Title: Message

http://www.patriotmagazin.com/media/0008.htm

Intervju: Kapetan Dragan

Znam da sam čist

Dok sam sedeo tamo, ja sam shvatio da tužilaštvo upravo želi da tako prezentira tu priču: srpska služba u ulozi Gestapoa i Crvene beretke u ulozi SS trupa. Ja jesam bio svedok optužbe, ali to nisam mogao da dozvolim. Ja sam rekao istinu i to potkrepio brojkama i činjenicama. Zato je sva ta njihova priča ispala smešna

razgovarala: Suzana Rađen-Todorić

"Patriot": Vaše svjedočenje pred Haškim tribunalom u procesu protiv Slobodana Miloševića izazvalo je brojne nedoumice u javnosti. Poslije svega ostalo je pitanje čiji ste vi svjedok – optužbe ili odbrane?
Kapetan Dragan: Vi razgovarate sa čovekom koji je rušio Slobodana Miloševića. Ja sam 5. oktobra digao oružje na tog čoveka. Podsetiću vas, ja sam sa ekipom DOS-a 6. oktobra 2000. godine uhapsio Mihalja Kertesa i sledeći korak trebalo je da bude hapšenje Slobodana Miloševića, i to po svaku cenu, i to bi se desilo da on nije priznao izbornu pobedu Vojislava Koštunice. Ja, dakle, nikada nisam bio njegov čovek. Međutim, ne mogu da verujem da je Slobodan Milošević bio u stanju da kaže nekome da učini ratni zločin. Jednostavno ne verujem da je moguće izdati naredbu o zločinu sa dovoljno visokog nivoa i spustiti ga na izvršioca. Mnogo je realnije da se zločin dogodi tako što to neko uradi, a kada krene da se izveštava komandnom linijom, negde u tom lancu neko to prekine i zataška. To ima mnogo više logike.
Da bi mogao da se sprovede zločin odozgo sa vrha, potrebno je da imate Gestapo i SS trupe. Dok sam sedeo tamo, ja sam shvatio da tužilaštvo upravo želi da tako prezentira tu priču: srpska služba u ulozi Gestapoa i Crvene beretke u ulozi SS trupa. Ja jesam bio svedok optužbe, ali to nisam mogao da dozvolim. Ja sam rekao istinu i to potkrepio brojkama i činjenicama. Zato je sva ta njihova priča ispala smešna.

Ipak, ostalo je pitanje otkuda razlike u vašim iskazima?

To nije tačno. Ja sam sa njima imao prvi kontakt 2001. godine. To je bio jedan neformalan razgovor, od kojeg su oni napravili svoju interpretaciju koja nije bila vrlo precizna. To, dakle, nije bio razgovor pod zakletvom i pred svedocima. Više jedan informativni razgovor koji je trebalo njih da uputi u moja sazanja i na osnovu kojeg oni treba da odluče da li će me u nekoj narednoj fazi uzeti kao svedoka. Dogovor je bio da ta prva verzija našeg razgovora neće izlaziti pred sud, nego čisto njih da edukuje.
Inače, tokom te priče oni su meni rekli da Slobodan Milošević tvrdi da su dobrovoljci bili razularena banda koja je radila šta je htela, nad kojom niko nije imao kontrolu, te da niko nije odgovoran za njih. Ja sam rekao da je to laž.
Svaki dobrovoljac s kojim sam imao kontrolu bio je pod komandom ili vojske ili policije ili službe. To su ljudi koji su gurnuti u rat za svoju zemlju i niko ne može da opere ruke od njih. I vidite: kada je na sudu došlo to famozno pitanje "Ko je kontrolisao dobrovoljce", ja sam im rekao da je svaki dobrovoljac morao biti pod komandom vojske, policije ili službe Krajine. Pazite, ja sam sve vreme pričao o Krajini, jer ja zaista samo o tome mogu da govorim. Zamislite tog glupog tužioca koji je mogao da napravi takve propuste. On je u svojoj glavi stalno mislio na Srbiju, a ja na Krajinu.
To je bila ta razlika koja je njih dovela do ludila, jer su oni upravo igrali na tu jednu rečenicu. Oni su očigledno računali na moj sukob sa Miloševićem, moj sukob sa Šešeljom i na moj animozitet prema Arkanu. Oni su očigledno mislili da ću ja njega da mrcvarim i da kažem nešto što nije. Ja stvarno imam podatke o Krajini. O Kosovu i Bosni ja ne mogu da govorim.

Vi, dakle, tvrdite da nije bilo razlika u iskazima!

Naravno da nije bilo razlike. Ne zaboravite da sam ja dugo živeo sa Anglosaksoncima. Ja znam šta znači slagati pod zakletvom i strogo sam vodio računa o tome da svaka moja reč mora biti istinita. Ja sam govorio istinu. To što tužilaštvu ta istina ne odgovara i to što nisu sposobni da procene čoveka koji je spreman da laže i onog koji nije, to je njihov problem. Došao sam, međutim, do zastrašujućeg zaključka da haško tužilaštvo skriva ratne zločince. Ovo je optužba za koju bi trebalo ili da me streljaju ili da objasne. Ako lažem, ja bih bio spreman da stanem pred streljački stroj. Ja sam, jednostavno, ubeđen da oni skrivaju ratne zločince. Ja sam stvarno radio sa njima verujući da im pomažem da lociramo ratne zločince, jer mene ne bi ništa više zadovoljilo od činjenice da ja učestvujem i nađem ratnog zločinca, bez obzira na nacionalnost. Svaki ratni zločinac je ratni zločinac. To je moj stav i to svi dobro znaju. Šta oni rade? Pred moj ulazak u sudnicu oni mi daju dokument u kojem se, između ostalog, obavezuju da sve ono što kažem na sudu u procesu Slobodanu Miloševiću, neće biti iskorišteno protiv mene. To je, znači, dokument po kojem ja mogu da uđem u sudnicu i kažem "Gospodo, ja sam ubica, silovao sam, ubijao klao, ali to mi je rekao Milošević", i nakon toga meni daju novac i ja, kao Babić na primer, odem u Kanadu. To je užas. Ja sam dugo nosio uniformu, putovao i izučavao fenomen ratnog zločina. Vrlo je jednostavno locirati ratni zločin i zločinca. Postoje zone odgovornosti, komandiri i komandanti tih zona. Krenite tim redom i jako brzo ćete ustanoviti ko je počinio ratni zločin. To se ne može sakriti ako vam je cilj otkrivanje ratnog zločina.
Njima, međutim, nije cilj da privedu ratnog zločinca sudu. Njima je cilj da neki ratni zločinac optuži Miloševića. Kažem vam, stekao sam utisak da bi oni meni, da sam došao kod tužioca i rekao da želim deset miliona dolara da bih svedočio da je sve što sam radio u Krajini bilo pod direktnom Miloševićevom komandom, za deset minuta stvorili taj novac. To je moj utisak. Njihov jedini cilj je da optuže Slobodana Miloševića. Da zaista traže zločinca, oni bi krenuli od žrtve. Ne, oni su krenuli odozgo i sada naslepo gađaju da vide da li će uspeti naći nekoga ko će da optuži Miloševića.
Sve ovo što vam govorim odnosi se samo na tužilaštvo, a ne na Tribunal. Tribunal je najveća sudska institucija na svetu. Iznad njega je samo Savet bezbednosti UN-a. To je,dakle, deo Ujedinjenih nacija, kojima i mi pripadamo. Posmatrajući tri dana ispred sebe one sudije, ja sam video ljude sa ozbiljnim godinama iskustva i sa ozbiljnom edukacijom, ljude koji mogu da procene kada neko laže. Moram da kažem da sam u početku bio skeptičan, ali da sam pri odlasku bio mnogo manje skeptičan.

Zašto?

Zato što sudija ni u jednom trenutku nije forsirao jednu ili drugu stranu, nije dozvoljavao prljave radnje ili igre. Mene je zaštitio nekoliko puta, ali i upozorio kada sam prekoračio protokol. Ni u jednom trenutku, dakle, nisam primetio da favorizuje nekoga.

Da li to znači da vi vjerujete u mogućnost pravednog suđenja Slobodanu Miloševiću?

Na osnovu onoga što sam video tamo nemam ni jedan jedini razlog da ne verujem. Sudije su ozbiljni i tolerantni ljudi. Pazite, to su moćni ljudi u godinama koje nije lako kupiti. Ja ne verujem da među njima ima ijedan koji želi da ode u istoriju kao čovek koji je bio deo neke spletke. Na kraju krajeva iza njih stoje Ujedninjene nacije i ako to nije dovoljan garant za pravedno suđenje, onda je ceo ovaj svet otišao u propast. Znači, nismo u pitanju mi, nego Ujedinjene nacije, tako da ja ne vidim zašto mi ne bismo verovali Sudu.
Rekao sam ja ne verujem optužbi. U pitanju su kriminalci spremni na sve.

Očekujete li posijle svega neke vrstu sankcija?

Protiv mene nije podignuta optužnica i mislim da to ne mogu da učine. Kada bi to hteli, morali bi nešto stvarno da mi napakuju i mislim da niko na svetu, pa ni Hrvati, protiv kojih sam ratovao, ne bi verovao u tu priču. Ja znam da sam čist. Ja sam pri odlasku u Hag znao da svaka reč koju izgovorim ide u istoriju. To je bila velika odgovornost.