Intervju: Tomislav NikoliĆ, zamenik predsednika SRS-a

EU – linija razdvajanja

Blizu smo odluci da kažemo „Nikada u EU”

Boris Tadić bi izbore odmah, pre odluke o statusu Kosmeta. Vojislav Koštunica,
po sistemu „Ja je neću, drugom je ne dam”, voleo bi da izbora ne bude. Ili bi
sačekao da preko Kosmeta oslabi Tadića, kako bi se i Koštunica pojavio sa nekim
kandidatom sa kojim ima šanse da bude drugi na izborima iza kandidata SRS-a. Ne
odgovara mu pobeda bilo radikala, bilo demokrate, a najgore mu je da
istovremeno budu pokrajinski izbori.
Ukratko, to je analiza želja i nadanja političkog vrha Srbije viđena očima
Tomislava Nikolića, zamenika predsednika SRS-a.

Reklo bi se da Koštunica i Tadić imaju dogovor o predsedničkim izborima u
januaru?

- Ali, uslovno, ako zemlja nije u opasnosti. Pošto je zemlja u opasnosti već 17
godina, ta opasnost neće biti manja u januaru nego u decembru u kome je
Koštunica rekao da zbog opasnosti nema izbora. Predviđam da će u decembru, kada
treba raspisati izbore,
Koštunica da govori o opasnosti a Tadić o poštovanju Ustavnog zakona.

U tom slučaju Tadić kaže Koštunici „Ja raspisujem izbore, a ti vidi šta ćeš”?

- Ja to očekujem. Onda se postavlja pitanje da li Koštunica ima bar jedan
period u životu kada reaguje blagovremeno. Da li čeka dva-tri meseca na potez
kojim se ruši vlada ili odmah reaguje.

Očekujete da on raspusti vladu i zatraži opšte izbore?

- Ili traži način da formira neku drugu vladu. Ipak, očekujem raspisivanje
izbora za januar.

Čak i ako ih raspisuje Tadić bez podrške Koštunice, radikali će izaći na te
izbore?

- Pa šanse su 55 odsto prema 45 odsto.

Ili 80 prema 20 odsto?

- Ne branim da imate svoje procene. Ne znam kolika će hajka biti u medijima, da
li će Koštunica da kaže da je izdajnik onaj koji učestvuje u izborima. Naravno,
na opštim izborima bismo učestvovali.

Da utvrdimo gradivo: izbori su u januaru?

- Tadić može da ih raspiše i da se poziva i na Ustavni zakon i da kaže da neće
više da bude predsednik koji nije izabran po novom Ustavu i nije položio
zakletvu po tom Ustavu.

Što je u redu?

- To može da se ispostavi da je u redu, da je rezon ispravan, iako znam da mu
je Koštunica nudio da ostane do kraja sadašnjeg mandata.

Da li biste vi ostali da ste na Tadićevom mestu?

- Naravno da ne bih. Ali ja to ne bih ni ponudio. Pa, ljudi, to se ne nudi.

Vaša i Tadićeva kampanja oko Kosmeta se neće razlikovati?

- Sve što sam govorio i zbog čega su me Tadićevi mediji napadali sve dotle da
izazivam rat, sada prihvataju i Tadić i Koštunica. U kampanji o nezavisnom
Kosovu govorimo skoro isto: ne možemo da sprečimo, nećemo da se složimo, nije
po Ustavu Srbije, niko ne potpisuje. Ali, šta je sledeći korak...

Da li će Nikolić da kaže u kampanji „Ako nam uzmete Kosovo, mi ćemo da
uradimo..”. pa krene da nabraja šta će da uradi?

- Mislim da to nije moguće u kampanji. Svakako da ćete od mene čuti više nego
od Tadića.

Kosmet ne mora da bude ključ vaše kampanje?

- Ključ moje kampanje će biti da Srbiji pokažem da ima samo jedan put. Kada nam
uzmu
Kosovo, moramo da kažemo da sarađujemo samo sa zemljama koje nezavisnost ne
priznaju.

Ali kampanja je pre odluke o nezavisnosti?

- Da, ali to mora da se nagovesti. Da kažemo da neće biti osnova za saradnju sa
Amerikom i EU ako priznaju nezavisnost Kosmeta. Koštunica je stigao do toga da
neće sa NATO-om, a pre godinu su njegovi poslanici u Skupštini Srbije i Crne
Gore glasali da NATO prolazi ovuda kada hoće i kako hoće.
Potpuno sam uveren da će nam EU institucionalno uzeti Kosmet. To onda više nije
organizacija kojoj mi treba da težimo i stremimo. To će biti linija razdvajanja
između Tadića i mene. Blizu sam uverenja da će SRS moći da kaže „nikada” za EU,
kao što je rekao i „nikada” za NATO.
Ali, ako EU prestane da podržava nezavisnost, tvrdim da će imati pouzdanog
partnera u Srbiji.

Da vidimo i šta bi bilo da izbori budu posle odluke o nezavisnom Kosovu?

- Pa već toliko pričam o tom danu posle. Tog dana ću da izvedem građane na
ulice. Wihov bes će se okrenuti protiv onih koji su krivi što je Kosovo
nezavisno. Očekujem da se tom protestu priključe svi političari. Tada je bes
naroda okrenut protiv onih koji su proglasili i prihvatili nezavisnost. Ako su
svi političari tu, ako kažu – povlačimo ambasadore iz zemalja koje su priznale
nezavisnost, naš imperativ nisu NATO i EU... I onda idemo na izbore, a Kosovo
nije kamen spoticanja. Niti će Tadić meni da kaže izgubili ste Kosovo 1999,
niti ja njemu da ga je izgubio 2001. godine.

Kakav je odnos u trouglu Nikolić-Tadić-Koštunica?

- Ako je Koštunica ikada bio na raskrsnici na kojoj je morao da odluči kuda će,
onda će to biti za deset-petnaest dana. Tada ćemo znati sve.

Procentualno, šta mu više odgovara, predsednik Nikolić ili predsednik Tadić?

- Zavisi šta hoće od života. Nestabilnu vladu, da guta ili on ili njegov
partner...

Pa i sa vama bi tek onoliko gutao, vi biste kolo vodili, ne bi on?

- Šta znači da mi vodimo ako ćemo svi iz jednog bloka biti u jednoj stranci, a
iz drugog bloka u drugoj.

Palo vam je na pamet da ponudite Tadiću da pravite vladu?

- Pa ne mogu, objektivno. Da mu kažem, neću u NATO, neću u EU. Sve liči da je
takav dogovor moguć sa Koštunicom, ali on ide sa Tadićem. Znači, Koštunica mora
da se profiliše. Tadić i radikali su se profilisali. Ostaje Koštunica. I biće
haosa u zemlji dok se Koštunica ne profiliše.

Dragan Bujošević

http://www.nin.co.yu/pages/article.php?id=34845