AKADEMIK PROF. DR ALEKSA BUHA: KO SE PLAŠI OBELODANJIVANJA SPORAZUMA KARADŽIĆ-
HOLBRUK

Hoćemo li tokom suđenja nekadašnjem ratnom lideru bosanskih Srba saznati mnogo
više o (ne)mešanju Zapada u građanski rat na području bivše Jugoslavije,
međunarodnoj trgovini na tuđem bojnom polju, raznim dilovima najjače svetske
sile sa osobom optuženom za ratne zločine, ili će se pak proces nekad
najtraženijem čoveku na planeti pretvoriti u još jedan haški cirkus?
Da li je hapšenje dr Radovana Karadžića trijumf međunarodne zajednice i nove
vlade u Beogradu, hoće li ono pokazati i ružniju stranu srpske prošlosti i
ružnija lica svetskih moćnika ili se pak njegovo hapšenje i odvođenje pred
Haški tribunal smatra činom veleizdaje, samo su neka od pitanja koja smo
postavili prof. dr Aleksi Buhi, jednom od najbližih političkih saradnika dr
Karadžića, svojevremeno ministru inostranih poslova RS.
- Rekao bih da je hapšenje dr Radovana Karadžića prije svega trijumf
međunarodne zajednice. Što se tiče srpske vlade ona se odavno ne pojavljuje kao
vlast suverene i nezavisne države. Nije se moglo očekivati da će se bolje
ponijeti ni u slučaju dr Karadžića, ali je bilo logično i ljudski. Da su se
samo strpjeli do kraja ove godine ovo suđenje ne bi se sprovodilo pred Haškim
tribunalom o kome smo se toliko puta osvjedočili - crno na bijelo - da je to
politički sud gdje međunarodni činioci, prije svega SAD i neke zemlje EU,
prebacuju svoje nedaće i zabašuruju svoje očevidne krivice - preko leđa srpskog
naroda.

Sarajevo daleko od srca

• Aleksa Buha rođen je 1939. u Ribarima, opština Gacko, završio je Filozofski
fakultet u Sarajevu, Odsek filozofija i germanistika, a danas je redovni
profesor na Filozofskom fakultetu u Banjaluci. Živi sa porodicom u Beogradu, a
iz ratnog Sarajeva nije uspeo da spase nijednu fotografiju, nijedan svoj rad,
nijednu uspomenu.
• Bio je jedan od osnivača SDS-a, obnovitelj SKD "Prosvjeta", član Senata RS i
učesnik u dejtonskim pregovorima. Odlikovan je Ordenom Nemanjića i Ordenom
NJegoša I reda. Poslednji put video se uživo sa dr Karadžićem 1997. godine.
• Objavio je više studija, rasprava i šest knjiga. Dela "Argumenti za Republiku
Srpsku" i "Srpska u kontekstu" objavljena su 1996. i 2008. godine.

Sredstva se ne biraju
• Da li je opravdan strah dr Karadžića za vlastiti život?
- Naravno da je opravdan i s obzirom na dosadašnje mnogobrojne srpske smrti u
Hagu i na dosadašnju istoriju odnosa dr Karadžića sa predstavnicima SAD. Ko
smije, pitam vas, tvrditi da su se, na primjer Holbruk i Olbrajtova obavezali
da dr Karadžić neće biti optužen u Hagu samo ako se povuče sa svojih funkcija,
iz javnog života i RS i nestane? A kada je već sa raznih strana potvrđeno da je
takav sporazum i postojao, onda se ne preza od bilo kakvog sredstva da se to
zataška.

Sforovci okretali glave

• Da li je dr Karadžić i posle povlačenja sa javnih funkcija ipak rukovodio
strankom "iz senke"?
- Ne znam da li je to tačno, jer sam se ja povukao polovinom 1998. godine iz
politike, ali iz štampe saznajem da takve tvrdnje dolaze sa američke strane
koja izjavljuje da iz 2000. godine postoje "njegovi presretnuti telefonski
razgovori sa funkcionerima SDS-a ". Ali znam da su sforovci javno viđali dr
Karadžića na Palama tokom 1996. i 1997. godine i pravili se da ga ne vide!
Zašto?

