Re: [nl-users] leestekens in libreoffice

2015-03-23 Berichten over hetzelfde onderwerp Ad Rienks
Op 23 maart 2015 08:13 schreef Roelof Everts 
r.eve...@leeslandschoonebeek.nl:

 de dode toetsen moet ik altijd een spatie achteraan tikken


Dat is normaal; in Windows in ieder geval. Een dode toets en dan een andere
toets, om een diakritisch teken te vormen.

Met vriendelijke groet
Ad Rienks

-- 
Unsubscribe instructions: E-mail to users+unsubscr...@nl.libreoffice.org
Posting guidelines + more: http://wiki.documentfoundation.org/Netiquette
List archive: http://listarchives.libreoffice.org/nl/users/
All messages sent to this list will be publicly archived and cannot be deleted


Re: [nl-users] leestekens in libreoffice

2015-03-23 Berichten over hetzelfde onderwerp Roelof Everts

Hallo Max,

Ik ben ook een verstokte ubuntu gebruiker, en herken je probleem deels, 
de dode toetsen moet ik altijd een spatie achteraan tikken, geen flauw 
idee waarom maar ik ben het inmiddels gewend.


Ubuntu 15.10 en Libre Office 4.3.3.2 build 2

 met vriendelijke groet,

Roelof


Op 21-03-2015 om 23:26 schreef Max Wichern:

Hallo,

Ik kan sinds kort geen leestekens meer typen in libreoffice. bv  en ` en
~. Er gebeurd gewoon niets, alsof libreoffice de toetsaanslag niet erkent.
In alle andere applicaties (bv Kate, terminal, Firefox) lukt dat wel.

Ik gebruik libroffice 4.2.7.2 op ubuntu 14.04.2 LTS met KDE 4.13.3.

Ik heb elke combinatie van Engels/Nederlands voor gebruikersinterface en
Locale instellingen geprobeerd, maar niets helpt.

Elke aanwijzing is welkom.

Groet,
Max






--
Unsubscribe instructions: E-mail to users+unsubscr...@nl.libreoffice.org
Posting guidelines + more: http://wiki.documentfoundation.org/Netiquette
List archive: http://listarchives.libreoffice.org/nl/users/
All messages sent to this list will be publicly archived and cannot be deleted



Re: [nl-users] leestekens in libreoffice

2015-03-23 Berichten over hetzelfde onderwerp Dick Stomp
Ikheb het getest: LibreOfficeWriter doettut gewoon...
ëüÄüÖêç
dit is ingecopieerd van LOW...
Dick

Op 23 maart 2015 14:26 schreef Ad Rienks ad.rie...@gmail.com:

 Op 23 maart 2015 08:13 schreef Roelof Everts 
 r.eve...@leeslandschoonebeek.nl:

  de dode toetsen moet ik altijd een spatie achteraan tikken


 Dat is normaal; in Windows in ieder geval. Een dode toets en dan een andere
 toets, om een diakritisch teken te vormen.

 Met vriendelijke groet
 Ad Rienks

 --
 Unsubscribe instructions: E-mail to users+unsubscr...@nl.libreoffice.org
 Posting guidelines + more: http://wiki.documentfoundation.org/Netiquette
 List archive: http://listarchives.libreoffice.org/nl/users/
 All messages sent to this list will be publicly archived and cannot be
 deleted


-- 
Unsubscribe instructions: E-mail to users+unsubscr...@nl.libreoffice.org
Posting guidelines + more: http://wiki.documentfoundation.org/Netiquette
List archive: http://listarchives.libreoffice.org/nl/users/
All messages sent to this list will be publicly archived and cannot be deleted


Re: [nl-users] leestekens in libreoffice

2015-03-23 Berichten over hetzelfde onderwerp Hubertus
Beste,
Als jullie met dode toetsen de [Alt GR]-toetsaanslagen bedoelen : ik
ervaar daarmee geen problemen noch onder Windows 7 noch onder Unbuntu
14.04 LT
De oplossing is wellicht : systeem-taal Nederlands (België) of Frans
(België) + toetsenbord Belgisch Punt selecteren.

succes


  Bert Verdonck

Hildering 70
_2290 Vorselaar_
0479993298
Dick Stomp schreef op 23/03/2015 om 08:36:
 Inderdaad! Voor een enkele of dubbele quote weet ik ook niet beter... Voor
 de andere dode toetsen tik altijd de gewenste letter na: ñ õ ô ë Ë ö Ö éúí
 èùò ç = enkele quote en c!
 Alleen met een Azerty bord in België en Frankrijk ben ik lichtelijk
 invalide... :)
 Dick

 Op 23 maart 2015 08:13 schreef Roelof Everts 
 r.eve...@leeslandschoonebeek.nl:

 Hallo Max,

 Ik ben ook een verstokte ubuntu gebruiker, en herken je probleem deels, de
 dode toetsen moet ik altijd een spatie achteraan tikken, geen flauw idee
 waarom maar ik ben het inmiddels gewend.

 Ubuntu 15.10 en Libre Office 4.3.3.2 build 2

  met vriendelijke groet,

 Roelof


 Op 21-03-2015 om 23:26 schreef Max Wichern:

  Hallo,
 Ik kan sinds kort geen leestekens meer typen in libreoffice. bv  en ` en
 ~. Er gebeurd gewoon niets, alsof libreoffice de toetsaanslag niet erkent.
 In alle andere applicaties (bv Kate, terminal, Firefox) lukt dat wel.

 Ik gebruik libroffice 4.2.7.2 op ubuntu 14.04.2 LTS met KDE 4.13.3.

 Ik heb elke combinatie van Engels/Nederlands voor gebruikersinterface en
 Locale instellingen geprobeerd, maar niets helpt.

 Elke aanwijzing is welkom.

