„Toceala trebuie sa se termine!" - spun reprezentantii Ministerului.
"Ei bine, nu, toceala trebuie sa inceapa!" - scrie Dan Ungureanu in "Dilema
Veche".

Daca iesim din conflictualismul retoric si lamurim sensurile termenului
"toceala", ambele indemnuri sunt sustenabile si ar merita puse in practica!

S-ar putea scrie tomuri multe si groase despre fiecare dintre cele doua
asertiuni. Voi schematiza - cu riscul de a produce intelegeri gresite.

   1. Toceala - inteleasa ca practica (actuala) de memorare-reproducere
   cvasi-mecanica, trunchiata, de foarte multe ori distorsionata a unor
   informatii selectate la intamplare sau dupa criterii "politice" (servind
   interesele, inclinatiile etc. cuiva), ori pur si simplu a unor insiruiri de
   cuvinte fara substanta, continut, sens - trebuie sa se termine! Pentru ca nu
   numai ca nu aduce beneficii, dar constituie un pericol autentic, si pentru
   individ si pentru societate: la nivelul individului, conduce la stress
   masiv, frustrari si neincredere in sine; la nivelul societatii, conduce (a
   condus deja) la atitudini de desconsiderare si respingere a muncii
   intelectuale si a intelectualilor si la aparitia unei "clase" numeroase de
   persoane hiper-complexate, care pe de o parte se simt indreptatite sa
   revendice toate drepturile cuvenite celor care stiu (carte, meserie etc.),
   iar pe de alta parte pastreaza in subconstient un potential agresiv imens
   generat de sentimentul de impostura (memoria "strategiilor" prin care si-au
   obtinut diplomele nu se sterge usor) si de incapacitatea de a face fata unor
   standarde mai riguroase si mai inalte.
   2. Toceala - inteleasa ca "stiinta de carte" autentica, i.e. ca
   memorare-reproducere-analiza-critica-utilizare *riguroasa, nuantata, cu
   acuratete, dar si cu simt al realului (al nevoilor practice)* a unor
   cunostinte selectate atent, dupa criterii rezultate dintr-o reflectie
   profunda cu privire la scopurile educatiei, individuale si sociale, pe
   termen scurt, mediu si lung - trebuie sa inceapa! Pentru ca fara cunostinte
   *riguroase si suficient de extinse*, fara *exercitiul* de a le supune
   unei prelucrari complexe si profunde si fara *exercitiul *de a le aplica
   nuantat nicio performanta practica reala nu e posibila - decat din
   intamplare, ori la standarde care ne mentin sau ne coboara si mai mult in
   "lumea a treia"! Creativitatea, de care facem atata caz, e o iluzie in
   absenta unui "bagaj" suficient de "greu" de cunostinte!

Afirm de cativa ani ca, in modurile de functionare neoliberal-postcomuniste,
invatamantul s-a transformat dintr-un factor de progres social (idealul care
a fundamentat dezvoltarea sa in epoca moderna) intr-un *real pericol social*.
Nu, termenul "pericol social" nu e prea dur. Si imi promit mie insami sa
gasesc intr-o zi "lucrurile" de care am nevoie pentru a-mi face publice
argumentele.

Prof.univ.dr. Elisabeta Stanciulescu

2010/1/13 Catalin Dimofte <catalin.dimo...@gmail.com>

> „Toceala trebuie să se termine.“ Ei bine, nu, toceala trebuie să înceapă.
>
> http://www.dilemaveche.ro/index.php?nr=308&cmd=articol&id=12227
>

> --
Elisabeta Stanciulescu, Ph.D.
Freelancer : Research, Consulting and Multidisciplinary Coaching-style
Lifelong Learning

Motto: Raportarea la un ideal e singura care deosebeste clar fiinta umana de
orice alta forma cunoscuta de viata, e, probabil, ceea ce numim 'har', numai
ea face ca viata noastra sa fie intr-adevar umana - si divina, poate...

N.B. Daca ati primit din greseala sau ati fi preferat sa nu primiti acest
e-mail, va rog sa acceptati scuzele mele cele mai sincere.

Raspunde prin e-mail lui