Intervju – Milorad Dodik, premijer Republike Srpske:

Federacija je inostranstvo

"Problem u BiH jeste to što su neki predstavnici međunarodne zajednice umesto
da sprovode slovo Dejtonskog sporazuma počeli da sprovode njegov duh. A duha
kada pustite, veoma teško možete da ga vratite, nikada ne znate gde je"

piše: Andrej Ivanji

Krajem decembra lideri Saveza nezavisnih socijaldemokrata, Stranke demokratske
akcije i Hrvatske demokratske zajednice, Milorad Dodik, Sulejman Tihić i Dragan
Čović, sastali su se prvi put u selu Prud u Bosanskoj Posavini. Dogovor lidera
tri vladajuće stranke, nazvan Prudski sporazum, uzburkao je međuentitetsku
političku scenu u Bosni i Hercegovini. Negde između stereotipa "genocidne
tvorevine Republike Srpske" i "propagatora muslimanske države u Sarajevu"
trojica političara pokušala su da pronađu odgovor na goruća pitanja koja se
tiču svih. Glasna kritika došla je sa svih strana, mogle su se čuti raznorazne
spekulacije o "preraspodeli" Bosne, "obaranju" Dejtonskog sporazuma i nebrojene
interpretacije sporazuma postignutog u Prudu. Iako su i trojica predstavnika
Srba, Bošnjaka i Hrvata davali delom posve različite izjave o rezultatima
sastanka, dogovorili su se da se ponovo sastanu 23. februara i nastave
razgovor. Posle nedvosmislenih izjava premijera Republ!
 ike Srpske Milorada Dodika da je postojanje RS u njenoj postojećoj formi i
teritoriji "neupitno", u Banjaluci mirno čekaju krajnji ishod Prudskih
usaglašavanja. Grad je čist, ulice su široke, nema saobraćajne gužve, kafići i
kafane su dupke puni, atmosferom i enterijerom ne razlikuju se od lokala bilo
kog bogatog evropskog grada, radno vreme im je do 23. sata. Novu, modernu
zgradu Vlade RS, koju je krajem novembra 2007. pred otvaranje osveštao vladika
zvorničko-tuzlanski Vasilije, mnogi građani glavnog grada RS doživljavaju kao
simbol svoje državnosti. Ispred i iza impresivnog zdanja postavljeni su
vodoskoci, iz zvučnika se čuje tiha muzika. Veliki administrativni kompleks
svakako ima kapacitet za poslovanje samostalne države. Enterijer je luksuzan,
podseća na predimenzionirani Hajat i treba da impresionira posetioce iz zemlje,
Federacije i ostalog inostranstva. Na poslednjem spratu se nalazi restoran za
vladine službenike i gostujuće delegacije iz koga s!
 e vidi čitav grad. U zgradi u kojoj radi Milorad Dodik zabran!
 jeno je
pušenje.

"VREME": Da vas neko negde u Evropi na ulici pita odakle ste, šta biste rekli?

MILORAD DODIK: Iz Republike Srpske.

Znači li to da vi Bosnu i Hercegovinu ne osećate kao svoju državu?

Bosna i Hercegovina kao država je za nas moranje, rezultat Dejtonskog mirovnog
sporazuma. Kao legalista, ja to naravno ne sporim. A ako me pitate o emocijama,
onda ću ja uvijek reći da sam iz Republike Srpske, iz Banjaluke. A ako nije
dovoljna ta identifikacija, onda ću reći da sam iz Beograda, iz Srbije.

Šta ste se vi zapravo dogovorili sa liderima SDA i HDZ-a u Prudu?

