Poštovana gospodo, draga braćo po muci!

U zadnje vreme sam dobio više pisama, na engleskom i
srpskom jeziku, o ovoj kompleksnoj i veoma osjetljivoj temi.
Nije me ni najmanje obradovao sadržaj ovih pisama. Dušom,
srcem i razumom sam uvijek bio sa obespravljenima i
saosjećam sa paćenicima, oštećenim, povređenim i svim
sužnjevima koji su nastradali u Drugom svjetskom ratu. Po
nacionalnosti sam Srbin koji je rođen na Kordunu
1956. godine i odrastao u selu u kojem su Ustaše ubile
svakog trećeg, od oko 1 500 stanovnika. Dakle, samo u
mom selu Perna, više od pet stotina žrtava Ustaškog terora.
Ubijana su, klana i paljena djeca, starci žene; mladi i odrasli.
Čak su ustaški umobolnici dijete pekli pod pekvom.
Moje selo paljeno je tri puta. Ožiljak svega toga ostao je
i na mojoj duši jer sam odrastao sa svedočanstvima
iz prve ruke, živom pričom svjedoka, mojih suseljana.
Ustaše su i iz čista mira ubile moga djeda, očevog, oca, i
majčinog brata od 19 godina. Neke druge porodice nisu
imale takvu "sreću" i niko od njih nije preživio. Iako
desetogodišnji dječarac, moj otac je pomagao Židovima
izbjeglim iz Zagreba i nosio im torbe kad su, nakon kratkog
boravka u našem selu, nastavili svoj bijeg od fašista i krenuli
u neizvjestan put. Odrastao sam i oformio se kao ličnost
vjerujući da smo mi Sloveni, i pogotovo mi Srbi,
pored Židova najveći stradalnici i žrtve Fašizma.

Kad je 1999. godine, od strane izbezumljenog NATO-a, počelo
fašističko bombardovanje ostatka moje bivše domovine, u
kanadskom gradu Windsoru, preko puta Detroita, organizovao
sam javnu (naučnu) tribinu na windzorskom univerzitetu. Na
ovom skupu kojem je prisustvovalo oko 200 ljudi, uglavnom
akademika, studenata i progresivnih Kanadjana i Amerikanaca
(lokalni Srbi su bili zauzeti polemisanjem u podrumima i kafićima),
pored Marjaleene Repo, David Jacobsa, Janet Eaton i drugih,
govorio je i Barry Lituchy. Sve ove iznimne ljude koje sam doveo
u Windsor da javno, na fakultetu, preko radija i televizije, kažu
Istinu pronašao sam i upoznao preko Interneta i zvao ih telefonom.
Bili su prisutni skoro svi lokalni mediji i nekoliko televizijskih ekipa
iz Detroita. Kongres Srpskog Ujedinjenja je pomogao ovu akciju i
reklamirali su je na prvoj stranici njihove internet prezentacije.
Godinu dana kasnije, Windsor Peace Committee, organizacija
koju sam inicirao sa grupom profesora windzorskog univerziteta
kao rezultat prve Konferencije, i koja i dan danas veoma uspješno
djeluje na antiratnom planu i čiji sam, sad samo formalno,
ko-predsjednik, organizovala je, isto na windsorskom
univerzitetu, sličnu konferenciju kao i 1999. godine. I opet je
Mr. Lituchy učestvovao i održao zapaženo predavanje i diskusiju.
Dakle, mogu prenijeti neka iskustva i moje viđenje gospodina
Lituchyja koje se ne slaže sa slikom koju o njemu stvaraju vaša pisma.
Ja sam gospodina Lituchyja upoznao kao krajnje skromnog
čovjeka i rezolutnog branioca Istine, one Istine koju mi Srbi
dobro znamo i zastupamo. Kao i drugi znameniti borci za
Pravdu odmah je pristao da dodje u Windsor i održi predavanje.
Nije postavljao nikakvih uslova. Pristao je da putuje malim
avionom da bih ja uštedio pare. Nisam ga mogao dočekati na
aerodromu jer sam u isto vreme išao po Jacobsa i Marjaleenu
Repo, a nisam tada imao puno pomoći ni saradnika. Došao je
sam taksijem (tridesetak kilometara, preko granice iz Detroita u
Windsor); nikad nije tražio nadoknadu, pristao je da spava kod
mene kući, opet da bih ja kao organizator uštedio pare i nikad
nije pokazao nikakve znake karakternih osobina na koje
upućuju  neka od pisama i komentara koja sam u zadnjih par
mjeseci čitao i koja su mi slata na ličnu adresu, bez moga
zahtjeva i koja su, isto tako javno publikovana na srpskim
rodoljubivim listama. Čak što više, u pravom "srpskom" maniru
ostao sam i njegov dužnik. Nikad mu nisam poslao neke njegove
dokumente koji su ostali u Windsoru i nisam mu vratio 70 dolara
koje mi je posudio kad smo poslije predavanja išli na zajedničku
večeru na kojoj se pojavilo više gostiju nego što sam ja imao para.
Nikad mi nije ni u najblažoj formi prigovorio za tu moju aljkavost.
Povjerio mi je dosta informacija, podataka i nikad ni u jednom
momentu nije izazvao kod mene nikakvu sumnju. A ja sam kranje
sumnjičav čovjek, čak i prema samome sebi.

I, pošto se već više od dvadeset godina pokušavam baviti
izdavačkom djelatnošću, znam kako je teško na američkom
kontinentu objaviti knjigu, čak i onda kad u svojim rukama
imam moć fizičke proivodnje iste jer sam samouki štampar i
grafički radnik. Iako mi je Emil Vlajki rekao: "Samo ti knjigu
napiši, ona će se sama objaviti" i iako vjerujem da je on u
pravu, činjenica je da svi Srbi i njihovi prijatelji na
sjevernoameričkom kontinentu u zadnjih dvadeset godina nisu
objavili ni deset knjiga u odbranu Jugoslavije, Srbije i Srpske
Istine. I zato, period od osam godina, koliko se čeka na
"Lituchyjevu" knjigu i nije tako dug period. Uostalom, zašto
ova druga grupa, koja je bez Lituchijevog znanja objavila
dokumentaciju, nije to uradila u saradnji sa njim?

Pošto već godinama ne komuniciram sa Lituchijem, ne znam
kako izgleda Istina iz njegovog ugla, osim što sam pročitao
ono jedno pismo jednog od njegovih saradnika objavljeno na
elektronskim listama, niti ovo pišem kao odbranu ili zastupanje
gospodina Lituchija, već to pišem zato što me bole ove nesloge
i što ne mogu da razumijem postupke određenih pojedinaca i
grupa i zato što mi se ne svidjaju nepotrebne parnice, sudjenja i
organizovane kampanje koje nikome ne koriste, a najmanje Istini
i sjećanju na Jasenovac i žrtve fašitičkog terora.

Pero Kovačević
Perun Press
Windsor, Ontario, Canada