Title: Message
INTERVJU

Pisac Brana Crncevic za "Svedok" o druzenju sa Slobodanom Milosevicem, demokratiji u Srbiji, Srbima, haskim prijateljima, Tribunalu u Hagu "za koji je zgodan, jer nije kriv"
DEJTON JE ISTORIJSKA MILOSEVICEVA ZABLUDA, UVOD
U ISTORIJSKE GRESKE KOJE CE PLACATI I NASI POTOMCI
@ Olivera MILIVOJCEVIC

       Smatraju ga srpskim nacionalistom. U vreme Slobodana Milosevica bio je njegov blizak prijatelj i covek kome je bivsi predsednik verovao.
       Iz politike se povukao jos 1994. zbog stava zvanicne Srbije prema Republici Srpskoj. Bio je, kako sam tvrdi, jedan od "mrtvih" poslanika u jugoslovenskom parlamentu. Knjizevnik, publicista, novinar i uvek veliki Srbin, danas je Brana Crncevic clan Odbora za zastitu Radovana Karadzica. Crncevic je, kako kaze jezikom danasnjih politicara, sam sebe lustrirao. Povukao se iz javnosti i neko vreme proveo daleko od televizije i novina. Vraca se novinarstvu prihvatajuci izazov nemirnog vremena. Rekao je cak da bi rado pravio drustvo Milosevicu u Hagu. "Zgodan sam za Hag, nisam kriv", objasnio je.
       U intervjuu za "Svedok" Brana Crncevic govori o svojim haskim prijateljima, Hagu, novoj srpskoj politici, popularnoj lustraciji i knjizevnosti.
       Svedok: Reagovali ste na nedavnu izjavu Nenada Canka pred istraziteljima o progonu Hrvata iz Vojvodine. Isprovocirani time napisali ste tekst koji je odjeknuo u javnosti. Kakvo je Vase vidjenje Tribunala u Hagu?
       Brana Crncevic: Tribunal dozivljavam kao dve vrste pozorisnih predstava: igra u Tribunalu ponekad lici na tragediju s jasnim krajem, iako smo tek u prvom cinu igra ponekad lici na zastrasujucu komediju kojoj se kraj ne vidi. Komediografski zaplet je neverovatan. Ne znate o cemu se tu zapravo radi. Da li je globalna politika resila da unapred opere ruke za dogadjaje koji ce tek uslediti? Ili je u pitanju namera da se u politiku uvede opasan manir koji najavljuje da mocnici odredjuju sudbinu malih naroda? Globalni poredak dolazi kao stravicna najava koje se svi plase, kao najava zla cije se granice ne mogu ni naslutiti.
       S: Kome zapravo sudi medjunarodni Tribunal u Hagu, ponekad se cini da je to sud osnovan samo za Srbe?
       B.C: Moguc je takav privid. Sudi se i drugima, ali njima se sudi drugacije, i zbog toga Tribunal izgleda kao sud koji sudi samo Srbima. Srbima je na Haskom sudu odredjena glavna uloga, a Srbi uprkos spretnim rediteljima uporno odbijaju tu "cast". TV "B92" cestim prenosima sudjenja u Hagu zbunjuje srpsku javnost. Sluzbenici Tribunala i domaci postovaoci Haga uporno dokazuju Srbima da se u Hagu ne sudi srpskom narodu, vec samo pojedincima. I gle, to publika ne razume. Zbog toga je u igru ubaceno istureno zensko odeljenje koje je vec svima prepoznatljivo.
       S: Zar Vam se ne cini da imamo i "istureno musko odeljenje", izgleda u samom vrhu vlasti?
       B.C: Naravno, imamo i musko odeljenje. Ono je mnogo lukavije, ono gura u prve redove istureno zensko odeljenje, a docnije muskarci objasnjavaju sta su zene zapravo htele da kazu.
       Zensko odeljenje me podseca na ideoloske Komisije pri nekadasnjim centralnim komitetima. Te su Komisije radile u mraku, donosile su tajanstvena resenja. Razlika, ipak, postoji. Zensko odeljenje haskih pristalica radi javno, svejedno im je sta ce nam se dogoditi.
       S: Svojevremeno ste izjavili da biste rado Milosevicu pravili drustvo u Hagu. Zar postoji Srbin koji ide rado pred Tribunal?
       B.C: Meni se ne ide u Hag. To je samo metafora. Pola veka pisem, dogadjalo mi se ono sto mi se dogadjalo, ali nisam toliko neodgovoran prema sebi samom, ne bih rado isao u Hag. Rekao sam: "Zgodan sam za Hag, nisam kriv!"
