*GLOBALIZACIJA BRIŠE ISTORIJU
Izvor: Glas Javnosti, 13.01.2006; Strana: 23

*Savremena nauka predstavlja ratove iz prošlosti kroz prizmu tolerancije

Naša prosveta je neiscrpna oblast za oglašavanje. Evo nekoliko novih bisera:

1. U štampi sam pre neki dan pročitala vest o tome da je u jednoj osnovnoj
školi desetak devojčica nasrnulo na drugarice romske nacionalnosti. Uz
pogrde su ih maltretirale a jedna od njih je romsku devojčicu UBOLA NOŽEM u
grudi!!!
Za trenutak sam ironično pomislila, mašala! Vaspitanje nam se vratilo
strogoći: uveli smo spartansko vaspitanje. Poznato je da su u Sparti, pored
muške, i ženska deca dobijala vojničko vaspitanje, to jest učila da dobro
barataju oružjem, za slučaj kada su muškarci manjkali u osvajačkim (retko
odbrambenim) ratovima. Ove Amazonke bile su dužne da nastave tamo gde su
muškarci pali i da se za Spartu bore i oružjem. Ako iko, ja sam savremena
žena, veliki borac (ne znam da li postoji ženska varijanta za ovu reč,
verovatno ne, jer žene su po prirodi miroljubive) za ženska prava. U njih
svakako ne spada pravo da i devojčice počinju da nose noževe u školu!!!
Zgražavamo se kada čujemo da nam se učenici tuku, bodu se raznim hladnim
oružjem, donose oružje na nastavu. Ali da to počinju da čine i učenice,
svakako je i nama nešto novo, nešto strašno. To je dno dna! To je kraj svim
našim stremljenjima da naučimo decu toleranciji, da njihove konflikte (koji
svakako nisu istorijski) razrešavaju verbalno, razgovorom. Da kada postanu
odrasli ne oslovljavaju svoje sugrađane sa "konju jedan, vole, itd" kao i da
probleme ne rešavaju pesnicama. Ali, da sada treba da obratimo pažnju i na
devojčice i da počinjemo da angažujemo školske policajke, koje neće čuvati
red, već će pretresati devojčice pri dolasku u školu da ne kriju neko hladno
ili toplo oružje?
Kad je već o oružju reč, želim da kažem i sledeće:
Ne pretendujem da budem novi Arčibald Rajs, naravno da uporediti se sa
takvim velikanom istorije nije moguće. Ali, kamo sreće da je mnogo takvih i
danas. Zašto? Zato što u zajedničkom izdanju države i NVO "Evropskog centra
za toleranciju" iz Soluna, nedavno uz veliku pompu (hotel "Hajat")
Ministarstvo prosvete je promovisalo četiri priručnika za istoriju, za
osnovnoškolsku nastavu ovog predmeta. Ali kakve? Ako znamo (a ne znamo, jer
to nama nije rečeno) da je Evropski centar za toleranciju iz Soluna
nevladina organizacija koja je u ovom poduhvatu angažovala mnogo stručnjaka
(!) iz Evrope, bolje rečeno sa Balkana da izrade novu, tolerantnu istoriju,
da među rukovodećim kadrom ova NVO skoro da nema nikoga iz Srbije (pardon
ima iz Prištine), i da su oni pokušali (a izgleda i uspeli u tome) da pomire
nepomirljivo, već znamo mnogo više. Naime, oni istorijsku oblast ratova na
Balkanu predstavljaju u svetlu tolerancije. (Tu spadaju Balkanski ratovi,
Otomansko carstvo, Prvi i Drugi svetski ratovi itd.), ma što to značilo.
Ko ima još pamćenja i pameti, zna da globalizacija, između ostalog, znači i
brisanje istorijskog pamćenja naroda, to jest, svi smo mi evropska, svetska
braća (i sestre). Ubijanje, nabijanje na kolac, sto za jednoga, jame,
bombardovanja, bože moj, treba polako zaboraviti (zar nisu u Evropi svi
izmireni?), zar ne možemo, recimo, "danak u krvi" da tumačimo kao " kulturnu
razmenu omladine radi učenja jezika?" Zar agresija na NAŠU zemlju (koju smo
već takođe skoro zaboravili) nije nosila naziv "MILOSRDNI anđeo"? Možda su
ovi "istoričari" jednostavno samo veliki fanovi Orvela i njegovog čuvenog
romana"1984"? (" Rat: to je mir, Sloboda: to je ropstvo, Neznanje: to je
moć!") I tako dalje, I tako dalje.
Kako bi rekao pomenuti stranac: Braćo, Srbi upamet!
Dr Margit Savović, pedagog, Beograd