http://www.bbcserbian.com

Četvrtak, 09. april 2009. - Objavljeno 09:05 GMT

Nik Torp
za BBC sa Kosova

Mučenje civila na Kosovu

Nakon opsežne istrage sprovedene na Kosovu i na severu Albanije, dopisnik
BBC-ja došao je do saznanja koja ukazuju na to da su pripadnici Oslobodilačke
vojske Kosova (OVK) otimali, mučili i u nekim slučajevima čak i ubijali civile
tokom i nakon sukoba na Kosovu 1999. godine.

Među, kako se procenjuje, oko dve hiljade nestalih osoba ima kosovskih Srba,
Albanaca i Roma, navode izvori BBC-ja.

Oni dodaju i da su se otmice događale i za vreme i nakon završetka rata, koji
je zvanično okončan u junu 1999. ulaskom NATO trupa u južnu srpsku pokrajinu.

Premijer Kosova Hašim Tači, nekadašnji komandant i politički predstavnik OVK,
odbacio je takve navode.

Tači je rekao da je "svestan da su pojedinci zloupotrebljavali uniforme OVK" za
vreme rata, ali da se ta oružana formacija "ograđuje od takvih akata", kao i da
su "zloupotrebe bile minimalne".

Svedočenje pritvorenog Albanca

Tokom istrage, BBC je došao do saznanja da su pojedinci koji su držani u
pritvoru na severu Albanije ubijani zbog trgovine organima.

Jedan bivši zatvorenik OVK, Albanac sa Kosova koji je bio u pritvoru u
albanskom mestu Kukeš, pristao je da razgovara sa ekipom BBC-ja pod uslovom da
ostane anoniman jer, kako tvrdi njegova porodica, strahuje za sopstveni život.

"Ljudi su bili mučeni u hodnicima" , rekao je on. "Pripadnici OVK bi ulazili u
prostoriju u grupama od pet ili šest da nas ispituju. Imali su noževe, pištolje
i automatske puške."

Tokom svedočenja, taj bivši zatvorenik je potvrdio da su u pritvoru u Kukešu
bili ljudi različitih nacionalnosti, uključujući i Srbe.

"Kada bi nekoga mučili, čuli biste ga kako priziva majku.... Na maternjem
jeziku. Noći su bile tihe, i ti krici su mogli jasno da se čuju - i kada su ih
tukli , a i kasnije."

Izvori BBC-ja u Kukešu navode da je u pritvoru u tom mestu ubijeno 18 ljudi.

Nestali bez traga

Kaže da su joj muža u julu 1999. oteli pripadnici OVK. To se, kaže ona, desilo
šest nedelja nakon završetka sukoba na Kosovu, kada su vojnici NATO-a već
uveliko bili tu.

Upaljene sveće postavljaju se na višu policu za žive, ili na nižu - za mrtve.

Brankica kaže da sveću za Zlatka još uvek postavlja na gornju policu.

"Uvek palimo sveću za zdravlje nestalih, i tako će biti sve dok im ne pronađu
tela, dok ne budemo sigurno znali da više nisu živi," kaže ona.

Hiljade nestalih

Zlatko je jedan od oko 400 kosovskih Srba kojima se, prema tvrdnjama Udruženja
porodica nestalih i otetih, gubi svaki trag nakon okončanja sukoba na Kosovu.

Tokom suoba na Kosovu nestalo je i oko 1.500 Albanaca, kojima se izgubio trag
za vreme brojnih akcija srpskih bezbednosnih snaga, o kojima postoje brojna
svedočenja.

Stotine tela ubijenih Albanaca pronađeno je u masovinim grobnicama širom
Srbije.

Istraga BBC-ja pokazala je, međutim, da su i pripadnici OVK bili umešani u
ozbiljna kršenja ljudskih prava.

Više o ovoj temi u radio-emisiji Svetske službe BBC-ja na srpskom jeziku "Svet
u 30 minuta" 9. aprila; link za preslušavanje nalazi se u meniju sa desne
strane na naslovnoj stranici sajta www.bbcserbian.com.

http://www.bbc.co.uk/serbian/news/2009/04/090409_kosovo_thorpe.shtml