Mi smo se u Prudu, pored ostalog, dogovorili da se budžet za ovu godinu usvoji
u obimu kakav je dogovoren u parlamentu. I pored činjenice da su neki pokušali
da spekulišu oko budžeta, recimo Haris Silajdžić, koji je tražio da se poveća
za 350 miliona konvertibilnih maraka. Uobičajeno je, inače, da Bosna ima čak do
trećeg mjeseca problema sa budžetom za tekuću godinu i da se usvaja pod
pritiskom međunarodnog faktora. Druga stvar oko koje smo se dogovorili je
rješavanje statusa Distrikta Brčko, koji je ostavljen kao problem arbitražne
komisije i gdje supervizor na osnovu Dejtonskog sporazuma nema ovlašćenja da
rješava statusna pitanja. Bilo je, dakle, neophodno da se utvrdi status koji će
omogućiti da Distrikt Brčko može da se za svoja prava predviđena Dejmonom ili
arbitražnom odlukom bori u Ustavnom sudu Bosne i Hercegovine. A Ustavni sud BiH
je jedna veštačka institucija u kojoj sjede tri strane sudije koje nas, zajedno
sa bošnjački, muslimans!
 kim sudijama, po pravilu preglasavaju i donose određena rješenja.

Šta ste se dogovorili?

Bilo je potrebno da se donese veoma precizan i jasan amandman na Ustav, zbog
našeg lošeg iskustva iz prošlosti sa radom Ustavnog suda, koji nameće politička
rješenja u BiH. Mi smo tražili da to bude zaštita statusa utvrđenog arbitražnom
odlukom. Znači, da status bude zaštićen i ne može eventualno da se mijenja
aranžmanima ustavnog suda. Mi smo kroz nekoliko sastanaka uspjeli da definišemo
taj amandman i on je na sjednici Vijeća ministara u Sarajevu dobio svoj
formalni karakter kroz predlog parlamentu da bude usvojen.

I za to imate parlamentarnu većinu?

Mislim da imamo dovoljno. Mi iz SNSD-a smo dali svoju saglasnost sa svojih
sedam glasova od 28 koliko će biti potrebno. Od te priče koji su mnogi nazvali
"Prudski proces", to su, dakle, dva kapitalna pitanja koje smo uspjeli da
rješimo.

Kako to sada treba konkretno da funkcioniše u Brčkom?

To će biti lokalna zajednica. To je važna definicija, zato što to isključuje
mogućnost da Distrikt Brčko ima svoje predstavnike u organima BiH. Neki su
imali ambicije da obezbjede za Distrikt Brčko dva do tri poslanička mjesta.
Može, naravno, da bude neko iz Distrikta Brčko, ali kroz entitetski izborni
sistem. Važno je takođe da je u Distriktu Brčko imovina definisana kao
zajednička imovina dva entiteta. To su mnogi osporavali i željeli da Brčko
stave isključivo pod suverenitet organa BiH. Ako bi BiH nekada u budućnosti
doživjela svoju desoluciju, onda bi se zajednička imovina, naravno, dijelila.
Poslije dvije godine pregovora mi smo dobili što smo tražili. Naravno da bismo
voljeli da je Brčko, kako je to bilo ranije, pripalo RS, ali smo naprosto
morali da prihvatimo realnost koja se zove arbitražna odluka. Još jedno važno
pitanje Prudskog sporazuma jeste popis stanovništva. U zemlji u kojoj je vlast
koncipirana na bazi konstitutivnosti naroda i na!
  taj način se izvlači legitimitet, velika ujdurma bi se digla oko toga što ne
možete da se izjasnite onako kako hoćete. Poštujem one koji misle da je njihov
nacionalni identitet nevažan, da su kosmopoliti i ja to cijenim. Ali ne mogu da
ne uvažim one koji veoma snažno osjećaju svoju nacionalnu pripadnost i tako
žele da se izjasne, a to odgovara evropskim standardima. Mi na osnovu toga
idemo polako ka izradi zakona o popisu stanovništva.

Šta je zapravo s pričom o preraspodeli Bosne u Prudu? Jeste li se na kraju po
tom pitanju dogovorili ili ne?

