Title: Message

IVO BANAC U LJUBLJANSKOJ "MLADINI"

Tuđman je ratni zločinac

(Od našeg stalnog dopisnika)

Ljubljana, 4. marta

"Da, Tuđman je ratni zločinac. Žao mi je što to moram da kažem, ali svaki drukčiji zaključak bi bio nelogičan", odgovorio je Ivo Banac, predsednik hrvatske Liberalne stranke, članice vladine koalicije, na pitanje novinara nedeljnika "Mladina" da li je, prema njegovoj oceni, pokojni hrvatski predsednik ratni zločinac. Banac je dodao da mu je identično pitanje još 1993. godine postavio pomoćnik predsednika jednog od odbora američkog Kongresa i da je pri tom izbegavao da mu da iskren odgovor. "Bilo mi je neugodno da potvrdim ono što mi je već tada bilo jasno", naglasio je Banac.

"Tuđman je uradio sve da bi kompromitovao ideju hrvatske nezavisnosti. Država sa greškom u temeljima, a Tuđman nije mala greška, mora legitimnost da gradi na kritici tuđmanizma. To znači da je jedina garancija našeg jednakopravnog puta među demokratske i slobodne države kritički stav prema Tuđmanovom represivnom i autoritarnom nacionalizmu. Neka jaka sila bi mogla da živi sa greškom u svojim temeljima, iako to sigurno ne može da bude demokratska država, pa bi i njena nezavisnost mogla da bude slaba i pod znakom pitanja. Ali, mi takvu raskoš ne možemo sebi da priuštimo. Jer, u svetu je Tuđman glavni argument protiv Hrvatske, a to znači i protiv mogućnosti uspostavljanja demokratije u našoj državi", Bančevo je mišljenje o razlozima velikih hrvatskih problema i temeljnim preduslovima za hrvatsko priključenje evro-atlantskim integracijama.

Banac je odbacio i često u hrvatskom javnom životu prisutnu tezu da haški sud izjednačava krivicu napadača i žrtve. "Pošto u Hrvatskoj postoje ljudi koji su sarađivali sa Miloševićem, bili njegovi ravnopravni partneri, normalno je onda da im ne odgovara ukoliko se na kraju pokaže da su se spretno pretvarali i izigravali žrtvu, a u stvari su bili napadači. Hrvatska odbrana 1991. godine i uopšte sve to ratno vreme biće potpuno opravdani tek kada iz njih bude očišćena Tuđmanova prljavština, pošto su Šušak, Merčep, Orešković i njima slični uprljali našu borbu za nezavisnost. Potrudili su se da potvrde velikosrpsku tezu da je hrvatska nezavisnost zapravo zločinačka ideja", rekao je, između ostalog, Ivo Banac.

M. Jakšić

Back