Re: [Talk-dk] Redningsskilte?

2020-10-09 Tråd Peter Leth
Kære alle

Niels Elgaard nævner her i den sidste mail at der er en høring, som OSM-dk
godt kigge give et par ord med på vejen.
Det samme gælder mange andre åbne projekter. Så jeg kan kun sige at det vil
være skønt, hvis vi kan sætte et stærkt fælles svar op til det videre
politiske arbejde.

Jeg håber at det er en situation som denne, at foreningen OpenDenmark netop
derfor må kunne bruges, og jeg har derfor lavet dette dokument
https://docs.google.com/document/d/1xeY3ZfbUFykBUlOikNFp2EiTUZBbyH9BnVkztSmQJ1k/edit?usp=sharing

hvor jeg har åbnet for kommentering uden login.

Jeg ved ikke om der er en bedre form, men jeg foreslår blot at hvis der er
nogen af jer, der har kræfter, ord og interesse i at hjælpe med et
høringssvar, så kan jeg tilføje jer med redigeringsret, sådan at alle kan
kommentere og redigere det man ønsker og har mulighed for.

Jeg kan ikke forestille mig at jeg eller foreningen OpenDenmark alene kan
levere et høringssvar, men jeg tror godt vi kan sammen.

Spørgsmål - kommentarer etc kan selvfølgelig køre her, men I er også
velkommen til at kontakte mig direkte på peterlet...@gmail.com eller
telefon 51522387

I må meget gerne sende denne invitation til hvem I mener har et par
guldkorn eller fakta at bidrage med.

Tak

Med venlig hilsen
Peter Leth
Her i skikkelse af formand for foreningen OpenDenmark

Den tor. 8. okt. 2020 kl. 18.14 skrev Niels Elgaard Larsen :

> Niels Elgaard Larsen:
> > Ja, det var da en god ide.
> >
>
>  >==
>  >Ved brug af data fra Redningsnummer.dk accepterer du at opdatere data
>  >jævnligt og dermed holde de data du viser omverdenen ajour.
>  >==
>
> Apropos den slags underlige betingelser så er loven til implementering af
> Åbne Data
> direktivet i høring nu (frist 27/10)
> https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/64364
>
>
> OSM-dk kunne godt slå et slag for at rydde ud i den slags betingeler, der
> er
> problemfri for kommercielle projekter, der kan kontrollere alle led i
> distributionen
> af data, men problematisk for projekter som OSM, der viderebearbejder
> data, der så
> bruges af andre, og som ikke selv udvikler brugergrænsefladerne.
>
>
>
> --
> Niels Elgaard Larsen
>
> ___
> Talk-dk mailing list
> Talk-dk@openstreetmap.org
> https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk
>


-- 
*Med venlig hilsen *

*Peter Leth*
*pe...@pluk.dk  *
*l...@creativecommons.dk* 

*T. 5152 2387*
*Skype. peter.leth1*
___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


Re: [Talk-dk] Redningsskilte?

2020-10-08 Tråd Niels Elgaard Larsen

Niels Elgaard Larsen:

Ja, det var da en god ide.



>==
>Ved brug af data fra Redningsnummer.dk accepterer du at opdatere data
>jævnligt og dermed holde de data du viser omverdenen ajour.
>==

Apropos den slags underlige betingelser så er loven til implementering af Åbne Data 
direktivet i høring nu (frist 27/10)

https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/64364


OSM-dk kunne godt slå et slag for at rydde ud i den slags betingeler, der er 
problemfri for kommercielle projekter, der kan kontrollere alle led i distributionen 
af data, men problematisk for projekter som OSM, der viderebearbejder data, der så 
bruges af andre, og som ikke selv udvikler brugergrænsefladerne.




--
Niels Elgaard Larsen

___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


Re: [Talk-dk] Redningsskilte?

2020-10-07 Tråd Jørgen Elgaard Larsen

Mikko Lukas Räsaänen skrev:

der skal kunne gøres forskel på de skilte som
allerede var mappet manuelt (og som dermed kunne være fra surveys)


Det er derfor, jeg tænker at sætte et fixme= på dem der bliver 
importeret.

Og en source=


Jørgen jeg går ud fra jeres script tager højde for positionerne for
skiltene og ikke bare om de eksisterer - samt det faktum at der (både
i virkeligheden og i datasættet) findes dubletter (og det er meningen)
og at disse dubletter ikke nødvendigvis passer sammen 1-til-1?


missing_rescuenumbers finder redningsnumre med "etableret">0, hvor der 
ikke findes en node i OSM

* tagget med emergency=access_point eller highway=emergency_access_point
* med name= eller ref= skiltenummeret
* indenfor 300 meter

missing_beachpost gør det samme som missing_rescuenumbers, bortset fra, 
at den bruger SDFE Danske Stednavne som datagrundlag (den kigger efter 
"strandpost").


doubled_rescuenumbers finder noder i OSM tagget med 
emergency=accesspoint, hvor der ikke eksisterer en anden node med samme 
værdi i ref=, uanset afstand.


extra_rescuenumbers finder noder i OSM
* tagget med emergency=access_point eller highway=emergency_access_point
* hvor der ikke findes et tilsvarende skilt i redningsnumre.dk indenfor 
300m.





Jeg påtænker i første omgang kun at importere features fra 
missing_rescuenumbers, hvor objekttypenavn er "Strandnr. skilt".

De vil blive tagget med
* emergency=access_point
* ref=skiltenummer
* source=redningsnummer.dk
* fixme=Automatisk import. Findes dette skilt i virkeligheden?

I de tilfælde, hvor redningsnummer.dk har udfyldt feltet "bemaerkning", 
kan det enten tilføjes til fixme= eller i et separat tag, f.x. 
note:redningsnummer=



Hvordan lyder det?

- Jørgen

___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


Re: [Talk-dk] Redningsskilte?

2020-10-06 Tråd Allan Gyldendal Frederiksen
Jeg har lige besøgt de 4 x dubletter der er i området omkring Ebeltoft, i 
Jørgens opsætning af den totale oversigt. Status var, at 3 af stederne var der 
fysisk de dubletter som fremgår af kortet. Redningsnummer F233 virker til at 
være nedlagt, der var ingen af skiltene længere.  Heller ikke længere op eller 
ned af stranden.

Bringer den lige videre til rette myndighed, så de enten kan blive slettet i 
kortet, eller der bliver sat nye skilte op. 

Allan G. Frederiksen


-Oprindelig meddelelse-
Fra: Jørgen Elgaard Larsen  
Sendt: 6. oktober 2020 11:37
Til: OpenStreetMap Denmark 
Emne: Re: [Talk-dk] Redningsskilte?


Jeg kan tilføje, at manglende/forkerte redningsnumre længe har været en del af 
http://osm.elgaard.net/

Der hentes hver nat data fra bl.a. redningsnummer.dk og sammenlignes med OSM.


Den totale oversigt over redningsnumre findes på:

http://osm.elgaard.net/map.html?layers=missing_rescuenumbers;missing_beachpost;doubled_rescuenumbers;extra_rescuenumbers=%2333f;%233f3;%23ff3;%23f33=Mangler%20fra%20redningsnummer.dk;Mangler%20fra%20Danske%20Stednavne;Dublerede%20redningsnumre;Forkerte%20redningsnumre=0;1;0;0=Manglende/forkerte%20redningsnummerskilte

Under layers kan man klikke de forskellige til og fra.


GeoJSON med skilte fra redningsnummer.dk, som *ikke* findes i OSM kan 
hentes direkte på 
http://osm.elgaard.net/layers/missing_rescuenumbers.geojson


- Jørgen





___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk
___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


Re: [Talk-dk] Redningsskilte?

2020-10-06 Tråd Mikko Lukas Räsaänen via Talk-dk
Hvis nogen får tanken om "lige at lave en hurtig løsning", så vær for 
dælen opmærksom på at der skal kunne gøres forskel på de skilte som 
allerede var mappet manuelt (og som dermed kunne være fra surveys) ikke 
bliver blandet sammen med skilte hvis information vi har hentet fra 
redningsnumre. Der ud over vær opmærksom på dubletterne.


Jørgen jeg går ud fra jeres script tager højde for positionerne for 
skiltene og ikke bare om de eksisterer - samt det faktum at der (både i 
virkeligheden og i datasættet) findes dubletter (og det er meningen) og 
at disse dubletter ikke nødvendigvis passer sammen 1-til-1?


Dette er en opgave, hvor man nemt kan fucke up - så man skal dobbet- og 
trippel-checke at man har fuldstændigt styr på hvad man laver.


Mikko

On 2020-10-06 15:56, Jørgen Elgaard Larsen wrote:
Altså, det vil være en smal sag at tage output fra 
http://osm.elgaard.net/layers/missing_rescuenumbers.geojson

og konvertere det til en OSM-rettelse via JOSM.

Dermed burde vi få importeret alle skilte fra redningsnummer.dk, som 
ikke allerede er OSM.


Hvis vi forsyner dem alle med en fixme=, kan de checkes efter manuelt 
bagefter.


Jeg kan også lave et lag på osm.elgaard.net for redningsnumre med fixme.


Spørgsmålet er, hvad man skal gøre med de features, som ikke er 
"Strandnr. skilt.":


  Andet skilt: 15
  Parkeringsplads: 39
  Redningspost: 177
  Strandnr. skilt: 2124
  Informationsskilt: 14



- Jørgen



Allan Gyldendal Frederiksen skrev den 2020-10-06 15:13:

Super, jeg bruger dem professionelt, så jeg prøver at forfølge det. I
første omgang her i mit eget område.



___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


Re: [Talk-dk] Redningsskilte?

2020-10-06 Tråd Jørgen Elgaard Larsen
Altså, det vil være en smal sag at tage output fra 
http://osm.elgaard.net/layers/missing_rescuenumbers.geojson

og konvertere det til en OSM-rettelse via JOSM.

Dermed burde vi få importeret alle skilte fra redningsnummer.dk, som 
ikke allerede er OSM.


Hvis vi forsyner dem alle med en fixme=, kan de checkes efter manuelt 
bagefter.


Jeg kan også lave et lag på osm.elgaard.net for redningsnumre med fixme.


Spørgsmålet er, hvad man skal gøre med de features, som ikke er 
"Strandnr. skilt.":


  Andet skilt: 15
  Parkeringsplads: 39
  Redningspost: 177
  Strandnr. skilt: 2124
  Informationsskilt: 14



- Jørgen



Allan Gyldendal Frederiksen skrev den 2020-10-06 15:13:

Super, jeg bruger dem professionelt, så jeg prøver at forfølge det. I
første omgang her i mit eget område.



___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


Re: [Talk-dk] Redningsskilte?

2020-10-06 Tråd Allan Gyldendal Frederiksen
Super, jeg bruger dem professionelt, så jeg prøver at forfølge det. I første 
omgang her i mit eget område.

Allan

-Oprindelig meddelelse-
Fra: Jørgen Elgaard Larsen  
Sendt: 6. oktober 2020 11:37
Til: OpenStreetMap Denmark 
Emne: Re: [Talk-dk] Redningsskilte?


Jeg kan tilføje, at manglende/forkerte redningsnumre længe har været en del af 
http://osm.elgaard.net/

Der hentes hver nat data fra bl.a. redningsnummer.dk og sammenlignes med OSM.


Den totale oversigt over redningsnumre findes på:

http://osm.elgaard.net/map.html?layers=missing_rescuenumbers;missing_beachpost;doubled_rescuenumbers;extra_rescuenumbers=%2333f;%233f3;%23ff3;%23f33=Mangler%20fra%20redningsnummer.dk;Mangler%20fra%20Danske%20Stednavne;Dublerede%20redningsnumre;Forkerte%20redningsnumre=0;1;0;0=Manglende/forkerte%20redningsnummerskilte

Under layers kan man klikke de forskellige til og fra.


GeoJSON med skilte fra redningsnummer.dk, som *ikke* findes i OSM kan 
hentes direkte på 
http://osm.elgaard.net/layers/missing_rescuenumbers.geojson


- Jørgen





___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk
___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


Re: [Talk-dk] Redningsskilte?

2020-10-06 Tråd Jørgen Elgaard Larsen


Jeg kan tilføje, at manglende/forkerte redningsnumre længe har været en 
del af http://osm.elgaard.net/


Der hentes hver nat data fra bl.a. redningsnummer.dk og sammenlignes med 
OSM.



Den totale oversigt over redningsnumre findes på:

http://osm.elgaard.net/map.html?layers=missing_rescuenumbers;missing_beachpost;doubled_rescuenumbers;extra_rescuenumbers=%2333f;%233f3;%23ff3;%23f33=Mangler%20fra%20redningsnummer.dk;Mangler%20fra%20Danske%20Stednavne;Dublerede%20redningsnumre;Forkerte%20redningsnumre=0;1;0;0=Manglende/forkerte%20redningsnummerskilte

Under layers kan man klikke de forskellige til og fra.


GeoJSON med skilte fra redningsnummer.dk, som *ikke* findes i OSM kan 
hentes direkte på 
http://osm.elgaard.net/layers/missing_rescuenumbers.geojson



- Jørgen





___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


Re: [Talk-dk] Redningsskilte?

2020-10-05 Tråd Mikko Lukas Räsaänen via Talk-dk

Mens A821 har to strandnummerskilte - altså, som jeg beskrev.

Det gælder i øvrigt også C007, C502, C520, C543, C675 og mange flere.
Pointen er, at dubletter eksisterer - og at vi ikke må have antagelsen 
om at dubletter ikke må eksistere (men heller ikke antagelsen at alle 
dubletter er okay).


Mikko

On 2020-10-05 23:01, Allan Gyldendal Frederiksen wrote:

Nu kender jeg mest til Østjylland, men hvad dubletter angår, så er der jo punkter for 
både redningsposter strandnummerskilte, informationsskilte og parkeringsskilte, f.eks. 
ved Femmøller er der fem punkter med samme redningsnummer(F253). 2 redningsposter 1 
infoskilt, 1 p skilt, og 1 grønt strandnummer skilt. Alle findes også fysisk på stedet. 
Det er angivet hvad der er hvad i attributten "objekttypenavn"

Allan


-Oprindelig meddelelse-
Fra: Mikko Lukas Räsaänen via Talk-dk 
Sendt: 5. oktober 2020 22:47
Til: talk-dk@openstreetmap.org
Cc: Mikko Lukas Räsaänen 
Emne: Re: [Talk-dk] Redningsskilte?

Enig med Niels her.

Allan: Nu sad jeg bare lige og skimmede tilfældige punkter.
Nogle steder står der i data'ene at det er et skilt, mens virkeligheden er at 
det er en redningskrans og at der på standeren blot sidder et lillebitte 
klistermærke som viser nummeret.

Jeg har her til aften lavet en lettere oprydning og normalisering af data'ene 
for de eksisterende emergency access points i OSM.
Læg mærke til at der allerede eksisterer dubletter - og det faktisk er 
meningen, da et skilt med samme ID kan findes på flere positioner (fx.
både nede på stranden samt ved nærmeste parkeringsplads).

Når vi først får taget rigtigt hul på denne opgave, giver det sig selv at alle 
data vi kan verificere som indeholdende fejl, skal rapporteres tilbage til 
politiet (eller den enkelte kommune, da det er dem som står for beslutningen, 
opsætningen og vedligeholdelsen af skiltene).

Mikko

On 2020-10-05 21:34, Niels Elgaard Larsen wrote:

Allan Gyldendal Frederiksen:

Hvis der er dokumenterede fejl var det så ikke en idé, at kontakte
politiet, så det kan blive rettet?

Jo. Og en måde at gøre det på er jo at vi tilføjer fx et
redningsnummer:fixme tag på de redningennumre i OSM, som ikke passer
med redningsnummer.dk og så sender de relevante myndigheder et link til en 
overpassturbo forespørgsel.

Vi skal i alt fald nok ikke vente på, at de retter noget.

Se fx disse skilte fra 2014.


C0352014-9-11 08:20 1   Strandnr. skilt 1   Hedder pt. C036 
55.96644276951021   8.137251867175852
C0362014-9-11 08:21 1   Strandnr. skilt 1   Hedder pt. C037 
55.969971700755785  8.136091891228265
C0372014-9-11 08:22 1   Strandnr. skilt 1   Hedder pt. C038 
55.971082022348604  8.135552411710846
C0382014-9-11 08:22 1   Strandnr. skilt 1   Hedder pt. C039 
55.97398479422794   8.134523576466318
C0392014-9-11 08:23 1   Strandnr. skilt 1   Hedder pt C040  
55.97536029307602   8.13393398756247
   


Venlig hilsen

*Allan G. Frederiksen*

*Fra:* Mikko Lukas Räsaänen via Talk-dk 
*Sendt:* 5. oktober 2020 19:59
*Til:* talk-dk@openstreetmap.org
*Cc:* Mikko Lukas Räsaänen 
*Emne:* Re: [Talk-dk] Redningsskilte?

   


Vær opmærksom på at data'ene fra redningsnummer.dk indeholder fejl,
så de kan ikke bruges som en autoritativ kilde, men blot som
supplement eller som udgangspunkt på steder hvor et punkt slet ikke
er tegnet ind (evet. en gd idé at tilføje en fixme=* )

On 2019-08-28 19:21, Anders Hedelund wrote:

  Er der nogen, der har overvejet at inkludere redningsskilte i OSM?

  Det er de grønne, nummerede skilte, der står på strandene langs vore 
kyster:
  http://www.redningsnummer.dk

  Under "download" står der vilkår for anvendelsen, samt div. filer klar 
til brug.

  Billedresultat for redningsnumre

   


  --

  Med venlig Hilsen Anders Hedelund - and...@xoz.dk
<mailto:and...@xoz.dk>  +45 3990 5335 Mob: +45 6150 5335 TR: +90 531
831 0220

  Et liv efter overlevelsen: http://iug.dk



  ___

  Talk-dk mailing list

  Talk-dk@openstreetmap.org <mailto:Talk-dk@openstreetmap.org>

  https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk
___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


Re: [Talk-dk] Redningsskilte?

2020-10-05 Tråd Niels Elgaard Larsen
Mikko Lukas Räsaänen via Talk-dk:
> Faktisk eksisterer skiltene som dubletter ude i virkeligheden (fx. både nede 
> på
> stranden og på nærmeste parkeringsplads).


Ja, det kan jeg se nu.
> Rent datamæssigt kan det fint lade sig gøre at tage højde for dette, fx. i 
> form af at
> holde styr på hvor mange skilte der skal være det enkelte sted.


Men vi skulle så nok have et tag i vores OSM knuder der svarer til ObjekttypeID 
eller
Objekttypenavn samt bemærkning. Så er de formodentlig stadig unikke.

ObjekttypeID og bemærkning står godt nok ikke på selve skiltene. Men hvis nu 
nogen i
nød og ringer og siger at de står ved G271 på nordsiden, og man vil sende en
helikopter, så er det jo godt at vide, hvad den præcise position er.


-- 
Niels Elgaard Larsen

___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


Re: [Talk-dk] Redningsskilte?

2020-10-05 Tråd Allan Gyldendal Frederiksen
Nu kender jeg mest til Østjylland, men hvad dubletter angår, så er der jo 
punkter for både redningsposter strandnummerskilte, informationsskilte og 
parkeringsskilte, f.eks. ved Femmøller er der fem punkter med samme 
redningsnummer(F253). 2 redningsposter 1 infoskilt, 1 p skilt, og 1 grønt 
strandnummer skilt. Alle findes også fysisk på stedet. Det er angivet hvad der 
er hvad i attributten "objekttypenavn"

Allan


-Oprindelig meddelelse-
Fra: Mikko Lukas Räsaänen via Talk-dk  
Sendt: 5. oktober 2020 22:47
Til: talk-dk@openstreetmap.org
Cc: Mikko Lukas Räsaänen 
Emne: Re: [Talk-dk] Redningsskilte?

Enig med Niels her.

Allan: Nu sad jeg bare lige og skimmede tilfældige punkter.
Nogle steder står der i data'ene at det er et skilt, mens virkeligheden er at 
det er en redningskrans og at der på standeren blot sidder et lillebitte 
klistermærke som viser nummeret.

Jeg har her til aften lavet en lettere oprydning og normalisering af data'ene 
for de eksisterende emergency access points i OSM.
Læg mærke til at der allerede eksisterer dubletter - og det faktisk er 
meningen, da et skilt med samme ID kan findes på flere positioner (fx. 
både nede på stranden samt ved nærmeste parkeringsplads).

Når vi først får taget rigtigt hul på denne opgave, giver det sig selv at alle 
data vi kan verificere som indeholdende fejl, skal rapporteres tilbage til 
politiet (eller den enkelte kommune, da det er dem som står for beslutningen, 
opsætningen og vedligeholdelsen af skiltene).

