Re: [DX] ABC hiipuu lyhyillä

2015-02-20 Thread Seppo Pirhonen
Noilla pyörremyrskyillä tai mitä ovatkin on monta nimeä. Aussit sanoo TC eli 
Tropical cyclone, aasialaiset taifuuni ja amerikkalaiset hurrikaani.
 
Carnarvon perustettiin kun Darwin hajosi, mutta ei myrsky Carnarvonia särkenyt. 
Tietääkseni ei myöskään Darwinissa tapahtunut toista
kertaa ainakaan mitään sellaista täystuhoa on 1974.
 
http://bpadula.tripod.com/australiashortwave/id58.html
 
489/SJP
 
Date: Fri, 20 Feb 2015 15:41:09 +0200
To: dx@hard-core-dx.com
From: is@pp.inet.fi
Subject: Re: [DX] ABC hiipuu lyhyillä



Kohta joku tai jotkut alkanevat suoraahuutaa, että tällä palstalla ei saa
keskustella mielenkiinnottomista aiheista, kun postilootakin tukkeutuu.
No, kuitenkin.




At 15:22 20.2.2015, [SJP] wrote:

*ABC Darwin'in
lyhytaaltoaseman hajotti hirmumyrsky Tracy Jouluna 1974. Pienikokoinen
mutta kategorian 5 myrsky teki

kaupungissa muutenkin tosi pahaa jälkeä.

Asema rakennettiin kyllä myöhemmin uudelleen.

 

489/SJP*


EIKÖS SITTEMMINKIN mennyt Darwin vai Carnarwon pilkkeiksi [sykloonissa?],
oliko 80-luvun loppua vai 90-luvun alkua. Ja Keski-Amerikassahan on
tolppia taittunut hurrikaanien pyörteissä.


Tiedä sitten, miten missäkin kukakin valtio on huoltovarmuustiedottamisen
katsonut hoitavansa. Minulla on jotenkin sellainen muistikuva, että
pohjoisimmassa Suomessa noin viidellä prosentilla suomalaisista ei edes
digi-tv näy [kunnolla]. Miten lie sitten, kun Yle lopettanee analogisen
FM:n  ja alkaa radiodigi-tikuttaa suppeammilla
tikkupeitoilla.




73, IS 


___
DX mailing list
DX@hard-core-dx.com
http://montreal.kotalampi.com/mailman/listinfo/dx
___

THE INFORMATION IN THIS ARTICLE IS FREE. It may be copied, distributed
and/or modified under the conditions set down in the Design Science License
published by Michael Stutz at http://www.gnu.org/licenses/dsl.html  
  ___
DX mailing list
DX@hard-core-dx.com
http://montreal.kotalampi.com/mailman/listinfo/dx
___

THE INFORMATION IN THIS ARTICLE IS FREE. It may be copied, distributed
and/or modified under the conditions set down in the Design Science License
published by Michael Stutz at http://www.gnu.org/licenses/dsl.html

Re: [DX] ABC hiipuu lyhyillä

2015-02-20 Thread Seppo Pirhonen
Australiassa on viimeisen vuorokauden aikana rantautunut 2 hirmumyrskyä. 
Rantautuessaan kategorian 4 Lam pohjoisrannikolle,
ja rantautuessan kategorian 5 Marcia itärannikolle. Rantautuivat tunnin välein, 
ja varsinkin QLD'ssä näkyy päreitä paljon syntyneen.
 
Australiassa tuota luonnon järjestämää ohjelmaa riittää; milloin on laajat 
alueet veden, milloin tulen vallassa, ja
tuulikin on myrskyissä vahvaa. Marcian tuulet puhalsivat puuskissa 285 km/h.
 
Kun perheeseeni kuuluu yxi aussikansalainenkin, niin maan tapahtumia tulee 
seurattua jonkun verran.
 
Kun joku paha tilanne on päällä, niin se ABC radioasema kun varmimmin lähettää 
ns. emergency service ohjelmaa,
on joku alueellinen vahva MW asema. Toki myös FM käytetään. Ja NT'ssä kattavin 
on SW.
 
Tuolla NT outback'issä on hyvin laajoja alueita missä mikään muu kun joku 
noista 3 Northern Shortwave Service
asemasta ei edes kuulu. Sehän oli syy miksi nuo 3 SW asemaa aikanaan 
perustettiin.
 