 Groet,
 Max




 --
 Unsubscribe instructions: E-mail to users+unsubscr...@nl.libreoffice.org
 Posting guidelines + more: http://wiki.documentfoundation.org/Netiquette
 List archive: http://listarchives.libreoffice.org/nl/users/
 All messages sent to this list will be publicly archived and cannot be
 deleted




-- 
Unsubscribe instructions: E-mail to users+unsubscr...@nl.libreoffice.org
Posting guidelines + more: http://wiki.documentfoundation.org/Netiquette
List archive: http://listarchives.libreoffice.org/nl/users/
All messages sent to this list will be publicly archived and cannot be deleted



Re: [nl-users] leestekens in libreoffice

2015-03-23 Berichten over hetzelfde onderwerp Dick Stomp
Inderdaad! Voor een enkele of dubbele quote weet ik ook niet beter... Voor
de andere dode toetsen tik altijd de gewenste letter na: ñ õ ô ë Ë ö Ö éúí
èùò ç = enkele quote en c!
Alleen met een Azerty bord in België en Frankrijk ben ik lichtelijk
invalide... :)
Dick

Op 23 maart 2015 08:13 schreef Roelof Everts 
r.eve...@leeslandschoonebeek.nl:

 Hallo Max,

 Ik ben ook een verstokte ubuntu gebruiker, en herken je probleem deels, de
 dode toetsen moet ik altijd een spatie achteraan tikken, geen flauw idee
 waarom maar ik ben het inmiddels gewend.

 Ubuntu 15.10 en Libre Office 4.3.3.2 build 2

  met vriendelijke groet,

 Roelof


 Op 21-03-2015 om 23:26 schreef Max Wichern:

  Hallo,

 Ik kan sinds kort geen leestekens meer typen in libreoffice. bv  en ` en
 ~. Er gebeurd gewoon niets, alsof libreoffice de toetsaanslag niet erkent.
 In alle andere applicaties (bv Kate, terminal, Firefox) lukt dat wel.

 Ik gebruik libroffice 4.2.7.2 op ubuntu 14.04.2 LTS met KDE 4.13.3.

 Ik heb elke combinatie van Engels/Nederlands voor gebruikersinterface en
 Locale instellingen geprobeerd, maar niets helpt.

 Elke aanwijzing is welkom.

 Groet,
 Max





 --
 Unsubscribe instructions: E-mail to users+unsubscr...@nl.libreoffice.org
 Posting guidelines + more: http://wiki.documentfoundation.org/Netiquette
 List archive: http://listarchives.libreoffice.org/nl/users/
 All messages sent to this list will be publicly archived and cannot be
 deleted



-- 
Unsubscribe instructions: E-mail to users+unsubscr...@nl.libreoffice.org
Posting guidelines + more: http://wiki.documentfoundation.org/Netiquette
List archive: http://listarchives.libreoffice.org/nl/users/
All messages sent to this list will be publicly archived and cannot be deleted


Re: [nl-users] leestekens in libreoffice

2015-03-23 Berichten over hetzelfde onderwerp Max Wichern
Het heeft iets met de locale settings te maken.
Ik denk dat het misgaat (bij mij) omdat de installatie in het engels is
gedaan, en ik vervolgens bij system settings-locale-country voor Nederland
heb gekozen. Daar struikelt LO blijkbaar over (alle andere programma's
werken goed).
Ik heb nu als land USA gekozen, en vervolgens alle settings (geld,
decimaal teken, datum format etc) handmatig gezet zoals we dat in
Nederland gewend zijn, en dan gaan die aanhalingstekens ook in LO goed.

Ik weet nog niet of het de systeem installatie of de LO installatie is die
het probleem veroorzaakt.


 Ikheb het getest: LibreOfficeWriter doettut gewoon...
 ëüÄüÖêç
 dit is ingecopieerd van LOW...
 Dick

 Op 23 maart 2015 14:26 schreef Ad Rienks ad.rie...@gmail.com:

 Op 23 maart 2015 08:13 schreef Roelof Everts 
 r.eve...@leeslandschoonebeek.nl:

  de dode toetsen moet ik altijd een spatie achteraan tikken


 Dat is normaal; in Windows in ieder geval. Een dode toets en dan een
 andere
 toets, om een diakritisch teken te vormen.

 Met vriendelijke groet
 Ad Rienks

 --
 Unsubscribe instructions: E-mail to users+unsubscr...@nl.libreoffice.org
 Posting guidelines + more: http://wiki.documentfoundation.org/Netiquette
 List archive: http://listarchives.libreoffice.org/nl/users/
 All messages sent to this list will be publicly archived and cannot be
 deleted


 --
 Unsubscribe instructions: E-mail to users+unsubscr...@nl.libreoffice.org
 Posting guidelines + more: http://wiki.documentfoundation.org/Netiquette
 List archive: http://listarchives.libreoffice.org/nl/users/
 All messages sent to this list will be publicly archived and cannot be
 deleted




-- 
Unsubscribe instructions: E-mail to users+unsubscr...@nl.libreoffice.org
Posting guidelines + more: http://wiki.documentfoundation.org/Netiquette
List archive: http://listarchives.libreoffice.org/nl/users/
All messages sent to this list will be publicly archived and cannot be deleted



Re: [nl-users] leestekens in libreoffice

2015-03-23 Berichten over hetzelfde onderwerp Dick Stomp
 Ikheb het getest: LibreOfficeWriter doettut gewoon...
 ëüÄüÖêç

Hoe kom je hier nou aan? Of beter: er van af...


Op 23 maart 2015 17:27 schreef Max Wichern m...@wichern.nl:

 Het heeft iets met de locale settings te maken.
 Ik denk dat het misgaat (bij mij) omdat de installatie in het engels is
 gedaan, en ik vervolgens bij system settings-locale-country voor Nederland
 heb gekozen. Daar struikelt LO blijkbaar over (alle andere programma's
 werken goed).
 Ik heb nu als land USA gekozen, en vervolgens alle settings (geld,
 decimaal teken, datum format etc) handmatig gezet zoals we dat in
 Nederland gewend zijn, en dan gaan die aanhalingstekens ook in LO goed.

