Re: [Talk-dk] Geodata og ortofotos fra Stevns Kommune

2011-03-31 Tråd Peter Brodersen
Hej,

2011/3/26 Peter Brodersen pe...@ter.dk:

 Det er dog en sag, jeg vil følge nøje. Jeg vil også prøve at prikke
 til nogle journalister, m.m. desangående og få skabt noget offentligt
 fokus på sagen.

Og nu har jeg også kloget mig lidt om sagen.

Første artikel i Version2 fra i forgårs:
Afgørelse: Kommune må ikke forære kortdata væk til OpenStreetMap
http://www.version2.dk/artikel/18597-afgoerelse-kommune-maa-ikke-foraere-kortdata-vaek-til-openstreetmap

Anden artikel i Version2 fra i går:
Forbud mod OpenStreetMap-deling giver kommune dårligere kort
http://www.version2.dk/artikel/18596-forbud-mod-openstreetmap-deling-giver-kommune-daarligere-kort

At dømme på kommentarerne, er der ingen, som er uenige i, at det er en
uhensigtsmæssig begrænsning. Om det så rent faktisk medfører noget, er
et godt spørgsmål.

Jeg er lidt ked af, at IT- og Telestyrelsen ikke er mere aggressive i
den første artikel, specielt i forbindelse med hele deres ODIS-projekt
(Offentlige Data I Spil). Omvendt set ligger IT- og Telestyrelsen
under Videnskabsministeriet, som ligger i et helt andet område end
Konkurrencestyrelsen (som ligger under Økonomi- og
Erhvervsministeriet, og dermed har en anden tilgang).

- Peter Brodersen

___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


Re: [Talk-dk] Geodata og ortofotos fra Stevns Kommune

2011-03-25 Tråd Claus Hindsgaul
Ja, det er imponerende, hvad den import har gjort for Stevns. Men hvad er nu
dette for en historie???:

http://digitaliser.dk/news/1077645 Stevns Kommune må ikke videregive gratis
geodata
http://digitaliser.dk/news/1077645

Er kommunen kommet i klister for sin gavmildhed?

2011/3/24 Ole Laursen o...@hardworking.dk

 Peter Brodersen peter@... writes:
  .. og nu er alle 19.024 bygninger lagt ind. Tjek fx:
  http://osm.org/go/0NTO at bm

 Megafedt.


 Ole


 ___
 Talk-dk mailing list
 Talk-dk@openstreetmap.org
 http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk




-- 
-- 
Civilingeniør ph.d. Claus Hindsgaul
Studsbøl Alle 81
DK-2770 Kastrup
___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


Re: [Talk-dk] Geodata og ortofotos fra Stevns Kommune

2011-03-25 Tråd Jens Winbladh
Hej Peter

Importen af Bygningsdata - Jeg kan se at bygningerne ligger forskudt fra
baggrundskortet (Fugro)

Er dette en import fejl (projektion?) eller er det luftfoto fejl?

/Jens Winbladh

Den 25. mar. 2011 10.28 skrev Niels Elgaard Larsen elga...@agol.dk:

 Den 25-03-2011 09:49, Morten Siebuhr skrev:

  Er kommunen kommet i klister for sin gavmildhed?


 Det lader til at Stevns ikke bare lægger sig ned.


 Det værste i skrivelsen er:

 ==
 Som statsforvaltningen har forstået Stevns kommune, er det en
 forudsætning for Stevns kommunes (og de øvrige kommuners) deltagelse i
 FOT-samarbejdet, at kommunen erhverver ejerrettigheder til det
 grundkortmateriale, som kommunen får produceret. Kommunen erhverver
 dermed retten til kommerciel udnyttelse af kortmaterialet.

 Dette forhold vurderes umiddelbart at være problematisk henset til den
 grundlæggende forudsætning om, at en kommune ikke er opbygget for at
 varetage kommercielle og dermed forretningsmæssige formål, men derimod
 at varetage fællesskabsopgaver for et lokalsamfund, herunder hensynet
 til forudsætnigen om kommunens forpligtelser til at handle økonomisk
 forsvarligt.
 ==

 Så kommunerne må slet ikke eje deres egen data.
 Det kan også ramme Fri Software.

 På den anden side, måske vil copyleft licenserne virke her.
 Hvis fx Stevns kommune faktisk selv bruger OpenSteetmap data, så er
 situationen en anden.

 ...

  I det store hele ser det ud som om statsforvaltningen kommer til deres
  konklusion baseret på Stevs Kommune ulovligt laver et kort, der er for
  godt (kartografisk overkapacitet, om man vil), og hvis de
  sælger/bortgiver dette arbejde i nogen form forvrider de det
  komercielle marked. En specielt interessant detalje er at de ikke
  skelner mellem om kortet sælges eller bortgives - de mener det er
  ulovligt at kommunen overhovedet udbyder deres kort-materiale.
 
  Jeg er (heldigvis) ikke jurist, men som jeg læser det, må faktisk
  heller ikke sælge deres kort til KortCenter A/S, der indklagede dem
  for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen fordi de bortgav kortet i
  stedet for blot at slæge det.

 Nej, men de må betale fx Kortcenter for at producere data, hvis
 Kortcenter beholder rettighederne til data.

 Eller Stevns kan give data til Kort- og Matrikelstyrelsen.
 og Kort- og Matrikelstyrelsen må så sælge det videre til Kortcenter,
 andre forlag, kortfirmaer og tjenester (de gule sider, rejseplanen, osv).
 Kort- og Matrikelstyrelsen må sikkert gerne give data til OpenStreetmap,
 men det vil de jo ikke.

 https://secure.mim.dk/kms/KMSCopyR_Borger/Default.aspx?css=kmsstylesheet

 i FOT er en forening af kommunerne og KMS (staten).

 ___
 Talk-dk mailing list
 Talk-dk@openstreetmap.org
 http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk




-- 
*Jens Winbladh*

Brynet 51, 6000 Kolding
Mobil: 26150926
Email:j...@somewhere.dk
___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


Re: [Talk-dk] Geodata og ortofotos fra Stevns Kommune

2011-03-25 Tråd Lars Thegler
2011/3/25 Jens Winbladh j...@somewhere.dk:
 Importen af Bygningsdata - Jeg kan se at bygningerne ligger forskudt fra
 baggrundskortet (Fugro)
 Er dette en import fejl (projektion?) eller er det luftfoto fejl?

Jeg gætter på lidt dårlig registrering af Fugro-billederne. Der er
også ofte lidt mismatch hvor to billeder mødes, så de skal nok
generelt tages med et gran salt. Evt lige justeres lidt ind efter fx
OSAK adresserne (space+drag i Potlatch).

Hvis du sammenligner med Stevns egne ortofotos og vejmidte data, så er
bygningerne spot on.

/Lars

___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


Re: [Talk-dk] Geodata og ortofotos fra Stevns Kommune

2011-03-25 Tråd Peter Brodersen
Hej,

For en god ordens skyld: Det er en sag, som har kørt uafhængigt af
OpenStreetMaps brug af deres data. Den har dog stadigvæk høj relevans
i forhold til OpenStreetMap.

Indtil videre er der ikke afgjort noget, men der er mildest talt mange
meninger om det. I Høringssvaret fra Statsforvaltningen Sjælland kan
man fx på side 2 læse, at Statsforvaltningen ikke mener, at de har den
juridiske kompetence til at forstå og dermed afgøre spørgsmålene. Men
de fastholder at der ingen lovhjemmel er, og skriver alligevel 15
sider om sagen...

Kommunernes Landsforening vil gå ind i sagen, men de mener, at data
skal sælges (og så er det uklart mht. licenser derefter til
viderebrug).

Det går derudover rimeligt meget imod de offentlige initiativer ifbm.
ODIS - Offentlige Data I Spil-initiativet:
http://digitaliser.dk/group/237756 - samt hvad Videnskabsministeren
har af visioner.

At dømme på forskellige twitter-indlæg, så er flere af IT- og
Telestyrelsens folk opmærksomme på konflikten. Det samme er Stevns'
GIS-mand, som også opfordrer til at downloade løs indtil der er en
klar afgørelse :-)

For os rejser det to mulige problematikker:

1. Tør kommunerne samarbejde?

Nu var vi lige ved at komme i gang med at få brugt kommunernes data
(Stevns, Kolding, Haderslev). Herefter er det let at få adgang til
øvrig data, når nu vi har fået åbnet en sprække. Hvilken kommune kunne
da ikke ønske også at have lige så gode kort på OpenStreetMap som fx
Stevns? Men hvis kommunerne risikerer at få påtale, hvis det
samarbejder med OSM (eller bare deler i det hele taget), så risikerer
vi at initiativet dør, før det rigtigt kom af sted, trods det gode
arbejde, folk som Jens Winbladh og Søren Johannessen har gjort for at
skabe opmærksomhed omkring emnet.

