor din teritoriile ocupate, ca ºi –
prioritar - pentru românii din zona transnistreanã care nu cad
astãzi sub incidenþa legii respective. Acest gest ar constitui o
primã reparaþie moralã pentru românii abandonaþi la 28 iunie 1940.
7.      Anularea interdicþiei de ºedere (de doar trei luni) pe
teritoriul României pentru cetãþenii din R.Moldova. Este nedrept ca
aceºtia sã fie „deportaþi" continuu din propria Þarã.
8.      Repunerea în drepturi a tuturor basarabenilor-veterani ai
Armatei Române, cu toate onorurile ce decurg din aceasta, ºi
oferirea de asistenþã (pensii, despãgubiri) pentru cei care au mai
rãmas în viaþã, pentru vãduvele ºi copiii acestora (al cãror numãr,
din pãcate, este deja foarte mic!).
9.      Elaborarea unui program de asistenþã permanentã pentru
ºcolile româneºti din Tighina ºi din zona transnistreanã.
10.     Dezavuarea de urgenþã a planului secret al autoritãþilor
comuniste de la Chiºinãu de a introduce în instituþiile de
învãþãmînt, începînd cu 1 septembrie, a aºa-zisului obiect de
studiu „istoria integratã", plinã de falsuri staliniste, în care
România este prezentatã ca „ocupantã a Basarabiei" (!).
11.     Determinarea autoritãþilor comuniste de la Chiºinãu de a
falsifica datele finale ale recensãmîntului populaþiei din toamna
anului 2004, prin care românii ºi moldovenii sînt anunþaþi ca
naþiuni diferite (2,1 ºi, respectiv, 76,1 la sutã).
12.     Resensibilizarea administraþiei americane de cãtre Consiliul
Mondial Român asupra necesitãþii de a trata Republica Moldova,
alãturi de Þãrile Baltice, ca victimã a ocupaþiei sovietice, urmare
a semnãrii Pactului Molotov-Ribbentrop.

Delegaþia Republicii Moldova la Congresul CMR solicitã sã fie
primitã în audienþã de cãtre Preºedintele României, Traian Bãsescu,
pentru a-i prezenta adevãrata stare de spirit a populaþiei din
Republica Moldova, pentru care anul 2007 – al admiterii României în
UE – reprezintã temerea cã se va reinstala o cortinã pe Prut.

În încheiere aº dori sã vã rog, pornind ºi de la afirmaþia de azi a
dlui ministru Mihai Rãzvan Ungureanu, sã nu vã supãraþi pe românii
din R.Moldova. Ei sînt produsul abandonului lor repetat – fie cã
acest lucru e privit ca obiectiv sau subiectiv - de cãtre România.
Haideþi sã facem astfel încãt ei sã nu mai fie niciodatã abandonaþi!

Vitalia Pavlicenco,
Deputat liberal din Parlamentul R.Moldova,
Vicepreºedinte al Consiliului Mondial Român

<*> Your email settings:
    Individual Email | Traditional

<*> To change settings online go to: