ПРЕДЛОГ СЕКРЕТАРИЈАТА ХАШКОГ ТРИБУНАЛА

Олакшице за одбрану
Војислава Шешеља

Уколико му буде дозвољено да се сам брани могао би да користи привилеговану собу
за посете сведока и адвоката

На предлог Тужилаштва судско веће Хашког трибунала разматра могућност да се
Војиславу Шешељу додели бранилац због тога што је његово понашање „јасно
показало да је неспреман и неспособан да се сам брани”. Истовремено,
секретаријат овог суда је поднео независан поднесак у коме се наводе олакшице
које би се могле обезбедити за Шешеља без обзира на то да ли ће се сам бранити
или ће му, као што предлаже тужилац, бити додељен бранилац.

Уколико му Веће додели браниоца који ће водити његову одбрану, Шешељ може да
рачуна на исте погодности које имају и остали оптужени. То практично
значи-ненадзиране телефонске разговоре и састанке са браниоцем у Притворској
јединици и у Трибуналу у паузама суђења, могућност да разговара са сведоцима у
присуству свог браниоца као и да има компјутер инсталиран у својој ћелији.

Уколико судско веће ипак одбаци предлог Тужилаштва и омогући оптуженом да сам
себе заступа, Шешељ би, пре свега, могао да рачуна на помоћ од три правна
саветника, које Трибунал не би плаћао. Он иначе већ има право на правне
саветнике, али је одбио да поштује процедуру и услове њиховог именовања.

Војислав Шешељ такође одбија да користи посебну ћелију која му је стављена на
располагање за чување документације. Он тренутно држи све податке у такозваној
„стамбеној ћелији”, то јест у простору у којем борави све време.

Осим „архивске ћелије”, Шешељ би могао, уколико му буде дозвољено да се сам
брани, да користи и привилеговану собу за посете у Притворској јединици за
припрему сведока и разговоре са својим правним саветницима (кад их секретаријат
буде именовао у складу са редовном процедуром) или, ако он тако жели, да се
састаје са „стендбај браниоцем” (бранилац у приправности), именованим на захтев
Судског већа.

Међутим, у предлогу секретаријата се упозорава да било какве погодности
одобрене Шешељу не би смеле да угрозе безбедност у Притворској јединици, у
складу са препорукама инспекције независних шведских експерата и интерне
истраге Међународнох кривичног суда о околностима у којима је умро Слободан
Милошевић. Наиме, и инспекција и истрага су утврдили да су специјални услови
који су Милошевићу били обезбеђени како би могао сам да спрема своју одбрану
угрозили безбедност у Притворској јединици те да се то искуство мора узети у
обзир кад се праве било какви договори за неког другог оптуженог који би се сам
бранио. Такви споразуми не смеју да ограниче способност особља Притворске
јединице да спроводи безбедносне контроле особа које долазе у контакт са
оптуженим и да прате њихово понашање током састанака у притвору.

У предлогу секретаријата се такође подсећа да у Шешељевом случају суд мора да
узме у обзир чињеницу да је оптужени у неколико наврата прекршио режим
комуникације који сви притвореници морају да поштују. Зато су му 2003. и 2004.
привилегије у комуникацији биле ограничене.

Ј. Церовина

Шешељ неће браниоца

Генерални секретар Српске радикалне странке Александар Вучић изјавио је да
председник те странке Војсислав Шешељ који се налази у Трибуналу у Хагу неће
пристати на наметање браниоца у приправности.

„Суђења ће бити само ако буде имао право и могућност да се брани сам, у складу
са међународним јавноправним нормама”, рекао је Вучић на конференцији за
новинаре.

По жалби правног тима за одбрану Шешеља, присуствовали смо састанку
Дисциплинског већа Адвокатске коморе Холандије, због наметања браниоца, рекао
је Вучић и додао да ће свој закључак Дисциплинско веће Адвокатске коморе
Холандије донети 17. јула. (Танјуг)

http://www.politika.co.yu/

See what's inside the new Yahoo! Groups email.
http://us.click.yahoo.com/B6DZeC/bOaOAA/E2hLAA/1dTolB/TM