Interventia Vitaliei Pavlicenco, deputat in Parlamentul de la
Chisinau, presedintele PNL din R.Moldova, in Grupul liberal-democrat
din Parlamentul European in cadrul dezbaterilor «Moldova si UE» - 6
mai 2008

1.      Vorbind despre UE si RM, putem incepe din 1991 sau de mai
devreme, din 2001 sau din 2005. Cel mai clar raspuns la intrebarea de
ce R.Moldova a pierdut 17 ani e ca este extrem de puternica influenta
Rusiei si clasa politica nu are un sprijin mare din alta parte pentru
a putea iesi din aceasta influenta. Influenta rusa a generat un mod
de a fi si al clasei politice care o face dependenta de Moscova.
Moldova inca e orfana razboiului rece, risca sa ramina orfana
Europei, este uitata de toti, este inca victima Pactului Molotov-
Ribbentrop, de unde si i se trag toate relele, este un teritoriu
cazut nu numai din istorie, ci si din geografie. Asta e perceptia
oamenilor simpli.

2.      De multe ori se spune ca Opozitia nu ofera ceva puternic de
alternativa comunistilor. Eu sint de acord cu analistii care spun ca
in R.Moldova, unde exista doar libertatea de a fi persecutat, este
injust sa formulezi atit de usor cerinte si reprosuri de acest gen.

3.      Spunind ca Moldova nu a avut un ajutor influent proEuropa –
chiar daca nu a meritat, eu cred ca trebuia sa-l aiba. Romania inca
este uneori captiva sindromului «neamestecului in treburile interne
ale Moldovei», cum spun mereu Moscova si comunistii, ce folosesc din
plin acest sablon, de aceea o sarcina primordiala a ca Romania sa
convinga Europa, Vestul, de adevarul privind Basarabia. Aici as spune
doua lucruri: 1. Cetatenii simpli au asteptat ca Romania sa intre in
UE si NATO si, apoi, sa intoarca fata in mod sunbstantial spre
Moldova, dar in Romania au inceput luptele intestine si s-a cam uitat
de noi. Insa regimul comunist nu trebuie confundat cu oamenii
dezinformati cu buna stiinta. Pentru ca cine altul sa fie avocatul
nostru in fata Vestului decit Romania? Romania trebuie sa explice
Uniunii Europene identitatea romaneasca a Republicii Moldova, Romania
are pirghiile UE, ale Consiliului Europei. PNL pledeaza pentru
conceptul Uniunii Interstatale Romania-Republica Moldova ca si
partenriat strategic bilateral pentru accederea rapida, prin
asistenta romaneasca, a R.Moldova in UE. Da, Romania aici ar trebui
sa fie mai puternica decit Rusia, insa are adevarul de partea sa si
statul R.Moldova este romanesc, nu rusesc, avem 80 la suta de romani,
numiti geopolitic moldoveni, deznationalizati in perioada sovietica.
2. Al doilea lucru este ca, spre bucuria noastra, sper, si UE, dna
Marianne Mikko, alti europarlamentari  au facut declaratii transante
despre modificarile inadecvate la legislatia electorala, ca si
Consiliul Europei, Comisia impotriva rasismului si a intolerantei,
presa americana - toti au inceput sa remarce adevaratele dedesubturi
ale dramei R.Moldova – ne este negata identitatea romaneasca si,
atita timp cit asta nu se va rezolva si nu vor veni la putere in
Moldova fortele democratice, nationale, puternice prin adevarul
incontestabil, nu vom merge spre reforme si stabilitate. Cit s-a
vehiculat cu Istoria integrata, «in spiritul valorilor si
principiilor Consiliului Europei» - iata ca s-a vazut reactia
Consiliului Europei – regele e gol.

4.      Comunistii au declarat in februarie 2005 ca obiectiv
strategic integrarea europeana, dar apoi s-a dovedit ca asta a fost
doar pentru a induce in eroare Occidentul, a evita o revolutie orange
si a avea bani, fara reforme, din Vest, de la UE, de la SUA. Desi am
votat in prima zi a actualei legislaturi o Declaratie de consens
pentru integrarea europeana si rezolvarea problemei transnistrene in
cadrul Constitutiei, acum vedem ca a fost o inselaciune, ca si toate
alte legi si hotariri importante fortate sa fie votate prin zisul
consens.

5.      Am spus in 2005 – prin esenta, comunistii nu pot fi
proeuropeni, pentru ca asta inseamna stat de drept, justitie,
reforme, libertati si drepturi fundamentale, pluralism de opinii si
politic, ceea ce ii arunca de pe arena politica pe comunisti. Sa fie
oare ei sinucigasi? In plus, Voronin si clanul nu se vor in UE si
NATO, pentru ca nu le da voie Rusia sa se regaseasca acolo cu
Romania, care pentru ei ar insemna si unificare politica, ceea ce nu
pot admite in nici un caz. Aici este esenta a tot ce se intimpla in
Moldova si de ce comunistii vorbesc de UE, dar nu vor UE si asta
explica o campanie extrem de dura antiromaneasca, de natura
electorala, dar si pentru a se spala de parteneriatul contra firii cu
PPCD.

6.      Cind, in 2005, au venit la Chisinau Saakasvili si Basescu,
iar Voronin a mers la Kiev, asta a fost o greseala – comunistii prin
asta, plus exit-polul menit sa manipuleze, au ramas la putere si am
intirziat inca patru ani, cel putin, daca speram ca in 2009 va fi
alternanta la putere. Daca nu – e rau de tot. L-am intrebat pe un
absolvent georgian din echipa Saakasvili al Centrului american de
studii de securitate Marshall din Germania – de ce l-au sprijinit
atunci pe Voronin. Mi-a raspuns ca li s-a spus ca Voronin e proNATO
si asta i-a facut sa procedeze astfel. Iata ca azi Voronin vrea sa
adopte o lege privind securitatea nationala, doar pentru a bate in
cuie neutralitatea. PNL aduna semnaturi pentru abrogarea ei din
Constitutie – Voronin vrea sa mentina Moldova in sfera de influenta
rusa si trupele ruse pe veci pe teritoriul nostru. Deci, au fost
amagit si liderii Ucrainei, Georgiei. Romaniei, intreg Occidentul.
Spuneam atunci ca va ajunge un an pentru ca Occidentul sa vada ca a
gresit in 2005 – a fost nevoie, vad, de doi. O recunosc oare cei ce
au inspirat combinatia PPCD-PCRM? Unde sintem azi cu diferendul de
peste Nistru – oare nu in pragul transnistrizarii Moldovei si
permanentizarii militare a Rusiei in sud-estul Europei, la frontiera
cu UE si NATO? E clar – conflictul nistrean are menirea majora sa
blocheze nu numai NATO, dar si UE spre Est – uitati-va cum e
amenintata Ucraina si ce se intimpla in Georgia. Iata de unde si
istericalele contra Romaniei, membra a NATO si cu baza americana la
Constanta.

7.      Eforturi si reale succese pe calea spre UE au fost si pina si
dupa 1998. Cunoasteti, intre 1998 si 2001, R.Moldova a inceput sa
participe la Comitetul UE-RM. Dupa defoltul din 1998, la 11
septembrie, Parlamentul a adoptat o hotarire despre reorientarea
exporturilor moldovenesti spre Est si a proclamat orientarea spre
integrarea europeana ca obiectiv strategic major. Dar nu a fost sa
fie. In 2002, national-liberalii au propus, din partea Partidului
Liberal, formula veche, anterioara a dlui Mihai Ghimpu,  dupa modelul
Declaratiei de la Snagov, Romania, din 1995, ca toate partidele
proeuropene sa semneze un Apel catre conducerea comunista de a crea o
Comisie nationala pentru elaborarea strategiei si a conceptiei de
pregatire a R.Moldova pentru UE. Nu au semnat numai comunistii. Dar
peste doua luni au furat ideea si au compromis-o. Ei ori fac asa, ori
plagiaza proiectele de legi.

8.      Acum doi ani, am fost cea care am propus ca R.Moldova sa
anuleze vizele pentru cetatenii tarilor membre ale UE. M-a chemat
presedintele comunist al Comisiei de securitate din Parlament si ma
forta sa imi retrag initiativa. Nu am facut-o, au elaborate alt
proiect de lege. Expertii au si publicat un studiu despre plagiatul
legislativ, practicat de comunisti. Si alte initiative zac in
Parlament, de condamnare a crimelor comunismului, de iesire, a doua
oara, din CSI, ca prima oara nu a mers nici pentru democrati, de
anulare a unor documente privind reglementarea nistreana.

9.      In general, le spuneam domnilor de la Ambasada SUA – vrem, nu
vrem in R.Moldova votul este etnic si cei 80 la suta de romani vor fi
cei ce vor pleda pentru UE si NATO. Nu zic, se produc schimbari si in
rindul alogenilor. Insa social-democratii au rezerve in orientarea
politica, trag si spre Est, de aceea orientarea clara euratlantica o
au doar liberalii. Si contra lor lupta urit si mult comunistii. PNL
vorbeste mereu despre necesitatea urmarii politicilor externe
comunitare ale UE. Moldova trebuie sa fie alaturi de Georgia si
Ucraina, sa urmeze exemplul balticilor, nu sa ramina in luntrea rus,
daca vrea in UE. Dar nu vrea, numai mimeaza.

10.     Ce e de facut ? Fortele sint inegale, comunistii au impartit
si societatea civila in doua – sint cei cu Puterea si cei cu
Opozitia. La unele conferinte, manifestari participa unii, la
celelalte – altii, dialog si transparenta, toleranta si discutii nu
sint. Iar ultimele modificari la legislatie, interdictiile pentru cei
cu cetatenie romana sa candideze la Parlament, sa detina functii
publice, verificarile in privinta rudelor in Romania si ascendentei
romanesti in institutiile de stat de catre agentii de securitate,
carora li s-au creat functii, creeaza o atmosfera mai groaznica decit
in anii stalinismului. Si asta in plin secol 21, cu pluralism de
opinii si democratie.

11.     Este bine ca a avut loc aceasta discutie, noi trebuie sa ne
salvam singuri, dar sansa de a fi victima intereselor marilor puteri
inca ne urmareste si e bine ca liberal-democratii europeni sa o stie.
Am spus mereu aceste lucruri timp de cinci ani ca si deputat membru
al Adunarii Parlamentare NATO, din partea Parlamentului de la
Chisinau. In 1999 am obtinut la sesiunea de toamna de la Amsterdam ca
intr-o Rezolutie a AP NATO sa se dispuna retragrea imediata si
neconditionata a trupelor ruse din Moldova. Insa carul nu s-a urnit
din loc nici pina azi si se face totul ca sa nu se urneasca. Eu sint
cetateanca romanca din 1992, ii intrebam pe americani – ati mai vazut
o tara in care sa nu ai dreptul sa candidezi la functii in statul tau
si nici in altul? Dar unde sa mergem sa traim - pe luna? Chiar acest
pamint romanesc, al Basarabiei, este cel mai patimit de pe intreg
globul pamintesc si nimic nu ne poate salva? Poate ne vor salva
liberal-democratii. Noi am pierdut trenul baltic spre UE si NATO,
apoi am pierdut trenul romanesc si bulgar, acum riscam sa pierdem si
trenul georgiano-ucrainean. Va multumesc.

Raspunde prin e-mail lui