Mikko

On 2020-10-05 21:34, Niels Elgaard Larsen wrote:
> Allan Gyldendal Frederiksen:
>> Hvis der er dokumenterede fejl var det så ikke en idé, at kontakte 
>> politiet, så det kan blive rettet?
> Jo. Og en måde at gøre det på er jo at vi tilføjer fx et 
> redningsnummer:fixme tag på de redningennumre i OSM, som ikke passer 
> med redningsnummer.dk og så sender de relevante myndigheder et link til en 
> overpassturbo forespørgsel.
>
> Vi skal i alt fald nok ikke vente på, at de retter noget.
>
> Se fx disse skilte fra 2014.
>
>> C035 2014-9-11 08:20 1   Strandnr. skilt 1   Hedder pt. C036 
>> 55.96644276951021   8.137251867175852
>> C036 2014-9-11 08:21 1   Strandnr. skilt 1   Hedder pt. C037 
>> 55.969971700755785  8.136091891228265
>> C037 2014-9-11 08:22 1   Strandnr. skilt 1   Hedder pt. C038 
>> 55.971082022348604  8.135552411710846
>> C038 2014-9-11 08:22 1   Strandnr. skilt 1   Hedder pt. C039 
>> 55.97398479422794   8.134523576466318
>> C039 2014-9-11 08:23 1   Strandnr. skilt 1   Hedder pt C040  
>> 55.97536029307602   8.13393398756247
>>   
>>
>> Venlig hilsen
>>
>> *Allan G. Frederiksen*
>>
>> *Fra:* Mikko Lukas Räsaänen via Talk-dk 
>> *Sendt:* 5. oktober 2020 19:59
>> *Til:* talk-dk@openstreetmap.org
>> *Cc:* Mikko Lukas Räsaänen 
>> *Emne:* Re: [Talk-dk] Redningsskilte?
>>
>>   
>>
>> Vær opmærksom på at data'ene fra redningsnummer.dk indeholder fejl, 
>> så de kan ikke bruges som en autoritativ kilde, men blot som 
>> supplement eller som udgangspunkt på steder hvor et punkt slet ikke 
>> er tegnet ind (evet. en gd idé at tilføje en fixme=* )
>>
>> On 2019-08-28 19:21, Anders Hedelund wrote:
>>
>>  Er der nogen, der har overvejet at inkludere redningsskilte i OSM?
>>
>>  Det er de grønne, nummerede skilte, der står på strandene langs vore 
>> kyster:
>>  http://www.redningsnummer.dk
>>
>>  Under "download" står der vilkår for anvendelsen, samt div. filer klar 
>> til brug.
>>
>>  Billedresultat for redningsnumre
>>
>>   
>>
>>  --
>>
>>  Med venlig Hilsen Anders Hedelund - and...@xoz.dk 
>> <mailto:and...@xoz.dk>  +45 3990 5335 Mob: +45 6150 5335 TR: +90 531 
>> 831 0220
>>
>>  Et liv efter overlevelsen: http://iug.dk
>>
>>
>>
>>  ___
>>
>>  Talk-dk mailing list
>>
>>  Talk-dk@openstreetmap.org <mailto:Talk-dk@openstreetmap.org>
>>
>>  https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk
>>
>>
>> ___
>> Talk-dk mailing list
>> Talk-dk@openstreetmap.org
>> https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk
>>
>

___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk
___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


Re: [Talk-dk] Redningsskilte?

2020-10-05 Tråd Allan Gyldendal Frederiksen
Hvis jeg sammenligner med OSMs nummerering af stierne og redningsnumre, synes 
jeg kun der ser ud til at være uoverensstemmelse på placeringen af C035. De 
andre ser ud til at ligge hvor de skal.

Allan


-Oprindelig meddelelse-
Fra: Niels Elgaard Larsen  
Sendt: 5. oktober 2020 21:35
Til: OpenStreetMap Denmark 
Emne: Re: [Talk-dk] Redningsskilte?

Allan Gyldendal Frederiksen:
> Hvis der er dokumenterede fejl var det så ikke en idé, at kontakte 
> politiet, så det kan blive rettet?

Jo. Og en måde at gøre det på er jo at vi tilføjer fx et redningsnummer:fixme 
tag på de redningennumre i OSM, som ikke passer med redningsnummer.dk og så 
sender de relevante myndigheder et link til en overpassturbo forespørgsel.

Vi skal i alt fald nok ikke vente på, at de retter noget.

Se fx disse skilte fra 2014.

> C035  2014-9-11 08:20 1   Strandnr. skilt 1   Hedder pt. C036 
> 55.96644276951021   8.137251867175852
> C036  2014-9-11 08:21 1   Strandnr. skilt 1   Hedder pt. C037 
> 55.969971700755785  8.136091891228265
> C037  2014-9-11 08:22 1   Strandnr. skilt 1   Hedder pt. C038 
> 55.971082022348604  8.135552411710846
> C038  2014-9-11 08:22 1   Strandnr. skilt 1   Hedder pt. C039 
> 55.97398479422794   8.134523576466318
> C039  2014-9-11 08:23 1   Strandnr. skilt 1   Hedder pt C040  
> 55.97536029307602   8.13393398756247

>  
> 
> Venlig hilsen
> 
> *Allan G. Frederiksen*
> 
> *Fra:* Mikko Lukas Räsaänen via Talk-dk 
> *Sendt:* 5. oktober 2020 19:59
> *Til:* talk-dk@openstreetmap.org
> *Cc:* Mikko Lukas Räsaänen 
> *Emne:* Re: [Talk-dk] Redningsskilte?
> 
>  
> 
> Vær opmærksom på at data'ene fra redningsnummer.dk indeholder fejl, så 
> de kan ikke bruges som en autoritativ kilde, men blot som supplement 
> eller som udgangspunkt på steder hvor et punkt slet ikke er tegnet ind 
> (evet. en gd idé at tilføje en fixme=* )
> 
> On 2019-08-28 19:21, Anders Hedelund wrote:
> 
> Er der nogen, der har overvejet at inkludere redningsskilte i OSM?
> 
> Det er de grønne, nummerede skilte, der står på strandene langs vore 
> kyster:
> http://www.redningsnummer.dk
> 
> Under "download" står der vilkår for anvendelsen, samt div. filer klar 
> til brug.
> 
> Billedresultat for redningsnumre
> 
>  
> 
> --
> 
> Med venlig Hilsen Anders Hedelund - and...@xoz.dk 
> <mailto:and...@xoz.dk>  +45 3990 5335 Mob: +45 6150 5335 TR: +90 531 
> 831 0220
> 
> Et liv efter overlevelsen: http://iug.dk
> 
> 
> 
> ___
> 
> Talk-dk mailing list
> 
> Talk-dk@openstreetmap.org <mailto:Talk-dk@openstreetmap.org>
> 
> https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk
> 
> 
> ___
> Talk-dk mailing list
> Talk-dk@openstreetmap.org
> https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk
> 


--
Niels Elgaard Larsen

___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk
___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


Re: [Talk-dk] Redningsskilte?

2020-10-05 Tråd Mikko Lukas Räsaänen via Talk-dk
Faktisk eksisterer skiltene som dubletter ude i virkeligheden (fx. både 
nede på stranden og på nærmeste parkeringsplads).
Rent datamæssigt kan det fint lade sig gøre at tage højde for dette, fx. 
i form af at holde styr på hvor mange skilte der skal være det enkelte sted.