ABC Darwin'in lyhytaaltoaseman hajotti hirmumyrsky Tracy Jouluna 1974. 
Pienikokoinen mutta kategorian 5 myrsky teki
kaupungissa muutenkin tosi pahaa jälkeä.
Asema rakennettiin kyllä myöhemmin uudelleen.
 
489/SJP
 
Date: Fri, 20 Feb 2015 14:02:30 +0200
To: dx@hard-core-dx.com
From: is@pp.inet.fi
Subject: Re: [DX] ABC hiipuu lyhyillä



At 12:16 20.2.2015, [JSA] wrote: 


*Kyseinen asema taisi olla ABC Brisbane jaksolla 9660.

Samassa kisassa oli ennakkotietojen mukaan Australian

Christmas Island jaksolla 11765, jota ei käsittääkseni

kukaan missäänpäin maailmaa kuullut.

Lieneekö ollut edes äänessä.

 

JSA*

 


Mainittakoon, että Jari [JSA] on toistaiseksi ainoa ja oli samalla
nopein, joka audioklipistäni tunnisti musiikkikappaleen.


Audioklipin tienoilla noin 01:00 kuuluu, kun sain Icomin säädöillä
nostetuksi aseman luettaville Radio Svobodan alta. Yhtä tehokkaat sekä
toimivat P.B.T ja Notch on omistamistani laitteista on   ollut
vain Drake R-4C:ssä. Icom IC-R71E:tä monet aikoinaan haukkuivat sen
surkean AM-moden äänenlaadun takia. Mutta SSB:llä sekä kunnollisilla
suotimilla R71E oli ja on helekutinmoinen kaivinkone, minkä jotkut sitten
90-luvulla tiedostivat Icomin PLAM-sovelluksen myötä.


Oikeassa olet, Jari, vuoden 1991 kisassa kyseessä oli Brisbane 9660 kHz.


Muistin väärin, Northern Territory SW Sce oli vuoden 1995 kisassa: 


http://community.fortunecity.ws/boozers/marquisgranby/37/competitions/nm95.htm



Laita, Jari, postiosoitteesi tietooni, niin lykkään "kahvit"
tulemaan. 




73, IS


___
DX mailing list
DX@hard-core-dx.com
http://montreal.kotalampi.com/mailman/listinfo/dx
___

THE INFORMATION IN THIS ARTICLE IS FREE. It may be copied, distributed
and/or modified under the conditions set down in the Design Science License
published by Michael Stutz at http://www.gnu.org/licenses/dsl.html  
  ___
DX mailing list
DX@hard-core-dx.com
http://montreal.kotalampi.com/mailman/listinfo/dx
___

THE INFORMATION IN THIS ARTICLE IS FREE. It may be copied, distributed
and/or modified under the conditions set down in the Design Science License
published by Michael Stutz at http://www.gnu.org/licenses/dsl.html

Re: [DX] ABC hiipuu lyhyillä

2015-02-20 Thread Jari Savolainen
Kyseinen asema taisi olla ABC Brisbane jaksolla 9660.
Samassa kisassa oli ennakkotietojen mukaan Australian
Christmas Island jaksolla 11765, jota ei käsittääkseni
kukaan missäänpäin maailmaa kuullut.
Lieneekö ollut edes äänessä.

JSA


  - Original Message - 
  From: Reijo Alapiha 
  To: Suomalaisten DX-lista 
  Sent: Friday, February 20, 2015 8:04 AM
  Subject: Re: [DX] ABC hiipuu lyhyillä


  Joo. On siellä taustalla toinenkin asema. 



  Reijo Alapiha



--

  From: DX  on behalf of ilkka suni 

  Sent: Friday, February 20, 2015 7:59 AM
  To: Suomalaisten DX-lista
  Subject: Re: [DX] ABC hiipuu lyhyillä 

  *At 07:04 20.2.2015, [MNi] wrote:

Mulle tuosta leikkeestä aukeni Radio Liberty... :p

t. MNi*


  Kyllä siinä kuuluu ABC:kin.