Naša pozicija je veoma jasna i mi smo je ponovili sagovornicima, a to je
teritorijalna neupitnost RS u političkom kapacitetu koji je sada konzerviran, a
s namjerom da bude jači u budućnosti. E onda su gospoda iz Federacije došla do
nekog koncepta o tome da je dobro za održivost BiH da se unutar Federacije
formiraju dva entiteta i da se federalno Sarajevo kao glavni grad proglasi
distriktom. Mogao sam da budem i protiv toga, ali ništa ne bih mogao da uradim
ako se oni saglase oko tog pitanja. Naš stav je u svakom slučaju svima jasan.
Pa, Sulejman Tihić je došao u parlament RS i rekao da je svjestan kako RS
zavisi isključivo od ljudi iz RS, koje ja trenutno predstavljam. A i Dragan
Čović je u nekoliko intervjua rekao da je RS neupitna. Mi nismo imali nikakvog
razloga da remetimo njihovu idilu, pa sam rekao: dobro, u redu, vi radite šta
hoćete. Na kraju krajeva, ako manipulišete s tim, srešćemo se na sljedećem
sastanku i vidjećete se u bolu vaših manipulac!
 ija. Sljedeći sastanak je 23. februara u Mostaru.

I ako se vi sve lepo dogovorite, da li visoki predstavnik u BiH na osnovu
Bonskih ovlašćenja može sve da poništi?

On nam već odavno ne govori šta možemo ili ne možemo. Mislim da se i oko toga
zadržava stereotip prošlosti...

Ima li formalno to ovlašćenje?

Naravno da ga ima. Sada se pokušava vratiti neka uloga kancelarije OHR kakvu je
imao Pedi Ešdaun, koji je radio kao slon u staklenoj bašti. Ali to vrijeme je
prošlo. Nama je jasno da se sada forsira da Britanac dođe na mjesto visokog
predstavnika, koji bi ponovo baš tako trebalo da se ponaša, kao neki maharadža.
Ali, mi smo svjesni svoje pozicije. Nismo više u poziciji da budemo samo
konzumenti tuđe pameti koja stiže sa strane. Ta formalna ovlašćenja OHR-a
postoje, ali faktički teško da mogu da se primjene. Naravno da postoji kod
nekih ta želja, prije svega kako bi mogli da se "sklanjaju" ljudi iz RS.
Sklonili su do sada preko 200 ljudi pa se ništa nije promijenilo. I međunarodna
zajednica postala je svjesnija pozicije RS, mada vi u Beogradu i ne
doživljavate da mi postojimo, ali mi veoma doživljavamo činjenicu da postoji
RS, to volimo, budimo se i ustajemo s njom i spremni smo da se žrtvujemo za nju.

Da li i Stranci demokratske akcije i Hrvatskoj demokratskoj zajednici smeta
postojanje međunarodnog protektora?

Ne, oni imaju sasvim drugačiji pristup, da treba da ostane neko ko će stalno
vršiti pritisak na Banjaluku, navodno da bi pravio neku normalnu BiH. A šta je
uopšte normalna BiH?

Kakva je vaša vizija BiH?

Sumorna.

A vaša vizija RS?

Optimistična. Mislim da je RS trajna, da je pokazala da može da bude
samoodrživa, da implementira sve standarde savremene Evrope i civilizacije, da
može u svoje društveno tkivo sasvim ravnopravno da primi sve nacionalnosti, da
favorizuje stručnost i sposobnost. Svi koji žele RS kao mirno mjesto za život
dobro su došli. RS poštuje Dejtonski mirovni sporazum. Mi ćemo se boriti za što
bolji položaj RS u okviru Bosne, da RS bude država, da ima federalni status, da
ima pravo na specijalne odnose sa susjedima, ali i diplomatski status u drugim
zemljama po pitanjima gdje mi imamo isključivu nadležnost. U našoj nadležnosti
je, recimo, obrazovanje, kao što je to slučaj u pokrajinama u Njemačkoj.
Image

