Re: [Talk-dk] Import af bygninger fra Geodatastyrelsen

2013-01-27 Tråd Pelle Rosenbeck Gøeg
Hej,

2013/1/27 Soren Johannessen 

> Der har været mange gode værdifulde kommentarer til dette emne. Jeg
> vil lige bringe nogle talfakta her
>


> Men er det første skridt ikke at få  4,6 millioner minus 350.00 =
> 4,250 millioner bygninger som ikke overlapper noget som helst ind?
> Jeg kan forstå på Jonas at denne del er relativt let denne del at gå til.
>


> Næste trin kunne så være manuelt at kigge på de ca. 5300 bygninger med
> ekstra tag informationer - Ca. 5300 bygninger er vel ikke så slemt at
> gennemgå, hvis der er mange med i den process?
>


Så er der ca. 240.000 bygninger tilbage som er håndtegnet af OSM
> frivillige gennem tiderne - skal det besluttes at de overskrives bare
> - Eller skal de bare blive stående?
>

Kunne processen ikke være:

1) Sætte et fixme tag på samtlige eksisterende bygninger.
2) Import alle bygninger fra FOT
3) Få lavet et lag/liste med bygninger med fixme der skal manuelt kigges
igennem?

Så har vi alle fot bygninger, og en masse bygninger der skal "fixes", (og
det hele hentes ned når vi sider med vores editorer)


-- 
Venlig Hilsen

Pelle Rosenbeck Gøeg

Civilingeniør i Vej- og trafikteknik

email: pe...@goeg.dk
telefon: 61309918
http://www.linkedin.com/pub/pelle-gøeg/1b/8a8/168
___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


Re: [Talk-dk] Import af bygninger fra Geodatastyrelsen

2013-01-27 Tråd Claus Hindsgaul
Den 27-01-2013 20:47, Ole Nielsen skrev:

>  For det andet
>> må man have lidt respekt for det arbejde der er investeret i at mappe de
>> eksisterende bygninger. Hvis de data allerede er gode, ser jeg ikke at man
>> sådan bare lige bør smide dem væk. Det er ikke motiverende. Overlad den
>> beslutning til de lokale mappere der har lavet det oprindelige arbejde.
>>
>
Principielt er jeg enig, men hvordan vil du i praksis arrangere det på en
måde, hvor bidragsydere (alle?) , der har bidraget til hver bygning skal
give sin accept af at erstatte hele eller dele af deres arbejde på
bygningen med nye data?

Vi bliver nødt til at være pragmatiske, og udvise passende afmålt respekt
for andres arbejde. I mine øjne handler det om, at vi skal være rimeligt
sikre på at de nye data er "bedre" (både præcision og aktualitet) end de
gamle. Og så skal tags bevares, hvis vi ikke erstatter dem med "bedre"
oplysninger.

Ingen er blevet lovet at deres data bevares uændret i al fremtid, og vi
forventer vel alle, at vore bidrag bliver rettet/justeret/slettet af andre
mappere, som måtte have et bedre eller mere opdateret grundlag.


-- 
-- 
Civilingeniør ph.d. Claus Hindsgaul
Studsbøl Alle 81
DK-2770 Kastrup
___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


Re: [Talk-dk] Import af bygninger fra Geodatastyrelsen

2013-01-27 Tråd Carsten Nielsen
Bortset fra at det der er relevant for den ene ikke nødvendigvis er relevant fro den 
anden, så er jeg helt enig.

Det er ikke god stil at slette andres arbejde hvis det kan undgås, det er 
demotiverende.

Carsten

Den 27-01-2013 20:47, Ole Nielsen skrev:

On 27/01/2013 13:36, Sonny B. Andersen wrote:

Hej,-
Det må være overkommeligt at identificere de 5.300 bygninger og
uddelegere rettelserne.

Hvis Kurt Tofts betragtninger om nøjagtigheden står til troende, og det
gør de nok, så er en masseimport inkl. overskrivelse af de eksisterende
håndtegnede bygninger at foretrække.


Start med at importer bygninger, der ikke overlapper. Derefter vil jeg foretrække at 
lade lokale mappere bestemme hvorvidt eksisterende bygninger skal overskrives. Først og 
fremmest må der ikke slettes relevante tags såsom amenity, leisure, tourism, name etc. 
For det andet
må man have lidt respekt for det arbejde der er investeret i at mappe de eksisterende 
bygninger. Hvis de data allerede er gode, ser jeg ikke at man sådan bare lige bør smide 
dem væk. Det er ikke motiverende. Overlad den beslutning til de lokale mappere der har 
lavet det oprindelige arbejde.