Mikko

On 2020-10-05 21:18, Niels Elgaard Larsen wrote:

Anders Hedelund:

Der har ikke været så meget debat siden den 29. aug.

Jeg åbnede den, fordi jeg netop har læst en bog "Oplev Nordkysten", hvor 
forfatteren
konsekvent bruger skiltene som fixpunkter for turvejledningerne langs 
Nordsjællands
kyst. Så det kunne være, lokale div. begyndte at håndeditere skiltene ind med
forskellig og individuel tagging.

Derfor blev jeg opmærksom og tænkte, at når der nu er en officiel og tilgængelig
reference, ville det være bedre straks at få dem samlet og ens på plads. Så må 
evt.
dubletter fikses bagefter. Jo hurtigere jo bedre, netop a.h.t. potentielle 
dubletter.


Jeg synes at vi skal undgå dubletter. Og skiltene udmærker sig jo ved at være 
unikt
nummererede (bortset fra whitespace), så det burde være meget nemt ikke at 
importere
skilte, der er i OSM i forvejen.


Der er pt 203 danske redningsskilte i OSM ud af ca 2684 etablerede
https://overpass-turbo.eu/s/YJ3

Enkelte af dem kan man med lidt god vilje se på SFDE. Og måske er der Mapillary
billeder af en del af dem, der mangler.


Man kunne jo starte med at se hvor godt vores 203 skilte matcher dem fra
redningsnummer.dk


Jeg er bare ikke selv i stand til det. Er ikke JOSM-bruger, med smarte
import-scripts. Så hvis nogen laver importen og meddeler det hér, synes der at 
være
masser af interesse for at deltage i nødvendig oprydning.

Eller hva?

Med venlig Hilsen Anders Hedelund - and...@xoz.dk  +45 3990 5335 Mob: +45 6150 
5335
TR: +90 531 831 0220
Et liv efter overlevelsen: http://iug.dk



___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk




___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


Re: [Talk-dk] Redningsskilte?

2020-10-05 Tråd Mikko Lukas Räsaänen via Talk-dk

Enig med Niels her.

Allan: Nu sad jeg bare lige og skimmede tilfældige punkter.
Nogle steder står der i data'ene at det er et skilt, mens virkeligheden 
er at det er en redningskrans og at der på standeren blot sidder et 
lillebitte klistermærke som viser nummeret.


Jeg har her til aften lavet en lettere oprydning og normalisering af 
data'ene for de eksisterende emergency access points i OSM.
Læg mærke til at der allerede eksisterer dubletter - og det faktisk er 
meningen, da et skilt med samme ID kan findes på flere positioner (fx. 
både nede på stranden samt ved nærmeste parkeringsplads).


Når vi først får taget rigtigt hul på denne opgave, giver det sig selv 
at alle data vi kan verificere som indeholdende fejl, skal rapporteres 
tilbage til politiet (eller den enkelte kommune, da det er dem som står 
for beslutningen, opsætningen og vedligeholdelsen af skiltene).


Mikko

On 2020-10-05 21:34, Niels Elgaard Larsen wrote:

Allan Gyldendal Frederiksen:

Hvis der er dokumenterede fejl var det så ikke en idé, at kontakte politiet, så 
det
kan blive rettet?

Jo. Og en måde at gøre det på er jo at vi tilføjer fx et redningsnummer:fixme 
tag på
de redningennumre i OSM, som ikke passer med redningsnummer.dk og så sender de
relevante myndigheder et link til en overpassturbo forespørgsel.

Vi skal i alt fald nok ikke vente på, at de retter noget.

Se fx disse skilte fra 2014.


C0352014-9-11 08:20 1   Strandnr. skilt 1   Hedder pt. C036 
55.96644276951021   8.137251867175852
C0362014-9-11 08:21 1   Strandnr. skilt 1   Hedder pt. C037 
55.969971700755785  8.136091891228265
C0372014-9-11 08:22 1   Strandnr. skilt 1   Hedder pt. C038 
55.971082022348604  8.135552411710846
C0382014-9-11 08:22 1   Strandnr. skilt 1   Hedder pt. C039 
55.97398479422794   8.134523576466318
C0392014-9-11 08:23 1   Strandnr. skilt 1   Hedder pt C040  
55.97536029307602   8.13393398756247
  


Venlig hilsen

*Allan G. Frederiksen*

*Fra:* Mikko Lukas Räsaänen via Talk-dk 
*Sendt:* 5. oktober 2020 19:59
*Til:* talk-dk@openstreetmap.org
*Cc:* Mikko Lukas Räsaänen 
*Emne:* Re: [Talk-dk] Redningsskilte?

  


Vær opmærksom på at data'ene fra redningsnummer.dk indeholder fejl, så de kan 
ikke
bruges som en autoritativ kilde,
men blot som supplement eller som udgangspunkt på steder hvor et punkt slet 
ikke er
tegnet ind (evet. en gd idé at tilføje en fixme=* )

On 2019-08-28 19:21, Anders Hedelund wrote:

 Er der nogen, der har overvejet at inkludere redningsskilte i OSM?

 Det er de grønne, nummerede skilte, der står på strandene langs vore 
kyster:
 http://www.redningsnummer.dk

 Under "download" står der vilkår for anvendelsen, samt div. filer klar til 
brug.

 Billedresultat for redningsnumre

  


 --

 Med venlig Hilsen Anders Hedelund - and...@xoz.dk <mailto:and...@xoz.dk>  
+45 3990 5335 Mob: +45 6150 5335 TR: +90 531 831 0220

 Et liv efter overlevelsen: http://iug.dk



 ___

 Talk-dk mailing list

 Talk-dk@openstreetmap.org <mailto:Talk-dk@openstreetmap.org>

 https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk





___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


Re: [Talk-dk] Redningsskilte?

2020-10-05 Tråd Niels Elgaard Larsen
Allan Gyldendal Frederiksen:
> Hvis der er dokumenterede fejl var det så ikke en idé, at kontakte politiet, 
> så det
> kan blive rettet?

Jo. Og en måde at gøre det på er jo at vi tilføjer fx et redningsnummer:fixme 
tag på
de redningennumre i OSM, som ikke passer med redningsnummer.dk og så sender de
relevante myndigheder et link til en overpassturbo forespørgsel.

Vi skal i alt fald nok ikke vente på, at de retter noget.

Se fx disse skilte fra 2014.

> C035  2014-9-11 08:20 1   Strandnr. skilt 1   Hedder pt. C036 
> 55.96644276951021   8.137251867175852
> C036  2014-9-11 08:21 1   Strandnr. skilt 1   Hedder pt. C037 
> 55.969971700755785  8.136091891228265
> C037  2014-9-11 08:22 1   Strandnr. skilt 1   Hedder pt. C038 
> 55.971082022348604  8.135552411710846
> C038  2014-9-11 08:22 1   Strandnr. skilt 1   Hedder pt. C039 
> 55.97398479422794   8.134523576466318
> C039  2014-9-11 08:23 1   Strandnr. skilt 1   Hedder pt C040  
> 55.97536029307602   8.13393398756247

>  
> 
> Venlig hilsen
> 
> *Allan G. Frederiksen* 
> 
> *Fra:* Mikko Lukas Räsaänen via Talk-dk 
> *Sendt:* 5. oktober 2020 19:59
> *Til:* talk-dk@openstreetmap.org
> *Cc:* Mikko Lukas Räsaänen 
> *Emne:* Re: [Talk-dk] Redningsskilte?
> 
>  
> 
> Vær opmærksom på at data'ene fra redningsnummer.dk indeholder fejl, så de kan 
> ikke
> bruges som en autoritativ kilde,
> men blot som supplement eller som udgangspunkt på steder hvor et punkt slet 
> ikke er
> tegnet ind (evet. en gd idé at tilføje en fixme=* )
> 
> On 2019-08-28 19:21, Anders Hedelund wrote:
> 
> Er der nogen, der har overvejet at inkludere redningsskilte i OSM?
> 
> Det er de grønne, nummerede skilte, der står på strandene langs vore 
> kyster:
> http://www.redningsnummer.dk
> 
> Under "download" står der vilkår for anvendelsen, samt div. filer klar 
> til brug.
> 
> Billedresultat for redningsnumre
> 
>  
> 
> -- 
> 
> Med venlig Hilsen Anders Hedelund - and...@xoz.dk <mailto:and...@xoz.dk>  
> +45 3990 5335 Mob: +45 6150 5335 TR: +90 531 831 0220
> 
> Et liv efter overlevelsen: http://iug.dk 
> 
> 
> 
> ___
> 
> Talk-dk mailing list
> 
> Talk-dk@openstreetmap.org <mailto:Talk-dk@openstreetmap.org>
> 
> https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk
> 
> 
> ___
> Talk-dk mailing list
> Talk-dk@openstreetmap.org
> https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk
> 


-- 
Niels Elgaard Larsen

___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


Re: [Talk-dk] Redningsskilte?

2020-10-05 Tråd Niels Elgaard Larsen
Anders Hedelund:
> Der har ikke været så meget debat siden den 29. aug.
> 
> Jeg åbnede den, fordi jeg netop har læst en bog "Oplev Nordkysten", hvor 
> forfatteren
> konsekvent bruger skiltene som fixpunkter for turvejledningerne langs 
> Nordsjællands
> kyst. Så det kunne være, lokale div. begyndte at håndeditere skiltene ind med
> forskellig og individuel tagging.
> 
> Derfor blev jeg opmærksom og tænkte, at når der nu er en officiel og 
> tilgængelig
> reference, ville det være bedre straks at få dem samlet og ens på plads. Så 
> må evt.
> dubletter fikses bagefter. Jo hurtigere jo bedre, netop a.h.t. potentielle 
> dubletter.


Jeg synes at vi skal undgå dubletter. Og skiltene udmærker sig jo ved at være 
unikt
nummererede (bortset fra whitespace), så det burde være meget nemt ikke at 
importere
skilte, der er i OSM i forvejen.


Der er pt 203 danske redningsskilte i OSM ud af ca 2684 etablerede
https://overpass-turbo.eu/s/YJ3

Enkelte af dem kan man med lidt god vilje se på SFDE. Og måske er der Mapillary
billeder af en del af dem, der mangler.


Man kunne jo starte med at se hvor godt vores 203 skilte matcher dem fra
redningsnummer.dk

> Jeg er bare ikke selv i stand til det. Er ikke JOSM-bruger, med smarte
> import-scripts. Så hvis nogen laver importen og meddeler det hér, synes der 
> at være
> masser af interesse for at deltage i nødvendig oprydning.
> 
> Eller hva?
> 
> Med venlig Hilsen Anders Hedelund - and...@xoz.dk  +45 3990 5335 Mob: +45 
> 6150 5335
> TR: +90 531 831 0220
> Et liv efter overlevelsen: http://iug.dk
> 
> 
> 
> ___
> Talk-dk mailing list
> Talk-dk@openstreetmap.org
> https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


-- 
Niels Elgaard Larsen

___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


Re: [Talk-dk] Redningsskilte?

2020-10-05 Tråd Allan Gyldendal Frederiksen
Hvis der er dokumenterede fejl var det så ikke en idé, at kontakte politiet, så 
det kan blive rettet?

Venlig hilsen

Allan G. Frederiksen
Fra: Mikko Lukas Räsaänen via Talk-dk 
Sendt: 5. oktober 2020 19:59
Til: talk-dk@openstreetmap.org
Cc: Mikko Lukas Räsaänen 
Emne: Re: [Talk-dk] Redningsskilte?


Vær opmærksom på at data'ene fra redningsnummer.dk indeholder fejl, så de kan 
ikke bruges som en autoritativ kilde,
men blot som supplement eller som udgangspunkt på steder hvor et punkt slet 
ikke er tegnet ind (evet. en gd idé at tilføje en fixme=* )
On 2019-08-28 19:21, Anders Hedelund wrote:

Er der nogen, der har overvejet at inkludere redningsskilte i OSM?

Det er de grønne, nummerede skilte, der står på strandene langs vore kyster: 
http://www.redningsnummer.dk

Under "download" står der vilkår for anvendelsen, samt div. filer klar til brug.

[Billedresultat for redningsnumre]



--

Med venlig Hilsen Anders Hedelund - and...@xoz.dk<mailto:and...@xoz.dk>  +45 
3990 5335 Mob: +45 6150 5335 TR: +90 531 831 0220

Et liv efter overlevelsen: http://iug.dk



___

Talk-dk mailing list

Talk-dk@openstreetmap.org<mailto:Talk-dk@openstreetmap.org>

https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk
___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


Re: [Talk-dk] Redningsskilte?

2020-10-05 Tråd Mikko Lukas Räsaänen via Talk-dk
Vær opmærksom på at data'ene fra redningsnummer.dk indeholder fejl, så 
de kan ikke bruges som en autoritativ kilde,
men blot som supplement eller som udgangspunkt på steder hvor et punkt 
slet ikke er tegnet ind (evet. en gd idé at tilføje en fixme=* )


On 2019-08-28 19:21, Anders Hedelund wrote:


Er der nogen, der har overvejet at inkludere redningsskilte i OSM?

Det er de grønne, nummerede skilte, der står på strandene langs vore 
kyster: http://www.redningsnummer.dk


Under "download" står der vilkår for anvendelsen, samt div. filer klar 
til brug.


Billedresultat for redningsnumre


--
Med venlig Hilsen Anders Hedelund -and...@xoz.dk   +45 3990 5335 Mob: +45 6150 
5335 TR: +90 531 831 0220
Et liv efter overlevelsen:http://iug.dk  


___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk
___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


Re: [Talk-dk] Redningsskilte?

2019-08-29 Tråd osm
Der er ni opdateringer i 2019. Overkommelig opgave.
 
-- 
osmviborg
 
 

Sent: Thursday, August 29, 2019 at 8:54 AM
From: "Peter Leth" 
To: "OpenStreetMap Denmark" 
Subject: Re: [Talk-dk] Redningsskilte?

