Re: [apt] geen updates

2015-10-17 Berichten over hetzelfde onderwerp Rob van der Putten

Hoi


Rob van der Putten wrote:


Paul van der Vlis wrote:


Misschien is dit zinnig:

http://www.debian-administration.org/article/669/Cloning_a_Debian_system_-_identical_packages_and_versions



Ik krijg;
$VAR1 = \'HTML::Template : Attempt to set nonexistent parameter \'ipv6\'
- this parameter name doesn\'t match any declarations in the template
file : (die_on_bad_params => 1) at ../lib/Application/Yawns.pm line 475. ';

Heb de webmaster gemaild.


Geen reactie.
Heb X-Forwarded-For in mijn Squid disabled. Blijkbaar gaat 
www.debian-administration.org over zijn zeik van IPv6 adressen in 
request header lines.



Vr.Gr,
Rob
--
ISDS is evil. Abolish ISDS.



Re: [apt] geen updates

2015-10-15 Berichten over hetzelfde onderwerp Richard Lucassen
On Wed, 14 Oct 2015 16:45:32 +0200
Matijs van Zuijlen  wrote:

> > Precies. En alles staat ok. Maar updaten ho maar. Logs, alles is
> > bekeken en ik geef het op. Het gaat me teveel tijd kosten.
> 
> Dus Shift+U doet niets? Bizar!

Nope. Dat is ook het maffe...

-- 
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/



Re: [apt] geen updates

2015-10-14 Berichten over hetzelfde onderwerp Matijs van Zuijlen
On 13/10/15 20:01, Richard Lucassen wrote:
> On Tue, 13 Oct 2015 13:26:30 +0200
> Matijs van Zuijlen  wrote:
> 
>> Voor dit soort gevallen vind ik aptitude in interactieve modus nu
>> juist zo fijn, omdat je heel goed kan zien wat er gaat gebeuren.
> 
> Precies. En alles staat ok. Maar updaten ho maar. Logs, alles is
> bekeken en ik geef het op. Het gaat me teveel tijd kosten.
> 

Dus Shift+U doet niets? Bizar!

-- 
Matijs



signature.asc
Description: OpenPGP digital signature


Re: [apt] geen updates

2015-10-13 Berichten over hetzelfde onderwerp Richard Lucassen
On Mon, 12 Oct 2015 23:29:16 +0200
Paul van der Vlis  wrote:

> Volgens mij hoef je niet bang te zijn voor ellende bij het handmatig
> updaten van packages met apt. Dat kun je hebben bij dpkg, maar bij apt
> gaat dat eigenlijk altijd goed. Dat installeert die "dependency hell"
> keurig voor je, en vraagt eerst nog even om toestemming als zoiets er
> is.

Je gaat voorbij aan het feit dat de hut ergens corrupt is geraakt.

> Ik denk dat als je packages weer up-to-date zijn, er ook weer
> geupdated wordt met "apt-get dist-upgrade" ("apt-get upgrade" is
> zelden zinnig).

Ik denk nou juist dat dat niet gaat werken. Als het niet corrupt zou
zijn zou een simpele update ook moeten werken. Ik ga niet
experimenteren met een corrupte database op een paar servers in
productie. Ik besteed liever tijd aan een update. Het zij maar zo...

-- 
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/



Re: [apt] geen updates

2015-10-13 Berichten over hetzelfde onderwerp Paul van der Vlis
Op 13-10-15 om 12:21 schreef Richard Lucassen:
> On Mon, 12 Oct 2015 23:29:16 +0200
> Paul van der Vlis  wrote:
> 
>> Volgens mij hoef je niet bang te zijn voor ellende bij het handmatig
>> updaten van packages met apt. Dat kun je hebben bij dpkg, maar bij apt
>> gaat dat eigenlijk altijd goed. Dat installeert die "dependency hell"
>> keurig voor je, en vraagt eerst nog even om toestemming als zoiets er
>> is.
> 
> Je gaat voorbij aan het feit dat de hut ergens corrupt is geraakt.

Ik concentreer me op het oplossen van het probleem.

Als je het pakket-voor-pakket doet, kom je er wellicht achter welk
pakket het probleem veroorzaakt heeft.

Tenminste, ik denk dat er een goede kans is dat je probleem komt door
een foutief pakket. Wellicht van Proxmox.

Ik gebruik dat soort externe repositories niet graag. Bij mij is het
steeds meer "puur Debian".

>> Ik denk dat als je packages weer up-to-date zijn, er ook weer
>> geupdated wordt met "apt-get dist-upgrade" ("apt-get upgrade" is
>> zelden zinnig).
> 
> Ik denk nou juist dat dat niet gaat werken. Als het niet corrupt zou
> zijn zou een simpele update ook moeten werken. 

Misschien vergis ik me, maar volgens mij kan 1 foutief pakket alles
blokkeren. Misschien is er hier iemand die daar iets zinnigs over kan
zeggen?  Maar ik zou eigenlijk wel een foutmelding verwachten dan.

> Ik ga niet
> experimenteren met een corrupte database op een paar servers in
> productie. Ik besteed liever tijd aan een update. Het zij maar zo...

Jouw keus, is inderdaad ook een optie.

dpkg heeft een database in o.a. /var/lib/dpkg/status

Volgens mij staan daar ook backups, maar die heb ik eigenlijk nog nooit
hoeven terugzetten, en ik weet ook niet of dat een goed idee is.

Ik heb weleens gehoord van mensen die /var/lib/dpkg/status wissen en er
een leeg bestand neerzetten, en dan een --reinstall doen van alle
pakketten op het systeem. Maar daar zou ik maar voorzichtig mee zijn ;-)

Groet,
Paul.




-- 
Paul van der Vlis Linux systeembeheer Groningen
https://www.vandervlis.nl/



Re: [apt] geen updates

2015-10-13 Berichten over hetzelfde onderwerp Richard Lucassen
On Tue, 13 Oct 2015 13:26:30 +0200
Matijs van Zuijlen  wrote:

> Voor dit soort gevallen vind ik aptitude in interactieve modus nu
> juist zo fijn, omdat je heel goed kan zien wat er gaat gebeuren.

Precies. En alles staat ok. Maar updaten ho maar. Logs, alles is
bekeken en ik geef het op. Het gaat me teveel tijd kosten.

-- 
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/



Re: [apt] geen updates

2015-10-12 Berichten over hetzelfde onderwerp Frans van Berckel
On Mon, 2015-10-12 at 10:15 +0200, Frans van Berckel wrote:
> On Mon, 2015-10-12 at 10:01 +0200, Richard Lucassen wrote:
> > On Sun, 11 Oct 2015 09:49:20 +0200
> > Paul van der Vlis  wrote:
> > 
> > > Dan zou ik zeggen: maak de versies gelijk en kijk of het dan weer
> > > werkt.
> > 
> > "there's a hole in my bucket" ;-)
> > 
> > Dat is nou juist het probleem.

Zo irritant, doe ik even opnieuw :-)

Als je één van de packages waar een update voor is nu eens gewoon met

# apt-get install package-name

installeert. Dan ziet hij dat er een update is, en installeert deze.
Heb je gelijk een beeld waar deze vandaan komt, wat de oude versie is,
welke de nieuwe. Krijg je wat meer debugging informatie als het ware.
Kijk daarna ook even in /var/log/dpkg.log voor meer bijzonderheden.

Met vriendelijke groet,


Frans van Berckel



Re: [apt] geen updates

2015-10-12 Berichten over hetzelfde onderwerp Frans van Berckel
On Mon, 2015-10-12 at 14:43 +0200, Richard Lucassen wrote:
> On Mon, 12 Oct 2015 11:20:41 +0200
> Frans van Berckel  wrote:
> 
> > Als je één van de packages waar een update voor is nu eens gewoon
> > met
> > 
> > # apt-get install package-name
> > 
> > installeert. Dan ziet hij dat er een update is, en installeert
> > deze.
> > Heb je gelijk een beeld waar deze vandaan komt, wat de oude versie
> > is,
> > welke de nieuwe. Krijg je wat meer debugging informatie als het
> > ware.
> > Kijk daarna ook even in /var/log/dpkg.log voor meer bijzonderheden.
> 
> Dat doet-ie gewoon, dat geeft-ie aan met "-s" maar er hangt nog een 
> hele dependency hell aan dus ik ga liever niet aan de packages zelf 
> zitten rommelen. En de logs zeggen niets, ook niet met de 
> Debug::blahblah aan

Super! En staat daar dan toevallig een package tussen wat hij nu eerst
weg wil halen? Die zou dan in de weg kunnen zitten. Wat heb je buiten
de default repo's nog meer in je sources.list staan? Iets wat niet uit
main, contrib of non-free afkomstig is? Backports bijvoorbeeld?

> in de apt.conf...
> 
> Ik denk dat ik het maar zo laat, er is inmiddels een versie upgrade
> beschikbaar en die ga ik er t.z.t. wel opzetten.

Je hoeft hier niet echt bang voor te zijn. Hij installeert volgens mij
alleen maar packages die nu ook al op het systeem staan.

Met vriendelijke groet,


Frans van Berckel



Re: [apt] geen updates

2015-10-11 Berichten over hetzelfde onderwerp Paul van der Vlis
Hallo Richard,

Op 10-10-15 om 23:21 schreef Richard Lucassen:
> On Sat, 10 Oct 2015 21:47:39 +0200
> Paul van der Vlis  wrote:
> 
>>> Misschien een lijst genereren met de geinstalleerde packages en hun
>>> versienummers, op zowel een goed werkend systeem als een slecht
>>> werkend systeem, en dan een diff ?
>>
>> Misschien is dit zinnig:
>>
>> http://www.debian-administration.org/article/669/Cloning_a_Debian_system_-_identical_packages_and_versions
> 
> Ik vrees dat beide systemen gelijk zijn. Sterker nog: ze zijn gelijk.
> Zelfde package list, op de versies na dan...

Dan zou ik zeggen: maak de versies gelijk en kijk of het dan weer werkt.

Groet,
Paul.


-- 
Paul van der Vlis Linux systeembeheer Groningen
https://www.vandervlis.nl/



Re: [apt] geen updates

2015-10-10 Berichten over hetzelfde onderwerp Paul van der Vlis
Op 07-10-15 om 15:46 schreef Richard Lucassen:
> Ik heb nog nooit zoiets weirds gezien, vooral omdat die twee servers
> elders acht broertjes hebben uit dezelfde stal.

Het kan natuurlijk dat er een verkeerde update tussen heeft gezeten, en
dat men dat vrij snel doorhad.
Maar dat hij toch op twee van je machines is terecht gekomen.

Misschien een lijst genereren met de geinstalleerde packages en hun
versienummers, op zowel een goed werkend systeem als een slecht werkend
systeem, en dan een diff ?

Groet,
Paul.


-- 
Paul van der Vlis Linux systeembeheer Groningen
https://www.vandervlis.nl/



Re: [apt] geen updates

2015-10-10 Berichten over hetzelfde onderwerp Paul van der Vlis


Op 10-10-15 om 21:43 schreef Paul van der Vlis:
> Op 07-10-15 om 15:46 schreef Richard Lucassen:
>> Ik heb nog nooit zoiets weirds gezien, vooral omdat die twee servers
>> elders acht broertjes hebben uit dezelfde stal.
> 
> Het kan natuurlijk dat er een verkeerde update tussen heeft gezeten, en
> dat men dat vrij snel doorhad.
> Maar dat hij toch op twee van je machines is terecht gekomen.
> 
> Misschien een lijst genereren met de geinstalleerde packages en hun
> versienummers, op zowel een goed werkend systeem als een slecht werkend
> systeem, en dan een diff ?