2. Hvilke regler er blevet brudt?

Statsforvaltningen mener som nævnt (side 15 i høringssvar-PDF'en), at
Stevns Kommune ikke har hjemmel til at sælge eller videregive data.
Jeg kan ikke gennemskue, hvilke sanktioner, der vil være, men jeg
tvivler på, at det vil have problemer med tilbagevirkende kraft. Med
andre ord er det næppe OSM's hovedpine, om en kommune overholder deres
retsgrundsætninger for deres opgavevaretagelse. Uanset hvad, så er det
stadigvæk kommunen, som er ejer af ophavsretten. Det er der ikke
noget, som vil ændre på.


Så alt i alt kan det være en problematik for lignende projekter i
fremtiden, og muligvis også få nogle kommuner til at sætte deres
delings-tanker på pause, før der er en afklaring. På den måde er det
en irritation til fremtidige projekter.

Men jeg ser ikke, at det skal afholde os fra at bruge det eksisterende
datamateriale i mellemtiden. OpenStreetMap overtræder ikke
ophavsretten med de tilladelser, vi har fået.

Det er dog en sag, jeg vil følge nøje. Jeg vil også prøve at prikke
til nogle journalister, m.m. desangående og få skabt noget offentligt
fokus på sagen.

- Peter Brodersen


On 25 March 2011 08:27, Claus Hindsgaul claus.hindsg...@gmail.com wrote:
 Ja, det er imponerende, hvad den import har gjort for Stevns. Men hvad er nu
 dette for en historie???:
 http://digitaliser.dk/news/1077645 Stevns Kommune må ikke videregive gratis
 geodata

 Er kommunen kommet i klister for sin gavmildhed?
 2011/3/24 Ole Laursen o...@hardworking.dk

 Peter Brodersen peter@... writes:
  .. og nu er alle 19.024 bygninger lagt ind. Tjek fx:
  http://osm.org/go/0NTO at bm

 Megafedt.


 Ole


 ___
 Talk-dk mailing list
 Talk-dk@openstreetmap.org
 http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk



 --
 --
 Civilingeniør ph.d. Claus Hindsgaul
 Studsbøl Alle 81
 DK-2770 Kastrup

 ___
 Talk-dk mailing list
 Talk-dk@openstreetmap.org
 http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk



___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


Re: [Talk-dk] Geodata og ortofotos fra Stevns Kommune

2011-03-24 Tråd Ole Laursen
Peter Brodersen peter@... writes:
 .. og nu er alle 19.024 bygninger lagt ind. Tjek fx:
 http://osm.org/go/0NTO at bm

Megafedt.


Ole


___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


Re: [Talk-dk] Geodata og ortofotos fra Stevns Kommune

2011-03-23 Tråd Peter Brodersen
Hej,

.. og nu er alle 19.024 bygninger lagt ind. Tjek fx:
http://osm.org/go/0NTO@bm

Jeg skal have lavet en smule oprydning; der er en 10-20 eksisterende
bygninger, som kolliderer. Jeg skal se, hvis data, som er mest
præcist, samt om der er relevante metadata. Fx har jeg opdateret
bygningen ved Hårlev station med de metadata, som den eksisterende
bygning (med lavere detaljegrad) havde på sig.

Så alt andet lige er det stadigvæk ekstremt værdifuldt at komme ud og
få mappet og tagget.

- Peter Brodersen

2011/3/22 Peter Brodersen pe...@ter.dk:
 Hej,

 Vi har været aktive siden i går :-) Det væsentlige er, at vi allerede
 har fået ortofoto-laget lagt ind på vores tileserver.

 Eller sagt helt enkelt: Vi har nu endnu bedre og nyere luftfotos over
 hele Stevns Kommune tilgængeligt!

 Jeg har skrevet lidt indledende dokumentation på:
 http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Da:Stevns
 .. herunder hvordan man får adgang til luftfotoet. Man kan også se
 luftfotos online - her aktiveret sammen med et lag over bygninger i
 kommunen:
 http://osm.rasher.dk/?zoom=12lat=55.33166lon=12.24603layers=B000TT


 I relation til dette, så er rettighederne helt afklarede (jeg lægger
 dokumentation ind snarest muligt). I grove træk er vi sikrede af flere
 årsager - nedenstående er kommunens opfattelse:

 1+2: (Vejmidte-tema + FOT-data)
 Hvis vi beriger/bearbejder data, må vi omtrent gøre, hvad vi vil (også
 sælge dem). Dette dækker også over at konvertere data til OSM.
 Derudover mener de ikke, at vi overdrager en brugsret ifbm. en import,
 så selv under de omstændigheder er alt i orden.

 3: (Ortofotos)
 Vi bruger fotoet, fordi kommunen har overdraget os en brugsret. Ved at
 stille fotoet til rådighed via en Mapserver overdrager vi ikke
 brugsretten til andre.

 Endnu en gang: det er fantastiske nyheder. Så er det nærmest bare at
 gå i gang :-)


 Jeg har indledningsvis lavet en test, hvor jeg importerede alle
 brønddæksler med tilhørende manhole-værdier (manhole=heating, drain,
 sewer). Mere præcist 3.216 styk, hvilket så samtidigt lod til at være
 de første overhovedet i Danmark:
 http://www.openstreetmap.org/browse/changeset/768
 Det er nok ikke synderligt relevant data, men trods alt stadigvæk en
 egenskab i landskabet. Her er fx et screenshot af en vej fra JOSM med
 Stevns' luftfoto samt et par manhole-punkter:
 http://osm.ter.dk/gfx/josm_manholes.jpg
 Som man svagt kan se på de luftfotos, optræder de dæksler rent faktisk
 også i virkeligheden :-)

 manhole blev også valgt for ikke at komme i konflikt med eksisterende
 data, samt at gøre de indledende øvelser til at få sat noget
 automatisk opdatering af features, som (omtrent) ingen ville gide
 manuelt at opmåle.

 Importen foregik ved, at jeg ved hjælp af QGIS konverterede
 MapInfo-datasættet til geoJSON-format, hvilket gjorde det let for mig
 at efterbearbejde datasættet i PHP og lave relevante konverteringer
 (fx at brøndtype Regnvand blev til manhole=drain) for at ende op med
 en genereret .osm-fil, som jeg så uploadede vha. JOSM.


 Mit næste projekt er at få importeret bygninger. Datakvaliteten virker
 meget høj. Der er en ordentlig håndfuld forude samt nogle udfordringer
 med multipolygoner, plus at der bør tjekkes op imod eksisterende
 indtegnede bygninger i kommune-området i OSM.


 For hvad angår bekymringen om at import tager alt det sjove ud af OSM,
 så kan jeg berolige med, at der fortsat er kæmpe mængder af arbejde.
 Jeg skrev allerede lidt om det i forbindelse med Fugros luftfotos:
 http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Da:Fugro#Indflydelse

 Vi mangler stadigvæk masser af lokale observationer.
 Hastighedsbegrænsninger, POIs, åbningstider, vejtyper (der skelnes
 ikke rigtigt mellem vejtyper), og ikke mindst gang- og cykelstier!
 Sidstnævnte er netop et område, hvor OSM er begyndt at rykke meget i
 forhold til andre kort.

 Dertil kommer, at meget af det importerede data kan ligge uden for det
 almindelige område. OSM lægger fx op til at man også kan registrere
 kloakdæksler og pipelines (de underjordiske rør), selv om de ikke kan
 observeres. Plus at nok ingen gider at registrere kloakdæksler, selv
 om det stadigvæk er en geografisk feature, som fx kan hjælpe med at
 finde positioner ud fra fotos, m.m.


 Nu må det være tid til at sove. Men kom endelig med flere forslag,
 spørgsmål, etc. Det er som sagt offentlig data, som vi alle kan bruge.

 (og lad mig så fyre en tak af til Jonas Häggqvist for god sparring
 samt at opdatere http://osm.rasher.dk/ samt Janus Sandsgaard for at
 være hurtig til at opdatere DNS for openstreetmap.dk til formålet)

 - Peter Brodersen

 2011/3/21 Peter Brodersen pe...@ter.dk:
 Hej,

 [orker du ikke at læse al teksten, så giv dig tid til at kigge på de
 forskellige links med billeder for at få en fornemmelse af, hvad det
 hele handler om]

 For nyligt nævnte jeg Another day, another tool. I Nu er jeg fristet
 til at opdatere udsagnet til Another day, another municipality :-)

 Jeg er blevet gjort opmærksom på Stevns 

Re: [Talk-dk] Geodata og ortofotos fra Stevns Kommune

2011-03-23 Tråd Peter Brodersen
Så er der gennemført to yderligere importeringer:

- Søer
- Kystlinje

Kystlinje tog lidt tid, fordi den gamle skulle slettes, ting der
forbandt til den gamle skulle forbinde til den nye (der kan mangle
noget her) og der var enkelte manglende sekvenser. Kystlinjer bliver
kun opdateret på grafikken et par gange om måneden, så der kan være
enkelte pudsige renderinger i mellemtiden - fx et hus eller andet, der
ligger ude i vandet.

Her er fx et eksempel på en sø, som med den gamle kystlinje gik ud i vandet:
http://www.openstreetmap.org/browse/way/105562577
(i skrivende stund går den gamle kystlinje nærmest igennem søen; dette
vil ændre sig, når kystlinje-grafikken er opdateret)

- Peter Brodersen

2011/3/23 Peter Brodersen pe...@ter.dk:
 Hej,

 .. og nu er alle 19.024 bygninger lagt ind. Tjek fx:
 http://osm.org/go/0NTO@bm

 Jeg skal have lavet en smule oprydning; der er en 10-20 eksisterende
 bygninger, som kolliderer. Jeg skal se, hvis data, som er mest
 præcist, samt om der er relevante metadata. Fx har jeg opdateret
 bygningen ved Hårlev station med de metadata, som den eksisterende
 bygning (med lavere detaljegrad) havde på sig.

 Så alt andet lige er det stadigvæk ekstremt værdifuldt at komme ud og
 få mappet og tagget.

 - Peter Brodersen

 2011/3/22 Peter Brodersen pe...@ter.dk:
 Hej,

 Vi har været aktive siden i går :-) Det væsentlige er, at vi allerede
 har fået ortofoto-laget lagt ind på vores tileserver.

 Eller sagt helt enkelt: Vi har nu endnu bedre og nyere luftfotos over
 hele Stevns Kommune tilgængeligt!

 Jeg har skrevet lidt indledende dokumentation på:
 http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Da:Stevns
 .. herunder hvordan man får adgang til luftfotoet. Man kan også se
 luftfotos online - her aktiveret sammen med et lag over bygninger i
 kommunen:
 http://osm.rasher.dk/?zoom=12lat=55.33166lon=12.24603layers=B000TT


 I relation til dette, så er rettighederne helt afklarede (jeg lægger
 dokumentation ind snarest muligt). I grove træk er vi sikrede af flere
 årsager - nedenstående er kommunens opfattelse:

 1+2: (Vejmidte-tema + FOT-data)
 Hvis vi beriger/bearbejder data, må vi omtrent gøre, hvad vi vil (også
 sælge dem). Dette dækker også over at konvertere data til OSM.
 Derudover mener de ikke, at vi overdrager en brugsret ifbm. en import,
 så selv under de omstændigheder er alt i orden.

 3: (Ortofotos)
 Vi bruger fotoet, fordi kommunen har overdraget os en brugsret. Ved at
 stille fotoet til rådighed via en Mapserver overdrager vi ikke
 brugsretten til andre.

 Endnu en gang: det er fantastiske nyheder. Så er det nærmest bare at
 gå i gang :-)


 Jeg har indledningsvis lavet en test, hvor jeg importerede alle
 brønddæksler med tilhørende manhole-værdier (manhole=heating, drain,
 sewer). Mere præcist 3.216 styk, hvilket så samtidigt lod til at være
 de første overhovedet i Danmark:
 http://www.openstreetmap.org/browse/changeset/768
 Det er nok ikke synderligt relevant data, men trods alt stadigvæk en
 egenskab i landskabet. Her er fx et screenshot af en vej fra JOSM med
 Stevns' luftfoto samt et par manhole-punkter:
 http://osm.ter.dk/gfx/josm_manholes.jpg
 Som man svagt kan se på de luftfotos, optræder de dæksler rent faktisk
 også i virkeligheden :-)

 manhole blev også valgt for ikke at komme i konflikt med eksisterende
 data, samt at gøre de indledende øvelser til at få sat noget
 automatisk opdatering af features, som (omtrent) ingen ville gide
 manuelt at opmåle.

 Importen foregik ved, at jeg ved hjælp af QGIS konverterede
 MapInfo-datasættet til geoJSON-format, hvilket gjorde det let for mig
 at efterbearbejde datasættet i PHP og lave relevante konverteringer
 (fx at brøndtype Regnvand blev til manhole=drain) for at ende op med
 en genereret .osm-fil, som jeg så uploadede vha. JOSM.


 Mit næste projekt er at få importeret bygninger. Datakvaliteten virker
 meget høj. Der er en ordentlig håndfuld forude samt nogle udfordringer
 med multipolygoner, plus at der bør tjekkes op imod eksisterende
 indtegnede bygninger i kommune-området i OSM.


 For hvad angår bekymringen om at import tager alt det sjove ud af OSM,
 så kan jeg berolige med, at der fortsat er kæmpe mængder af arbejde.
 Jeg skrev allerede lidt om det i forbindelse med Fugros luftfotos:
 http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Da:Fugro#Indflydelse

 Vi mangler stadigvæk masser af lokale observationer.
 Hastighedsbegrænsninger, POIs, åbningstider, vejtyper (der skelnes
 ikke rigtigt mellem vejtyper), og ikke mindst gang- og cykelstier!
 Sidstnævnte er netop et område, hvor OSM er begyndt at rykke meget i
 forhold til andre kort.

 Dertil kommer, at meget af det importerede data kan ligge uden for det
 almindelige område. OSM lægger fx op til at man også kan registrere
 kloakdæksler og pipelines (de underjordiske rør), selv om de ikke kan
 observeres. Plus at nok ingen gider at registrere kloakdæksler, selv
 om det stadigvæk er en geografisk feature, som fx kan hjælpe med at
 finde positioner ud fra fotos, m.m.


 

Re: [Talk-dk] Geodata og ortofotos fra Stevns Kommune

2011-03-21 Tråd Carsten Nielsen

Hejsa

Jeg bliver lidt urolig ved disse importeringer, specielt når det kommer på tale automatisk 
at importere.
1) Google maps viser nogle steder planlagte veje som om de allerede er der, netop fordi de 
bruger offentlige data, det risikerer vi også.
2) Hvis der automatisk/regelmæssigt  bliver indført data så risikerer man at dræbe 
motivationen til selv at gå ud checke facts, så jeg vil mene det højest bør være en semi 
automatisk process, men for mig vil det også være nok bar at få et wms lag som man kan 
tegne efter.

3) Hvis data kan overføres automatisk til OSM, hører de så overhovedet hjemme i 
OSM ?

Vedr import af MapInfo filer så tag evt. et kig på qgis, 
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/QGIS
jeg har ikke selv nogen erfaring med toolet, men har indtryk af at andre bruger det til 
dette formål.


Carsten

Den 21-03-2011 05:31, Peter Brodersen skrev:

Hej,

[orker du ikke at læse al teksten, så giv dig tid til at kigge på de
forskellige links med billeder for at få en fornemmelse af, hvad det
hele handler om]

For nyligt nævnte jeg Another day, another tool. I Nu er jeg fristet
til at opdatere udsagnet til Another day, another municipality :-)

Jeg er blevet gjort opmærksom på Stevns Kommunes GIS-data, som jeg har
brugt lidt tid på at kigge på:
http://www.stevns.dk/Borgere/Selvbetjening/Info-paa-kort-GIS.aspx

Der er tre separate datasæt, som er interessante:
1. Vejmidtetema (under Flere temaer til download)
2. FOT-data (under Download FOT-data)
3. Ortofotos fra 2009 (ligeledes under Download FOT-data)

Jeg har mailet lidt frem og tilbage med Stevns kommune i dag/går
søndag - hvor både deres webmand og deres GIS-ekspert har været
hurtige til at svare! Kort fortalt er de interesserede i at dele data,
de stiller data gratis til download, fordi borgerne trods alt har
betalt for dem, og de har ophavsret til al data. I forhold til
brugsretten virker det temmeligt lovende, og jeg tillader mig at
citere fra én af mailsne fra kommunen:
Men vedr. kortdata: Brug dem. Skriv Stevns på dem eller lad være. Det
er godt, hvis data kan skabe merværdi!
Jeg har stillet nogle opklarende spørgsmål, fordi vilkårene varierer
lidt fra datasæt til datasæt. Den hovedpine skal jeg nok bekymre mig
om, så lad mig i stedet komme med et par teasere, og uddybe de
forskellige datasæt:


1. Vejmidtetema:
Stevns Kommune har Vejmidte-data liggende i MapInfo-format. Det er
vektoriseret data over alle veje i kommunen, med tilknyttede vejnavne
(og vejkoder, m.m.). Dette screenshot fra en MapInfo-viewer
illustrerer meget godt datasættets natur:
http://osm.ter.dk/gfx/mapinfo_stevns_vejmidte_2.png

Ideelt set konverterer vi MapInfo-data til OSM-data, og så skal der
lægges et godt stykke arbejde i kun at finde de vejstykker, som der
mangler i det eksisterende OSM-datasæt. På længere sigt kunne det være
oplagt at have passende rutiner til at oprette nye veje (Stevns
Kommune opdaterer Vejmidte-datasættet ugentligt!) og opdatere
eksisterende veje. Om dette skal ske automatisk (fx ved at rette veje
hvis ingen andre brugere har rørt dem) eller semi-automatisk (liste
over ændrede veje siden sidst) er et godt spørgsmål.