Kunne kravet om opdatering ikke imødekommes med en aftale om at 
Redningsnummer.dk kommer på denne mailliste - så kan de fortælle at der er sket 
noget - og vi kan reagere på det. Så kan der ikke være mange skilte, der 
smutter rundt i landskabet
 
/ Peter Leth 

Den tor. 29. aug. 2019 kl. 06.46 skrev Jørgen Elgaard Larsen 
mailto:j...@elgaard.net]>:
På http://osm.elgaard.net/[http://osm.elgaard.net/] kan man se et kort med de 
redningsnumre, der mangler/er for meget i OSM.

Jeg prøvede at lave en import (se 
https://www.openstreetmap.org/changeset/62107577),[https://www.openstreetmap.org/changeset/62107577),]
 men endte med at reverte den på grund af fejl/dubletter.

Fejlene burde være rettet nu, så det vil være trivielt at lave en ny import. 
Men det efterlader stadig kravet om opdatering...

Jørgen


 
Den 29. august 2019 03.25.02 GMT+07:00, Niels Elgaard Larsen 
mailto:elga...@agol.dk]> skrev:
Ja, det var da en god ide.


==
Ved brug af data fra Redningsnummer.dk accepterer du at opdatere data
jævnligt og dermed holde de data du viser omverdenen ajour.
==

Hvad betyder det for os?
Betyder det at den person, der begynder at importere data til OSM lover
at blive med at gøre det?

Og hvad hvis personen ikke gør det?
OSM kan ikke være forpligtiget til at slette det hele igen.

I øvrigt et fjollet krav. For de finder vel ikke på at flytte samme
nummer fra een strand til en anden. Og der er ikke noget der forhindrer
os I at putte en håndfuld redningsnumre i OSM baseret på fx Mapillary.  

==
Seneste opdateringsdato eller udtræksdato skal angives i brugerflade,
hvis datasættet trækkes hjem i eget it-system og anvendes eksempelvis
til at lave offline løsninger.
==

Vi eller OSM kan ikke forpligte brugerfladesystemer til den slags.
Men man kan vel sige at selvom selvom redningsnumre kommer i OSM laver
vi ikke en decideret offline løsning. Og der vil altid være en
opdateringsdato i OSM.

Men man kunne jo forestille sig at nogen fx lavede en app, der brugte
redningsnumre fra hele verden baseret på OSM og ikke mente de skulle
vise opdateringsdatoer i brugerfladen eller ikke kendte 
tilredningsnummer.dk[http://redningsnummer.dk]'s regler.

Jeg spiller bare djævelens advokat her. Jeg synes at det er en god ide.
Men måske skulle vi for en sikkerheds skyld spørge dem om det ville være
et problem.


Anders Hedelund:
Er der nogen, der har overvejet at inkludere redningsskilte i OSM?

Det er de grønne, nummerede skilte, der står på strandene langs vore
kyster: http://www.redningsnummer.dk[http://www.redningsnummer.dk]

Under "download" står der vilkår for anvendelsen, samt div. filer klar
til brug.

Billedresultat for redningsnumre


--
Med venlig Hilsen Anders Hedelund - and...@xoz.dk[mailto:and...@xoz.dk] +45 
3990 5335 Mob: +45 6150 5335 TR: +90 531 831 0220
Et liv efter overlevelsen: http://iug.dk[http://iug.dk]

 

Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org[mailto:Talk-dk@openstreetmap.org]
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk
 
--
Dette er sendt fra min mobiltelefon. Undskyld at jeg fatter mig i 
korthed.___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org[mailto:Talk-dk@openstreetmap.org]
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk 
 --

Med venlig hilsen 
 
Peter Leth
pe...@pluk.dk[mailto:pe...@pluk.dk] 
l...@creativecommons.dk[mailto:l...@creativecommons.dk]
 
T. 5152 2387
Skype. peter.leth1
 ___ Talk-dk mailing list 
Talk-dk@openstreetmap.org 
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk[https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk]

___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


Re: [Talk-dk] Redningsskilte?

2019-08-29 Tråd Peter Leth
Kunne kravet om opdatering ikke imødekommes med en aftale om at
Redningsnummer.dk kommer på denne mailliste - så kan de fortælle at der er
sket noget - og vi kan reagere på det. Så kan der ikke være mange skilte,
der smutter rundt i landskabet

/ Peter Leth

Den tor. 29. aug. 2019 kl. 06.46 skrev Jørgen Elgaard Larsen <
j...@elgaard.net>:

> På http://osm.elgaard.net/ kan man se et kort med de redningsnumre, der
> mangler/er for meget i OSM.
>
> Jeg prøvede at lave en import (se
> https://www.openstreetmap.org/changeset/62107577), men endte med at
> reverte den på grund af fejl/dubletter.
>
> Fejlene burde være rettet nu, så det vil være trivielt at lave en ny
> import. Men det efterlader stadig kravet om opdatering...
>
> Jørgen
>
>
>
> Den 29. august 2019 03.25.02 GMT+07:00, Niels Elgaard Larsen <
> elga...@agol.dk> skrev:
>>
>> Ja, det var da en god ide.
>>
>>
>> ==
>> Ved brug af data fra Redningsnummer.dk accepterer du at opdatere data
>> jævnligt og dermed holde de data du viser omverdenen ajour.
>> ==
>>
>> Hvad betyder det for os?
>> Betyder det at den person, der begynder at importere data til OSM lover
>> at blive med at gøre det?
>>
>> Og hvad hvis personen ikke gør det?
>> OSM kan ikke være forpligtiget til at slette det hele igen.
>>
>> I øvrigt et fjollet krav. For de finder vel ikke på at flytte samme
>> nummer fra een strand til en anden. Og der er ikke noget der forhindrer
>> os I at putte en håndfuld redningsnumre i OSM baseret på fx Mapillary.   
>>
>> ==
>> Seneste opdateringsdato eller udtræksdato skal angives i brugerflade,
>> hvis datasættet trækkes hjem i eget it-system og anvendes eksempelvis
>> til at lave offline løsninger.
>> ==
>>
>> Vi eller OSM kan ikke forpligte brugerfladesystemer til den slags.
>> Men man kan vel sige at selvom selvom redningsnumre kommer i OSM laver
>> vi ikke en decideret offline løsning. Og der vil altid være en
>> opdateringsdato i OSM.
>>
>> Men man kunne jo forestille sig at nogen fx lavede en app, der brugte
>> redningsnumre fra hele verden baseret på OSM og ikke mente de skulle
>> vise opdateringsdatoer i brugerfladen eller ikke kendte til
>> redningsnummer.dk's regler.
>>
>> Jeg spiller bare djævelens advokat her. Jeg synes at det er en god ide.
>> Men måske skulle vi for en sikkerheds skyld spørge dem om det ville være
>> et problem.
>>
>>
>> Anders Hedelund:
>>
>>>  Er der nogen, der har overvejet at inkludere redningsskilte i OSM?
>>>
>>>  Det er de grønne, nummerede skilte, der står på strandene langs vore
>>>  kyster: http://www.redningsnummer.dk
>>>
>>>  Under "download" står der vilkår for anvendelsen, samt div. filer klar
>>>  til brug.
>>>
>>>  Billedresultat for redningsnumre
>>>
>>>
>>>  --
>>>  Med venlig Hilsen Anders Hedelund - and...@xoz.dk  +45 3990 5335 Mob: +45 
>>> 6150 5335 TR: +90 531 831 0220
>>>  Et liv efter overlevelsen: http://iug.dk
>>>
>>>
>>> --
>>>
>>>  Talk-dk mailing list
>>>  Talk-dk@openstreetmap.org
>>>  https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk
>>>
>>>
> --
> Dette er sendt fra min mobiltelefon. Undskyld at jeg fatter mig i korthed.
> ___
> Talk-dk mailing list
> Talk-dk@openstreetmap.org
> https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk
>


-- 
*Med venlig hilsen *

*Peter Leth*
*pe...@pluk.dk  *
*l...@creativecommons.dk* 

*T. 5152 2387*
*Skype. peter.leth1*
___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


Re: [Talk-dk] Redningsskilte?