       Zasto sam zgodan za Hag, premda nisam kriv? To nije politicko, to je komediografsko pitanje. Kada bi me Hag angazovao za rad u svom pozoristu pristao bih da budem komican lik. Zainteresovan sam za ono sto je u Hagu smesno. Kad gospodina Milosevica pitaju sta se dogodilo u nekom dalekom zaseoku, stotinama kilometara daleko od njega, bas kao da je u tim dogadjajima ucestvovao, dozivljavam to kao tragicnu kafkijansku varijantu pozorista sa komicnim predznakom.
       S: Rekli ste da bi sudija Mej bio turista u Hagu da je Milosevic vesto branio Srbe, onako kako se danas brani Srbima.
       B.C: Rekao sam to misleci na embargo, nad Srpskom i o zategnutim politickim odnosima zvanicnog Beograda sa Krajinom i Republikom Srpskom. Mislim o pogubnom doprinosu levicarskih mirotvoraca, a Milosevic je taj doprinos prihvatio pripremajuci se za Dejton. Ne bih imao nista protiv tog mirotvorstva da je njime Srpstvo zasticeno. Kad kazem da Milosevic nije vesto branio Srbe u ratu, to i mislim. Mislim da je sada u Hagu i precizan i tacan, i da sada govori o onome sto nije anticipirao.
       Da Milosevic u Hagu nije ovako precizan i ubedljiv, spretna televizija ne bi toliko radila na tome da privikne srpsko gledaliste koje ce jednog dana biti manje vazno. Pravilo prezasicenog rastvora. Ta televizija i njeni postovaoci, bas da ne kazem sponzori, cekaju da Srbi izgube interesovanje za sudjenje Milosevicu. U tome im naumu pomaze pomocno domace odeljenje Haskog tribunala, cekaju da Srbi odustanu od gledanja "vec vidjenog" i da se ostale stvari odigraju u miru. Bice to tragedija i komedija.
       S: Posto vec govorite o tragikomediji kako Vam izgleda izlazak lidera SRS, Vojislava Seselja pred Tribunal?
       B.C: Seselj se podjednako vesto sluzi i komediografskom i tragicarskom tehnikom. To je racionalan odnos. Hoce da ih zasmeje, pre nego sto ih oneraspolozi i nasrne na pravne norme Haskog tribunala. Ne verujem da ce Seselj prihvatiti neku malu ulogu koju bi mu mogli podmetnuti. Ni on nije tamo dobrovoljno. Njegov dobrovoljni odlazak u Hag, visestruka je iznudica. Kauzaliteti koji vezuju Srbiju i Crnu Goru za Hag, takodje su iznudjeni i opasni. Seselj ce u tom bazenu pokazati sve vrste plivanja. Seselj ce se i braniti i napadati sam.
       Pripadam Odboru za zastitu Radovana Karadzica na cijem celu je profesor Kosta Cavoski. Gospodin Cavoski je vrlo ozbiljan predsednika naseg Odbora, mi smo prihvatili obavezu da o Hagu govorimo svugde i na svakom mestu. On je licno bio briljantan vestak u Hagu.
       S: Ovih dana je u modi termin lustracija. Dugo Vas nije bilo u javnosti. Da li ste Vi prvi covek koji je bio povezan s Milosevicem i na kom je primenjena lustracija.
       B.C: Nisam ja lustriran. Dobrovoljno sam se lustrirao. Poznato je da sam se povukao iz politike jos 1994. Ostao sam u Skupstini mrtve Jugoslavije kao jedan od "mrtvih" poslanika. Retko sam govorio. Bio sam umoran. Nije mi se pisalo, onda mi se smucilo sve. Posebno mi se smucilo bavljenje politikom. Povratak pisanju je izazov. Pisem skoro pola veka i imao sam prilike da vidim svakojake lustracije. Video sam sta su lustratori radili burzoaziji, gledao sam svakojaka oduzimanja casnih i gradjanskih prava, i konfiskovanje imovine, docnije sam video logor za lustraciju komunista na Golom otoku. Sretao sam Beogradjane cije su rodjake pre svake lustracije jednostavno pobili.
       Video sam mnoge tihe lustracije koje su izvodili svakojaki i svaciji centralni komiteti, bilo je lustracija i u Milosevicevo vreme, i svaka je lustracija propracena mukom, tisinom, i strahom. Sada ocekujem ovu najavljenu i zakonsku lustraciju. I lustracija je moguca komediografska tema. Nije li prvu lustraciju izvrsio sam Bog? Isterao je Adama i Evu iz raja. Mi smo samo ostaci jednog lustriranog covecanstva.