Naša ekonomija je stabilna, samoodrživa, i mi nemamo namjeru da budemo
remetilački faktor. Ako se BiH zadrži, ima šansu da se održi samo kao potpuno
labav savez federalnih jedinica. Ja lično nisam siguran da BiH može da se
zadrži. BiH je sve ovo vrijeme opstala zato što je to htjela međunarodna
zajednica. Ona je svoj međunarodni legitimitet dobila zato što su je velike
zemlje priznale. Ali ona nikada nije uspjela da uspostavi svoj unutrašnji
legitimitet i suverenitet. To je suština svih problema. Malo je zemalja koje su
opstale samo na međunarodnom suverenitetu. Mi načelno nismo protiv BiH, ali to
sigurno nije Bosna kakvu hoće u Sarajevu.

Da li je vaše shvatanje BiH bliže Hrvatima nego Bošnjacima, s obzirom na to da
Srbi imaju podršku iz Beograda, a Hrvati iz Zagreba?

Postoji kod Bošnjaka dugoročno razmišljanje da treba napraviti takvo ustrojstvo
BiH koje će izvršiti pritisak na Srbe i Hrvate da odu u svoje matične zemlje i
onda bi Bosna ostala samo njima. Ali, imajući u vidu da se posljednjih godina
veoma zalažu za arapski svijet, imaju i oni svoje zemlje pa neka idu tamo.
Nemam namjeru da napuštam ništa od onoga što pripada RS. I međunarodnoj
zajednici je postalo jasno da je RS faktor koji ostaje. Međunarodna zajednica
je ovdje bila motor politike iz Sarajeva koja je do prije tri godine dovodila
do besmisla RS. Dolazili su ovdje i uzimali šta su htjeli, svaki dan su
prenosili neku nadležnost, odnosili fondove, odnosili novac, odnosili pravo.
Danas to više nije tako, pa smo sada mi koji vodimo ovu politiku u Sarajevu
ponovo loši momci te je potrebno da dođe neki maharadža da nas dovede u red.
Neka proba. Došao je Lajčak, pa je morao da odustane.

Da li po vašem mišljenju Dejtonski ugovor koji propisuje veoma komplikovano
državno ustrojstvo, pre svega u Federaciji, koči BiH i treba da se manja?

Federacija je za nas inostranstvo. Nemam pravo da se bavim federalnim
pitanjima. Suština tog problema je Vašingtonski ugovor, po kome su muslimani i
Hrvati pošto su međusobno ratovali napravili prvo muslimansko-hrvatsku
federaciju i dogovorili se o deset kantona. Nas tu niko ništa nije pitao. Takva
Federacija i RS otišle su onda u Ženevu i tamo je napravljen Ženevski sporazum
gdje je rečeno da 49 odsto teritorije pripada RS, a 51 odsto Federaciji. Kako
će oni reformisati Federaciju, ja ne znam. Federacija je svakako veliko
opterećenje za RS.

Kolika je nezaposlenost u RS?

Po mjerilima MMF-a to je između 16 i 18 odsto. Mi smo u posljednje vrijeme
imali značajan broj stečaja a time i otpuštanja radnika. Naša nezaposlenost je
po toj metodi bila ranije 25 odsto. Imamo trend smanjenja. U poređenju sa
okruženjem, mi imamo relativno stabilnu socijalnu situaciju. Kreirali smo
nekoliko projekata za zbrinjavanje radnika i za to smo izdvojili preko sto
miliona maraka. Prošle godine smo zaposlili preko 2000 pripravnika sa visokom
stručnom spremom, ove godine planiramo oko 1200. U prošloj godini smo u RS
zaposlili oko 29.000 radnika. Planiramo i ove godine da nastavimo pozitivan
rast zaposlenosti.

S obzirom na to da su privredni parametri u Federaciji lošiji, da li postoji
ekonomska migracija unutar BiH?
Image

Neki početni oblici postoje. Sve više ljudi iz Federacije u sferi
građevinarstva ili tekstilne industrije dolazi u RS. Naš sistem je i za
privrednike daleko stimulativniji zbog poreske politike u RS. Smanjili smo
stope poreza na dobit koji iznosi deset odsto, porez na platu je osam odsto,
prešli smo na bruto obračun ličnih dohodaka tako da se smanjio obim izdvajanja.
U prošle dvije godine iz Federacije je u RS preregistrovano oko 350 pravnih
lica. Dobro je došao svako ko želi da radi i ulaže u RS, mi smo poresku stopu i
smanjili da bismo privukli okruženje.

Šta je sa specijalnim odnosima između RS i Srbije?

To je termin iz Dejtonskog ugovora i doživljavao je razne faze. Mi smo u
posljednje tri godine imali veoma dobre odnose i sa bivšim premijerom
Vojislavom Koštunicom, koji je pokazao veliki interes upravo za razvijanje tih
odnosa, a naravno i sa gospodinom Borisom Tadićem i aktuelnom vladom na nizu
projekata. Zatekli smo mnogo neriješenih problema. Prije tri godine je, na
primjer, pacijent iz RS u Srbiji tretiran kao stranac, morao je da plaća četiri
puta skuplje usluge nego građani Srbije. Danas je to izjednačeno. Telekom
Srbije je uložio 646 miliona evra u Telekom RS i već nakon godinu i nešto dana
može se reći da je to jedna od najuspješnijih privatizacija u regionu. Telekom
Srbije je tako postao regionalni faktor koji se širi. I u Federaciji je
privukao više od 100.000 pretplatnika. Srpski Telekom je investirao još pedeset
miliona evra u opremu. Izgradili smo zajednički most na Savi, školu na Palama,
mnoge kompanije, kao što je Delta, proširile su sv!
 oje poslovanje. Snimali smo zajednički i dva filma: Turneja i Sveti Đorđe
ubija aždaju. Hoćemo i da sakupimo zajednička sredstva za snimanje filma o
Jasenovcu. Naravno, voljeli bismo da Srbija ima stabilniju situaciju, ali
razumijemo da ima dosta problema vezanih za Kosovo. Mi ćemo naš odnos prema
Kosovu uvijek dovesti u poziciju sa zvaničnim stavom Srbije. Bio sam u Minhenu,
gdje je bilo najavljeno da će govoriti Fatmir Sejdiju, te sam otišao sa te
večere.

Pošto je Srbija jedan od garanta Dejtonskog sporazuma, da li se konsultujete sa
srpskom vladom?

Zvaničan stav Beograda je da će priznati svaki dogovor postignut konsenzusom
tri naroda u BiH. To nam daje dovoljno garancije da ne prihvatamo dogovor koji
nećemo, a sa druge strane, da kada nešto prihvatimo nailazimo na razumijevanje.
Neke političke elite u Srbiji su željele da imaju svoje ekspoziture u RS.
Predsednik Tadić nam poručuje da ima povjerenja u to što radimo, da zna da ćemo
učiniti sve u najboljem interesu naroda koji ovdje živi i mi to podržavamo. I
to je jedna nova dimenzija međusobnih odnosa. Ranije su bili prisutni razni
mešetari, izaslanici, razne službe koje su vrbovale, mediji koji bi po nalogu
Beograda nekoga ocrnili.

Koja je uloga predstavništva koje je RS otvorila u Briselu?

Da predstavlja RS.

Da li to znači kako RS ima ambiciju da ima sopstvena diplomatska predstavništva
i spoljnu politiku nezavisno od vlade u Sarajevu?

Mi smo predstavništvo u Briselu otvorili kao članica skupštine evropskih
regija. To, naravno, nije ambasada jer mi nismo međunarodno priznata zemlja. Mi
hoćemo da predstavimo interes RS za evropske integracije na način kako mi
mislimo da to treba da se uradi. Dosadašnja praksa je pokazala da Sarajevo
oblikuje takozvanu evropsku politiku za cijelu BiH.

Sarajevo nešto pošalje u Brisel, a Brisel, takav kakav jeste, to onda prisvaja
kao svoju politiku prema BiH i RS. U svojoj knjizi Pedi Ešdaun lepo piše da,
kada je god hteo da slomi Srbe, pozove svog prijatelja Krisa Patena u Evropskoj
komisiji, kaže mu šta je neophodno u BiH, a onda bi dobri Kris Paten poslao
pismo da se to mora uraditi u ime Evropske komisije.

Na graničnom prelazu Gradiška ne piše "dobro došli u BiH", već "dobro došli u
Republiku Srpsku".

Da, piše, mi smo dobri ljudi. Pokušali su iz granične službe da to sklone, da
nam zabrane da ljudima poželimo dobrodošlicu, pa smo tablu morali da malo
pomaknemo na našu teritoriju.

Da li je vaš dogovor o Distriktu Brčko u suštini promena Dejtonskog sporazuma?

Dejtonski sporazum je ostavio nerješeno pitanje Brčkog, koje je bilo
podijeljeno između Federacije i RS. Promjena Dejtona bi bila da smo dali status
Distriktu Brčko da može da bude predstavljen u BiH kao treći entitet. Ovako je
Brčko ostalo lokalna jedinica. Problem u BiH je što su neki predstavnici
međunarodne zajednice umjesto da sprovode slovo Dejtonskog sporazuma počeli da
sprovode njegov duh. A duha kada pustite, veoma teško možete da ga vratite,
nikada ne znate gdje je. Ovako su dobili aspiraciju muslimana koji su pomislili
– evo, pušten je duh, sada će nam stranci očistiti RS, Hrvate ćemo još više
minimizirati, ono što ostane će se asimilirati i prihvatiti da živi kako mi
hoćemo. Sada su Hrvati nezadovoljni jer su prevareni i otvara im se mogućnost
da kažu – kada već nije stalna konstitucija Dejtona ono što piše u njemu, onda
dajte i nama šansu da imamo treći entitet. Zbog tog duha i nekakve navodno
normalne Bosne, nama u RS sve su vi�!
 �e uzimali od nadležnosti i otimali što nam pripada.

Znači, sada su svi nezadovoljni?

Da. Umjesto da su stranci rekli: ima da se sprovodi to što piše u Dejtonu,
pristali ste na to, i ne interesuje nas. Ovako, kada se tvrdi da duh Dejtona
nešto predviđa, postavlja se pitanje ko taj duh tumači. Pa su svi trčali za tim
duhom da ga tumače. Duh se sada naduvao, lebdi i nikako da probije sunce u BiH.

Energija

U kom stadijumu se nalazi dogovor između Srbije i RS o zajedničkoj izgradnji
četiri hidrocentrale?

Ovih dana je prezentovana studija o izgradnji. Mi smo još ranije formirali
zajedničku firmu. Moram da vas podsjetim da smo, na osnovu inicijative
gospodina Tadića i moje, pozvali federalnu elektroprivredu da pravimo
regionalnu kompaniju u kojoj će svako imati svoje interese, ali koja bi postala
respektibilan energetski faktor u regionu. Federacija to nije prihvatila. RS i
Srbija realizuju taj sporazum, očigledno je da će nam biti potreban i jedan
strateški partner. Pozitivno u ovoj ekonomskoj krizi jeste to što ima sve manje
mešetara u poslu. Takve megaprojekte nikada nisu pravile kompanije koje su se
bazirale samo na kreditima banaka – a sada tih para u bankama ionako nema – već
državne kompanije. Mi želimo u ovom poslu da se oslonimo na kompanije koje
imaju podršku vlada moćnih zemalja kao što su njemački RWE ili ruski InterRao,
ili italijanska i grčka elektroprivreda. Sa njima želimo da nađemo zajednički
interes za rekonstrukciju postojećih hidroe!
 lektrana i termoelektrana, izgradnju novih elektrana i prenosnog sistema, koji
nam sada pravi ogromne gubitke energije.

http://www.vreme.com/cms/view.php?id=825137