Vitalia Pavlicenco, deputat liberal in Parlamentul de la Chisinau

Joi, pe data de 19 octombrie, am fãcut în ºedinþa în plen a
Parlamentului o propunere ºi douã interpelãri.

Propunerea:

Zilele acestea avem o grevã pasivã a microbusiºtilor. În societate se
discutã activ cã motivele excluderii de pe piaþa rutierã a
microbuzelor sînt cauzate de interese inguste ale unor feciori ai
potentaþilor zilei. Sute de conducãtori auto, dupã ce ºi-au reutilat
maºinile pentru circulaþia pe rute, dupã ce statul le-a dat
autorizaþii ºi le-a legalizat genul de activitate, le-a dat mereu
documente ºi de expertizã tehnicã, iatã cã, împreunã cu familiile
lor, trebuie sã rãmînã azi ºomeri ºi sã-ºi vadã atît banii, cît ºi
speranþele de existenþã duse pe apa sîmbetei.
Propun sã vinã reprezentantul Guvernului ºi sã ne informeze cum vrea
sã remedieze de urgenþã situaþia, sã mai analizeze situaþia din alte
þãri la acest capitol, unde nu existã asemenea interdicþii, pentru cã
se aude cã Oleg Voronin ar fi cumpãrat vreo 150 de taximetre, pe care
vrea sã le punã pe rute în locul celor scoase cu aberaþia
de «nemaivechi de 7 ani». Dacã nu ºi nu, sã li se dea oamenilor un
rãgaz de 3-4 ani, ca oamenii sã adune un ban, sã-ºi refacã
activitatea, sã-ºi cumpere alte maºini, sã nu le luãm bucãþica de
pîine de la gurã în condiþii atît de grosolane.

Cele douã interpelãri:

1. Prima interpelare este adresatã Serviciului de Informaþii ºi
Securitate, mai exact dlui director Ion Ursu. În ultimul timp, în
contextul procesului de autodesfiinþare a „Alianþei „Moldova
Noastrã", foºti colegi de partid - mai recenþi ºi mai vechi, regãsiþi
cu toþii pe frica de libertate - se dedau diferitelor afirmaþii ºi
aluzii despre o presupusã colaborare a mea cu securitatea sub regimul
sovietic. Cu toate cã am declarat public ferm cã nu am fost nici pe
departe o persoanã importantã, ca sã prezint vreun interes pentru
acel regim, precum cred cã nu sînt nici azi o persoanã prea
importantã, exceptînd funcþia de deputat, pe care o am alãturi de
alþi 100 de colegi, cu toate cã am declarat ºi cã nu am deþinut
funcþii remunerate în organele sovietice, de partid comunist sau de
komsomol, iatã cã, în lipsa altor argumente, unele persoane, inclusiv
trecute în anonimat, îºi permit insinuãri lipsite de temei. De aceea,
în calitate de deputat, solicit SIS sã-mi prezinte dosarul ºi sã-mi
asigure accesul la propriul dosar, sã-l facã public, oricare ar fi
el – de colaborare sau de urmãrire, cã o fi vorba de poliþie politicã
sau de victimã a politiei politice, cã o fi incluzînd declaratii la
securitate de informator, colaborator, rezident, ofiter de
securitate – iatã, am ºi învãþat terminologia urmãrind ce se întîmplã
în România – deci sã-mi prezinte ori sã facã public orice existã la
SIS despre mine. ªi dacã SIS nu are ce prezenta, sã îmi dea un
rãspuns. Înþeleg foarte bine cã declaraþiile oponenþilor politici au
menirea sã-mi închidã gura. Asta pentru cã mã declar deschis româncã,
pentru cã apãr limba românã, cer ieºirea din CSI ºi  integrarea în
Uniunea Europeanã ºi în NATO, pentru cã nu încap în tiparele
nonlibertãþii ce se poartã în R.Moldova, deranjîndu-i, astfel, pe
unii ºi pe dreapta, ºi pe stînga. Totuºi, cred cã e timpul sã punem
capãt practicilor de anihilare a oponenþilor prin folosirea unor
informaþii inventate, în special de cei cu cel mai mare acces la
arhive sau de formatorii de dosare. ªi vreau sã fiu un prim-exemplu
în acest sens. De asemenea, vã anunþ cã am declanºat procesul de
consultãri cu societatea civilã asupra conceptului Legii lustraþiei,
care, din motive obiective, e mai complicat - fiind legat de gîndirea
conceptului despre un CNSAS moldovenesc, un Comitet naþional pentru
Studierea Arhivelor Securitãþiii. Lansez, cu aceastã ocazie, - atît
colegilor doritori de a se include în procesul de pregãtire, cît ºi
celor care se considerã specialiºti – îndemnul ºi invitaþia sã se
alãture acestui efort. Îi invit ºi pe specialiºtii de la SIS la o
colaborare în pregãtirea Legii lustraþiei, iar pe colegii deputaþi,
interesaþi de o asemenea lege ºi de adevãrul despre colaborãrile din
trecut – sã îºi solicite ºi ei dosarele, demonstrînd cã nu se tem de
ce au fãcut sau cã vor ca sã audã toatã lumea cã au fost mereu mai
curaþi decît lacrima.

1. A doua interpelare o adresez conducerii Aeroportului internaþional
Chiºinãu, precum ºi serviciilor competente ce exercitã acolo
controlul paºapoartelor ºi al pasagerilor, în vederea securitãþii
zborului - SIS, Departamentul Vamal, alte organe de securitate
implicate, conform prezenþei lor legale acolo. Pe data de 11
octombrie, între orele 15.00 si 16.00, la controlul paºapoartelor în
aeroport pentru cursa Chiºinãu-Bucureºti, inspectorul din partea
Serviciului de grãniceri a întrebat o persoanã, o ziaristã, care a
prezentat un paºaport extern emis de R.Moldova, dacã nu cumva are ºi
paºaport românesc. Inspectorul, o doamnã, fiind întrebatã de mine, ca
deputat, de ce o intereseaza acest fapt, nu a dat un rãspuns în baza
legii, ci a invocat argumentul, "extrem de convingãtor", cã "asa
trebuie". La insistenþa mea de a afla de ce adreseazã aceste
întrebãri de naturã sã intimideze persoana, dacã nu cumva dînsa are
misiunea sã colecteze informaþii pentru SIS, de care nu mai þine
Serviciul de Grãniceri, lucrãtoarea nu a avut rãspuns, încercînd sã
se eschiveze prin bîlbîieli neinteligibile. Solicit sã mi se prezinte
baza legalã pentru adresarea acestor întrebãri, sã mi se spunã ce se
face pentru a nu se comite asemenea abuzuri faþã de cetãþeni ºi cînd
Serviciul de Grãniceri va înceta sã se comporte ca instrument al
poliþiei politice în R.Moldova, în spiritul practicilor sovietice,
dar contrar legislatiei in vigoare? De asemenea, cu prilejul
controlului securitãþii pentru acelaºi zbor, o lucrãtoare de la
Serviciul vamal ºi de securitate a zborului, mi s-a adresat in limba
rusã, limba oficialã a unui alt stat, Rusia, în momentul controlului
meu aproape corporal, chiar dacã am paºaport diplomatic. Mã
intereseazã în baza cãrei legi se comportã astfel angajaþii ce
asigurã controlul cetãþenilor, angajaþi care încã nu ºtiu cã limba de
stat in Moldova nu e, în nici un caz, rusa, ci româna, precum e
numitã ºi în Declaraþia de independenþã a R.Moldova, ºi care, prin
urmare, pentru asemenea încãlcãri ale legii, trebuie excluºi sau
mutaþi la alt gen de serviciu, ca sã nu aiba, cel puþin, contacte cu
cetãþenii. Aºtept rãspuns de la tribuna Parlamentului.

<*> Your email settings:
    Individual Email | Traditional

<*> To change settings online go to: