Re: [talk-cz] jak mapovat chodníky

2020-04-27 Tema obsahu Miroslav Suchý

Dne 27. 04. 20 v 13:37 Jakub Jelen napsal(a):

Ano, netagujeme pro render, ale nemyslim si, ze nejaky render tento
slozeny tag nejak kresli a proto vetsinou kde to dava smysl chodniky
kreslim velmi podobne jako Martin. Vyhoda toho je, ze je na prvni
pohled jasne, kde chodnik je a kde ne a lze velmi prehledne kreslit
prechody, pripojeni na dalsi silnice/chodniky, ktere jsou prave
oddelene 30 cm travnateho pasu, nebo se od silnice oddeluji v nejakem
miste.


Přesně. Netagujeme pro render. Jenže... Mně - jakožto spíše příznivce 
sidewalk=* pokud jde chodník hned u kraje silnice - se dost často stalo, 
že pár týdnů nebo měsíců po mně přišel někdo další a ... hele, tady 
chybí chodník a ... dokreslil ho bokem, protože nějakého sidewalk=* na 
silnici si vůbec nevšiml. :(


Mirek


___
talk-cz mailing list
talk-cz@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-cz
https://openstreetmap.cz/talkcz


[talk-cz] výzkum karantény

2020-04-27 Tema obsahu r.stampach
Zdravím.

Mám pro česko komunitu OSM další příspěvek do gigantické sbírky projektů 
využívající data OSM. Tento má spojení s Brnem a Masarykovou univerzitou.

Vědci z @Geografický ústav PřF MU zkoumají jak mění aktuální situace pohyb 
lidí. Nemyslí se jen Brno, ale kdelkoliv v ČR (a vlastně i v Evropě).

Když vyplníte kratičký dotazník (cca 5 minut), tak pomůžete získat velmi 
zajímavá data, která poslouží při analýzách pohybu lidí v čase a prostoru. 
Pochopitelně je dotazník absolutně anonymní. 

https://karantena.brnourbangrid.cz/

Radim Štampach

___
talk-cz mailing list
talk-cz@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-cz
https://openstreetmap.cz/talkcz


[talk-cz] Uherské Hradiště a okolí, prosba o kontrolu

2020-04-27 Tema obsahu majkaz

Můžete někdo místní prosím projet zběžně úpravy v Uherském Hradišti a okolí? Začal tam v 
únoru mapovat https://www.openstreetmap.org/user/Alpha1976 
 , a momentálně je 5. nejaktivnější v 
ČR. http://hdyc.neis-one.org/?Alpha1976  
 
Jednak po něm zůstává vyhozeno poměrně hodně chyb v Osmose, ale blbé taky je, 
že podle jednoho komentáře to je někdo, komu byl dřív zablokovaný účet. 
Znamenat to nemusí nic jiného než to, že zkrátka mapuje co vidí bez toho, že by 
to kde dotáhl do souvislostí s tím, co už po okolí je - což v OSM zase není 
takový problém, stane se to velice snadno.
 
Narazila jsem na něj náhodou, hlavně díky tomu počtu sad změn u nového 
uživatele.
 
Majka 

___
talk-cz mailing list
talk-cz@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-cz
https://openstreetmap.cz/talkcz


Re: [talk-cz] jak mapovat chodníky

2020-04-27 Tema obsahu majkaz

Osobně považuji 90% chodníků zakreslených samostatně za zbytečné, navíc jich je 
spousta zakreslených blbě - a tím nemyslím jejich polohu, ale to, že jsou 
zakreslené jako ostrovy (tj. izolovaně obíhají blok baráků, jsou naprosto bez 
napojení na přechody a podobně).  Navíc spousta chodníků a stezek pro 
cyklisty/pěší končí ve skutečnosti mimořádně blbě - takže je pak buďto třeba 
vyrobit nějakou fikci, aby to navigace pobrala, nebo to bude bez užití a navíc 
jakýkoli kontrolní nástroj OSM vyhazuje chyby... 


Možná mám jen smůlu na to, že třeba v Jindřichově Hradci a okolí se takhle 
vyřádil fell3. A zbytečné to považuji hlavně z toho důvodu, že se to hrozně 
blbě upravuje po někom jiném.
Pro pěší navigace jsou pak takhle zmapované chodníky dost k ničemu, nic po tom 
navigovat nebude.
 
