13.10.2006.

VOJISLAV KO©TUNICA, LIST "POLITIKA"

SPREMAN SAM DA IZGUBIM VLADU, A DA SRBIJA DOBIJE USTAV

Nijedna vlada u celom regionu nema takav rezultat u saradnji sa Ha¹kim
tribunalom kao ova vlada Srbije

- Srbiji je potreban ustav, jer je ono ¹to èini identitet jedne dr¾ave
upravo je ustav. Cvet obièno identitet neke dr¾ave vidi u simbolima:
zastavi, grbu i himni. Prihvatanje tih simbola pre dve godine u Narodnoj
skup¹tini Srbije primljeno je veoma dobro. Ali, u identitetu dr¾ave
nedostajao je taj najva¾niji, èetvrti stub - ustav. To pitanje postaje vi¹e
nego aktuelno onog trenutka kada postojeæi ustav Srbije vi¹e nije odgovarao
njenom novom karakteru samostalne dr¾ave. Èinjenica je i da je jedan od
uslova prikljuèivanju EU da usvojimo novi ustav. Sa ubrzanjem pregovora o
buduæem statusu Kosova i Metohije bilo je veoma va¾no da Srbija kroz ustav
istakne svoju privr¾enost po¹tovanju meðunarodnog prava i to potvrdi svojim
unutra¹njim pravom, unoseæi jasnu ustavnu odredbu da je Kosovo sastavni deo
Srbije i da u njenom okviru treba da ima su¹tinsku, dakle veoma visoku
autonomiju - rekao je predsednik Vlade Srbije Vojislav Ko¹tunica u intervjuu
za "Politiku", odgovarajuæi na pitanje kako bi graðanima, kada bi se pojavio
u referendumskom te-ve-spotu, za 15 sekundi obrazlo¾io za¹to treba da
glasaju za ustav.

Ministar spoljnih poslova Vuk Dra¹koviæ tvrdi da novi ustav predstavlja
kontinuitet sa Milo¹eviæevim, a potpredsednik vlade Ivana Duliæ-Markoviæ je
predlagala bojkot. Ne zvuèi ba¹ kao jedinstvo vlade.

- Vremenski gledano, pravi momenat za diskontinuitet bio je pre ¹est godina.
Posle ¹est godina otvarati pitanje kontinuiteta i diskontinuiteta, po¹to je
niz dobrih zakona u meðuvremenu donet, po¹to su izgraðene stabilne
demokratske institucije, po¹to je bilo toliko izbora u Srbiji - èini mi se
da ne predstavlja dobar put. Ovog puta to æe biti ustav iza kojeg je stala
cela skup¹tina i zato æe se ovaj postupak dono¹enja novog ustava pokazati
blagotvornim. Pokazalo se da su svi poslanici u Narodnoj skup¹tini Srbije
glasali za taj ustav, a pokazaæe se, ubeðen sam, da æe mu na referendumu
graðani dati ¹iroku i nedvosmislenu podr¹ku.

Kakve su uslove tokom pregovora o ustavu postavljale stranke da bi ga
podr¾ale?

- Stranke su tra¾ile razlièita re¹enja u ustavu, pristupile ustavu naèelno
i, na kraju krajeva, do¹li smo do saglasnosti svih. Najkraæe reèeno, formula
te saglasnosti po meni je sledeæa: veoma istaknute demokratske institucije i
ljudska i manjinska prava u ustavu kao korektiv ogranièenja svake vlasti, s
jedne strane, i, s druge strane, oèuvanje dr¾avne celine.

Deo javnosti vam zamera ¹to nije bilo javne rasprave pre izglasavanja ustava
u skup¹tini?

- Ovo je treæa javna rasprava koja se vodi o ovom ustavu u Srbiji. Prva je
poèela 2000. godine, obeæanjem da æe ustav biti vrlo brzo donet, za ¹est
meseci. To se nije desilo. A onda su poèeli da se ni¾u predlozi, projekti
ustava (vi¹e od deset) koji su potekli od razlièitih nevladinih organizacija
i politièkih stranaka. Mislim da nije bilo ustava kojem je prethodio toliko
veliki broj ustavnih projekata. Osobenost celom procesu daje to ¹to imate
pojedine struènjake za ustavno pravo koji su uèestvovali èak u nekoliko
projekata, pa su katkad predlagali razlièita re¹enja. Druga rasprava
zapoèela je 30. marta 2004. godine, kad je skup¹tina proglasila pristupanje
promeni ustava i kada su skup¹tinski odbor i pododbor u tom pogledu bili
obavezani da se u ovaj posao ukljuèe. A onda je Vlada Srbije u junu iste
godine podnela svoj nacrt ustava. Poèetkom 2005. pridru¾io se svojim nacrtom
i predsednik republike, i od tada u ustavnom odboru i pododboru traje
rasprava o ustavu na osnovu mnogih sugestija, predloga i mi¹ljenja.

Podsetio bih i na jo¹ jednu stranu javne rasprave. U na¹oj pro¹losti javna
rasprava je bila karakteristièna za onaj najgori komunistièki period u
razvoju Jugoslavije, kada je slu¾ila kao pokriæe za nametnuta zakonska i
ustavna re¹enja. To je ustav iz 1974. godine ili amandmani koji su mu
prethodili.

Gde oèekujete da æe biti najmanji odziv na referendum? Da li u Vojvodini,
Sand¾aku...?

- Te¹ko je to reæi. Ja sam krenuo sa kampanjom od severa, od Subotica i
Beèeja, zatim sam bio sam u Novom Pazaru, Tutinu, Ra¹koj... Zapravo sam i
po¹ao logikom: hajde da vidimo i da razgovaramo sa svim nacionalnim
zajednicama koja je prednost ovog ustava. Ako nacionalnim manjinama ovaj
ustav odgovara, ako se oseæaju dobro u njemu, ako oseæaju Srbiju kao svoju
kuæu, onda smo ostvarili zajednièki cilj. Oko ¹ezdesetak odredbi o ljudskim
i manjinskim pravima daju re¹enja koja su vrlo dobra i koja su najveæim
delom preuzeta iz male povelje koja je pratila Ustavnu povelju. Ima re¹enja
koja su na neki naèin i revolucionarna - recimo, postignuti nivo prava
nacionalnih manjina se ne mo¾e smanjivati, ne mo¾e se ve¹taèki menjati
sastav vi¹enacionalnih zajednica koji bi doveo do smanjenja broja pripadnika
odreðenih nacionalnih manjina, tu su i odredbe o pozitivnoj diskriminaciji
itd.

Referendum se tretira i kao izja¹njavanje o Kosovu. Britanski analitièar
D¾onatan Ajl je pro¹le nedelje rekao da je zapadna strategija o dono¹enju
odluke o nezavisnosti Kosova do kraja godine - "spektakularno propala". Da
li za sve oèiglednije neslaganje u Kontakt grupi treba da zahvalimo
anga¾ovanju lobistièke agencije i srpskoj diplomatskoj ofanzivi?

- Sve se tu steklo, a, na kraju krajeva, ne¹to ¹to nije dobro mora da
propadne.

I najava premijera Kosova Agima Èekua da kreæu u diplomatsku ofanzivu po
evropskim i svetskim centrima izgleda kao potvrda da se preokret zaista
dogodio. Do sada oni nisu morali da obilaze diplomatske centre.

- Svakako, i to pokazuje da su se prilike promenile. Mi ni 24. jula u Beèu,
na razgovorima sa samim vrhom kosovskih Albanaca, nismo èuli ni jedan jedini
razlog u prilog nezavisnosti. Tako da je to jedna neobrazlo¾ena ¾elja ili
¾elja bez utemeljenog pokriæa.

Pla¹ite li se nasilja na Kosovu, po¹to se iz Pri¹tine èuju pretnje da æe
uslediti posledice ako re¹enje ne bude nezavisnost?

- U rukovodeæim principima Kontakt grupe iskljuèuje se svaka moguænost
nasilnog re¹avanja i nametnutog re¹enja. To je veoma va¾no istaæi, zato ¹to
specijalni izaslanik generalnog sekretara UN Marti Ahtisari malo-malo pa
relativizuje potrebu za kompromisom i nagove¹tava nam da, ako se ne mo¾e do
re¹enja doæi pregovorima, onda do njega mora doæi na neki drugi naèin. Treba
podsetiti na èinjenicu da je njegov mandat bio da obezbedi razgovore i
kompromis, a ne da nameæe re¹enje.

U razoroèavanju odluke o statusu Kosmeta pominju se dve stvari: da Srbija
usvoji ustav i da raspi¹e izbore. Kada æe da budu ti izbori?

- Za nas je licitiranje na¹im unutra¹njim pitanjima potpuno neprihvatljivo.
To je unutra¹nja stvar Srbije i nas jednostavno ta navodna blagonaklonost
Ahtisarija ili bilo kog meðunarodnog zvaniènika - ne interesuje. Mi se
zala¾emo za odr¾ivo re¹enje za Kosovo i Metohiju, re¹enje koje æe doneti
stabilnost regionu. Izbore opredeljuju koraci koji su do sada preduzeti: za
nama je usvajanje ustava u skup¹tini, zatim dolazi referendum, a posle, uz
ustavni zakon o sprovoðenju ustava, treba odrediti vreme za izbore. To vreme
treba da bude ¹to pre, prosto da bismo u kontinuitetu imali ceo proces.

Da li æe se oni odr¾ati pre nove godine?

- Saèekajmo da ustav bude usvojen i da se jo¹ jedanput naðu svi oni koji su
doprineli da on bude usvojen u skup¹tini, da se dogovore i usaglase oko tih
rokova. Ponavljam jo¹ jedanput: ¹to pre - to bolje.

Kakva su Va¹a razmi¹ljanja o koaliciji sa Novom Srbijom i nekim narodnjaèkim
partijama?

- Naravno da smo mi dobro saraðivali sa vi¹e politièkih stranaka i to se
vidi po rezultatima koji su postignuti na lokalnim izborima. Ta saradnja æe
u jednom ili drugom obliku biti nastavljena. Ali nije ovo trenutak da se ona
precizira. U ovom trenutku je interes svih stranaka da referendum uspe.

Velimir Iliæ Vam se nudi preko medija. ©ta æete mu odgovoriti?

- Mi smo veoma dobro saraðivali sa Novom Srbijom i to ukazuje u kom pravcu
æe stvari iæi.

Da li su ministri G17 plus u ostavci ili nisu?

- Sada je jedna stvar va¾na, a to je da uspe¹no preðemo referendum. Sve
drugo prepustimo da se re¹i posle referenduma.

Da li vas optereæuje to ¹to pored ministara iz G17 plus imate jo¹ i
nepotvrðene ministre Dra¹koviæa i Zorana Stankoviæa?

-Jo¹ manje...

Kako jo¹ manje, imate isuvi¹e ministara èiji je status sporan?

- Ali imamo referendum o ustavu i moguænost da Srbija posle dugo vremena
prvi put dobije jedan dobar ustav iza kojeg stoje graðani, naj¹ira javnost i
politièke stranke. To je samo po sebi velika stvar. Na korak smo do novog
ustava.

Da li to znaèi da ste spremni da zbog referenduma izgubite vladu?

- Jesam, spreman sam da izgubim, a da Srbija dobije ustav. Mislim da æe sve
doæi na svoje, Srbija æe dobiti ustav, pa æe doæi izbori, nova skup¹tina i
nova vlada, kao i nov sistem institucija u skladu sa novim ustavom i onda
æemo videti kako ta vlada izgleda.

A kako vama izgleda rad skup¹tine?

- Skup¹tina je mnogo uradila u proteklom periodu, donela je niz dobrih i
va¾nih zakona.

Ali, situacija posle tih ostavki je vrlo konfuzna.

- Nije konfuzna. Dr¾imo se utvrðenog redosleda, skup¹tina je usvojila ustav,
ide referendum i potom izbori.

Ipak, ima i onih kojima je bitno da li je vlada pala ili nije pala.

- Sve teme koje pokreæe javnost su legitimne, kao i ovo pitanje, i odgovor
æemo dobiti posle referenduma. I odmah mogu da ka¾em kakav æe biti odgovor,
zato ¹to æe biti raspisani izbori. Ta stvar je skinuta sa dnevnog reda do
referenduma, posle njega i usvajanja ustavnog zakona dolazi do raspisivanja
izbora. Mi prirodno privodimo kraju jedan mandat, a ja bih voleo da je on
bio jo¹ kraæi i da smo ranije doneli ustav. Za to sam se zalagao, i to
najbolje govori o tome koliko mi je stalo do kalkulacije sa vla¹æu i njenog
produ¾enja.

Sprovoðenje Akcionog plana ne ide ba¹ sjajno. Karla del Ponte je oti¹la
nezadovoljna. ©ta oèekujete, kako æe izgledati njen izve¹taj?

- Ja sam zadovoljan onim ¹to je uraðeno. To je veoma mnogo posla, na kojem
rade ljudi koji u¾ivaju poverenje i Srbije, i Brisela, i Haga. Specijalni
tu¾ilac za ratne zloèine Vladimir Vukèeviæ i predsednik Nacionalnog saveta
za saradnju sa Ha¹kim tribunalom Rasim Ljajiæ su uradili mnogo i nastavljaju
danonoæno da rade.

Sporan je rad naèelnika VBA i BIA.

- U najdemokratskijoj dr¾avi je uvek neko sporan u jednom trenutku. Tu ocenu
nisu dali koordinatori. Oni su jednostavno pratili akcije koje su preduzete.
Radilo se i radi vrlo ozbiljno i vrlo odgovorno. Èuo sam pre izvesnog
vremena jednu od najotrcanijih fraza o Akcionom planu: "Potrebne su nam
akcije, a ne reèi". A ja sam rekao: akcije su upravo i bile i to je u svim
razgovorima istaknuto. Izostao je jo¹ krajnji rezultat. I u ¾ivotu
pojedinca, kao i u ¾ivotu dr¾ava, ne¹to ¹to se ¾eli ne ostvari se u trenutku
koji bismo najvi¹e voleli, jer nikada ne zavisi sve samo od nas.

Vi ste joj rekli: "Vi nama treba da verujete". Kako da vam veruje?

- ©to se vlade tièe, stvar je jednostavna - ovde se radi o èinjenicama i o
jasnoj politièkoj re¹enosti. Mnogo je uraðeno, propisi su menjani, preduzete
su akcije, a ¹to je najva¾nije - nijedna vlada u celom regionu nema takav
rezultat u saradnji sa Ha¹kim tribunalom kao ova vlada Srbije.

Novinar: Biljana Mitrinoviæ

Informativna slu¾ba DSS

<*> Your email settings:
    Individual Email | Traditional