Am incercat sa adun cele mai importante evenimente pe care le traim, asa cum o
sa le invete un copil peste sute de ani despre perioada asta. Ele sunt
organizate aleator, asa cum o facem cu totii prima data.
Acestea sunt de urmarit in trecutul de dupa 1945, in prezent, dar mai ales in
viitor pentru circa 50 de ani.

1. Globalizare economica. Ma gandesc la globalizarea impreuna cu efectele ca
fluxurile de capital, hot money, mobilitatea fortei de munca, specializarea
regionala, transformarea fortei de munca din resursa in produs. Motivele
globalizarii sunt, ca de fiecare data, marja de profit, in cazul acesta
presiunea pe costuri.

2. Modificarea echilibrului social. Pentru mai bine de un mileniu celula
sociala a fost familia, care s-a desprins din celula mai veche, ginta sau
tribul. Acum celula societatii incepe sa devina individul. Motivul este legat
de globalizare, dar si de modificarea optiunilor personale. Prevad o noua
transformare care se va intoarce la familie in circa 50 de ani, dar motivatia e
in concluzia finala.

3. Terminarea unor resurse minerale comune. Cand spun terminarea ma refer la
trecerea pretului de extractie a acestor minerale sub pretul de
reciclare/producere. Cateva din resursele utilizate de mii de ani se epuizeaza,
printre ele plumbul, cuprul, dar si platina, dar si mult discutatul petrol.
Motivul este evident, le-am scos din pamant si le-am folosit prea repede, n-am
gasit inlocuitori durabili.

4. Dezvoltarea tehnologiei, in special cea a comunicatiei. Apreciez ca aceast
punct este precum proverbul "nu vad padurea de copac", adica a reusit sa fie
foarte discutat, dar nu s-a reusit sa se traseze un trend de industrializare,
si inca este imprevizibil si haotic (cel putin in bioind sau IT). Aceasta
dezolvare afecteaza, rangurile sociale, educatia, dar si natura economiei care
capata o mai mare parte intangibila. Motivul este pur si simplu dezvoltarea
data de punerea in valoarea a unor R&D (mai ales initial cu aplicatii militare)
care au ajuns sa fie profitabile economic.

5. Transformarea razboiului. Razboiul este o parte din ceea ce ne face umani,
datoria de a fi alphamale, si nu cred ca va fi starpit/izolat, desi poate vom
reusi sa mutam violenta in partea intangibila a vietii, dar pana acolo drum
lung. Razboiul se transforma dintr-un razboi organizat intre popoare, natiuni,
care se lupta pentru a achizitiona resurse, catre grupuri de persoane, care vor
sa achizitioneze resurse. Motivul transformarii este educatia si libertatea in
aceeptarea ei sociala care a crescut puterea liberului arbitru. Razboiul va fi
pe viitor o lupta subversiva, similara guerilei.

6. Disparitia statului national / Aparitia comunitatilor ideologice. Trebuie
spus ca majoritatea tarilor de pe glob sunt construite irational in a cuprinde
un spirit pe un spatiu geografic, numesc aici acel spirit national, sau
patriotism, fie el liber sau impus ca intr-un imperiu (ex. Romania, Rusia,
Germania, Japonia etc.), prea putine tari sunt organizate pe baze economice,
gen majorarea profitului, micsorarea costurilor, scaderea riscului (ex.
Elvetia), aici de obicei apareau aliantele, comunitatile sa suplineasca logica
economica. Miscarea catre organizarile suprastatale va da nastere la
regionalizare, crearea unor obiective economice in perspectiva globala si
identificarii regionale cu anumite produse/idei (ex. Sana, capitala Yemenului
de azi, va ajunge locul pentru a invata fundamentalismul islamic). Motivul,
capacitatea tot mai scazuta de a controla alocarea eficienta de la centru a
resurselor.

7. Compania stat. E evident pentru multa lume ca in topul cifrei de
afaceri/PIB, sunt destule companii care produc anual, intr-un sistem bine
controlat, non-democratic, bazat pe capacitatea personala mai mult decat 75%
din tarile existente pe glob, fie ele angrenate intr-un sistem democratic, fie
nu, dar care au responsabilitati sociale, ce nu apasa pe umerii companiilor mai
sus mentionate, si deci, mult mai putin profitabile. Astfel am dedus ca o data
cu apropierea scopurilor companiilor si statelor (scopul este de a ramane in
viata) si date fiind diferetele prospecte de a face profit, as concluziona, ca
puterea statelor va scadea in directa legatura cu cea a companiilor
multinationale, si acestea vor putea impune mai usor un cadru legislativ
favorabil lor. Prevad si aparitia unor discrepante sociale prin aparitia unor
paturi sociale semnificative foarte sarace si foarte bogate, posibile
instabilitati sociale (ex. Brazilia).

8. Incalzirea globala. Incalzirea globala este un fenomen care contine mai mult
decat numele, este vorba de totalitatea elementelor care duc la crearea unui
dezechilibru natural extins la nivelul Terrei. Motivul este acela de a fi
suprautilizat resursele, adica mai repede decat compusii rezultati pot fi
reinglobati in natura si mai repede decat aceste resurse se produc natural.

9. Aparitia unui cadru economic post democratie. Am pus acest punct la finalul
articolului, desi personal in consider a fi cel mai important din toata
discutia. Recunosc ca toate elementele premergatoare converg catre o astfel de
solutie. Asa cum dictatura nu respecta libertatea personala, comunismul nu
respecta natura economica, asa se pare ca democratia nu reuseste sa respecte
natura ecologica a Terrei. Toate aceste sisteme care nu reusesc sa prevada si
solutioneze o problema de macro magnitudine, ajung sa fie distruse. Solutia
acestei post democratii sta in implicarea responsabila a companiilor alaturi de
state/organisme suprastatale/organizatii regionale si echilibrarea utilizarii
resurselor naturale intr-un mod durabil, utilizarea modificarilor sociale,
utilizarea dezvoltarii tehnologiei. Vor trebui sa apara cateva cataclisme
naturale pentru a face o schimbare importanta in utilizarea industriala a unor
resurse regenrabile, care creaza dezechilibre minore. Cred ca va
 trebui ca aceste cataclisme sa fie insa importante pentru ca mentalitatea
generala sa fie afectata, pentru ca acum e clar ca a utilizat destul de
ineficient resursele.

Totusi ce s-a intamplat cu efectul Alvin Toffler? Cred ca e si el aici, lumea
se accelereaza, pentru inca o perioada de timp (acesti urmatori 50 de ani),
pana cand lumea va fi lovita de aceste macro cataclisme. Intrebarea pe care
mi-am pus-o la inceputul articolului este "si ce va fi dupa?" pai va fi ca si
pana acum numai ca diferit :). Sper ca data viitoare cand vom regandi lumea vom
reusi sa o construim mai bine. Ramane sa ne raspundem intr-un articol viitor.
360.yahoo.com/mihaialexandrupop
sau
http://blog.360.yahoo.com/blog-k.Mwn4k8cq5Rz0BrjtuVjRHqcBC2U7hI6Q--?cq=1&p=13

Mihai A. Pop
mobile 0722 205 973

 What does not kill you, makes you stronger
Friedrich Nietzsche