 Ik weet nog niet of het de systeem installatie of de LO installatie is die
 het probleem veroorzaakt.


  Ikheb het getest: LibreOfficeWriter doettut gewoon...
  ëüÄüÖêç
  dit is ingecopieerd van LOW...
  Dick
 
  Op 23 maart 2015 14:26 schreef Ad Rienks ad.rie...@gmail.com:
 
  Op 23 maart 2015 08:13 schreef Roelof Everts 
  r.eve...@leeslandschoonebeek.nl:
 
   de dode toetsen moet ik altijd een spatie achteraan tikken
 
 
  Dat is normaal; in Windows in ieder geval. Een dode toets en dan een
  andere
  toets, om een diakritisch teken te vormen.
 
  Met vriendelijke groet
  Ad Rienks
 
  --
  Unsubscribe instructions: E-mail to
 users+unsubscr...@nl.libreoffice.org
  Posting guidelines + more:
 http://wiki.documentfoundation.org/Netiquette
  List archive: http://listarchives.libreoffice.org/nl/users/
  All messages sent to this list will be publicly archived and cannot be
  deleted
 
 
  --
  Unsubscribe instructions: E-mail to users+unsubscr...@nl.libreoffice.org
  Posting guidelines + more: http://wiki.documentfoundation.org/Netiquette
  List archive: http://listarchives.libreoffice.org/nl/users/
  All messages sent to this list will be publicly archived and cannot be
  deleted
 



 --
 Unsubscribe instructions: E-mail to users+unsubscr...@nl.libreoffice.org
 Posting guidelines + more: http://wiki.documentfoundation.org/Netiquette
 List archive: http://listarchives.libreoffice.org/nl/users/
 All messages sent to this list will be publicly archived and cannot be
 deleted



-- 
Unsubscribe instructions: E-mail to users+unsubscr...@nl.libreoffice.org
Posting guidelines + more: http://wiki.documentfoundation.org/Netiquette
List archive: http://listarchives.libreoffice.org/nl/users/
All messages sent to this list will be publicly archived and cannot be deleted


Re: [nl-users] leestekens in libreoffice

2015-03-23 Berichten over hetzelfde onderwerp Dick Stomp
Volgens mij is het niet LO maar Ubuntu die niet to the point alle
wijzigingen kan bijhouden. Het kost mij ook veel puzzelen om te vinden hoe
iets in Ubuntu in combinatie met LO in elkaar zit.
Maar over het algemeen vind ik, dat LO wat slomer is dan Ubuntu, maar daar
mag een paar weken tussen zitten.
Ik gebruik als ouwe man van 77 nog steeds LO3 en heb dus nergens last van..
Dick

Op 23 maart 2015 23:41 schreef Max Wichern m...@wichern.nl:

 Ha,

 Opgelost.
 Ik heb eerst alle packages van libreoffice verwijderd, en de
 ~/.config/libreoffice directory. Vervolgens alle packages
 ge-update/upgrade/purged. Oftewel, geen spoor meer van LO op mijn systeem.
 Daarna heb ik de taalregio (locale) in de systeem instellingen op
 Nederland gezet.
 Een keertje gereboot.
 En toen LO geïnstalleerd. En nu werkt alles naar behoren.

 Het lijkt er dus op dat LO ergens bijhoudt wat de taalregio was tijdens
 het installeren, en dat veranderingen achteraf niet goed worden
 doorgevoerd.

 Dank voor de aanwijzingen. Ze waren niet allemaal even zinvol, maar
 sommige hielpen me wel om de goede kant op te zoeken.

 Groet,
 Max

  Ik heb toch eens zitten puzzelen. In de afgelopen maanden is er aan
  Toetsenborden binnen Ubuntu wat veranderd. Ik heb er nu TWEE: en + en2.
  Dat zijn twee borden US-international Engels met 1) de Euro op AltGr+5 en
  geen dode toetsen 2) dode toetsen oftewel diacritical marks op de
  ouderwetse manier.
  Ik moet zeggen dat dat handig is. Ik gebruik normaliter enkele en dubbele
  quotes in mijn verhalen dus gebruik ik 1). Voor de enkele keer, dat ik
  trema of dakje nodig heb gebruik ik 2).
  Boven in de Systemtray staat een ikoon Toetsenbord normaal met 'en' en
  special als 'en2'. Kan ik met twee klikken omschakelen.
  Dat ikoon in de bovenbalk komt uit Instellingen Toetsenbord  Toevoegen
 
  Menukiezen. Zodra de twee toetsenborden US-Engels gekozen zijn komt dat
  ikoontje in de bovenbalk. Lekker makkelijk!
  Ik zei al, binnen LibreOfficeWriter werkt het prima!
  Dick
 
 
 
  Op 23 maart 2015 17:26 schreef Dick Stomp dick.st...@zonnet.nl:
 
   Ikheb het getest: LibreOfficeWriter doettut gewoon...
   ëüÄüÖêç
 
  Hoe kom je hier nou aan? Of beter: er van af...
 
 
  Op 23 maart 2015 17:27 schreef Max Wichern m...@wichern.nl:
 
  Het heeft iets met de locale settings te maken.
  Ik denk dat het misgaat (bij mij) omdat de installatie in het engels is
  gedaan, en ik vervolgens bij system settings-locale-country voor
  Nederland
  heb gekozen. Daar struikelt LO blijkbaar over (alle andere programma's
  werken goed).
  Ik heb nu als land USA gekozen, en vervolgens alle settings (geld,
  decimaal teken, datum format etc) handmatig gezet zoals we dat in
  Nederland gewend zijn, en dan gaan die aanhalingstekens ook in LO goed.
 
  Ik weet nog niet of het de systeem installatie of de LO installatie is
  die
  het probleem veroorzaakt.
 
 
   Ikheb het getest: LibreOfficeWriter doettut gewoon...
   ëüÄüÖêç
   dit is ingecopieerd van LOW...
   Dick
  
   Op 23 maart 2015 14:26 schreef Ad Rienks ad.rie...@gmail.com:
  
   Op 23 maart 2015 08:13 schreef Roelof Everts 
   r.eve...@leeslandschoonebeek.nl:
  
de dode toetsen moet ik altijd een spatie achteraan tikken
  
  
   Dat is normaal; in Windows in ieder geval. Een dode toets en dan een
   andere
   toets, om een diakritisch teken te vormen.
  
   Met vriendelijke groet
   Ad Rienks
  
   --
   Unsubscribe instructions: E-mail to
  users+unsubscr...@nl.libreoffice.org
   Posting guidelines + more:
  http://wiki.documentfoundation.org/Netiquette
   List archive: http://listarchives.libreoffice.org/nl/users/
   All messages sent to this list will be publicly archived and cannot
  be
   deleted
  
  
   --
   Unsubscribe instructions: E-mail to
  users+unsubscr...@nl.libreoffice.org
   Posting guidelines + more:
  http://wiki.documentfoundation.org/Netiquette
   List archive: http://listarchives.libreoffice.org/nl/users/
   All messages sent to this list will be publicly archived and cannot
  be
   deleted
  
 
 
 
  --
  Unsubscribe instructions: E-mail to
  users+unsubscr...@nl.libreoffice.org
  Posting guidelines + more:
  http://wiki.documentfoundation.org/Netiquette
  List archive: http://listarchives.libreoffice.org/nl/users/
  All messages sent to this list will be publicly archived and cannot be
  deleted
 
 
 
 
  --
  Unsubscribe instructions: E-mail to users+unsubscr...@nl.libreoffice.org
  Posting guidelines + more: http://wiki.documentfoundation.org/Netiquette
  List archive: http://listarchives.libreoffice.org/nl/users/
  All messages sent to this list will be publicly archived and cannot be
  deleted
 



 --
 Unsubscribe instructions: E-mail to users+unsubscr...@nl.libreoffice.org
 Posting guidelines + more: http://wiki.documentfoundation.org/Netiquette
 List archive: http://listarchives.libreoffice.org/nl/users/
 All messages sent to this list will be publicly archived and cannot be
 deleted



-- 

Re: [nl-users] leestekens in libreoffice

2015-03-23 Berichten over hetzelfde onderwerp Max Wichern
Daar ben ik het niet zomaar mee eens.
Als ubuntu zelf niet alle wijzigingen kan bijhouden, waarom kunnen dan
álle programma's, ook de command line, prima mijn verschil in locale
volgen, maar LO niet?

Max

 Volgens mij is het niet LO maar Ubuntu die niet to the point alle
 wijzigingen kan bijhouden. Het kost mij ook veel puzzelen om te vinden hoe
 iets in Ubuntu in combinatie met LO in elkaar zit.
 Maar over het algemeen vind ik, dat LO wat slomer is dan Ubuntu, maar daar
 mag een paar weken tussen zitten.
 Ik gebruik als ouwe man van 77 nog steeds LO3 en heb dus nergens last
 van..
 Dick

 Op 23 maart 2015 23:41 schreef Max Wichern m...@wichern.nl:

 Ha,

 Opgelost.
 Ik heb eerst alle packages van libreoffice verwijderd, en de
 ~/.config/libreoffice directory. Vervolgens alle packages
 ge-update/upgrade/purged. Oftewel, geen spoor meer van LO op mijn
 systeem.
 Daarna heb ik de taalregio (locale) in de systeem instellingen op
 Nederland gezet.
 Een keertje gereboot.
 En toen LO geïnstalleerd. En nu werkt alles naar behoren.

 Het lijkt er dus op dat LO ergens bijhoudt wat de taalregio was tijdens
 het installeren, en dat veranderingen achteraf niet goed worden
 doorgevoerd.

 Dank voor de aanwijzingen. Ze waren niet allemaal even zinvol, maar
 sommige hielpen me wel om de goede kant op te zoeken.

 Groet,
 Max

  Ik heb toch eens zitten puzzelen. In de afgelopen maanden is er aan
  Toetsenborden binnen Ubuntu wat veranderd. Ik heb er nu TWEE: en +
 en2.
  Dat zijn twee borden US-international Engels met 1) de Euro op AltGr+5
 en
  geen dode toetsen 2) dode toetsen oftewel diacritical marks op de
  ouderwetse manier.
  Ik moet zeggen dat dat handig is. Ik gebruik normaliter enkele en
 dubbele
  quotes in mijn verhalen dus gebruik ik 1). Voor de enkele keer, dat ik
  trema of dakje nodig heb gebruik ik 2).
  Boven in de Systemtray staat een ikoon Toetsenbord normaal met 'en' en
  special als 'en2'. Kan ik met twee klikken omschakelen.
  Dat ikoon in de bovenbalk komt uit Instellingen Toetsenbord 
 Toevoegen
 
  Menukiezen. Zodra de twee toetsenborden US-Engels gekozen zijn komt
 dat
  ikoontje in de bovenbalk. Lekker makkelijk!
  Ik zei al, binnen LibreOfficeWriter werkt het prima!
  Dick
 
 
 
  Op 23 maart 2015 17:26 schreef Dick Stomp dick.st...@zonnet.nl:
 
   Ikheb het getest: LibreOfficeWriter doettut gewoon...
   ëüÄüÖêç
 
  Hoe kom je hier nou aan? Of beter: er van af...
 
 
  Op 23 maart 2015 17:27 schreef Max Wichern m...@wichern.nl:
 
  Het heeft iets met de locale settings te maken.
  Ik denk dat het misgaat (bij mij) omdat de installatie in het engels
 is
  gedaan, en ik vervolgens bij system settings-locale-country voor
  Nederland
  heb gekozen. Daar struikelt LO blijkbaar over (alle andere
 programma's
  werken goed).
  Ik heb nu als land USA gekozen, en vervolgens alle settings (geld,
  decimaal teken, datum format etc) handmatig gezet zoals we dat in
  Nederland gewend zijn, en dan gaan die aanhalingstekens ook in LO
 goed.
 