Ole N

___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


-
Ingen virus fundet i denne meddelelse.
Kontrolleret af AVG - www.avg.com
Version: 2013.0.2890 / Virusdatabase: 2639/6060 - Udgivelsesdato: 26-01-2013






___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


Re: [Talk-dk] Import af bygninger fra Geodatastyrelsen

2013-01-27 Tråd Ole Nielsen

On 27/01/2013 13:36, Sonny B. Andersen wrote:

Hej,-
Det må være overkommeligt at identificere de 5.300 bygninger og
uddelegere rettelserne.

Hvis Kurt Tofts betragtninger om nøjagtigheden står til troende, og det
gør de nok, så er en masseimport inkl. overskrivelse af de eksisterende
håndtegnede bygninger at foretrække.


Start med at importer bygninger, der ikke overlapper. Derefter vil jeg 
foretrække at lade lokale mappere bestemme hvorvidt eksisterende 
bygninger skal overskrives. Først og fremmest må der ikke slettes 
relevante tags såsom amenity, leisure, tourism, name etc. For det andet 
må man have lidt respekt for det arbejde der er investeret i at mappe de 
eksisterende bygninger. Hvis de data allerede er gode, ser jeg ikke at 
man sådan bare lige bør smide dem væk. Det er ikke motiverende. Overlad 
den beslutning til de lokale mappere der har lavet det oprindelige arbejde.


Ole N

___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


Re: [Talk-dk] Import af bygninger fra Geodatastyrelsen

2013-01-27 Tråd Jens Winbladh
Hej

Jeg tænker at vi skulle importere alle bygningerne, (får overført tags fra
gl. bygninger til de nye) herefter kan vi rette (slette)
de overlapende bygninger, vha. f.eks. GeoFabrics tool eller andet, sålænge
det er let at se de overlapende bygniner (evt. rasher kan lave et layer med
de overlapende bygninger, som man kan se i JOSM)

Så ville de være mere overskueligt at se hvor de er og derefter vurdere,
hvad der skal ske.

Næste spørgsmål er så, hvordan bliver opdateringer håndteres, herunder
opdateringer fra GST og hvis folk andre på de importerede bygninger.
Der har der være lidt snak om ifht. det data der blev importeret i Kolding.
Da nogle bygninger er revet ned og andre er kommet (som ikke er blevet
opdateret i GST).

Det med forskellige imports er svært at håndtere for alm. bruger af OSM

/Jens


2013/1/27 Soren Johannessen 

> >
> > Det må være overkommeligt at identificere de 5.300 bygninger og
> uddelegere
> > rettelserne.
>
> Hvis man vil se hvilke ca. 5300 bygninger jeg har nævnt i forrige
> indlæg  så har jeg lavet en fil i shape formatet med disse bygninger
> og kan hentes her
> https://dl.dropbox.com/u/4031522/openstreetmap/osmbygningertags.zip
> (838 KB)
>
> Du kan åbne denne shape fil (efter du har unzippet det på din
> computer)  med det gratis software GQIS ( hentes her http://qgis.org/
> )
>
> vh
> Søren Johannessen
>
> ___
> Talk-dk mailing list
> Talk-dk@openstreetmap.org
> http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk
>
___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


Re: [Talk-dk] Import af bygninger fra Geodatastyrelsen

2013-01-27 Tråd Soren Johannessen
>
> Det må være overkommeligt at identificere de 5.300 bygninger og uddelegere
> rettelserne.

Hvis man vil se hvilke ca. 5300 bygninger jeg har nævnt i forrige
indlæg  så har jeg lavet en fil i shape formatet med disse bygninger
og kan hentes her
https://dl.dropbox.com/u/4031522/openstreetmap/osmbygningertags.zip
(838 KB)

Du kan åbne denne shape fil (efter du har unzippet det på din
computer)  med det gratis software GQIS ( hentes her http://qgis.org/
)

vh
Søren Johannessen

___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


Re: [Talk-dk] Import af bygninger fra Geodatastyrelsen

2013-01-27 Tråd Sonny B. Andersen
Hej,-

 

Enig.

Det må være overkommeligt at identificere de 5.300 bygninger og uddelegere
rettelserne.

Hvis Kurt Tofts betragtninger om nøjagtigheden står til troende, og det gør
de nok, så er en masseimport inkl. overskrivelse af de eksisterende
håndtegnede bygninger at foretrække.

Jeg vil også tro, at det bliver nødvendigt at justere nogle vejforløb; det
er i hvert fald min erfaring, når jeg håndtegner bygninger efter Fugro og
Bing.

