Podrška Čekuu od EU, UN, NATO-a... 22. mart 2006. | 10:47 -> 19:50 | Izvor:
B92, FoNet, Beta Beč -- Premijer Kosova Agim Čeku prvi put posetio Evropsku
uniju i NATO, gde je dobio podršku za svoj rad.

Čeku je u Briselu razgovarao s predstavikom Evropske unije Havijerom
Solanom, predstavnikom EU za pročirenje Olijem Renom i generalnim sekreterm
NATO-a Japom de Hop Sheferom, a prethodno se u Beču sastao i s glavni
pregovaračem Ujedinjenih nacija Martijem Ahtisarijem.

Agim Čeku je izjavio da je njegova vlada spremna da učini sve kao bi se
pripadnici manjina osećali bezbedno i Kosovo tretirali kao svoj dom. "Mi smo
evropska zemlja i nacija, zbog čega želimo priključenje EU i NATO-u", rekao
je Čeku posle sastanka sa Solanom. "Pokušaćemo da uspostavimo kontakt s
manjinama na Kosovu, da ostvarimo okruženje u kom će se moći slobodno
kretati. Mi želimo da pošaljemo signale da smo veoma ozbiljni po pitanju
integracije manjina, da smo ozbiljni kada kažemo da želimo da Srbi ostanu na
Kosovu, da budu ravnopravni, slobodni i bezbedni i da vole Kosovo kao svoju
kuću", rekao je on.

Havijer Solana otvoreno je podržao takav stav Agima Čekua i ocenio da se o
ispunjavanju standarda na Kosovu dugo govori, ali da je izostala akcija.
"Insistirao sam na tome da je za premijera neophodno da radi. Ne samo da
priča, već i da radi na stvarima koje su bitne za standarde. Mislim da priča
o standardima nije počela juče, mi o tome pričamo već duže, ali da vam kažem
iskreno, mnogo priče znači ne mnogo rada. Treba da bude drugačije, manje
razgovora, a više delovanja", kaže Solana.

Prethodno je čeku dobio podršku i od Ahtisarija, koji je, kako piše
prištinski list Zeri, podržao napore Čekua da poboljša funkcionisanje Vlade.
List navodi i da je Čeku rekao da Vlada nije vlasnik procesa pregovora, ali
da će igrati konstruktivnu ulogu, ukazujući i radeći na rešavanju vitalnih
problema s kojima se susreće kosovsko društvo.

Čeku: Samo sam branio domovinu

Agim Čeku kaže da nikada nije počinio niti naredio zločin i da mu je savest
mirna. On je za bečki Kurir rekao da je Albancima rat na Kosovu bio nametnut
i da je činio što se moralo činiti, a to je odbraniti domovinu. "I na to sam
ponosan. Ako Beograd tvrdi suprotne stvari, onda je to za mene bez značaja",
kaže Čeku povodom tvrdnji iz Beograda da je počinio ratne zločine. Čeku je
optužio Beograd da zloupotrebljava srpsku manjinu na Kosovu kako bi u nekom
obliku zadržao kontrolu nad Kosovom. "Oko stanja srpske manjine se mora još
ponešto promeniti. Vlada u Srbiji ih sprečava da učestvuju u političkom
životu na Kosovu. Zbog toga moramo poboljšati komunikaciju sa srpskom
manjinom. Moramo njihove političke vođe ohrabriti da sarađuju u
institucijama i preuzmu odgovornost time što će Prištinu, a ne Beograd,
smatrati svojim glavnim gradom", kaže Čeku.

Govoreći o pregovorima o statusu Kosova, Čeku je izjavio da je zadovoljan
njihovim tokom. "Zadovoljan sam što su pregovori konačno počeli, a mi se
trudimo da u okvirima koje su postavili posrednik UN Marti Ahtisari i njegov
tim kooperativno radimo", rekao je Čeku. On smatra da će, ako ne bude moguć
kompromis sa srpskom stranom, mnogo toga zavisiti od koraka koje će
preduzeti Ahtisari, naglašavajući da za kosovske Albance nema druge
perspektive od nezavisnosti. "Nezavisnost ne bi trebalo da usledi posle pet
ili deset godina, već po završetku pregovaračkog procesa", rekao je Čeku.

NATO ostaje i posle statusa, nasilje nije verovatno

Premijer Kosova Agim Čeku izjavio je u Briselu da će NATO ostati na Kosovu i
posle rešenja statusa i ocenio da se "ne može isključiti, ali da nije
verovatno" nasilje tokom rešavanja položaja pokrajine.

Kosovski premijer je rekao da u razgovoru s generalnim sekretarom NATO-a
Japom de Hop Sheferom nije bilo reči o opasnosti nasilja u rešavanju statusa
i time odgovorio na pitanje novinara da li je moguće da ekstremisti izazovu
nasilje, ako rešenje statusa ne bude po njihovoj volji.

"Mislim", podvukao je Čeku, "da nasilja neće biti i da će rešenje biti
onakvo kakvo želi većina na Kosovu i da će to rešenje prihvatiti i manjina,
jer će uvideti da će to biti i u njenom interesu. Tako da nismo razgovarali
o tome. Nasilje se ne može isključiti, ali nije verovatno".

Jesen Petersen: Nepremostive razlike

Razdor strana u konfliktu na Kosovu je nepremostiv, rekao je austrijskom
državnom radiju šef UNMIK-a Soren Jesen Petersen. "Lopta će konačno biti kod
Saveta bezbednosti UN u Njujorku", rekao je on. Petersen je rekao da će
misija EU uslediti tek posle definitivne odluke o statusu Kosova.

Drašković i Tarasjuk: Kompromisno rešenje

Ministri spoljnih poslova SCG i Ukrajine Vuk Drašković i Boris Tarasjuk
založili se u Kijevu da se kosovsko pitanje mora rešavati kompromisno, bez
menjanja granica. Drašković je posle razgovora sa ukrajinskim ministrom
rekao da bi osporavanje teritorijalne celovitosti Srbije moglo da izazove
niz problema u Evropi. "Ako se prihvati princip sile, onda bi se u Evropi
pojavilo još desetak novih država", rekao je on i kao primer naveo turski
deo Kipra, albanski deo Makedonije, Škote u Britaniji, Baske i Katalonce u
Španiji, kao i Srbe u Bosni. "Sav zao duh mogao bi da izađe iz kosovske boce
ako Savet bezbednosti i Kontakt grupa ne budu mudri i odgovorni", rekao je
Drašković.

Ukrajinski šef diplomatije rekao je da je Draškovića upoznao sa razgovorima
koje je prošle subote vodio u Beču sa specijalnim izaslanikom UN Martijem
Ahtisarijem. "Naglasio sam da konačna odluka o statusu Kosova mora biti u
skladu sa Rezolucijom 1244, i da mora biti zasnovana na poštovanju
teritorijalnog integriteta i nepovredivosti granica", rekao je Tarasjuk.
Konačno rešenje pitanja Kosova mora da bude kompromisno, i da se uzme u
obzir stabilnost ne samo Balkana, nego i Evrope, objasnio je on.

Bučkovski: Kosovo u fazi nezavisnosti 2006.

Premijer Makedonije Vlado Bučkovski izjavio danas u Briselu da će se Kosovo
naći u fazi državne nezavisnosti do kraja godine i da je Kosovo kandidat za
nezavisnu državu. Bučkovski je posle razgovora s Japom de Hop Sheferom
ocenio kao kontraproduktivnu izjavu šefa albanske diplomatije Besnika
Mustafaja i podsetio na jedno od osnovnih načela u izveštaju Kaja Eidea da
nema promena granica Kosova. "Makedonija će biti konstruktivna i spremna da
u okviru akcije međunarodne zajednice ponudi iskustva iz Ohridskog
sporazuma. Za nas je veoma važno da Kosovo prizvodi stabilnost", kaže
Bučkovski.