  Tuo Icom IC-R71E:llä raapimani leike samalla käy tavallaan demosta, miksi 
runsaat 20 vuotta sitten hylkäsin NRD-535D:n vain muutaman kuukauden käytön 
jälkeen. Ja haalin takaisin jo myymäni Icom-yksilön. NRD:n Pass Band Tuning jäi 
tulemaan Icomin vastaavalle "IF shiftille", jolla Icomilla pystyi "siirtämään 
dominoivan häirikön pois kuunneltavan aseman päältä".

  Lapin häiriöttömissä MW-oloissahan, päiväkeleillä NRD-535D oli mitä mainioin, 
mutta etelän häiriöisissä oloissa NRD:llä [sen P.B.T:llä ja notchilla] ei 
saanut taajuuksilta kaivetuksi esille samaa, minkä Icomilla pystyi ronkkimaan. 
Lapin yökuuntelussakin IC-R71E kokemani mukaan hakkasi NRD:tä.

  NRD oli ehkä hieman herkempi, mutta P.B.T-alakyntensä ohella kärsi Icomia 
enemmän splattereistakin. Kotona etelässä, kesäisten kelien öissä NRD:llä 
kymppitaajuudet olivat pelkkää roisketta, kun Icomilla sen sijaan sai 
kaivetuksi taajuuksilta TA-asemia.

  Koht tulloo seiväs miu silmää, ko mie vanhoi jauhan.


  73, IS 


--


  
___
  DX mailing list
  DX@hard-core-dx.com
  http://montreal.kotalampi.com/mailman/listinfo/dx
  ___

  THE INFORMATION IN THIS ARTICLE IS FREE. It may be copied, distributed
  and/or modified under the conditions set down in the Design Science License
  published by Michael Stutz at http://www.gnu.org/licenses/dsl.html___
DX mailing list
DX@hard-core-dx.com
http://montreal.kotalampi.com/mailman/listinfo/dx
___

THE INFORMATION IN THIS ARTICLE IS FREE. It may be copied, distributed
and/or modified under the conditions set down in the Design Science License
published by Michael Stutz at http://www.gnu.org/licenses/dsl.html

Re: [DX] ABC hiipuu lyhyillä

2015-02-19 Thread Reijo Alapiha
Joo. On siellä taustalla toinenkin asema.



Reijo Alapiha


From: DX  on behalf of ilkka suni 

Sent: Friday, February 20, 2015 7:59 AM
To: Suomalaisten DX-lista
Subject: Re: [DX] ABC hiipuu lyhyillä

*At 07:04 20.2.2015, [MNi] wrote:
Mulle tuosta leikkeestä aukeni Radio Liberty... :p

t. MNi*

Kyllä siinä kuuluu ABC:kin.

Tuo Icom IC-R71E:llä raapimani leike samalla käy tavallaan demosta, miksi 
runsaat 20 vuotta sitten hylkäsin NRD-535D:n vain muutaman kuukauden käytön 
jälkeen. Ja haalin takaisin jo myymäni Icom-yksilön. NRD:n Pass Band Tuning jäi 
tulemaan Icomin vastaavalle "IF shiftille", jolla Icomilla pystyi "siirtämään 
dominoivan häirikön pois kuunneltavan aseman päältä".

Lapin häiriöttömissä MW-oloissahan, päiväkeleillä NRD-535D oli mitä mainioin, 
mutta etelän häiriöisissä oloissa NRD:llä [sen P.B.T:llä ja notchilla] ei 
saanut taajuuksilta kaivetuksi esille samaa, minkä Icomilla pystyi ronkkimaan. 
Lapin yökuuntelussakin IC-R71E kokemani mukaan hakkasi NRD:tä.

NRD oli ehkä hieman herkempi, mutta P.B.T-alakyntensä ohella kärsi Icomia 
enemmän splattereistakin. Kotona etelässä, kesäisten kelien öissä NRD:llä 
kymppitaajuudet olivat pelkkää roisketta, kun Icomilla sen sijaan sai 
kaivetuksi taajuuksilta TA-asemia.

Koht tulloo seiväs miu silmää, ko mie vanhoi jauhan.


73, IS
___
DX mailing list
DX@hard-core-dx.com
http://montreal.kotalampi.com/mailman/listinfo/dx
___

THE INFORMATION IN THIS ARTICLE IS FREE. It may be copied, distributed
and/or modified under the conditions set down in the Design Science License
published by Michael Stutz at http://www.gnu.org/licenses/dsl.html