 

Hilsen,

Sonny

 

Fra: Michael Larsen [mailto:mvl@network42.dk] 
Sendt: 27. januar 2013 11:02
Til: OpenStreetMap Denmark
Emne: Re: [Talk-dk] Import af bygninger fra Geodatastyrelsen

 

Hej,

 

Man kunne også forestille sig at vi importerede alle bygningerne og så i en
(forhåbentlig kort) periode levede med overlappende bygninger. Derefter kan
vi hver især lave et kvalificeret valg, flytte tags og slette overflødige
bygninger med den editor vi foretrækker. Alternativt tror jeg det kunne være
svært at få importeret de sidste bygninger hvis ikke man kan bruge et
'standard' osm 'workflow'.

 

Mvh

MichaelVL

 

On Sunday 27 January 2013 10:44:57 Soren Johannessen wrote:

> Der har været mange gode værdifulde kommentarer til dette emne. Jeg

> vil lige bringe nogle talfakta her

> 

> Der skulle være ca 4,6 millioner bygninger i det offentlige frie

> geodatasæt. OpenStreetMap Danmark har ifølge GeoFabriks arkiv 26/1

> 2013 ca. 352.751 bygninger - Ca 100.000 af disse bygninger stammer

> fra masseimport fra Kolding og Stevns Kommuner. Ca. 5300 bygninger er

> tilføjet ekstra information (tags) - sådan er noget om det er skole,

> butik, universitet, hospital, kirke, navnet på bygningen osv. Disse

> 5300 skal selvfølgelig ikke overskrives automatisk uden tags

> overføres.

> 

> Men er det første skridt ikke at få 4,6 millioner minus 350.00 =

> 4,250 millioner bygninger som ikke overlapper noget som helst ind?

> Jeg kan forstå på Jonas at denne del er relativt let denne del at gå til.

> 

> Næste trin kunne så være manuelt at kigge på de ca. 5300 bygninger med

> ekstra tag informationer - Ca. 5300 bygninger er vel ikke så slemt at

> gennemgå, hvis der er mange med i den process?

> 

> Så er der ca. 240.000 bygninger tilbage som er håndtegnet af OSM

> frivillige gennem tiderne - skal det besluttes at de overskrives bare

> - Eller skal de bare blive stående?

> 

> Under alle omstændigheder så ville 4,250 millioner nye bygninger give

> et kæmpe boost og se godt ud i landområder (mit personlige synspunkt),

> hvor der ikke er så meget OSM aktivitet.

> 

> vh

> Søren Johannessen

> 

> ___

> Talk-dk mailing list

> Talk-dk@openstreetmap.org

> http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk

___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


Re: [Talk-dk] Import af bygninger fra Geodatastyrelsen

2013-01-27 Tråd Claus Hindsgaul
Ja, lad os endelig få alle de nemme bygninger ind (dem uden overlap med
eksisterende).
Ligger der flere oplysninger end geometrier i datasættet, som kan anvendes
til tags? F.eks. building=public, church, hospital eller lignende?


Den 27. jan. 2013 10.44 skrev Soren Johannessen :

> Der har været mange gode værdifulde kommentarer til dette emne. Jeg
> vil lige bringe nogle talfakta her
>
> Der skulle være ca 4,6 millioner bygninger i det offentlige frie
> geodatasæt. OpenStreetMap Danmark har ifølge GeoFabriks arkiv 26/1
> 2013 ca. 352.751  bygninger - Ca 100.000 af disse bygninger stammer
> fra  masseimport fra Kolding og Stevns Kommuner. Ca. 5300 bygninger er
> tilføjet ekstra information (tags) - sådan er noget om det er skole,
> butik, universitet, hospital, kirke, navnet på bygningen osv. Disse
> 5300 skal selvfølgelig ikke overskrives automatisk uden tags
> overføres.
>
> Men er det første skridt ikke at få  4,6 millioner minus 350.00 =
> 4,250 millioner bygninger som ikke overlapper noget som helst ind?
> Jeg kan forstå på Jonas at denne del er relativt let denne del at gå til.
>
> Næste trin kunne så være manuelt at kigge på de ca. 5300 bygninger med
> ekstra tag informationer - Ca. 5300 bygninger er vel ikke så slemt at
> gennemgå, hvis der er mange med i den process?
>
> Så er der ca. 240.000 bygninger tilbage som er håndtegnet af OSM
> frivillige gennem tiderne - skal det besluttes at de overskrives bare
> - Eller skal de bare blive stående?
>
> Under alle omstændigheder så ville 4,250 millioner nye bygninger give
> et kæmpe boost og se godt ud i landområder (mit personlige synspunkt),
> hvor der ikke er så meget OSM aktivitet.
>
> vh
> Søren Johannessen
>
> ___
> Talk-dk mailing list
> Talk-dk@openstreetmap.org
> http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk
>



-- 
-- 
Civilingeniør ph.d. Claus Hindsgaul
Studsbøl Alle 81
DK-2770 Kastrup
___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


Re: [Talk-dk] Import af bygninger fra Geodatastyrelsen

2013-01-27 Tråd Michael Larsen
Hej,

Man kunne også forestille sig at vi importerede alle bygningerne og så i en 
(forhåbentlig kort) periode levede med overlappende bygninger.  Derefter kan 
vi hver især lave et kvalificeret valg, flytte tags og slette overflødige 
bygninger med den editor vi foretrækker.  Alternativt tror jeg det kunne være 
svært at få importeret de sidste bygninger hvis ikke man kan bruge et 
'standard' osm 'workflow'.

Mvh
MichaelVL

On Sunday 27 January 2013 10:44:57 Soren Johannessen wrote:
> Der har været mange gode værdifulde kommentarer til dette emne. Jeg
> vil lige bringe nogle talfakta her
> 
> Der skulle være ca 4,6 millioner bygninger i det offentlige frie
> geodatasæt. OpenStreetMap Danmark har ifølge GeoFabriks arkiv 26/1
> 2013 ca. 352.751  bygninger - Ca 100.000 af disse bygninger stammer
> fra  masseimport fra Kolding og Stevns Kommuner. Ca. 5300 bygninger er
> tilføjet ekstra information (tags) - sådan er noget om det er skole,
> butik, universitet, hospital, kirke, navnet på bygningen osv. Disse
> 5300 skal selvfølgelig ikke overskrives automatisk uden tags
> overføres.
> 
> Men er det første skridt ikke at få  4,6 millioner minus 350.00 =
> 4,250 millioner bygninger som ikke overlapper noget som helst ind?
> Jeg kan forstå på Jonas at denne del er relativt let denne del at gå til.
> 
> Næste trin kunne så være manuelt at kigge på de ca. 5300 bygninger med
> ekstra tag informationer - Ca. 5300 bygninger er vel ikke så slemt at
> gennemgå, hvis der er mange med i den process?
> 
> Så er der ca. 240.000 bygninger tilbage som er håndtegnet af OSM
> frivillige gennem tiderne - skal det besluttes at de overskrives bare
> - Eller skal de bare blive stående?
> 
> Under alle omstændigheder så ville 4,250 millioner nye bygninger give
> et kæmpe boost og se godt ud i landområder (mit personlige synspunkt),
> hvor der ikke er så meget OSM aktivitet.
> 
> vh
> Søren Johannessen
> 
> ___
> Talk-dk mailing list
> Talk-dk@openstreetmap.org
> http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


Re: [Talk-dk] Import af bygninger fra Geodatastyrelsen

2013-01-27 Tråd Soren Johannessen
Der har været mange gode værdifulde kommentarer til dette emne. Jeg
vil lige bringe nogle talfakta her

Der skulle være ca 4,6 millioner bygninger i det offentlige frie
geodatasæt. OpenStreetMap Danmark har ifølge GeoFabriks arkiv 26/1
2013 ca. 352.751  bygninger - Ca 100.000 af disse bygninger stammer
fra  masseimport fra Kolding og Stevns Kommuner. Ca. 5300 bygninger er
tilføjet ekstra information (tags) - sådan er noget om det er skole,
butik, universitet, hospital, kirke, navnet på bygningen osv. Disse
5300 skal selvfølgelig ikke overskrives automatisk uden tags
overføres.

Men er det første skridt ikke at få  4,6 millioner minus 350.00 =
4,250 millioner bygninger som ikke overlapper noget som helst ind?
Jeg kan forstå på Jonas at denne del er relativt let denne del at gå til.

Næste trin kunne så være manuelt at kigge på de ca. 5300 bygninger med
ekstra tag informationer - Ca. 5300 bygninger er vel ikke så slemt at
gennemgå, hvis der er mange med i den process?

Så er der ca. 240.000 bygninger tilbage som er håndtegnet af OSM
frivillige gennem tiderne - skal det besluttes at de overskrives bare
- Eller skal de bare blive stående?

Under alle omstændigheder så ville 4,250 millioner nye bygninger give
et kæmpe boost og se godt ud i landområder (mit personlige synspunkt),
hvor der ikke er så meget OSM aktivitet.

vh
Søren Johannessen

___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk