http://www.dnevnik.co.yu/themes/ABD/images/tabs/empty.gif

 <http://www.dnevnik.co.yu/modules.php?name=News&new_topic=14>

TOMISLAV NIKOLIĆ, LIDER SRPSKE NAPREDNE STRANKE

– Pitanje statuta Vojvodine zaista je ogroman problem, koji je u priličnoj meri
stvorio Boris Tadić. Lično mislim, a neka me demantuju oni koji znaju šta se
dešavalo, da su vojvođanska skupština i vlada, potom i republička, formirane uz
obavezu Borisa Tadića da ispuni neke zahteve prema koalicionim partnerima, i to
LSV-u i SVM-u. Te stranke nisu bile toliko važne u Skupštini Vojvodine, ali su
mu bile neophodne kao voda i vazduh u Skupštini Srbije – tvrdi za „Dnevnik“
lider SNS-a Tomislav Nikolić, poručujući da je „sada na potezu predsednik
Srbije, koji pokušava da se u Vojvodini predstavi kao čovek koji će sve dati, a
izvan Vojvodine – koji to neće dati“.

– To je i za Tadića veliki problem, on je predsednik Srbije, nije makar ko,
njemu interesi Srbije i Ustav moraju biti iznad svega. Ako hoće da poštuje
Ustav, statut u ovom obliku ne može biti proglašen. Poslanici DS-a nisu smeli
da glasaju za takav statut u Pokrajinskoj skupštini. Šta je time dobio, ne
znam. Kako će to da se završi, videćemo, čujem nekakve priče da će zakon o
prenošenju nadležnosti nešto da reši, mislim da je to besmisleno – kaže Nikolić.

Šta je onda, po vama, rešenje za problem statuta?
– Moje kritike statuta su jasne i otvorene i Boris Tadić nam duguje odgovor na
njih. Da li je to statut u kojem se prikriveno rešavaju državna pitanja, da li
se od Vojvodine pravi država? Mogu li se donositi pokrajinske odluke sa
zakonskom snagom, ako se tiču Vojvodine, pa može li nešto da se tiče samo
Vojvodine, a ne i cele Srbije? Da li je to što će Vojvodina da sklapa
međunarodne ugovore, predstavništvo u Briselu, znak da se Vojvodina priprema da
postane država...? Zašto se u nekim odlukama toliko išlo svesno protiv Ustava?
Kada su se razdvajale srpske države, dešavala se jedna stvar koja me
zabrinjava. U Crnoj Gori je za deset godina izmišljen termin „Crnogorac“, koji
je postao odrednica nacije. U RS to nije uspelo, nijedan Srbin u BiH neće za
sebe prihvatiti neku drugu odrednicu osim „Srbin“. Ne mogu da ne primetim da se
suviše koristi termin „mi, Vojvođani“, kao da je to odrednica za neku buduću
naciju koja se stvara na teritoriji Pokrajine. To su moje dileme i strahovi,
koje budi i arogancija koju sam osetio kod Nenada Čanka kada je pre nekoliko
dana rekao da je „ovo minimum minimuma“ i da u statutu „ne sme da bude
promenjena ni tačka ni zapeta“. Morao sam da ga pitam šta je bio makismum
maksimuma od kojeg su krenuli. Nije mi odgovorio. Pitam se da li se taj
maksimum krije u tom minimumu, samo što ga mi ne vidimo.