Jeg har i samme omgang opdateret min mapserver-software til at
understøtte MapInfo-data. Det betyder, at vi også kan få adgang til at
se vejene ved hjælp af tileserveren. Sammenlign fx:
http://tile.openstreetmap.org/12/2187/1288.png
http://fugro.openstreetmap.dk/stevns/vejmidte/12/2187/1288.png
(filerne har intet med fugro at gøre, men jeg har ikke rettet DNS i
den forbindelse)

Så selv hvis vi vælger ikke at konvertere MapInfo-data til
OSM-vektordata til import, så kan vi stadigvæk hive vejene ind som
grafiske lag i vores editors og tegne efter dem, omend det er lidt
frem-og-tilbage-agtigt først at konvertere vektordata til bitmap-data
for så at oprette OSM-vektordata efter bitmap-data.

Vejmidte dækker blot over optegninger fra midten af vejen - dvs.
præcis som vi gør i OpenStreetMap. De ligger også inde med
vejkant-data, hvilket bringer mig til...


2. FOT-data:
FOT betyder FællesOffentligT og dækker over et standardiseret
dataformat for kommuner. Læs mere på:
http://www.kms.dk/Landkortogtopografi/FOT/
Dette dækker over en masse objekter som fx bygninger, brønddæksler,
søer, vejkanter, chikaner, høfder, statuer, etc. samt tilhørende
attributter, ikke ulig OSMs specifikke tags. Fx nævner specifikationen
for BRØNDDÆKSEL, at der også kan angives en BRØNDTYPE (fx Regnvand,
Spildevand, Kloakvand, etc.).

Der er angivet nogle flere vilkår på Stevns kommunes GIS-side (første
link i denne mail) for brug af de data (download-links er først
tilgængelige, når man indtaster navn og mailadresse). Jeg har
downloadet den tilhørende MapInfo-fil og kigget på deres FOT-data, og
her er et screenshot, hvor jeg har datasæt over brønddæksler,
vejkanter og søer åbne:
http://osm.ter.dk/gfx/mapinfo_stevns_fot.png

Der er rigtigt meget ud over vejdata her, som er interessant at få
importeret. En oversigt over de forskellige objekter kan ses i

Re: [Talk-dk] Geodata og ortofotos fra Stevns Kommune

2011-03-21 Tråd Ole Wolf
On Mon, 2011-03-21 at 17:42 +0100, Carsten Nielsen wrote:

 3) Hvis data kan overføres automatisk til OSM, hører de så overhovedet
 hjemme i OSM ?


Hvis data er open-source, i den forstand at de fremover kan kopieres
og bruges frit, så må svaret vel være ja. Kravet er vel ikke, at man
skal gå rundt med en GPS-logger i lommen, før data må bruges.

-- 
Ole Wolf, Process Consultant, M. Sc. EE
Rødhættevej 4DK-9400 NørresundbyDenmark
Phone: +45 2467-5526Skype: ole.wolf 





signature.asc
Description: This is a digitally signed message part
___
Talk-dk mailing list
Talk-dk@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-dk


Re: [Talk-dk] Geodata og ortofotos fra Stevns Kommune

2011-03-21 Tråd Peter Brodersen
Hej,

Vi har været aktive siden i går :-) Det væsentlige er, at vi allerede
har fået ortofoto-laget lagt ind på vores tileserver.

Eller sagt helt enkelt: Vi har nu endnu bedre og nyere luftfotos over
hele Stevns Kommune tilgængeligt!

Jeg har skrevet lidt indledende dokumentation på:
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Da:Stevns
.. herunder hvordan man får adgang til luftfotoet. Man kan også se
luftfotos online - her aktiveret sammen med et lag over bygninger i
kommunen:
http://osm.rasher.dk/?zoom=12lat=55.33166lon=12.24603layers=B000TT


I relation til dette, så er rettighederne helt afklarede (jeg lægger
dokumentation ind snarest muligt). I grove træk er vi sikrede af flere
årsager - nedenstående er kommunens opfattelse:

1+2: (Vejmidte-tema + FOT-data)
Hvis vi beriger/bearbejder data, må vi omtrent gøre, hvad vi vil (også
sælge dem). Dette dækker også over at konvertere data til OSM.
Derudover mener de ikke, at vi overdrager en brugsret ifbm. en import,
så selv under de omstændigheder er alt i orden.