  Ik weet nog niet of het de systeem installatie of de LO installatie
 is
  die
  het probleem veroorzaakt.
 
 
   Ikheb het getest: LibreOfficeWriter doettut gewoon...
   ëüÄüÖêç
   dit is ingecopieerd van LOW...
   Dick
  
   Op 23 maart 2015 14:26 schreef Ad Rienks ad.rie...@gmail.com:
  
   Op 23 maart 2015 08:13 schreef Roelof Everts 
   r.eve...@leeslandschoonebeek.nl:
  
de dode toetsen moet ik altijd een spatie achteraan tikken
  
  
   Dat is normaal; in Windows in ieder geval. Een dode toets en dan
 een
   andere
   toets, om een diakritisch teken te vormen.
  
   Met vriendelijke groet
   Ad Rienks
  
   --
   Unsubscribe instructions: E-mail to
  users+unsubscr...@nl.libreoffice.org
   Posting guidelines + more:
  http://wiki.documentfoundation.org/Netiquette
   List archive: http://listarchives.libreoffice.org/nl/users/
   All messages sent to this list will be publicly archived and
 cannot
  be
   deleted
  
  
   --
   Unsubscribe instructions: E-mail to
  users+unsubscr...@nl.libreoffice.org
   Posting guidelines + more:
  http://wiki.documentfoundation.org/Netiquette
   List archive: http://listarchives.libreoffice.org/nl/users/
   All messages sent to this list will be publicly archived and
 cannot
  be
   deleted
  
 
 
 
  --
  Unsubscribe instructions: E-mail to
  users+unsubscr...@nl.libreoffice.org
  Posting guidelines + more:
  http://wiki.documentfoundation.org/Netiquette
  List archive: http://listarchives.libreoffice.org/nl/users/
  All messages sent to this list will be publicly archived and cannot
 be
  deleted
 
 
 
 
  --
  Unsubscribe instructions: E-mail to
 users+unsubscr...@nl.libreoffice.org
  Posting guidelines + more:
 http://wiki.documentfoundation.org/Netiquette
  List archive: http://listarchives.libreoffice.org/nl/users/
  All messages sent to this list will be publicly archived and cannot be
  deleted
 



 --

Re: [nl-users] leestekens in libreoffice

2015-03-23 Berichten over hetzelfde onderwerp Max Wichern
Ha,

Opgelost.
Ik heb eerst alle packages van libreoffice verwijderd, en de
~/.config/libreoffice directory. Vervolgens alle packages
ge-update/upgrade/purged. Oftewel, geen spoor meer van LO op mijn systeem.
Daarna heb ik de taalregio (locale) in de systeem instellingen op
Nederland gezet.
Een keertje gereboot.
En toen LO geïnstalleerd. En nu werkt alles naar behoren.

Het lijkt er dus op dat LO ergens bijhoudt wat de taalregio was tijdens
het installeren, en dat veranderingen achteraf niet goed worden
doorgevoerd.

Dank voor de aanwijzingen. Ze waren niet allemaal even zinvol, maar
sommige hielpen me wel om de goede kant op te zoeken.

Groet,
Max

 Ik heb toch eens zitten puzzelen. In de afgelopen maanden is er aan
 Toetsenborden binnen Ubuntu wat veranderd. Ik heb er nu TWEE: en + en2.
 Dat zijn twee borden US-international Engels met 1) de Euro op AltGr+5 en
 geen dode toetsen 2) dode toetsen oftewel diacritical marks op de
 ouderwetse manier.
 Ik moet zeggen dat dat handig is. Ik gebruik normaliter enkele en dubbele
 quotes in mijn verhalen dus gebruik ik 1). Voor de enkele keer, dat ik
 trema of dakje nodig heb gebruik ik 2).
 Boven in de Systemtray staat een ikoon Toetsenbord normaal met 'en' en
 special als 'en2'. Kan ik met twee klikken omschakelen.
 Dat ikoon in de bovenbalk komt uit Instellingen Toetsenbord  Toevoegen 
 Menukiezen. Zodra de twee toetsenborden US-Engels gekozen zijn komt dat
 ikoontje in de bovenbalk. Lekker makkelijk!
 Ik zei al, binnen LibreOfficeWriter werkt het prima!
 Dick



 Op 23 maart 2015 17:26 schreef Dick Stomp dick.st...@zonnet.nl:

  Ikheb het getest: LibreOfficeWriter doettut gewoon...
  ëüÄüÖêç

 Hoe kom je hier nou aan? Of beter: er van af...


 Op 23 maart 2015 17:27 schreef Max Wichern m...@wichern.nl:

 Het heeft iets met de locale settings te maken.
 Ik denk dat het misgaat (bij mij) omdat de installatie in het engels is
 gedaan, en ik vervolgens bij system settings-locale-country voor
 Nederland
 heb gekozen. Daar struikelt LO blijkbaar over (alle andere programma's
 werken goed).
 Ik heb nu als land USA gekozen, en vervolgens alle settings (geld,
 decimaal teken, datum format etc) handmatig gezet zoals we dat in
 Nederland gewend zijn, en dan gaan die aanhalingstekens ook in LO goed.

 Ik weet nog niet of het de systeem installatie of de LO installatie is
 die
 het probleem veroorzaakt.


  Ikheb het getest: LibreOfficeWriter doettut gewoon...
  ëüÄüÖêç
  dit is ingecopieerd van LOW...
  Dick
 
  Op 23 maart 2015 14:26 schreef Ad Rienks ad.rie...@gmail.com:
 
  Op 23 maart 2015 08:13 schreef Roelof Everts 
  r.eve...@leeslandschoonebeek.nl:
 
   de dode toetsen moet ik altijd een spatie achteraan tikken
 
 
  Dat is normaal; in Windows in ieder geval. Een dode toets en dan een
  andere
  toets, om een diakritisch teken te vormen.
 
  Met vriendelijke groet
  Ad Rienks
 
  --
  Unsubscribe instructions: E-mail to
 users+unsubscr...@nl.libreoffice.org
  Posting guidelines + more:
 http://wiki.documentfoundation.org/Netiquette
  List archive: http://listarchives.libreoffice.org/nl/users/
  All messages sent to this list will be publicly archived and cannot
 be
  deleted
 
 
  --
  Unsubscribe instructions: E-mail to
 users+unsubscr...@nl.libreoffice.org
  Posting guidelines + more:
 http://wiki.documentfoundation.org/Netiquette
  List archive: http://listarchives.libreoffice.org/nl/users/
  All messages sent to this list will be publicly archived and cannot
 be
  deleted
 



 --
 Unsubscribe instructions: E-mail to
 users+unsubscr...@nl.libreoffice.org
 Posting guidelines + more:
 http://wiki.documentfoundation.org/Netiquette
 List archive: http://listarchives.libreoffice.org/nl/users/
 All messages sent to this list will be publicly archived and cannot be
 deleted




 --
 Unsubscribe instructions: E-mail to users+unsubscr...@nl.libreoffice.org
 Posting guidelines + more: http://wiki.documentfoundation.org/Netiquette
 List archive: http://listarchives.libreoffice.org/nl/users/
 All messages sent to this list will be publicly archived and cannot be
 deleted




-- 
Unsubscribe instructions: E-mail to users+unsubscr...@nl.libreoffice.org
Posting guidelines + more: http://wiki.documentfoundation.org/Netiquette
List archive: http://listarchives.libreoffice.org/nl/users/
All messages sent to this list will be publicly archived and cannot be deleted



Re: Fwd: Re: [nl-users] leestekens in libreoffice

2015-03-22 Berichten over hetzelfde onderwerp pieter kristensen
Blijkbaar is het niet de eerste keer dat dit probleem opduikt 
http://ask.libreoffice.org/en/question/19326/no-dead-keys-in-libreoffice-but-ok-in-other-apps/ 
.

Onderaan deze link wordt een mogelijke oplossing genoemd.
Wel moeilijk te begrijpen. Wat kunnen sommige mensen toch slecht uitleggen.
Pieter

Max Wichern schreef op 22-3-2015 om 13:11:

Hallo Pieter en Dick,

Ik heb libreoffice toegevoegd aan de repository en alles zoveel mogelijk
geupdate, en ook de .config/libreoffice directory verplaatst. Beide zaken
hebben helaas niet geholpen.

Zitten die toestenbord instellingen ergens in libreoffice of bedoel je bij
de systeem settings?
In de systeem settings heb ik het toetsenbord gekozen wat ik heb (Dell
Sk-8135) en als layout English (US, international with dead keys). Zoals
gezegd, alleen in libreoffice heb ik problemen met bepaalde toesten, ik
heb nog een andere applicaties gevonden die problemen geven.

Ik kan wel het euro teken (altr gr-5) tikken in libreoffice, maar geen
samengestelde tekens (bv: ë) of aanhalingstekens (bv: ).
Als ik het via invoegen-speciale tekens doe, kan ik wel die tekens
gebruiken. En ook knippen/plakken uit een andere applicatie werkt ook, dus
libreoffice snapt die tekens wel, het reageert alleen niet op mijn
toestenbord.

Misschien nog andere ideeën?

Groet,
Max


Hai Max en Dick,

Dit was mij ook door het hoofd gegaan. Deze tip. Maar ik dacht dat het
daar niet aan zou liggen. Want als dat zo was dan zou je NOOIT die dode
toetsen kunnen gebruiken. Niet in LO en niet in alle andere programma's.
Zoals je het schrijft, Max, zou het echt een probleem van LO alleen zijn.
Het is vreemd.
Ben je een beetje handig met Kubuntu?
Dan zou je dolphin kunnen openen, de verborgen bestanden zichtbaar maken
en naar de map .config gaan.
Daarin zit de map libreoffice.
Het is te proberen om deze map een andere naam te geven (bijvoorbeeld
libreofficeOUD of zo) en daarna libreoffice opnieuw op te starten.
Wie weet bestaat je probleem dan niet meer.
Mocht het niks geholpen hebben dan kan je de gemaakte verandering
gemakkelijk weer terugdraaien.
Pieter

Op 22-03-15 om 08:17 schreef Dick Stomp:

Kijk eens even naar de Instellingen van het Toetsenbord.
Zit op het toetsenbord linksboven de @ en 2 samen op een toets, dan is
je
Toetsenbord US International. Daarbinnen kun je kiezen voor dode
toetsen
ofwel de  en ' onder andere. Dat gaat samen met landkeuze NL.
De Euro zit op de 5 met AltGr (rechtsonder) te bedienen.
Dick
PS Dit gaat niet over leestekens maar over diacritsche tekens. Daar
horen ook de ~ ` ^ bij... Ze doen niks als je aanslaat (dode toets) maar
je
kan een letter er later onder tikken  e wordt ë.
Enzovoort.

Op 21 maart 2015 23:26 schreef Max Wichern m...@wichern.nl:


Hallo,

Ik kan sinds kort geen leestekens meer typen in libreoffice. bv  en `
en
~. Er gebeurd gewoon niets, alsof libreoffice de toetsaanslag niet
erkent.
In alle andere applicaties (bv Kate, terminal, Firefox) lukt dat wel.

Ik gebruik libroffice 4.2.7.2 op ubuntu 14.04.2 LTS met KDE 4.13.3.

Ik heb elke combinatie van Engels/Nederlands voor gebruikersinterface
en
Locale instellingen geprobeerd, maar niets helpt.

Elke aanwijzing is welkom.

Groet,
Max



--
Unsubscribe instructions: E-mail to
users+unsubscr...@nl.libreoffice.org
Posting guidelines + more:
http://wiki.documentfoundation.org/Netiquette
List archive: http://listarchives.libreoffice.org/nl/users/
All messages sent to this list will be publicly archived and cannot be
deleted






--
Unsubscribe instructions: E-mail to users+unsubscr...@nl.libreoffice.org
Posting guidelines + more: http://wiki.documentfoundation.org/Netiquette
List archive: http://listarchives.libreoffice.org/nl/users/
All messages sent to this list will be publicly archived and cannot be
deleted







--
Unsubscribe instructions: E-mail to users+unsubscr...@nl.libreoffice.org
Posting guidelines + more: http://wiki.documentfoundation.org/Netiquette
List archive: http://listarchives.libreoffice.org/nl/users/
All messages sent to this list will be publicly archived and cannot be deleted



Re: Fwd: Re: [nl-users] leestekens in libreoffice

2015-03-22 Berichten over hetzelfde onderwerp Max Wichern
Hallo Pieter en Dick,

Ik heb libreoffice toegevoegd aan de repository en alles zoveel mogelijk
geupdate, en ook de .config/libreoffice directory verplaatst. Beide zaken
hebben helaas niet geholpen.

Zitten die toestenbord instellingen ergens in libreoffice of bedoel je bij
de systeem settings?
In de systeem settings heb ik het toetsenbord gekozen wat ik heb (Dell
Sk-8135) en als layout English (US, international with dead keys). Zoals
gezegd, alleen in libreoffice heb ik problemen met bepaalde toesten, ik
heb nog een andere applicaties gevonden die problemen geven.

Ik kan wel het euro teken (altr gr-5) tikken in libreoffice, maar geen
samengestelde tekens (bv: ë) of aanhalingstekens (bv: ).
Als ik het via invoegen-speciale tekens doe, kan ik wel die tekens
gebruiken. En ook knippen/plakken uit een andere applicatie werkt ook, dus
libreoffice snapt die tekens wel, het reageert alleen niet op mijn
toestenbord.

Misschien nog andere ideeën?

Groet,
Max


 Hai Max en Dick,

 Dit was mij ook door het hoofd gegaan. Deze tip. Maar ik dacht dat het
 daar niet aan zou liggen. Want als dat zo was dan zou je NOOIT die dode
 toetsen kunnen gebruiken. Niet in LO en niet in alle andere programma's.
 Zoals je het schrijft, Max, zou het echt een probleem van LO alleen zijn.
 Het is vreemd.
 Ben je een beetje handig met Kubuntu?
 Dan zou je dolphin kunnen openen, de verborgen bestanden zichtbaar maken
 en naar de map .config gaan.
 Daarin zit de map libreoffice.
 Het is te proberen om deze map een andere naam te geven (bijvoorbeeld
 libreofficeOUD of zo) en daarna libreoffice opnieuw op te starten.
 Wie weet bestaat je probleem dan niet meer.
 Mocht het niks geholpen hebben dan kan je de gemaakte verandering
 gemakkelijk weer terugdraaien.
 Pieter

 Op 22-03-15 om 08:17 schreef Dick Stomp:
 Kijk eens even naar de Instellingen van het Toetsenbord.
 Zit op het toetsenbord linksboven de @ en 2 samen op een toets, dan is
 je
 Toetsenbord US International. Daarbinnen kun je kiezen voor dode
 toetsen
 ofwel de  en ' onder andere. Dat gaat samen met landkeuze NL.
 De Euro zit op de 5 met AltGr (rechtsonder) te bedienen.
 Dick
 PS Dit gaat niet over leestekens maar over diacritsche tekens. Daar
 horen ook de ~ ` ^ bij... Ze doen niks als je aanslaat (dode toets) maar
 je
 kan een letter er later onder tikken  e wordt ë.
 Enzovoort.

 Op 21 maart 2015 23:26 schreef Max Wichern m...@wichern.nl:

 Hallo,

 Ik kan sinds kort geen leestekens meer typen in libreoffice. bv  en `
 en
 ~. Er gebeurd gewoon niets, alsof libreoffice de toetsaanslag niet
 erkent.
 In alle andere applicaties (bv Kate, terminal, Firefox) lukt dat wel.

 Ik gebruik libroffice 4.2.7.2 op ubuntu 14.04.2 LTS met KDE 4.13.3.

 Ik heb elke combinatie van Engels/Nederlands voor gebruikersinterface
 en
 Locale instellingen geprobeerd, maar niets helpt.

 Elke aanwijzing is welkom.

 Groet,
 Max



 --
 Unsubscribe instructions: E-mail to
 users+unsubscr...@nl.libreoffice.org
 Posting guidelines + more:
 http://wiki.documentfoundation.org/Netiquette
 List archive: http://listarchives.libreoffice.org/nl/users/
 All messages sent to this list will be publicly archived and cannot be
 deleted






 --
 Unsubscribe instructions: E-mail to users+unsubscr...@nl.libreoffice.org
 Posting guidelines + more: http://wiki.documentfoundation.org/Netiquette
 List archive: http://listarchives.libreoffice.org/nl/users/
 All messages sent to this list will be publicly archived and cannot be
 deleted




-- 
Unsubscribe instructions: E-mail to users+unsubscr...@nl.libreoffice.org
Posting guidelines + more: http://wiki.documentfoundation.org/Netiquette
List archive: http://listarchives.libreoffice.org/nl/users/
All messages sent to this list will be publicly archived and cannot be deleted