       S: Mnogi Vam na teret stavljaju prijateljstvo s Milosevicem iako ste se iz politike povukli nekoliko godina pre njegovog pada? Koliko kriticki sada gledate na vremena koja su iza nas i poteze svog negdasnjeg prijatelja?
       B.C: Kriticki odnos prema Milosevicu u mom secanju razlicito je stepenovan. Cuvena 8. sednica, bila je, za mene i moje prijatelje, komunisticki vodvilj. Radoznalo smo gledali sukob izmedju Rumenog (Milosevic) i Kudravog (Stambolic). To je sve salonske antikomuniste silno zabavljalo. Devedesetih godina proslog veka verovao sam da ce se Srbi brze izvuci iz komunistickog legla, i da ce, odricuci se petokrake, doci do nacionalnog programa. Verovao sam da je to moguce.
       Prijateljstvo s Milosevicem koristio sam da se upoznam s njegovim misljenjem i da mu kazem svoje. Govorio sam mu tacno ono sto mislim, ne buneci se kad sto od mojih misljenja usvoji ili odbaci. Gospodari su tako napravljeni, uzimaju ono sto ih iz necijeg misljenja intresuje. Milosevicu sam se prikljucio iskljucivo zbog Srba iz Republike Srpske i Krajine. Kad je gospodin Milosevic poceo da se bavi svetskom politikom, kada je otvoren njegov put prema opasnom Dejtonu, razumeo sam da je vreme da se manem politike. Tada sam opet poceo da pisem za novine.
       Parodirao sam sveti Dejtonski sporazum jer sam razumeo da je katastrofalan za Srpstvo. Milosevic je, nazalost, verovao da se potpisom dejtonskih hijeroglifa, upisao u evropsku i svetsku istoriju. Slikajuci se uz Tudjmana i Izetbegovica, sa Klintonom iza ledja, gospodin Milosevic je pomislio da je primljen u elitu i da se ni njemu ni Srbima vise nista lose ne moze dogoditi.
       S: Po Vama Dejton nam je otvorio put u opstu srpsku nesrecu, patnju i stradanja koja su nas kasnije zadesile? Put ka Hagu?
       B.C: Dejton je istorijska Miloseviceva zabluda. Potpisao je neoprezni dogovor koga se jedna strana mora drzati, dok druga strana i druge strane, to ne moraju ciniti. Ako takav dogovor potpisete mora doci do katastrofe. To je uvod u istorijske greske koje ce placati i nasi potomci. Jalta je istorijski sporazum koji je, prirodno, razrusen. To je bio i Versaj. Poraz na Kosovu doziveo je kao moralnu pobedu nad NATO i svetom. Nije razumeo da se moralne pobede, na dug rok, ne prihvataju.
       S: Da li Vam sada kao umetniku, kao piscu, steti to poznanstvo s Milosevicem? Prati li Vas etiketa Milosevicevog coveka?
       B.C: Ne verujem. U Brozovo vereme pristao sam da budem antikomunista, salonski antikomunista doduse, na barikade nismo jurisali. Devedesetih godina sam verovao da je srpski antikomunizam neproduktivan i zastareo. Brozov rezim je dugo trajao, devedesetih godina valjalo je abolirati citav narod koji je godinama pristajao na rezim. Sam Bog zna zasto su Srbi devedesetih prizeljkivali neku rumunsku varijantu. Verovali su da ce se sve resiti sa nekoliko smrti i prevratom. Vidite, sada su se upravo Rumunija i Bugarska prve izjasnile za bombardovanje Iraka. Devedesetih godina bio sam za mirni rastanak sa komunizmom. Verovao sam da ce Srbija doci do prvih crta demokratskog lica posle pet-sest parlamenata i desetak vlada. Izgleda da nisam pogresio. Taj proces u Srbiji jos traje.
       S: Cini se da je za kratko vreme srpska politika, pa i nacija, otisla iz jedne u drugu krajnost. U vreme Milosevica imali smo naglaseni nacionalizam, da bismo odjednom u svetlu demokratije svi postali mondijalisti i globalisti. Ima, istina, politicara koji nacionalno ruho oblace iskljucivo da bi se dopali narodu i skupili nove politicke poene. Kako na to gledate?
       B.C: Na to gledam iskosa. Srbi se dans ne dopadaju sami sebi. Tesko da im se kakv politicar moze dopasti zbog toga sto je poveremeno Srbin. Pod Brozom je bio pdvig ako kazete da pisete na srpskom jeziku, upotrebljavan je izraz "nas jezik". Devedesetih godina su se komunisti prebacivali u nacionaliste farbajuci i svoja i tudja jaja. Nacionalizam je bio u modi kratko. Za vreme Milosevica nesrecni srpski nacionalisti overavali su svoj nacionalizam kod ultralevicara. A levicarski nacionalizam je cista komedija. Za vreme Milosevica dogodio se sukob dva nacionalizma, pobedili su levicarski nacionalisti, sto je dobar uvod u anacionalnu politiku.
       Kad neko, danas, kaze da je Srbin to zvuci tuznije od ponasanja srpskih komunista pod Brozom, oni su uvek bili ponosni sto su komunisti i povremeno su se stideli sto su Srbi.
       Ne zbog smesnih mondijalista, svaka drzava vezana za tokove novca u svetu, za sumnjive medjunarodne dogovore, a to se danas ne moze izbeci, bacena je na tezak i trnovit put. Svaka drzava i drzavica, svaka prividna drzavetina, moze biti kaznjena, zbog ogresenja o globalnu politiku. Da je bog zeleo da napravi globalni svet ne bi ga naselio tako razlicitim ljudima i rasama. Ruka koja organizuje globalni svet nije Bozja.

LAKO JE PISATI PRVI CIN,
TO JE VIDELA I BILJANA PLAVSIC

      - Dramskom piscu lako je da napise prvi cin. Ne daj Boze drame u tri cina. Muka je napisati drugi cin u kom se publika upoznaje s junacima drame, u trecem cinu bi gledaoci trebalo da vide sta se dogodilo, kako su junaci drame prosli. Haski tribunal igra tek prvi cin nevesto pisane drame. Svi se utrkuju da budu koautori jednog velikog svetskog sudjenja. Svi se zaklinju da ce govoriti istinu i samo istinu, jer istina leci. Sta ce se dogoditi u drugom, a sta u trecem cinu? Sta ce na kraju ostati od istine? Vidjao sam i druge drame, ne manje komplikovane od haske.
      Komunisti su 1945. dosli sa zajebanim programom, obecali su da ce napraviti novog coveka, a to je podrazumevalo sve novo: novu decu, nove babe, nove starce. Danas mondijalisti traze nove ljude koji ce prvi razumeti Haski tribunal i novu istinu. Kad se procistimo osecamo se kao odzaci koje je obisao odzacar, dimicemo se do neba. Ja sam za normalan zivot. Biljana Plavsic veruje u Boga, a ispovedila se Haskom tribunalu. Tamo nema svestenika. Kaznjena je sa 11 godina zatvora. Ja cu se, ipak, ispovediti svom svesteniku, manje je opasan.
      Biljana Plavsic ucestvovala je, vec u prvom cinu Haskog pozorista, kao koautor moguceg treceg cina. Njeno, i svakojaka druga srpska priznanja, upotrebice se u presudi nekog drugog Medjunarodnog suda o visini ratne odstete koju ce Jugoslavija, citaj Srbija i Crna Gora, placati zbog gradjanskog rata koji je posle Brozove smrti organizovan na tlu bivse Jugoslavije. Samo bi Bog mogao odrediti sta ko kome na tlu bivse Jugoslavije duguje. Hrabro je i neodgovorno sto privrzenici Haskog tribunala ucestvuju u poslu u kom bi samo Bog mogao biti sudija.
KNJIGA O SVIM HASKIM PRIJATELJIMA
      S: Milosevic Vam je bio prijatelj. Zauvek ste, kako sami kazete u prijateljstvu sa Milanom Marticem, u Odboru ste za odbranu Radovana Karadzica. Znaci li to da ste, buduci da ste pisac, spremni da napisete knjigu, roman cak, o svim svojim haskim prijateljima?
      B.C: Zavrsio sam prvi deo svoje ispovedne proze naslovljen kao "Knjiga o Tutumracima". To stivo obuhvata moje ispovesti od sezdesetih do devedesetih godina proslog veka. Verovatno cu nastaviti da pisem tu knjigu opisujuci dogadjaje do danasnjeg dana. Ispisivacu i tu knjigu u nekim novinama. Bice to obicna ispovedna proza. U mojoj knjizi nece biti dokumenata. Nisam pristalica dokumentarne proze, i dokumenti se danas mogu izmisliti, i veoma se rado izmisljaju.