3: (Ortofotos)
Vi bruger fotoet, fordi kommunen har overdraget os en brugsret. Ved at
stille fotoet til rådighed via en Mapserver overdrager vi ikke
brugsretten til andre.

Endnu en gang: det er fantastiske nyheder. Så er det nærmest bare at
gå i gang :-)


Jeg har indledningsvis lavet en test, hvor jeg importerede alle
brønddæksler med tilhørende manhole-værdier (manhole=heating, drain,
sewer). Mere præcist 3.216 styk, hvilket så samtidigt lod til at være
de første overhovedet i Danmark:
http://www.openstreetmap.org/browse/changeset/768
Det er nok ikke synderligt relevant data, men trods alt stadigvæk en
egenskab i landskabet. Her er fx et screenshot af en vej fra JOSM med
Stevns' luftfoto samt et par manhole-punkter:
http://osm.ter.dk/gfx/josm_manholes.jpg
Som man svagt kan se på de luftfotos, optræder de dæksler rent faktisk
også i virkeligheden :-)

manhole blev også valgt for ikke at komme i konflikt med eksisterende
data, samt at gøre de indledende øvelser til at få sat noget
automatisk opdatering af features, som (omtrent) ingen ville gide
manuelt at opmåle.

Importen foregik ved, at jeg ved hjælp af QGIS konverterede
MapInfo-datasættet til geoJSON-format, hvilket gjorde det let for mig
at efterbearbejde datasættet i PHP og lave relevante konverteringer
(fx at brøndtype Regnvand blev til manhole=drain) for at ende op med
en genereret .osm-fil, som jeg så uploadede vha. JOSM.


Mit næste projekt er at få importeret bygninger. Datakvaliteten virker
meget høj. Der er en ordentlig håndfuld forude samt nogle udfordringer
med multipolygoner, plus at der bør tjekkes op imod eksisterende
indtegnede bygninger i kommune-området i OSM.


For hvad angår bekymringen om at import tager alt det sjove ud af OSM,
så kan jeg berolige med, at der fortsat er kæmpe mængder af arbejde.
Jeg skrev allerede lidt om det i forbindelse med Fugros luftfotos:
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Da:Fugro#Indflydelse

Vi mangler stadigvæk masser af lokale observationer.
Hastighedsbegrænsninger, POIs, åbningstider, vejtyper (der skelnes
ikke rigtigt mellem vejtyper), og ikke mindst gang- og cykelstier!
Sidstnævnte er netop et område, hvor OSM er begyndt at rykke meget i
forhold til andre kort.

Dertil kommer, at meget af det importerede data kan ligge uden for det
almindelige område. OSM lægger fx op til at man også kan registrere
kloakdæksler og pipelines (de underjordiske rør), selv om de ikke kan
observeres. Plus at nok ingen gider at registrere kloakdæksler, selv
om det stadigvæk er en geografisk feature, som fx kan hjælpe med at
finde positioner ud fra fotos, m.m.


Nu må det være tid til at sove. Men kom endelig med flere forslag,
spørgsmål, etc. Det er som sagt offentlig data, som vi alle kan bruge.

(og lad mig så fyre en tak af til Jonas Häggqvist for god sparring
samt at opdatere http://osm.rasher.dk/ samt Janus Sandsgaard for at
være hurtig til at opdatere DNS for openstreetmap.dk til formålet)

- Peter Brodersen

2011/3/21 Peter Brodersen pe...@ter.dk:
 Hej,

 [orker du ikke at læse al teksten, så giv dig tid til at kigge på de
 forskellige links med billeder for at få en fornemmelse af, hvad det
 hele handler om]

 For nyligt nævnte jeg Another day, another tool. I Nu er jeg fristet
 til at opdatere udsagnet til Another day, another municipality :-)

 Jeg er blevet gjort opmærksom på Stevns Kommunes GIS-data, som jeg har
 brugt lidt tid på at kigge på:
 http://www.stevns.dk/Borgere/Selvbetjening/Info-paa-kort-GIS.aspx

 Der er tre separate datasæt, som er interessante:
 1. Vejmidtetema (under Flere temaer til download)
 2. FOT-data (under Download FOT-data)
 3. Ortofotos fra 2009 (ligeledes under Download FOT-data)

 Jeg har mailet lidt frem og tilbage med Stevns kommune i dag/går
 søndag - hvor både deres webmand og deres GIS-ekspert har været
 hurtige til at svare! Kort fortalt er de interesserede i at dele data,
 de stiller data gratis til download, fordi borgerne trods alt har
 betalt for dem, og de