Fwd: Re: [nl-users] leestekens in libreoffice

2015-03-22 Berichten over hetzelfde onderwerp pieter kristensen


Hai Max en Dick,

Dit was mij ook door het hoofd gegaan. Deze tip. Maar ik dacht dat het
daar niet aan zou liggen. Want als dat zo was dan zou je NOOIT die dode
toetsen kunnen gebruiken. Niet in LO en niet in alle andere programma's.
Zoals je het schrijft, Max, zou het echt een probleem van LO alleen zijn.
Het is vreemd.
Ben je een beetje handig met Kubuntu?
Dan zou je dolphin kunnen openen, de verborgen bestanden zichtbaar maken
en naar de map .config gaan.
Daarin zit de map libreoffice.
Het is te proberen om deze map een andere naam te geven (bijvoorbeeld
libreofficeOUD of zo) en daarna libreoffice opnieuw op te starten.
Wie weet bestaat je probleem dan niet meer.
Mocht het niks geholpen hebben dan kan je de gemaakte verandering
gemakkelijk weer terugdraaien.
Pieter

Op 22-03-15 om 08:17 schreef Dick Stomp:

Kijk eens even naar de Instellingen van het Toetsenbord.
Zit op het toetsenbord linksboven de @ en 2 samen op een toets, dan is je
Toetsenbord US International. Daarbinnen kun je kiezen voor dode toetsen
ofwel de  en ' onder andere. Dat gaat samen met landkeuze NL.
De Euro zit op de 5 met AltGr (rechtsonder) te bedienen.
Dick
PS Dit gaat niet over leestekens maar over diacritsche tekens. Daar
horen ook de ~ ` ^ bij... Ze doen niks als je aanslaat (dode toets) maar je
kan een letter er later onder tikken  e wordt ë.
Enzovoort.

Op 21 maart 2015 23:26 schreef Max Wichern m...@wichern.nl:


Hallo,

Ik kan sinds kort geen leestekens meer typen in libreoffice. bv  en ` en
~. Er gebeurd gewoon niets, alsof libreoffice de toetsaanslag niet erkent.
In alle andere applicaties (bv Kate, terminal, Firefox) lukt dat wel.

Ik gebruik libroffice 4.2.7.2 op ubuntu 14.04.2 LTS met KDE 4.13.3.

Ik heb elke combinatie van Engels/Nederlands voor gebruikersinterface en
Locale instellingen geprobeerd, maar niets helpt.

Elke aanwijzing is welkom.

Groet,
Max



--
Unsubscribe instructions: E-mail to users+unsubscr...@nl.libreoffice.org
Posting guidelines + more: http://wiki.documentfoundation.org/Netiquette
List archive: http://listarchives.libreoffice.org/nl/users/
All messages sent to this list will be publicly archived and cannot be
deleted







--
Unsubscribe instructions: E-mail to users+unsubscr...@nl.libreoffice.org
Posting guidelines + more: http://wiki.documentfoundation.org/Netiquette
List archive: http://listarchives.libreoffice.org/nl/users/
All messages sent to this list will be publicly archived and cannot be deleted


Re: [nl-users] leestekens in libreoffice

2015-03-22 Berichten over hetzelfde onderwerp Dick Stomp
Kijk eens even naar de Instellingen van het Toetsenbord.
Zit op het toetsenbord linksboven de @ en 2 samen op een toets, dan is je
Toetsenbord US International. Daarbinnen kun je kiezen voor dode toetsen
ofwel de  en ' onder andere. Dat gaat samen met landkeuze NL.
De Euro zit op de 5 met AltGr (rechtsonder) te bedienen.
Dick
PS Dit gaat niet over leestekens maar over diacritsche tekens. Daar
horen ook de ~ ` ^ bij... Ze doen niks als je aanslaat (dode toets) maar je
kan een letter er later onder tikken  e wordt ë.
Enzovoort.

Op 21 maart 2015 23:26 schreef Max Wichern m...@wichern.nl:

 Hallo,

 Ik kan sinds kort geen leestekens meer typen in libreoffice. bv  en ` en
 ~. Er gebeurd gewoon niets, alsof libreoffice de toetsaanslag niet erkent.
 In alle andere applicaties (bv Kate, terminal, Firefox) lukt dat wel.

 Ik gebruik libroffice 4.2.7.2 op ubuntu 14.04.2 LTS met KDE 4.13.3.

 Ik heb elke combinatie van Engels/Nederlands voor gebruikersinterface en
 Locale instellingen geprobeerd, maar niets helpt.

 Elke aanwijzing is welkom.

 Groet,
 Max



 --
 Unsubscribe instructions: E-mail to users+unsubscr...@nl.libreoffice.org
 Posting guidelines + more: http://wiki.documentfoundation.org/Netiquette
 List archive: http://listarchives.libreoffice.org/nl/users/
 All messages sent to this list will be publicly archived and cannot be
 deleted



-- 
Unsubscribe instructions: E-mail to users+unsubscr...@nl.libreoffice.org
Posting guidelines + more: http://wiki.documentfoundation.org/Netiquette
List archive: http://listarchives.libreoffice.org/nl/users/
All messages sent to this list will be publicly archived and cannot be deleted


[nl-users] leestekens in libreoffice

2015-03-21 Berichten over hetzelfde onderwerp Max Wichern
Hallo,

Ik kan sinds kort geen leestekens meer typen in libreoffice. bv  en ` en
~. Er gebeurd gewoon niets, alsof libreoffice de toetsaanslag niet erkent.
In alle andere applicaties (bv Kate, terminal, Firefox) lukt dat wel.

Ik gebruik libroffice 4.2.7.2 op ubuntu 14.04.2 LTS met KDE 4.13.3.

Ik heb elke combinatie van Engels/Nederlands voor gebruikersinterface en
Locale instellingen geprobeerd, maar niets helpt.

Elke aanwijzing is welkom.

Groet,
Max



-- 
Unsubscribe instructions: E-mail to users+unsubscr...@nl.libreoffice.org
Posting guidelines + more: http://wiki.documentfoundation.org/Netiquette
List archive: http://listarchives.libreoffice.org/nl/users/
All messages sent to this list will be publicly archived and cannot be deleted