Misschien is dit zinnig:

http://www.debian-administration.org/article/669/Cloning_a_Debian_system_-_identical_packages_and_versions

Groet,
Paul.



-- 
Paul van der Vlis Linux systeembeheer Groningen
https://www.vandervlis.nl/



Re: [apt] geen updates

2015-10-07 Berichten over hetzelfde onderwerp Geert Stappers
On Wed, Oct 07, 2015 at 08:57:52AM +0200, Matijs van Zuijlen wrote:
> On 06/10/15 23:58, Richard Lucassen wrote:
> > 
> > Het is alsof-ie het ergens cachet of dat-ie het ergens anders aan
> > relateert. Geen idee waar en een "strace -f" laat ook niets zien. Het
> > is dan wel oldstable, maar hij loopt twee jaar achter of zo. Het maffe
> > is dat ik er nog een stel heb en die gaan als de brandweer. Zelfde
> > distro, van eenzelfde image geinstalleerd.
> > 
> 
> Met aptitude kun je wellicht beter zien wat er aan de hand is en
> huidige/beschikbare versies bekijken.
> 

Het is 'pinning' wat ik roep.

Niet dat ervaring heb met "apt pinning",
maar het kwam nog niet voorbij in de discussie.

Zoals het probleem omschreven wordt,
doet het mij aan het gedrag wat ik van apt pinning verwacht denken.

Doe je voordeel met dit bericht.


Groeten
Geert Stappers
-- 
Leven en laten leven



Re: [apt] geen updates

2015-10-07 Berichten over hetzelfde onderwerp Richard Lucassen
On Wed, 7 Oct 2015 08:57:52 +0200
Matijs van Zuijlen  wrote:

> Met aptitude kun je wellicht beter zien wat er aan de hand is en
> huidige/beschikbare versies bekijken.

Dat traject heb ik ook al doorlopen...

-- 
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/



Re: [apt] geen updates

2015-10-07 Berichten over hetzelfde onderwerp Diederik de Haas
On Wednesday 07 October 2015 09:55:29 Richard Lucassen wrote:
> De configs zijn exact gelijk aan de machines die zich wel updaten...

Ik stel voor dat de verifieren door de volgende commando's te diffen:
apt-cache policy
apt-config dump

signature.asc
Description: This is a digitally signed message part.


Re: [apt] geen updates

2015-10-07 Berichten over hetzelfde onderwerp Matijs van Zuijlen
On 07/10/15 11:41, Richard Lucassen wrote:
> Het wordt nu nog gekker: een machine die *wel* updates ophaalt en
> installeert zegt nu dat dat nog niet gebeurd is.
> 
> Ik begin te vermoeden dat er toch iets in die image niet spoort. Het is
> gebeurt op het stuk dat niet van Debian afkomt maar van Proxmox:
> 
> The following packages will be upgraded:
>   libfreetype6 proxmox-ve-2.6.32 pve-kernel-2.6.32-41-pve
> 3 upgraded, 0 newly installed, 0 to remove and 0 not upgraded.
> Need to get 0 B/36.9 MB of archives.
> After this operation, 1,024 B of additional disk space will be used.
> Do you want to continue [Y/n]? n
> Abort.
> 
> Die nieuwe kernel staat er namelijk net op:
> 
> # cat /proc/version 
> Linux version 2.6.32-41-pve (root@lola) (gcc version 4.7.2 (Debian
> 4.7.2-5) ) #1 SMP Sat Sep 12 13:10:00 CEST 2015

Kan het zijn dat de package 'pve-kernel-2.6.32-41-pve' heet en dat daar dan toch
een nieuwere versie van is?

Ik zie overigens ook dat apt blijkbaar de packages al een keer gedownload heeft
(Need to get 0 B...). Raar...

> Ik zal die repository er eens uitslopen, de cache leeghalen en het er
> dan weer eens bijzetten.
> 
> Ik draai heel wat Debian bakken, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt.
> 
> R.
> 


-- 
Matijs



signature.asc
Description: OpenPGP digital signature


Re: [apt] geen updates

2015-10-07 Berichten over hetzelfde onderwerp Richard Lucassen
On Wed, 7 Oct 2015 10:31:01 +0200
Matijs van Zuijlen  wrote:

> >> Met aptitude kun je wellicht beter zien wat er aan de hand is en
> >> huidige/beschikbare versies bekijken.
> > 
> > Dat traject heb ik ook al doorlopen...
> 
> En? Laat aptitude zien dat er wat te upgraden valt of niet? Of staat
> alles on-hold? Is de sectie 'Upgradable packages' leeg? Als je Shift
> +U doet, worden er dan wel packages geselecteerd om te upgraden?

Het wordt nu nog gekker: een machine die *wel* updates ophaalt en
installeert zegt nu dat dat nog niet gebeurd is.

Ik begin te vermoeden dat er toch iets in die image niet spoort. Het is
gebeurt op het stuk dat niet van Debian afkomt maar van Proxmox:

The following packages will be upgraded:
  libfreetype6 proxmox-ve-2.6.32 pve-kernel-2.6.32-41-pve
3 upgraded, 0 newly installed, 0 to remove and 0 not upgraded.
Need to get 0 B/36.9 MB of archives.
After this operation, 1,024 B of additional disk space will be used.
Do you want to continue [Y/n]? n
Abort.

Die nieuwe kernel staat er namelijk net op:

# cat /proc/version 
Linux version 2.6.32-41-pve (root@lola) (gcc version 4.7.2 (Debian
4.7.2-5) ) #1 SMP Sat Sep 12 13:10:00 CEST 2015

Ik zal die repository er eens uitslopen, de cache leeghalen en het er
dan weer eens bijzetten.

Ik draai heel wat Debian bakken, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt.

R.

-- 
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/



Re: [apt] geen updates

2015-10-07 Berichten over hetzelfde onderwerp Richard Lucassen
On Wed, 7 Oct 2015 11:57:24 +0200
Matijs van Zuijlen  wrote:

> > Die nieuwe kernel staat er namelijk net op:
> > 
> > # cat /proc/version 
> > Linux version 2.6.32-41-pve (root@lola) (gcc version 4.7.2 (Debian
> > 4.7.2-5) ) #1 SMP Sat Sep 12 13:10:00 CEST 2015
> 
> Kan het zijn dat de package 'pve-kernel-2.6.32-41-pve' heet en dat
> daar dan toch een nieuwere versie van is?

Ja, correctie dus, ik zag het net inderdaad. Wel met dezelfde versie,
maar een onderwater subversie die eentje hoger ligt. Die is dan van
vandaag. Zal ergens wel een glitch zitten.
 
> Ik zie overigens ook dat apt blijkbaar de packages al een keer
> gedownload heeft (Need to get 0 B...). Raar...

Nee, er staat cron-apt op. Die download de packages 's nachts.



-- 
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/



Re: [apt] geen updates

2015-10-07 Berichten over hetzelfde onderwerp Richard Lucassen
On Wed, 7 Oct 2015 10:31:01 +0200
Matijs van Zuijlen  wrote:

> En? Laat aptitude zien dat er wat te upgraden valt of niet? Of staat
> alles on-hold? Is de sectie 'Upgradable packages' leeg? Als je Shift
> +U doet, worden er dan wel packages geselecteerd om te upgraden?

Op de machine die het wel update staat:

# dpkg --get-selections | grep ^pve-kernel
pve-kernel-2.6.32-40-pveinstall
pve-kernel-2.6.32-41-pveinstall

In aptitude:

i A  pve-kernel-2.6.32-40-pve2.6.32-160  2.6.32-160

Aptitude laat alleen maar de 2.6.32-40 zien. Ook al vreemd natuurlijk.

Terwijl op de machine die niet wil updaten:

# dpkg --get-selections | grep ^pve-kernel
pve-kernel-2.6.32-32-pveinstall
pve-kernel-2.6.32-34-pveinstall

In aptitude:

ipve-kernel-2.6.32-32-pve2.6.32-136  2.6.32-136
i A  pve-kernel-2.6.32-34-pve2.6.32-140  2.6.32-140

R.

-- 
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/



Re: [apt] geen updates voor Wheezy

2015-10-07 Berichten over hetzelfde onderwerp Geert Stappers
On Tue, Oct 06, 2015 at 05:25:48PM +0200, Geert Stappers wrote:
> On Tue, Oct 06, 2015 at 04:51:36PM +0200, Paul van der Vlis wrote:
> > Op 06-10-15 om 16:35 schreef Geert Stappers:
> > > On Tue, Oct 06, 2015 at 04:27:01PM +0200, Paul van der Vlis wrote:
> > >> Op 06-10-15 om 14:11 schreef Richard Lucassen:
> > >>>
> > >>> Ik heb twee machines en die vinden zich altijd up2date:
> > >>>
> > >>> # apt-get update
> > >>> Hit http://ftp.nl.debian.org wheezy Release.gpg
> > > 
> > > Wheezy 
> > > 
> > >  
> > >>>
> > >>> # apt-get upgrade
> > >>> Reading package lists... Done
> > >>> Building dependency tree   
> > >>> Reading state information... Done
> > >>> 0 upgraded, 0 newly installed, 0 to remove and 0 not upgraded.
> > >>
> > >> Wat zegt hij met "apt-get dist-upgrade" ?
> > > 
> > > Die zal ook niets updaten want wheezy momenteel oldstable.
> > 
> > Daar zijn toch nog gewoon security updates en de updates voor b.v.
> > Debian 7.9?  https://www.debian.org/News/2015/2015090502
> 
> Moet ik op terugkomen.

De URL https://www.debian.org/News/2015/2015090502 (die van hierboven bezocht)

  Updated Debian 7: 7.9 released

  September 5th, 2015

  The Debian project is pleased to announce the ninth update of its
  oldstable distribution Debian 7 (codename "wheezy"). This update
  mainly adds corrections for security problems to the oldstable release,
  along with a few adjustments for serious problems.

Dan zou je inderdaad updates voor Wheezy mogen verwacten.
Ik heb nu dan ook meer begrip voor de oorspronkelijke melding.


> > >> Dat is wat ik altijd gebruik. Bij "upgrade" doet hij volgens mij alleen
> > >> de simpele dingen waarvoor geen dependencies nodig zijn.
> > >>
> > >> "apt-get upgrade" doe ik normaal bij een upgrade naar een volgende
> > >> versie, dus als ik sources.list gewijzigd heb.
> > > 
> > > Ja, aanpassen van sources.list is waar je configureerd
> > > dat je van wheezy naar jessie wilt.
> > 
> > Probeer je Richard te pushen om te upgraden?
> 
> Nope, ik probeerde te vertellen dat Wheezy oldstable is.
> 
> 
> > Ik weet niet of je hem kent. Het is een heel serieuze beheerder en
> > iptables en netwerk specialist. Hij beheert vooral firewalls.
> > Ik heb hem gevraagd deze vraag hier te posten.
> 
> Die informatie had ik eerder inderdaad niet.
> 

Ik ga zie wat er nog meer aan informatie voorbij komt.

Zo is wat Rob van der Putten oppert in 
https://lists.debian.org/debian-user-dutch/2015/10/msg00018.html
over een mirror met bevroren packages wel iets toevoegen.


Groeten
Geert Stappers
-- 
Leven en laten leven



Re: [apt] geen updates

2015-10-07 Berichten over hetzelfde onderwerp Richard Lucassen
On Wed, 07 Oct 2015 14:53:32 +0200
Rob van der Putten  wrote:


> > Het is alsof-ie het ergens cachet of dat-ie het ergens anders aan
> > relateert.
> 
> Ha, cache!

Mispoes. Er zitten op de verschillende locaties apt-cacher-ng's tussen,
maar die had ik als eerste al uit de sources.list gesloopt om dat uit
te sluiten.

Bovendien bevatten de packages.gz files *wel* de laatste versies.
Alleen vertikt hij het om ze te updaten.

Ik heb nog nooit zoiets weirds gezien, vooral omdat die twee servers
elders acht broertjes hebben uit dezelfde stal.

-- 
richard lucassen
http://contact.xaq.nl/



Re: [apt] geen updates

2015-10-07 Berichten over hetzelfde onderwerp Rob van der Putten

Hoi


Richard Lucassen wrote:




Het is alsof-ie het ergens cachet of dat-ie het ergens anders aan
relateert.


Ha, cache!
Als er ergens een proxy server tussen zit, hoort daar eem max-age=0 bij.
Ik had ooit;
Acquire::http::Proxy "http://proxy.sput.nl:8080/::max-age=0;;

Maar ik doe dat nu in Squid;
# Keep Debian fresh
refresh_pattern ^(ht|f)tp://.*debian.*/Packages\.(bz2|gz|diff/Index)$   0   
0%  0
refresh_pattern ^(ht|f)tp://.*debian.*/Release(\.gpg)?0 0%  0
refresh_pattern ^(ht|f)tp://.*debian.*/Sources\.(bz2|gz|diff/Index)$ 
0   0%  0

refresh_pattern ^(ht|f)tp://.*debian.*/Translation-en_GB\.bz2$  0   0%  0

Check ook even je enviroment;
set | grep -i proxy




Vr.Gr,
Rob
--
ISDS is evil. Abolish ISDS.



Re: [apt] geen updates

2015-10-07 Berichten over hetzelfde onderwerp Matijs van Zuijlen
On 06/10/15 23:58, Richard Lucassen wrote:
> On Tue, 06 Oct 2015 16:27:01 +0200
> Paul van der Vlis  wrote:
> 
>> Wat zegt hij met "apt-get dist-upgrade" ?
> 
> Zelfde. De "normale" riedels heb ik allang doorlopen. En als ik een
> versie van de kernel installeer die hij via de updates gekregen zou
> moeten hebben:
> 
> apt-get install pve-kernel-
> 
> dan vindt-ie 'm ook gewoon. De opgehaalde package files kloppen dus
> gewoon. 
> 
>> Dat is wat ik altijd gebruik. Bij "upgrade" doet hij volgens mij
>> alleen de simpele dingen waarvoor geen dependencies nodig zijn.
>>
>> "apt-get upgrade" doe ik normaal bij een upgrade naar een volgende
>> versie, dus als ik sources.list gewijzigd heb.
>> Dan upgrade hij eerst ongeveer de helft van de packages. Dat maakt het
>> geheel overzichtelijker vind ik.
> 
> Het is alsof-ie het ergens cachet of dat-ie het ergens anders aan
> relateert. Geen idee waar en een "strace -f" laat ook niets zien. Het
> is dan wel oldstable, maar hij loopt twee jaar achter of zo. Het maffe
> is dat ik er nog een stel heb en die gaan als de brandweer. Zelfde
> distro, van eenzelfde image geinstalleerd.
> 
> Schiet mij maar lek.
> 
> R.
> 

Met aptitude kun je wellicht beter zien wat er aan de hand is en
huidige/beschikbare versies bekijken.

-- 
Matijs



signature.asc
Description: OpenPGP digital signature


Re: [apt] geen updates voor Wheezy

2015-10-06 Berichten over hetzelfde onderwerp Paul van der Vlis
Op 06-10-15 om 16:35 schreef Geert Stappers:
> On Tue, Oct 06, 2015 at 04:27:01PM +0200, Paul van der Vlis wrote:
>> Op 06-10-15 om 14:11 schreef Richard Lucassen:
>>> [sorry, is multipost vanaf n.c.o.linux.techniek]
>>>
>>> Ik heb twee machines en die vinden zich altijd up2date:
>>>
>>> # apt-get update
>>> Hit http://ftp.nl.debian.org wheezy Release.gpg
> 
> Wheezy 
> 
>  
>>>
>>> # apt-get upgrade
>>> Reading package lists... Done
>>> Building dependency tree   
>>> Reading state information... Done
>>> 0 upgraded, 0 newly installed, 0 to remove and 0 not upgraded.
>>
>> Wat zegt hij met "apt-get dist-upgrade" ?
> 
> Die zal ook niets updaten want wheezy momenteel oldstable.

Daar zijn toch nog gewoon security updates en de updates voor b.v.
Debian 7.9?  https://www.debian.org/News/2015/2015090502

>> Dat is wat ik altijd gebruik. Bij "upgrade" doet hij volgens mij alleen
>> de simpele dingen waarvoor geen dependencies nodig zijn.
>>
>> "apt-get upgrade" doe ik normaal bij een upgrade naar een volgende
>> versie, dus als ik sources.list gewijzigd heb.
> 
> Ja, aanpassen van sources.list is waar je configureerd
> dat je van wheezy naar jessie wilt.

Probeer je Richard te pushen om te upgraden?

Ik weet niet of je hem kent. Het is een heel serieuze beheerder en
iptables en netwerk specialist. Hij beheert vooral firewalls.
Ik heb hem gevraagd deze vraag hier te posten.

Groet,
Paul.

-- 
Paul van der Vlis Linux systeembeheer Groningen
https://www.vandervlis.nl/



Re: [apt] geen updates voor Wheezy

2015-10-06 Berichten over hetzelfde onderwerp Geert Stappers
On Tue, Oct 06, 2015 at 04:51:36PM +0200, Paul van der Vlis wrote:
> Op 06-10-15 om 16:35 schreef Geert Stappers:
> > On Tue, Oct 06, 2015 at 04:27:01PM +0200, Paul van der Vlis wrote:
> >> Op 06-10-15 om 14:11 schreef Richard Lucassen:
> >>>
> >>> Ik heb twee machines en die vinden zich altijd up2date:
> >>>
> >>> # apt-get update
> >>> Hit http://ftp.nl.debian.org wheezy Release.gpg
> > 
> > Wheezy 
> > 
> >  
> >>>
> >>> # apt-get upgrade
> >>> Reading package lists... Done
> >>> Building dependency tree   
> >>> Reading state information... Done
> >>> 0 upgraded, 0 newly installed, 0 to remove and 0 not upgraded.
> >>
> >> Wat zegt hij met "apt-get dist-upgrade" ?
> > 
> > Die zal ook niets updaten want wheezy momenteel oldstable.
> 
> Daar zijn toch nog gewoon security updates en de updates voor b.v.
> Debian 7.9?  https://www.debian.org/News/2015/2015090502

Moet ik op terugkomen.


> >> Dat is wat ik altijd gebruik. Bij "upgrade" doet hij volgens mij alleen
> >> de simpele dingen waarvoor geen dependencies nodig zijn.
> >>
> >> "apt-get upgrade" doe ik normaal bij een upgrade naar een volgende
> >> versie, dus als ik sources.list gewijzigd heb.
> > 
> > Ja, aanpassen van sources.list is waar je configureerd
> > dat je van wheezy naar jessie wilt.
> 
> Probeer je Richard te pushen om te upgraden?

Nope, ik probeerde te vertellen dat Wheezy oldstable is.


> Ik weet niet of je hem kent. Het is een heel serieuze beheerder en
> iptables en netwerk specialist. Hij beheert vooral firewalls.
> Ik heb hem gevraagd deze vraag hier te posten.

Die informatie had ik eerder inderdaad niet.


Groeten
Geert Stappers
-- 
Leven en laten leven