Druhý problém je to, že většina těch, co přidávají chodníky samostatně 
absolutně ignoruje tu silnici - takže přestože je chodník zmapovaný na silnici, 
hodí ho tam ještě podruhé.
 
Pro zobrazení - jednak to umí JOSM přes samostatný styl nebo styl, který umí 
zobrazit třeba i pruhy na silnici (+ k tomu ten chodník, cyklostezku apod.), a 
navíc na to existují speciální mapy, které to rendrují také. 
Takže třeba tady https://osm-tiles.james-ross.co.uk/?map=19/48.973971/14.476203 
 je vidět, že 
ty samostatně zmapované chodníky byly dodatečně přidané k těm, co jsou na silnici 
jako vlastnost. Podobně je vidět, že na některých místech jsou dodatečně zmapované 
parkovací pruhy jako plochy parkovišť, taky bez toho, že by se to předtím odstranilo 
ze silnice.
 
 
Majka
__
> Od: "Jakub Jelen" 
> Komu: "OpenStreetMap Czech Republic" 
> Datum: 27.04.2020 13:38
> Předmět: Re: [talk-cz] jak mapovat chodníky
>
Ano, netagujeme pro render, ale nemyslim si, ze nejaky render tento
slozeny tag nejak kresli a proto vetsinou kde to dava smysl chodniky
kreslim velmi podobne jako Martin. Vyhoda toho je, ze je na prvni
pohled jasne, kde chodnik je a kde ne a lze velmi prehledne kreslit
prechody, pripojeni na dalsi silnice/chodniky, ktere jsou prave
oddelene 30 cm travnateho pasu, nebo se od silnice oddeluji v nejakem
miste.

To, ze by se nedala popsat sirka chodniku v tomto slozenem zapisu neni
pravda. Wiki popisuje tagy sidewalk:right:width=* ale toto uz mi
prijde docela prekombinovane a ve vysledku to stejne nedokaze popsat
geometrii zadne krizovatky, kde se takoveto silnice krizi.

Merit pozici presneji nez z fotomapy/cuzk/existujici silnice urcite
nema smysl. Stejne tak nema smysl se trapit s tim, jestli je chodnik
siroky metr nebo dva. Ani vetsina silnic nema informaci o sirce


___
talk-cz mailing list
talk-cz@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-cz
https://openstreetmap.cz/talkcz


Re: [talk-cz] jak mapovat chodníky

2020-04-27 Tema obsahu Jan Dudík
Už jsem to tu v minulosti psal - OSM příliš nepočítá s podrobnými měřítky.
Aby to fungovalo, musely by se liniové objekty zadávat šířkou vlevo a
vpravo od osy - a i to funguje jen v případě rovnoběžných linií.
Stačí obyčejný běžný chodník ve městě, kde je vozovka nějaké šířky (3 m
jízdní pruh, 2 m parkovací pruh) a za ním chodník v šířce "mezi obrubníkem
a zdí", cca 2 m, ale někde 1,85 jinde 2,33 m. při dostatečném zvětšení to
začne kolidovat s domy (ty to mohou opticky překrýt) nebo s ploty (které
leckde nejsou zmapované)
Jenže ani ta vozovka nemá všude stejnou šířku, v lepším případě je změna
šířky lineární, ale jindy odskakuje různě.

nebo by se muselo dělat vše zároveň plochami, což pro renderer dává smysl,
ale pro navigaci jsou rozhodně lepší linie.

Naopak šířka chodníku může být docela podstatná pro plánování trasy - někde
vede chodníček cca 1 m široký, jinde chodník 2+ m. pokud potřebuji navigaci
pro vozíčkáře nebo kočárek, je široký chodník rozhodně lepší volbou.
(a pak přijde ke slovu podélný sklon a...)

JAnD
---
Ing. Jan Dudík
projekce dopravních staveb
tel. 777082195


po 27. 4. 2020 v 13:37 odesílatel Jakub Jelen  napsal:

> Ano, netagujeme pro render, ale nemyslim si, ze nejaky render tento
> slozeny tag nejak kresli a proto vetsinou kde to dava smysl chodniky
> kreslim velmi podobne jako Martin. Vyhoda toho je, ze je na prvni
> pohled jasne, kde chodnik je a kde ne a lze velmi prehledne kreslit
> prechody, pripojeni na dalsi silnice/chodniky, ktere jsou prave
> oddelene 30 cm travnateho pasu, nebo se od silnice oddeluji v nejakem
> miste.
>
> To, ze by se nedala popsat sirka chodniku v tomto slozenem zapisu neni
> pravda. Wiki popisuje tagy sidewalk:right:width=* ale toto uz mi
> prijde docela prekombinovane a ve vysledku to stejne nedokaze popsat
> geometrii zadne krizovatky, kde se takoveto silnice krizi.
>
> Merit pozici presneji nez z fotomapy/cuzk/existujici silnice urcite
> nema smysl. Stejne tak nema smysl se trapit s tim, jestli je chodnik
> siroky metr nebo dva. Ani vetsina silnic nema informaci o sirce
>
> On Mon, Apr 27, 2020 at 1:06 PM  wrote:
> >
> > On Mon, Apr 27, 2020 at 12:03 PM Jan Macura  wrote:
> >>
> >> OSM wiki o tom píše: https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Cs:Chodníky
> >>
> >> Za mě: nemá smysl mapovat chodníky podél silnice (oddělené jen
> obrubníkem), jako samostatné cesty. Používám sidewalk=yes/no/left/right.
> Což úplně stačí.
> >
> >
> > Za mě: Tohle je krásná fikce, která moc nefunguje. :-) Zaprvé to tvoří
> ostrou, ale přitom značně fiktivní hranici mezi „chodník oddělený od
> silnice obrubníkem“ a „chodník oddělený od silnice obrubníkem a
> třiceticentimetrovým pásem trávy“. Zadruhé se obávám, že reálně s tím
> plánovače a další uživatelé dat nijak moc nepracují (o rendererech
> nemluvě). Zatřetí se nedají ty chodníky otagovat dalšími atributy typu
> width, surface atd. I když teď koukám, že to je víceméně popsáno na té
> wiki. Tak už mlčím. :-)
> >
> > -- Petr Kadlec / Mormegil
> >
> > ___
> > talk-cz mailing list
> > talk-cz@openstreetmap.org
> > https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-cz
> > https://openstreetmap.cz/talkcz
>
> ___
> talk-cz mailing list
> talk-cz@openstreetmap.org
> https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-cz
> https://openstreetmap.cz/talkcz
>
___
talk-cz mailing list
talk-cz@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-cz
https://openstreetmap.cz/talkcz


Re: [talk-cz] jak mapovat chodníky

2020-04-27 Tema obsahu Jakub Jelen
Ano, netagujeme pro render, ale nemyslim si, ze nejaky render tento
slozeny tag nejak kresli a proto vetsinou kde to dava smysl chodniky
kreslim velmi podobne jako Martin. Vyhoda toho je, ze je na prvni
pohled jasne, kde chodnik je a kde ne a lze velmi prehledne kreslit
prechody, pripojeni na dalsi silnice/chodniky, ktere jsou prave
oddelene 30 cm travnateho pasu, nebo se od silnice oddeluji v nejakem
miste.

To, ze by se nedala popsat sirka chodniku v tomto slozenem zapisu neni
pravda. Wiki popisuje tagy sidewalk:right:width=* ale toto uz mi
prijde docela prekombinovane a ve vysledku to stejne nedokaze popsat
geometrii zadne krizovatky, kde se takoveto silnice krizi.

Merit pozici presneji nez z fotomapy/cuzk/existujici silnice urcite
nema smysl. Stejne tak nema smysl se trapit s tim, jestli je chodnik
siroky metr nebo dva. Ani vetsina silnic nema informaci o sirce

On Mon, Apr 27, 2020 at 1:06 PM  wrote:
>
> On Mon, Apr 27, 2020 at 12:03 PM Jan Macura  wrote:
>>
>> OSM wiki o tom píše: https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Cs:Chodníky
>>
>> Za mě: nemá smysl mapovat chodníky podél silnice (oddělené jen obrubníkem), 
>> jako samostatné cesty. Používám sidewalk=yes/no/left/right. Což úplně stačí.
>
>
> Za mě: Tohle je krásná fikce, která moc nefunguje. :-) Zaprvé to tvoří 
> ostrou, ale přitom značně fiktivní hranici mezi „chodník oddělený od silnice 
> obrubníkem“ a „chodník oddělený od silnice obrubníkem a třiceticentimetrovým 
> pásem trávy“. Zadruhé se obávám, že reálně s tím plánovače a další uživatelé 
> dat nijak moc nepracují (o rendererech nemluvě). Zatřetí se nedají ty 
> chodníky otagovat dalšími atributy typu width, surface atd. I když teď 
> koukám, že to je víceméně popsáno na té wiki. Tak už mlčím. :-)
>
> -- Petr Kadlec / Mormegil
>
> ___
> talk-cz mailing list
> talk-cz@openstreetmap.org
> https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-cz
> https://openstreetmap.cz/talkcz

___
talk-cz mailing list
talk-cz@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-cz
https://openstreetmap.cz/talkcz


Re: [talk-cz] jak mapovat chodníky

2020-04-27 Tema obsahu petr . kadlec
On Mon, Apr 27, 2020 at 12:03 PM Jan Macura  wrote:

> OSM wiki o tom píše: https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Cs:Chodníky
>
> Za mě: nemá smysl mapovat chodníky podél silnice (oddělené jen
> obrubníkem), jako samostatné cesty. Používám sidewalk=yes/no/left/right
> . Což úplně stačí.
>

Za mě: Tohle je krásná fikce, která moc nefunguje. :-) Zaprvé to tvoří
ostrou, ale přitom značně fiktivní hranici mezi „chodník oddělený od
silnice obrubníkem“ a „chodník oddělený od silnice obrubníkem a
třiceticentimetrovým pásem trávy“. Zadruhé se obávám, že reálně s tím
plánovače a další uživatelé dat nijak moc nepracují (o rendererech
nemluvě). Zatřetí se nedají ty chodníky otagovat dalšími atributy typu
width, surface atd. I když teď koukám, že to je víceméně popsáno na té
wiki. Tak už mlčím. :-)

-- Petr Kadlec / Mormegil
___
talk-cz mailing list
talk-cz@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-cz
https://openstreetmap.cz/talkcz


Re: [talk-cz] Spočítat výměru bazénů

2020-04-27 Tema obsahu Ha Noj
JOSM:
stáhnout obec
vybrat zájmové prvky (search)
plugin measurement - odečíst sumu výměry vybraných prvků v postranním tabu
tohoto pluginu

ha
hanoj

so 25. 4. 2020 v 8:39 odesílatel Miroslav Suchý  napsal:

> Dotaz do pléna.
>
> Když mám v obci zmapované soukromé bazény, dá se z OSM nějak rozumně
> vytáhnout jejich agregovaná výměra? Tj. kolik m2 celkem zabírají?
>
> M.
> --
>  ,,,
> (o o)
>=oOO==(_)==OOo===
>   )  mailto:miros...@suchy.cz  tel:+420-603-775737
> (   One picture is worth 128K words.
>   )Oooo.
>   .oooO   (   )
>   (   )) /
>\ ((_/
> \_)
>
>
> ___
> talk-cz mailing list
> talk-cz@openstreetmap.org
> https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-cz
> https://openstreetmap.cz/talkcz
>
___
talk-cz mailing list
talk-cz@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-cz
https://openstreetmap.cz/talkcz


Re: [talk-cz] jak mapovat chodníky

2020-04-27 Tema obsahu Jan Macura
Ahoj,

OSM wiki o tom píše: https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Cs:Chodníky

Za mě: nemá smysl mapovat chodníky podél silnice (oddělené jen obrubníkem),
jako samostatné cesty. Používám sidewalk=yes/no/left/right
. Což úplně stačí.

H.

