www.standard.rs

Intervju Radovana Karadžića: Rat protiv Srba bio je priprema

Posle višemesečnih pregovora televizijskom kanalu Rusia Today odobren intervju
sa ratnim liderom Srba iz Bosne i Hercegovine Radovanom Karadžićem, kome se u
Hagu sudi za masovna ubistva za vreme rata u Bosni od 1992-1995. godine.
Karadžićev intervju ruskom programu na engleskom jeziku dat je još u aprilu ove
godine, ali ga je Rušia Today u celini objavila tek sad

INTERVJU RADOVANA KARADŽIĆA: RAT PROTIV SRBA BIO JE PRIPREMA ZA STVARI KOJE ĆE
SE TEK DOGODITI
<http://www.pressonline.rs/upload/boxImageData/2010/8/2/115486/karadzic-radovan.jpg>

Tvrdite da su tokom hapšenja bila narušena vaša ljudska prava. Na koji način?
Zašto bi Tribunal, koji tvrdi da štiti ljudska prava, koristio metode koje ste
naveli?

- Ja sam zaista popunio prijavu u kojoj sam tvrdio da je hapšenje narušilo moja
prava propustom onih u Beogradu koji su me uhapsili da me obaveste o razlozima
moga hapšenja, da mi dozvole kontakt sa spoljnim svetom i da me na vreme izvedu
pred sudiju. Držali su me tri dana, a da nisam znao ko su moji zarobljivači.
Mislio sam da su možda lovci na glave, koji pokušavaju da dobiju nagradu od pet
miliona američkih dolara. Zamolio sam ih da pošalju poruku da ljudi znaju da
sam dobro, ali su oni to odbili. Tokom tog perioda nije mi bio dozvoljen
kontakt ni sa kim. Tek su me četvrti dan izveli pred sudiju u Beogradu.
Razočaran sam što Tribunal nije uspeo da očuva moja prava po ovom pitanju.

Mnogi tvrde da je Tribunal uveliko jednostran. Koji je, prema vašem mišljenju,
stvarni cilj procesuiranja?

- Dajem sve od sebe da se branim pod veoma teškim okolnostima. Moraćemo
pričekati da vidimo kakvo ću suđenje imati, pre nego što saznamo koji je
stvarni cilj procesuiranja.

Ričard Holbruk i dalje poriče sporazum za koji vi kažete da ste ga sklopili s
njim 1996. godine, kojim se garantuje vaš imunitet. Vi ste pristali na to tako
što ste nestali iz javnog života. Šta mislite zašto je sporazum raskinut?

- Ili Holbruk nikada nije nameravao da poštuje sporazum, jedino da ostvari
kratkoročnu pobedu zbacivši me sa položaja, ili nije imao snage da vidi da je
sporazum bio u čast, uprkos bučnom negodovanju, mog procesuirawa od drugih
aktera. Nema sumnje za ljude koji su bili uključeni da je sporazum postojao, i
zaključak je da je jedini propust bila rezolucija Saveta bezbednosti o tom
pitanju, koja se još uvek mogla desiti. U protivnom, bez prethodnog rešenja,
nije se mogao doseći nikakav mir.

Kakva je bila svrha teksta sporazuma. U tekstu se navodi da se SAD mogu
unilateralno povući iz toga. Da li vi mislite da je to ono što se desilo? Zašto
bi oni to uradili?

- Navodno da je pisani sporazum sa Holbrukovim i mojim potpisom lažan dokument.
I to ne od strane nekog bliskog meni, pošto je moj potpis takođe zaboravljen.

Srpske vlasti su vas odale vašim progoniteljima. Da li se osećate izdanim od
zemlje za koju ste se borili?

- Ne osećam se izdanim od Srbije jer mi oni nikad nisu obećali da me neće
uhapsiti. Ne znam sa kojim stvarima su se morali suočiti jer ja nisam na
njihovom mestu. Ukoliko je država imala validan razlog i ukoliko je moje
hapšenje pomoglo Srbiji i Republici Srpskoj, ja neću zameriti. Bojim se da nisu
dobili ništa za mene, tako da mi se čini da sam bio protraćen sa stanovišta
interesa Srbije. U svakom slučaju, nisam protiv toga da se suočim sa svojom
sudbinom, sve je to borba za moj narod.

Kakva su vaša očekivawa? Hoćete li moći da se borite za svoja prava na ovom
sudu?