Predosećam strašnu krizu

Poslanici vaše stranke na razne načine sprečavani su da govore u parlamentu. Da
li ste zahtevali od predsednice Skupštine da vam obezbedi poslanička prava?
– Mi smo sprečeni da priđemo do govornice, nas svesno i predsednica Skupštine i
SRS guraju od nje. Da li će predsednica Skupštine konačno odlučiti da vodi
sednicu kako treba, ili ne – ne znam. Ali predosećam strašnu krizu u zemlji, da
mi se više i ne „ratuje“ za govornicom. Ako je način da Srbiji bude bolje to
što ću ja da sedim u klupi, evo, neću ni da se javljam za reč. Ja izdržim pet,
šest, deset dana, ali natovari se mnogo prljavštine i pljuvačke na mene, i
svega i svačega, i to moram da otresem, tako što izađem za govornicu i kažem
„Aman, ljudi, nisam to ja, pričajte nekom drugom takve gluposti“. Ne vredi ni
to, jer onda još 100 njih pljune po meni, a predsednica ni da ih opomene, sem
reči „prekoračili ste vreme“. Oni imaju tri stila vođenja sednice: prvi je
predsednice Skupštine, koja čavrlja s Natašom Jovanović dok poslanici SRS-a
lupaju, viču, galame, puštaju zvuke s moblinih telefona, drugi je vođenja
Gordane Čomić, koja se trudi da radi korektno i izlazi zbog toga na loš glas, i
treći Nikole Novakovića, koga baš ništa ne interesuje, koji samo daje reč.

Spor SNS-a i SRS-a oko mandata prešao je na pesničenje, sevaju noževi, tražili
ste od državnih organa zaštitu, gde vidite rešenje ovakve situacije?
– Nekad su se dešavali ovakvi incidenti za vreme izbora, potuku se, nanesu
jedni drugima povrede, o tome jave televizije, izjasne se svi, osude, zamole
nadležne organe da odmah utvrde ko je kriv... Da li su se ljudi potukli zato
što je jedan Srbin, a drugi Mađar, ili zato što je jedan radikal, a drugi
naprednjak, meni je to isti nivo zla koje se time nanosi. Dragan Todorović je
rekao da ja lažem, da Srboljub Živanović nije izlazio iz sale kad je pretukao
Igora Bečića, a troje ljudi ih je razdvojilo. Ne pada mu na pamet da izvini i
kaže da je bio obmanut. Jedini se ja u ovoj skupštini izvinjavam kada nešto
napravim, a čini mi se da bih imao najmanje razloga, jer reagujem baš kada više
ne mogu da izdržim. Desio se veoma ozbiljan incident, čovek je nožem nasrnuo na
drugog samo zato što je prešao u SNS. Ako to nije upozorenje za vlast da mora
da obrati pažnju na to što se dešava, onda ne znam šta je. Svi radikali imaju
zadatak da sa skupštinske govornice kažu „koji Tomislav Nikolić, po čemu je on
ugrožen?“ A onda odjednom čujete da je neki nepoznati naprednjak izboden nožem
zato što je napustio radikale. Pa šta onda čeka mene koji sam označen kao
izdajnik, strani plaćenik, onaj koji je razbio ne samo SRS već opoziciju, onaj
koji ubija Šešelja u Hagu?

Plašite li se, uslovno rečeno, povratka Vojislava Šešelja, može li to da oteža
ili da smiri tenzije?
– SRS će biti jači samo za jednog čoveka koji će svemu da – prisustvuje. Inače,
sve što sada rade, on direktno time rukovodi, čak i preko Skupštine Srbije. Oni
imaju ovde, u parlamentu, specijalno opremljenu prostoriju u kojoj slušaju sa
zvučnika, postavljenih po zidovima, direktno svog predsednika. On vodi i sada i
tu stranku i poslaničku grupu. Nikada nisam imao spor sa Šešeljem. Čak i kada
sam mislio da treba drugačije da radimo, a on je vodio stranku, bio sam dobri
„vojnik“ SRS-a, koji je gledao da pomalo ispegla to što nije dobro. Kad je
otišao, preuzeo sam vođenje SRS-om, imam rezultate iza sebe, zbog kojih je
morao da me istera pre nego što se vrati. Jedva čekam da dođe, da on vodi svoju
stranku, a ja svoju, a neka građani odluče ko se od nas dvojice bolje bavi
politikom!

S. Stanković

http://www.dnevnik.co.yu/themes/ABD/images/tabs/empty.gif

http://www.dnevnik.co.yu/modules.php?name=News&file=article&sid=51233