On Mon, 27 Apr 2020 at 11:52, Martin Pavlásek  wrote:

> Ahoj,
>
>
> všiml jsem si, že v menších obcích často chybí zmapovat chodníky. Zkusil
> jsem dva doplnit:
> https://www.openstreetmap.org/way/791086172
> https://www.openstreetmap.org/way/791086173
>
> GPS má typicky přesnot max. 3m, což je výrazně víc, jak šířka samotného
> chodníku, takže jsem ji do mapy zakreslil tak nějak od oka a vzdálenost
> od vozovky jsem odhadl s pomocí nástroje pro měření vzdáleností.
>
> U toho jsem si uvědomil, že vektor vozovky je čára, která nemá sama o
> sobě šíři a jde o osu (středovou čáru), tudíž chodník musí od ní být
> trochu vzdálený. Zakreslil jsem ho necelých 6m od té středové čáry, ale
> říkal jsem si, že na to (doufám) bude nějaký lepší způsob. Wiki [wiki]
> jsem si přečetl, ale nic k tomu jsem tam nezjistil..
>
> Je v pořádku chodníky (těsně sousedící s vozovkou) kreslit takhle ručně?
>
>
> Díky za tipy :-)
> Martin
>
>
> [wiki] https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Cs:Tag:highway%3Dfootway
>
> ___
> talk-cz mailing list
> talk-cz@openstreetmap.org
> https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-cz
> https://openstreetmap.cz/talkcz
>
___
talk-cz mailing list
talk-cz@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-cz
https://openstreetmap.cz/talkcz


Re: [talk-cz] jak mapovat chodníky

2020-04-27 Tema obsahu jozka
Co tohle?

https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Cs:Key:sidewalk

J.

__
> Od: "Martin Pavlásek" 
> Komu: talk-cz@openstreetmap.org
> Datum: 27.04.2020 11:53
> Předmět: [talk-cz] jak mapovat chodníky
>
>Ahoj,
>
>
>všiml jsem si, že v menších obcích často chybí zmapovat chodníky. Zkusil
>jsem dva doplnit:
>https://www.openstreetmap.org/way/791086172
>https://www.openstreetmap.org/way/791086173
>
>GPS má typicky přesnot max. 3m, což je výrazně víc, jak šířka samotného
>chodníku, takže jsem ji do mapy zakreslil tak nějak od oka a vzdálenost
>od vozovky jsem odhadl s pomocí nástroje pro měření vzdáleností.
>
>U toho jsem si uvědomil, že vektor vozovky je čára, která nemá sama o
>sobě šíři a jde o osu (středovou čáru), tudíž chodník musí od ní být
>trochu vzdálený. Zakreslil jsem ho necelých 6m od té středové čáry, ale
>říkal jsem si, že na to (doufám) bude nějaký lepší způsob. Wiki [wiki]
>jsem si přečetl, ale nic k tomu jsem tam nezjistil..
>
>Je v pořádku chodníky (těsně sousedící s vozovkou) kreslit takhle ručně?
>
>
>Díky za tipy :-)
>Martin
>
>
>[wiki] https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Cs:Tag:highway%3Dfootway
>
>___
>talk-cz mailing list
>talk-cz@openstreetmap.org
>https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-cz
>https://openstreetmap.cz/talkcz
>
>

___
talk-cz mailing list
talk-cz@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-cz
https://openstreetmap.cz/talkcz


[talk-cz] jak mapovat chodníky

2020-04-27 Tema obsahu Martin Pavlásek
Ahoj,


všiml jsem si, že v menších obcích často chybí zmapovat chodníky. Zkusil
jsem dva doplnit:
https://www.openstreetmap.org/way/791086172
https://www.openstreetmap.org/way/791086173

GPS má typicky přesnot max. 3m, což je výrazně víc, jak šířka samotného
chodníku, takže jsem ji do mapy zakreslil tak nějak od oka a vzdálenost
od vozovky jsem odhadl s pomocí nástroje pro měření vzdáleností.

U toho jsem si uvědomil, že vektor vozovky je čára, která nemá sama o
sobě šíři a jde o osu (středovou čáru), tudíž chodník musí od ní být
trochu vzdálený. Zakreslil jsem ho necelých 6m od té středové čáry, ale
říkal jsem si, že na to (doufám) bude nějaký lepší způsob. Wiki [wiki]
jsem si přečetl, ale nic k tomu jsem tam nezjistil..

Je v pořádku chodníky (těsně sousedící s vozovkou) kreslit takhle ručně?


Díky za tipy :-)
Martin


[wiki] https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Cs:Tag:highway%3Dfootway

___
talk-cz mailing list
talk-cz@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-cz
https://openstreetmap.cz/talkcz