BURSELE EUROPENE JTI
- Having a good idea and taking it further! -

Bursele Europene JTI sunt o initiativa a Freedom House Romania sustinuta de JTI
si au ajuns la cea de-a III-a editie. Ele au fost lansate in 2007, continuand
„Bursele JTI pentru jurnalisti”, care ofereau stagii de pregatire in SUA
pentru ziaristi romani, ca mod de a racorda proiectul la noua situatie a
Romaniei, de membru in Uniunea Europeana.

Bursele Europene JTI inseamna un program gandit sa ii profesionalizeze pe
jurnalistii romani in modul de functionare al institutiilor europene si al
manierelor optime de a aborda problematicile conexe lor in media occidentala.
Programul cuprinde un training cu profesionisti din domeniu, urmat de o
calatorie de studii si intalniri cu oficialitati UE la Bruxelles timp de o
saptamana pentru 8 jurnalisti selectati dintre cei inscrisi. 3 dintre acestia
beneficiaza apoi de stagii de pregatire profesionala de 3 saptamani in
organizatii de presa europene.

Iata ce spun fosti castigatori ai Burselor Europene JTI:
„E drept, am avut de-a face in general cu purtatorii de cuvant ai
comisarilor, astfel incat, intr-un fel, bursa a inceput sa ia aspectul unui
training pe comunicare. Oricum, eu m-am bucurat, studiind, pe langa informatia
propriu-zisa, si modul de a raspunde / reactiona al acestora. [...] Program
foarte strans, foarte strict, plin. Semana cu ritmul unei zile nebune din
redactie? Da, daca ma gandesc la cantitate. Nu, daca le compar prin prisma
respectarii termenelor. Mi-a placut. Vizite la birourile comisarilor, dar si la
studiourile media ale Comisiei; peste tot, „Europa” isi amintea de anii
inceputurilor si arata ce a devenit. Mulajul unei masini din anii ’50 si
radioul cu tranzistori coexista cu un studio cu tehnica moderna de comunicare
si panoul cu numele celebritatilor care se implica in programele europene: de
la politicieni la cei de la U2.
Peste tot, incercarea de a face cat mai apropiata „Europa”.” (Florinela
Giurgea, corespondent al Agentiei Mediafax in judetul Mures si reporter de
stiri pentru Radio SON Targu-Mures)

„Cele trei saptamani de internship in redactia European Voice m-au facut sa
realizez care imi sunt plusurile si minusurile profesionale, ca jurnalist care
se ocupa de afaceri europene preponderent de la Bucuresti. [...] Mai mult decat
cu oamenii, cei din institutiile europene comunica brandurilor de presa, fie ca
ele se numesc European Voice, BBC, Financial Times, Libération sau RFI. [...]
Am descoperit ca sunt un jurnalist generalist pe afaceri europene. Suna ciudat?
Ei bine, am vazut ca oamenii au domenii de care se ocupa, exact cum se intampla
in publicatiile noastre nationale: unii se ocupa de finante, altii de partea de
justitie, altii de mediu. Eu ma ocup de UE â€" pare chiar hazliu, din punctul
de vedere al celor de-acolo â€" insa asta ma ajuta sa stiu cate putin din tot
ce tine de UE.

Marele castig al acestui internship a fost sa vad modul de organizare a unei
redactii din trustul The Economist. Planificare, planificare, planificare â€"
asa se poate rezuma mersul bun al lucrurilor.” (Ane-Marie Blajan, EU Affairs
Editor la HotNews.ro)

* * *

Data limita de depunere a dosarelor de inscriere este  miercuri 15 iulie  2009
(inclusiv). Toate inscrierile vor avea in titlu mentiunea „pentru Bursele
europene JTI”.

Preselectia candidatilor se va face pe baza dosarului de inscriere, iar
selectia pe baza unui interviu.

Pentru depunerea dosarelor si obtinerea de informatii suplimentare va puteti
adresa Fundatiei Freedom House.
Adresa: B-dul Ferdinand 125 et.1 ap.2, sector 2, Bucuresti
Telefon: 021.253 28 38; 0740 089 253 Fax: 021.253 00 63,
E-mail: j...@freedomhouse.ro

Persoana de contact:
Mirona Dobrin,
Asistent Coordonator Proiecte,