Kako Mr. Ashdawn moze da govori o moralu kada mu je ta rec nepoznata a pojam u
potpunosti stran?

> From:: angelina markovic <[EMAIL PROTECTED]>
> To: "sorabia@yahoogroups.com" <sorabia@yahoogroups.com>, "[EMAIL PROTECTED]"
> <[EMAIL PROTECTED]>
> Subject: [sorabia] BBC Serbian: Pedi Ešdaun o statusu Kosova
> Date: Thu, 22 Feb 2007 14:59:22 +0100

http://www.bbc.co.uk/serbian/news/2007/02/070221_ashdown_intview.shtml

BBC Serbian

Pedi EÅ¡daun o statusu Kosova

*O Å¡irem kontekstu konsultacija srpske i albanske strane u BeÄu, i Å¡irim
implikacijama toka pregovora, BBC je razgovarao sa bivšim visokim
predstavnikom međunarodne zajednice u Bosni i Herecegovini, lordom
Pedijem EÅ¡daunom.*

Drugi povod je bio i to Å¡to se smatra da je Bosna, uz Makedoniju,
najranjivija država u regionu u pogledu eventualnih negativnih posledica
Äinjenja presedana na Kosovu.

*Nezavisnost jedino rešenje*

Uprkos tome, međutim, Pedi Ešdaun je za BBC rekao da smatra da je jedino
rešenje postojeće situacije upravo nezavisno Kosovo, te da nekakva
"trampa" te pokrajine za Republiku Srpsku ne dolazi u obzir pošto je,
prema njegovim reÄima, "Bosna i Hercegovina međunarodno priznata i
etablirana država":

/"Suština svega je, to moram da kažem iako mi nije lako, da je Beograd
izgubio MORALNO pravo da vlada Kosovom na osnovu svega 5% tamošnje
populacije, i time Å¡to je pokrajinu natopio krvlju i isterao kosovske
Albance tokom rata. Ljudi moraju da se suoÄe sa istorijom. Dakle,
Beograd mora da shvati realnost - da je svojim potezima izgubio moralno
i praktiÄno pravo da upravlja Kosovom, a međunarodna zajednica je ta
koja mora da pomogne u rešavanju te situacije."/

*Zakonitost i realnost na terenu*

S obzirom da je lord EÅ¡daun u odgovoru pomenuo moralno pravo, BBC ga je
podsetio da Srbija, uz podršku Rusije, insistira na pravnim argumentima
i svojim pravima suverene i međunarodno priznate države.

On je na to odgovorio ovako:

/"Pravni sistemi su samo izraz onoga što je moguće na terenu. Svi znaju
da Beograd viÅ¡e ne može da vlada Kosovom, pored ostalog i zbog naÄina na
koji je tretirao tamoÅ¡nje Albance, koji Äine 95% populacije pokrajine.
Zato se međunarodna zajednica i nalazi na Kosovu od 1999. godine. Dakle,
zakoni moraju da dostignu realnost na terenu - kao Å¡to je to bio sluÄaj
sa Crnom Gorom i Makedonijom, Äijem se formiranju protivilo nekoliko
država, i kao što se sada događa s Kosovom."/

*Presedani i nasilje*

No, Å¡ta je s drugim presedanom vezanim za eventualnu nezavisnost Kosova
na koji, pored Beograda, upozoravaju i glasovi u Moskvi i drugim
prestonicama - da iza odobravanja nezavisnosti, u stvari, stoji strah od
nasilja kosovskih Albanaca, koji su, po nekim procenama, pošto nisu
uzeti u obzir u Dejtonu 1995. godine, stigli "na radar" međunarodne
zajednice tek posle formiranja i akcija OslobodilaÄke vojske Kosova.

/"Ako stvarno želite da se poigravate s nasiljem, setite se ko je
pokrenuo nasilje, i ko je najviše izgubio u Bosni. Odgovor je - Slobodan
Milošević i Srbija! Pouka je da nasilje nije sredstvo kojim se ostvaruju
ciljevi. Danas postoji samo jedan put napred, i za Srbe i za Albance, a
to nije ponavljanje prošlosti i nasilje, već izradnja efikasnih država,
vladavina prava, zaštita ljudskih prava i uspešna privreda. Obe strane u
BeÄu imaće pregovaraÄke pozicije. Albanci treba da iskoriste veliku
priliku koja im se nudi, ako sve urade kako treba. Srbi, s druge strane,
treba da se suoÄe s proÅ¡lošću. Umesto da ponavlja da je međunarodno
pravo na njegovoj strani, Beograd bi trebalo da se suoÄi s posledicama
vladavine Slobodana Miloševića, koji je i inicirao krizu na Kosovu."/

*'Što lakši gubitak za Srbiju'*

Pedi EÅ¡daun kaže da pogotovo Evropska unija "treba da uÄini sve da
Srbiji uÄini gubitak Kosova Å¡to lakÅ¡im i podnoÅ¡ljivijim" - možda Äak i
iznalaženjem formule prema kojoj Beograd neće biti prinuđen da formalno
potpiše sporazum o nezavisnom Kosovu.

Na kraju, s obzirom na njegovo iskustvo u Sarajevu, BBC je upitao Pedija
Ešdauna o njegovim najvažnijim poukama koje se mogu primeniti u
kontekstu Kosova:

/"Moja poruka kosovskim Albancima je da shvatam šta žele, ali da će to
postići samo ako uspostave vladavinu prava, ponašaju se kao ozbiljna
država, obezbede normalan život kosovskih Srba i održavaju dobre odnose
sa susednim državama. Poruka međunarodnoj zajednici je da je izgradnja
mira posle sukoba dug i mukotrpan proces, koji zahteva strpljivost i
odluÄnost da se posao obavi do kraja",/ rekao je na kraju razgovora za
BBC bivši visoki predstavnik međunarodne zajednice u BiH, lord Pedi Ešdaun.

Messages in this topic (1) Reply (via web post) | Start a new topic
Messages | Files | Photos | Calendar

Change settings via email: Switch delivery to Daily Digest | Switch format to
Traditional

Visit Your Group

Human rights
International human right
Human rights abuses

Yahoo! Mail
You're invited!
Try the all-new
Yahoo! Mail Beta

New business?
Get new customers.
List your web site
in Yahoo! Search.

Yahoo! 360°
Start Today
Get your own
place online

Lycos email has 300 Megabytes of free storage... Get it now at mail.lycosco.uk

Great things are happening at Yahoo! Groups.  See the new email design.
http://us.click.yahoo.com/lOt0.A/hOaOAA/yQLSAA/1dTolB/TM

Yahoo! Groups - Join or create groups, clubs, forums &amp; communities. Links

<*> Your email settings:
    Individual Email | Traditional

<*> To change settings online go to: