Am stat, am citit o data, am citit de doua ori si inca nu am hotarat daca sa ma
apuce plansul sau rasul !

  ----- Original Message -----
  From: Ilhan Amet

  ROMANIA INCEARCA DEZNATIONALIZAREA TATARILOR ?

  Si in mod cert a biciclistilor !

  Pe malul marii se tot vorbeste despre "modelul de integrare dobrogean",
despre "toleranta romanilor" etc. Nimic mai fals. De exemplu eu ca tatar
crimeean consider ca Romania duce o politica destul de agresiva si foarte
subtila de deznationalizare a tatarilor si de asimilare a acestora de catre
populatia majoritara. In documentele oficiale, tatarii crimeeni sunt numiti pur
si simplu "tatari" si nu "tatari crimeeni". In felul acesta noile generatii de
tatari uita ca tara lor este Crimeea.

  Dragul meu, cum va spun romanii, ungurii, nemtii sau francezii este irelevant
!
  Singurul lucru care are importanta este cum simtiti voi !
  Daca voi nu va mai simtiti tatari crimeeni ...., putem noi majoritarii, sa va
spunem oricum ca nu mai conteaza.

  Deasemenea este foarte important de subliniat ca tatarii sunt SINGURA
MINORITATE care nu poate studia in limba materna in aceasta tara. Tinerii
tatari nu au dreptul sa isi studieze propria istorie, nu au dreptul sa cunoasca
lucrarile clasice ale literaturii tatare. Argumentul cu care vine statul roman
in sprijinul ideii de toleranta este acela ca "in Romania fiecare minoritate
este reprezentata in Parlament" Liderii comunitatii tatare nu au ceea ce se
cheama reprezentativitate, nu au o influenta prea mare in randul comunitatii.
Faptul ca un tatar se afla in Parlamentul Romaniei nu rezolva problemele
comunitatii noastre.

  Pardon !
  Aici incurcati borcanele si aduceti acuze nefondate.
  Dreptul este UNA, posibilitatea este ALTA !
  La 30.000 de mii de tatari care este populatia scolarizabila ?
  1.500 - 2.000 de elevi la toate nivelurile?
  Puteti rezolva cu o fundatie si "cursuri duminicale".
  Nu de alta dar din 2.000 de posibili elevi, in mod cert 50% au alte ganduri
decat sa invete tatara. :)

  Cat priveste "reprezentativitatea" liderilor comunitatii dvs., nu cred ca ca
noi "majoritarii", avem ceva de a face in problema aceasta.
  Asa cum se spune in toata lumea "aveti liderii pe care ii meritati". :)

  Dintre popoarele care traiesc in aceasta tara tatarii crimeeni sunt de
departe poporul cu cea mai glorioasa istorie. Celor care nu stiu le reamintesc
ca tatarii crimeeni sunt urmasii Hoardei de Aur. Noi, tatarii in general, si
tatarii crimeeni in special, suntem descendentii mongolilor care in secolul al
XIII-lea sub conducerea lui Genghis Han cucereau doua treimi din suprafata
lumii cunoscute la acea data. Dar cati tineri tatari stiu acest lucru ? Cati
tineri tatari au posibilitatea sa studieze istoria tatara in scoli ? Se pare,
conform unor estimari recente, ca peste 80% dintre tinerii tatari nu vorbesc
limba tatara in familie.Cu atat mai putin in societate. In Dobrogea nu exista
nici o scoala care sa aibe clase cu predare in limba tatara. De multe ori se
face confuzia intre limba turca si cea tatara. Astfel, copiii tatari fie
studiaza in limba romana fie invata in limba turca.

  Aici chiar este amuzant.
  Gloriosul dumneavoastra popor, a cam luat bataie atat pe aici, (de multe ori)
cat si prin Crimea, de la rusi.
  Iar Gingis Han, nenea Temurgin, a creat intradevar un imperiu, dar numai pt.
150 de ani.
  Apoi .... vai si amar.
  Doriti sa comparam cu alte imperii ?

  Si noi suntem confundati in Europa cu rromii.
  Si inca nu am acuzat institutia numita EU din care si domniile voastre
inteleg ca faceti parte ! :))))
  Nu de alta dar ar fi penibil.
  Asta doar daca nu cumva, dumneavoastra doriti sa faceti parte din altceva si
atunci este o cu totul alta discutie.

  In ceea ce priveste religia, dupa cum bine se stie cei aproximativ 30.000 de
tatari care traiesc in Romania sunt ca si ceilalti tatari crimeeni musulmani
suniti care apartin scolii de gandire Hanefi. Si din acest punct de vedere sunt
probleme foarte mari. Pentru tatarii care locuiesc in Romania religia a ajuns
sa insemne numai botezul si inmormantarea. La asta se mai adauga cele doua
sarbatori mari anuale ale Islamului: Ramazan Bayram si Kurban Bayram, ocazie cu
care moscheile sunt pline. Dar foarte putini tatari crimeeni practica Islamul,
foarte putini tatari fac cele cinci rugaciuni zilnice asa cum cere religia
noastra. De vina este vechiul regim, profund ateist, dar Romania actuala,
membra a Uniunii Europene nu face mai nimic pentru a indrepta greselile
trecutului.

  Si de aici ce trebuie sa intelegem ?
  Nu de alta dar asa cum scrieti si din context rezulta ca de vina suntem noi
romanii care nu luam tatarii cu arcanul sa ii bagam in moschee si nu ii batem
la talpi ca sa le bagam islamul in cap ! :)))
  Domnule !
  Credinta este un act individual si unilateral.
  Puteti domnia voastra sa predicati, eventual sa afurisiti cat doriti.
  Enoriasul nu vine la lacasul de cult cu otozbirul ci doar din convingere
interioara.
  Despre tatarii trecuti la crestinism, eu stiu cativa, ce parere aveti ?
  Sa ii expulzam din Romania ?
  Sau sa ne apucam noi crestinii sa le construim moschee ?

  Parerea mea este ca acela care doreste 5 rugaciuni zilnice in anno domini
2007, poate sa se duca voios la "manastire".
  Imi mai permit sa va mai atrag atentia ca fundamentalismul religios nu a fost
niciodata o caracteristica a musulmanilor stabiliti pe aceste meleaguri.
  [ probabil de aceea au si ramas aici :) ]
  Dar poate ca v-ati propus sa schimbati acest lucru. :)

  Tatarii care locuiesc in Crimeea dupa cum bine se stie in data de 18 Mai 1944
au fost deportati in Uzbekistan de catre Stalin. Ceea ce s-a intamplat atunci a
fost un genocid comis de Uniunea Sovietica impotriva poporului tatar. In
prezent jumatate din cei deportati s-au intors in timp ce cealalta jumatate a
populatiei tatare inca traieste in exil. Dupe cum bine se stie neagarea
Holocaustului este pedepsita de legea penala. In ultima vreme a inceput sa se
vorbeasca tot mai des despre "genocidul armean", desi acesta este un subiect
destul de controversat. Dar in cazul genocidului tatar exista toate
dovezile.Nimeni nu poate nega faptul ca Stalin a comis un genocid impotriva
tatarilor crimeeni si cu toate acestea foarte putine tari au recunoscut in mod
oficial acest lucru.

  Genogidul armean este o problema controversata doar pentru unii musulmani.
  Crestinii sunt cu totii de acord ca a existat un "genocid armean".
  Stalin a comis multe, si nu numai impotriva tatarilor.
  Numeric, alte popoare din Rusia Sovietica au suferit mult mai mult decat
tatarii.

  Daca Romania pretinde ca ii respecta pe tatarii crimeeni, de ce Parlamentul
Romaniei nu urmeaza exemplul statelor baltice si nu adopta o lege prin care sa
recunoasca in mod oficial deportarea tatarilor crimeeni de catre Uniunea
Sovietica ca un act de genocid ?

  Pentru ca nu ati studiat istoria.
  Romania nu a facut niciodata parte din "Imperiul Rosu", ca statele baltice.
  Incercati la Moscova, recunoasterea genocidului tatar, noi putem sa va aratam
compasiunea noastra dar juridic nu prea avem ce face !

  Ilhan AMET
  Constanta, Dobrogea.

Raspunde prin e-mail lui