2019-08-28 Tråd Jørgen Elgaard Larsen
På http://osm.elgaard.net/ kan man se et kort med de redningsnumre, der 
mangler/er for meget i OSM.

Jeg prøvede at lave en import (se 
https://www.openstreetmap.org/changeset/62107577), men endte med at reverte den 
på grund af fejl/dubletter. 

Fejlene burde være rettet nu, så det vil være trivielt at lave en ny import. 
Men det efterlader stadig kravet om opdatering... 

Jørgen 



Den 29. august 2019 03.25.02 GMT+07:00, Niels Elgaard Larsen  
skrev:
>Ja, det var da en god ide.
>
>
>==
>Ved brug af data fra Redningsnummer.dk accepterer du at opdatere data
>jævnligt og dermed holde de data du viser omverdenen ajour.
>==
>
>Hvad betyder det for os?
>Betyder det at den person, der begynder at importere data til OSM lover
>at blive med at gøre det?
>
>Og hvad hvis personen ikke gør det?
>OSM kan ikke være forpligtiget til at slette det hele igen.
>
>I øvrigt et fjollet krav. For de finder vel ikke på at flytte samme
>nummer fra een strand til en anden. Og der er ikke noget der forhindrer
>os I at putte en håndfuld redningsnumre i OSM baseret på fx Mapillary. 
>
>==
>Seneste opdateringsdato eller udtræksdato skal angives i brugerflade,
>hvis datasættet trækkes hjem i eget it-system og anvendes eksempelvis
>til at lave offline løsninger.
>==
>
>Vi eller OSM kan ikke forpligte brugerfladesystemer til den slags.
>Men man kan vel sige at selvom selvom redningsnumre kommer i OSM laver
>vi ikke en decideret offline løsning. Og der vil altid være en
>opdateringsdato i OSM.
>
>Men man kunne jo forestille sig at nogen fx lavede en app, der brugte
>redningsnumre fra hele verden baseret på OSM og ikke mente de skulle
>vise opdateringsdatoer i brugerfladen eller ikke kendte til
>redningsnummer.dk's regler.
>
>Jeg spiller bare djævelens advokat her. Jeg synes at det er en god ide.
>Men måske skulle vi for en sikkerheds skyld spørge dem om det ville
>være
>et problem.
>
>
>Anders Hedelund:
>> Er der nogen, der har overvejet at inkludere redningsskilte i OSM?
>> 
>> Det er de grønne, nummerede skilte, der står på strandene langs vore
>> kyster: http://www.redningsnummer.dk
>> 
>> Under "download" står der vilkår for anvendelsen, samt div. filer
>klar
>> til brug.
>> 
>> Billedresultat for redningsnumre
>> 
>> 
>> -- 
>> Med venlig Hilsen Anders Hedelund - and...@xoz.dk  +45 3990 5335 Mob:
>+45 6150 5335 TR: +90 531 831 0220
>> Et liv efter overlevelsen: http://iug.dk 
>> 
>> 
>> ___
>> Talk-dk mailing list
>> Talk-dk@openstreetmap.org
>> https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk
>> 
>
>-- 
>Niels Elgaard Larsen
>
>___
>Talk-dk mailing list
>Talk-dk@openstreetmap.org
>https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk

-- 
Dette er sendt fra min mobiltelefon. Undskyld at jeg fatter mig i korthed.___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


Re: [Talk-dk] Redningsskilte?

2019-08-28 Tråd Niels Elgaard Larsen
Ja, det var da en god ide.


==
Ved brug af data fra Redningsnummer.dk accepterer du at opdatere data
jævnligt og dermed holde de data du viser omverdenen ajour.
==

Hvad betyder det for os?
Betyder det at den person, der begynder at importere data til OSM lover
at blive med at gøre det?

Og hvad hvis personen ikke gør det?
OSM kan ikke være forpligtiget til at slette det hele igen.

I øvrigt et fjollet krav. For de finder vel ikke på at flytte samme
nummer fra een strand til en anden. Og der er ikke noget der forhindrer
os I at putte en håndfuld redningsnumre i OSM baseret på fx Mapillary.  

==
Seneste opdateringsdato eller udtræksdato skal angives i brugerflade,
hvis datasættet trækkes hjem i eget it-system og anvendes eksempelvis
til at lave offline løsninger.
==

Vi eller OSM kan ikke forpligte brugerfladesystemer til den slags.
Men man kan vel sige at selvom selvom redningsnumre kommer i OSM laver
vi ikke en decideret offline løsning. Og der vil altid være en
opdateringsdato i OSM.

Men man kunne jo forestille sig at nogen fx lavede en app, der brugte
redningsnumre fra hele verden baseret på OSM og ikke mente de skulle
vise opdateringsdatoer i brugerfladen eller ikke kendte til
redningsnummer.dk's regler.

Jeg spiller bare djævelens advokat her. Jeg synes at det er en god ide.
Men måske skulle vi for en sikkerheds skyld spørge dem om det ville være
et problem.


Anders Hedelund:
> Er der nogen, der har overvejet at inkludere redningsskilte i OSM?
> 
> Det er de grønne, nummerede skilte, der står på strandene langs vore
> kyster: http://www.redningsnummer.dk
> 
> Under "download" står der vilkår for anvendelsen, samt div. filer klar
> til brug.
> 
> Billedresultat for redningsnumre
> 
> 
> -- 
> Med venlig Hilsen Anders Hedelund - and...@xoz.dk  +45 3990 5335 Mob: +45 
> 6150 5335 TR: +90 531 831 0220
> Et liv efter overlevelsen: http://iug.dk 
> 
> 
> ___
> Talk-dk mailing list
> Talk-dk@openstreetmap.org
> https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk
> 

-- 
Niels Elgaard Larsen

___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


[Talk-dk] Redningsskilte?

2019-08-28 Tråd Anders Hedelund

Er der nogen, der har overvejet at inkludere redningsskilte i OSM?

Det er de grønne, nummerede skilte, der står på strandene langs vore 
kyster: http://www.redningsnummer.dk


Under "download" står der vilkår for anvendelsen, samt div. filer klar 
til brug.


Billedresultat for redningsnumre


--
Med venlig Hilsen Anders Hedelund - and...@xoz.dk  +45 3990 5335 Mob: +45 6150 
5335 TR: +90 531 831 0220
Et liv efter overlevelsen: http://iug.dk

___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
https://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk