Rezultati autopsije najranije sutra
12. mart 2006. | 10:25 -> 20:08 | Izvor: B92, FoNet

Hag, Beograd -- Rezultati autopsije tela Slobodana Miloševića neće biti objavljeni danas.

Tadić: bez državne sahrane, nema abolicije za M. M.

U prostorijama SPS-a (Fonet)
U prostorijama SPS-a (Fonet)

Naime, toksikološka analiza može da potraje 24 sata, saopštio je tribunal. Autopsiju su izvršili holandski patolozi, us prisustvo dvojice stručnjaka sa beogradske Vojnomedicinske akademije. Šef Nacionalnog saveta za saradnju s Haškim tribunalom Rasim Ljajić koji se nalazi u Hagu izjavio je za B92 da je insistirao na tome da rezultati istrage budu što pre objavljeni i saopšteni javnosti.

Lajić kaže da se s čelnicima Haškog tribunala saglasio da je brzo i pregledno okončanje istrage o uzrocima smrti Slobodana Miloševića od ogromne važnosti da bi se sprečile političke i medijske manipulacije: "Složili smo se da je transparentnost u citavom slučaju vrlo bitan elemenat. Ovde se radi dvostuka istraga, jednu rade holandske vlasti drugu sam tribunal i mi smo obavešteni da će javnost vrlo brzo biti obavestena o svim detaljima vezanim za rezultate istrage".

On je takodje naglasio da se u Tribunalu raspitivao za tretman haških pritvorenika tokom njihovog boravka u Ševeningenu i da je obavešten da su svi pritvorenici imali uobičajen medicinski tretman koji podrazumeva pregled lekara opšte prakse i lekara specijaliste: "Obavešten sam da je jedan od poslednjih Miloševićevih pregleda bio pregled otorinolaringologa s obzirom da se on žalio na bolove u ušima, a i kardiolozi su često pregledali Miloševića".

Ljajić je izjavio da odmah posle autopsije očekuje da će posmrtni ostaci Slobodana Miloševića biti predati porodici. Praktično to znači da će već sutra porodica moći da preuzme telo. Na porodici je da odluči da li će sahrana biti obavljena u Beogradu ili nekoj drugoj zemlji rekao je Ljajić.

Iako su prethodno pravni savetnici, kao i članovi porodice i Socijalističke partije Srbije, tražili da se obdukcija obavi u Rusiji, taj zahtev je odbijen. Pravni savetnik odbrane Miloševića Zdenko Tomanović je, nakon odbijenog zahteva, podneo dodatni zahtev da moskovski lekar prisustvuje obdukciji, što je prihvaćeno.

Tomanović: Trovanje lekom

Slobodan Milošević napisao je dan pre smrti pismo šefu ruske diplomatije Sergeju Lavrovu i tražio pomoć, tvrdeći da neko u pritvoru Haškog tribunala pokušava da ga otruje lekom za lepru, izjavio je u Hagu njegov pravni savetnik Zdenko Tomanović. Tomanović je novinarima pokazao Miloševićevo rukom pisano pismo koje je on u petak 10. marta predao ambasadi Rusije u Hagu.

"Smatram da je uporno nastojanje da mi se uskrati lečenje u Rusiji posledica motivisana strahom da bi pažljivom, stručnom analizom bili otkriveni aktivni pokušaji narušavanja mog zdravlja za sve ovo vreme, koji se ne bi mogli sakriti od ruskih stručnjaka", citirao je Tomanović pismo Miloševića.

"Obraćam vam se u očekivanju da mi pomognete u zaštiti od kriminalne aktivnosti u instituciji koja radi pod znakom Organizacije ujedinjenih nacija. Iz dokumenta koji mi je dostavljen 7. marta vidi se da su 12. januara, on kaže, 'u mojoj krvi pronađen izuzetno jak lek koji se koristi, kako sami kažu, za lečenje lepre i tuberkuloze' kaže se u pismu Slobodana Miloševića i on još kaže da nikakav antibiotik nije koristio tokom svih ovih pet godina koliko je u njihovom zatvoru. Takođe citiram: 'U svakom slučaju oni koji mi ubacuju lek za lepru sigurno ne mogu da me leče i oni od kojih sam branio zemlju u ratu i koji imaju interes da me ućutkaju takođe'", citirao je Miloševićevo pismo Zdenko Tomanović.