- Ovaj pravosudni sistem je potpuno različit od onog koji ja poznajem. U našem
sistemu postoji „istražni sudija", koji sprovodi istragu i za tužioca i za
odbranu, i tokom te faze oni sarađuju i utiču na postupak, dok u „opštem pravu"
tužilac sprovodi svoju, a odbrana svoju istragu. Odgovornost odbrane je da na
odgovarajući način informiše Komoru tokom suđenja i stoga da bude dobro
pripremljena. Odbrani je potrebno dovoljno vremena i sredstava da to uradi kao
i saradnja različitih zemalja da bi se dobila odgovarajuća dokumentacija. Neke
od wih sarađuju, i ja sam im zahvalan na tome. Neke ne, i ja sam zahvalan
Komori zbog razumevanja za potrebe odbrane i na preporukama tim zemljama, i
nekim drugim dobrim odlukama, među kojima je i ova mogućnost da odgovaram na
vaša pitanja.

Da li verujete da je Srbija zauvek izgubila Kosovo?

- Nikada ne kažem zauvek. Postoji jedna priča u mojoj zemlji: jedan čovek je
govorio svojoj livadi: "O, moja livado, ti si moja, zauvek moja". A livada je
odgovorila: "Ne budi lud, mene je posedovalo stotine vlasnika, koji su bili
slepi na jedno oko, a kamoli onih koji nisu bili slepi. Ti se menjaš, ja
ostajem". Jevreji su se vratili u Jerusalim pošto su se molili dve hiljade
godina. A Kosovo je srpski Jerusalim.

Kakve su šanse za Srbiju da se u skorije vreme pridruži EU i NATO?

- Srbija bi se odmah trebala pridružiti Evropi, ali niko se ne bi trebao
pridružiti NATO. NATO je kao stara alatka, koju je teže čuvati, nego što je
vredna održavanja. NATO koristi Rusiju da plaši Evropu i uzima evropski novac.
Ali i Rusija je takođe deo Evrope - jedna drugu trebaju u miru. Bilo bi mnogo
bolje kada bi se ceo svet pridružio NATO, i zvali bi ga vojska Ujediwenih
nacija. Ili da ga se reše.

Srbija želi da se pridruži EU. Međutim, veći broj zemalja EU su priznale
nezavisnost Kosova. Nije li to paradoks, kontradiktornost?

- Postoji dosta kontradiktornosti u odnosima Srbije i zemalja EU, ali to nije
omelo integraciju sa Evropom. Srbi i Srbija nisu baš objektivni kada su u
pitanju zapadnjačke imperijalističke namere i ne bismo trebali preceniti naš
vlastiti značaj. Ali ova kriza je poslužila kao priprema za događaje koji će
slediti. Srbija i Republika Srpska su bile kao neka vrsta vudu lutke za Rusiju.
Naši zapadni prijatelji iz dva svetska rata su nam zabili nož u leđa, a mislili
su na Rusiju. Sumnjaju na nas kao na potencijalne ruske saveznike, ali,
pritišćući nas, guraju nas čak bliže Rusiji. Mi smo uvek voleli Rusiju zbog
njene kulture, ali sada kažu da nam je Rusija jedini izlaz. Pored toga, zapadna
imperijalistička inicijativa je stereotipno zaslepljena opasnošću od Rusije,
mada Rusija nikad nije nameravala da osvoji Evropu, koja je sada dom
penzionera, studenata i nezaposlenih. U međuvremenu, postoji mnogo drugih
država kao što su Kina i Indija, koje sve više rastu, ali zapadnjačka opsesija
Rusijom nanosi štetu Srbima.

Napoleon je želeo da stvori jedinstvenu Evropu, ali je mislio da prvo zauzme
Rusiju, i nije uspeo. Hitler je čak imao sporazum sa Rusijom, ali je želeo da
svrati i osvoji Rusiju pre nego što daqe nastavi sa svojim pohodom na Evropu.
Jedan ruski pisac je rekao da Rusiju ne možete razumeti umom, a ja bih dodao da
se ne može posedovati oružjem. Drugi ne bi trebalo da prave takve greške jer je
i Rusiji potrebna Evropa, i voljna je da pošteno trguje. Srbija je oduvek bila
evropska. Bilo bi divno kada bismo se pridružili Evropi, bez ovakvih poniženja,
bombardovanja, ucena i, konačno, pokušaja da se nametne neprihvatljiva cena -
da se odustane od Kosova. Inače, mi delimo sve evropske vrednosti i nama ne bi
bilo teško da se slažemo sa Evropom. Srbi, koji žive širom Evrope, su veoma
integrisani, bez ikakvih kulturoloških problema, i veoma se ističu u svojim
profesijama.

Russia Today, Moskva

http://www.pressonline.rs/sr/vesti/vesti_dana/story/131824/Intervju+Radovana+Karad%C5%BEi%C4%87a%3A+Rat+protiv+Srba+bio+je+priprema.html