Путин „вратио лопту” Барозу

Председник Европске комисије сматра да гасна криза није побољшала односе Европе
и Русије

Од нашег дописника
Москва, 7.  фебруара – Иако се из првих извештаја о разговорима председника
Европске комисије Жозе Мануела Бароза са председником и премијером Русије у
Москви могло закључити да је реч само о протоколарним сусретима, који је
требало да послуже као припрема за наставак дијалога Москве и Брисела,
прекинутог после летошњих догађаја на Кавказу, по варничењу на конференцији за
новинаре коју су синоћ касно заједно одржали Жозе Мануел Барозо и Владимир
Путин могло се закључити да разговори представника Русије и Европске уније нису
били нимало једноставни.

– Ви то кажете сада кад је Дмитриј Медведев одсутан и не може да одговори. Зато
ћу ја изразити став руског руководства о томе. Наша земља је спремна да
разговара о свим проблемима нарушавања људских права. На пример, ми нисмо
задовољни како се решавају проблеми становништва које говори руски језик у
балтичким земљама. Ми такође знамо и да се у Европи нарушавају права миграната.
Постоје нарушавања и у европским затворима... Али пошто ја не могу да иступам у
име руског председника, господине Барозо, у име владе Русије враћам вам лопту.

Тако је руски премијер одговорио на изјаву председника Европске комисије Жозе
Мануела Бароза да је на састанку с председником Русије поставио питање људских
права:

– Рекао сам му да у јавном мнењу европских земаља постоји одређена узнемиреност
у вези с недавним збивањима у Русији, као што су убиства неколико новинара и
адвоката. Било је речи и о проблемима правне државе – изјавио је Барозо.

После Путинових речи, изненађени Барозо је „признао” да и у Европи постоје
проблеми и да је она спремна да чује критику, да је „Русија важан партнер за
Европу” и да обе припадају истим цивилизацијама. На новинарско питање о
последицама гасне кризе, Барозо је рекао да она „није побољшала односе Европе
према Русији”, и заложио се да у међународним односима не буде повлашћених.

Путин се сложио са Барозом да су Руси и Европљани „људи исте цивилизације”, и
додао да управо зато сви морају да се потчињавају истим правилима.

– Ако смо на Косову поступили на један начин, морамо тако да поступамо и на
другом месту. Ако на једном месту мали народи имају право на независност, зашто
на другом не би имали? То исто се односи и на енергетику.

Премијер РФ захвалио је Европи што није примила Русију у светску трговинску
организацију где је она „од срца желела да ступи”, али „на срећу, ви нас нисте
пустили”, алудирајући да у економској кризи чланство у СТО вуче све чланице на
дно.

Делегација Европске комисије, на челу са Барозом, разговарала је јуче, први пут
после гасне кризе, са председником Медведевом и са премијером Путином о бројним
економским и политичким проблемима, о припремама за нови базни споразум о
сарадњи (стари је истекао 1. децембра 2007. г.), о недавној гасној кризи у
Европи.

– Барозо је потврдио заинтересованост Европске комисије за изградњу Северног и
Јужног тока – рекао је Путин на прес-конференцији, а на питање новинара да ли
је Европа спремна да финансијски помогне ова два гасовода, као што ће помоћи
„Набуко”, Барозо је одговорио да није било захтева за финансирање, али да ЕУ
„те гасоводе не посматра као конкуренцију једне другима”.

Конференција је завршена Путиновом изјавом да Русија уважава своје партнере и
да је спремна на компромисе, али да то исто очекује од њих.

Љубинка Милинчић

[објављено: 08/02/2009]

 <http://www.politika.rs/rubrike/Svet/Putin-vratio-loptu-Barozu.sr.html>
stampaj