Portparolka Tužilaštva Florans Artman ocenila je "apsurdnim" tvrdnje da su Miloševića u pritvoru trovali, o čemu je govorio Zdenko Tomanović. Artmanova je, međutim, naglasila da to pitanje nije u nadležnosti Tužilaštva jer je pritvorska jedinica u Sheveningenu u nedlažnosti sekretarijata Suda.

Pitanje sahrane

Iako će o datumu i mestu sahrane Slobodana Miloševića odlučivati njegova porodica, socijalisti i radikali kategorički zahtevaju od države da ispraćaj nekadašnjeg predsednika Srbije i SRJ bude organizovan uz sve državne počasti.

Mesto Miloševića je prema rečima radikala u Aleji velikana na Novom groblju u Beogradu. Međutim, kako saznaje B92, predsednik Srbije Boris Tadić, neće abolirati ćlanove najuže porodice preminulog Miloševića.

Predstavnici Miloševićeve Socijalističke partije Srbije zahtevaju od države da stvori sve uslove kako bi se Srbija, kako navodi predsednik Glavnog odbora Ivica Dačić, dostojanstveno oprostila od Slobodana Miloševića: "Da stvore svi uslovi kako bi sahrana mogla da bude u Beogradu, kako bi sahrana mogla da bude jedna velika manifestacija podrške građana Srbije o onome za šta se zalagao Slobodan Milošević".

I Tomislav Nikolić ima predlog gde bi telo Miloševića trebalo da počiva: "Mi pozivamo Borisa Tadića da odmah izvrši aboliciju Mire Marković kako bi sahrana Slobodana Miloševića mogla da bude obavljena u Beogradu u Aleji velikana. Da li je on velikan ne odlučuju političari i politički istomišljenici i suparnici nego istorija i koliko god da se ne slažu političke opcije, tu, u toj Aleji velikana, svađe nema".

Međutim, o tome ko može da bude sahranjen u Aleji velikana odlučuju gradske vlasti. Nekadašnja funkcija predsednika države nije garant da na tom mestu neko može i da bude sahranjen. Ukoliko porodica Slobodana Miloševića pokaže interesovanje da on bude sahranjen na tom mestu, konačnu odluku o tome donose gradonačelnik Beograda i gradsko veće. Prema rečima Zdenka Tomanovića, takvu želju Miloševićeva porodica još nije iskazala: "Porodica će odlučiti, ta odluka zavisi i od toga hoće li Vlasti u Srbiji dozvoliti porodici da prisutvuju sahrani".

Kako B92 saznaje, u Moskvu je otputovala nevenčana supruga Marka Miloševića, Milica Gajić.

Istovremeno, ćerka premilog Miloševića, Marija, insistira da sahrana bude u Crnoj Gori, jer kako kaže, njen otac nije Rus da bi bio sahranjen u Rusiji. Ona navodi i da neće otići na sahranu ukoliko bude u Moskvi.

Spekulacije o sahrani u Moskvi za B92 prenosi ruski novinar Aleksej Veselovski: "Mislim da ako Mira Marković zamoli ruski parlament da pomogne u pronalaženju rešenja, Milošević može biti sahranjen u Moskvi. Ruske vlasti mogu ići na to. Ja ne mislim da to može dovesti do konflikta između Rusije i zapada, SAD-a. Rusiji i ovako Amerika dozvoljava razne ispade: Milošević je već završio svoju političku predstavu i ne verujem da tu moze biti nekih problema".

Veselovski, ipak, dodaje da ne veruje da će Ruse zanimati gde će Milošević biti sahranjen, jer, kako kaže, "oni ne idu na grobove svojim bivšim vladarima, tako da ne mislim da ce ići ni na Miloševićev grob“.

Tadić neće abolirati članove Miloševićeve porodice

Predsednik Srbije Boris Tadić izjavio je da neće doneti odluku o aboliciji Mirjane Marković, supruge bivšeg predsednika Savezne Republike Jugoslavije Slobodana Miloševića, koji je umro u pritvoru Haškog suda.

"Tadić smatra da bi državna sahrana Miloševića bila apsolutno neprimerena ulozi koju je imao u novijoj istoriji Srbije i u suprotnosti sa opredeljenjem koje su gradjani Srbije nedvosmisleno izrazili 5. oktobra 2000. godine", saopšteno je iz Kabineta predsednika Srbije.

Одговори путем е-поште