• Bili ste aktivni sudionik postizanja sporazuma između dr Karadžića i
američkog diplomate Holbruka?
- Da, ja sam jedan od učesnika završnog sastanka održanog u Beogradu u noći
između 18. i 19. jula 1996. godine. Riječ je o tekstu demisije dr Karadžića sa
svih funkcija i obavezivanja da će se zauvijek povući iz javnosti. Taj dokument
su tvrdim, pored dr Radovana Karadžića, potpisali kao svjedoci Slobodan
Milošević, Milan Milutinović, Momčilo Krajišnik, Biljana Plavšić i ja. Ovo je u
stvari bio završni čin dogovora da Karadžića poslije demisije Hag više neće
juriti. Istina, ovih riječi nema u tom dokumentu, ali kao što se na početku
razgovora pošlo od te premise, tako je Holbruk nakon što je dobio tekst, meni
lično posvjedočio da je poslije ovog sporazuma Hag prošlost za Karadžića. Ja
sam na kraju, naime, upitao: "A na čemu smo sada?", na šta mi je Holbruk mašući
papirom rekao na francuskom: "Za Karadžića je Haški tribunal prošlost". Nadam
se da Holbruk sada neće demantovati čak i to da zna francuski jezik!

Ne kao diktator

• Kakav ste stekli utisak o dr Karadžiću tokom vaše osmogodišnje saradnje, da
li je kako to neki tvrde bio "diktator"?
- Dr Karadžić je u julu '90. godine bio bukvalno gurnut na funkciju šefa SDS-a
i nevoljno je na svoja pleća primio ovaj posao. Niko od ljudi koji su se našli
na čelu srpskog naroda nije imao prethodno političko iskustvo. Karadžić takođe
ne! Međutim, ispostavilo se da su ljudi koji su mu ukazali povjerenje bili u
pravu. On je iz mjeseca u mjesec ulazio u poslove i ubrzo veoma kompetentno i
uvjerljivo počeo da istupa kao lider srpskog naroda u BiH. Pokazalo se da je
imao najrjeđi talenat - onaj državnički. Sve svoje saradnike dr Karadžić je
strpljivo uvažavao. Ne znam da je ikada nekome nametnuo ovo ili ono rješenje. O
tome svjedoče posebno skupštinska zasjedanja na kojima se o presudnim stvarima
vodila rasprava satima, a odluka je bivala na kraju iz glave čitavog naroda.

• Ko je pisao, odnosno sastavljao tekst sporazuma?
- U pisanju teksta učestvovao sam i ja, a potom je faksom slat na Pale više
puta sve dok se dr Karadžić i tim njegovih saradnika nisu složili oko svake
formulacije sporazuma, da ne kažem riječi. Šef DB-a Jovica Stanišić je konačnu
verziju teksta odnio na Pale i ubrzo se vratio u Beograd sa potpisom dr
Karadžića.

• Smatrate li danas da je tom dokumentu ipak nedostajao u pismenoj formi i onaj
deo obavezivanja Amerike da dr Karadžić neće biti procesuiran pred Tribunalom?
- Znali smo mi i tada da bi to trebalo staviti na papir, ali su Holbruk i
Milošević smatrali da taj deo mora izostati iz sporazuma baš zbog javnosti
kojoj je prezentiran već sutradan, 20. jula 1996. godine.

Ratni zločin u Srebrenici

• Kako komentarišete optužbe da je srpska strana počinila genocid u poslednjem
ratu?
- Ovakve optužbe valjalo bi staviti u duži istorijski kontekst. Srbi nemaju
razloga da ne potegnu tu problematiku barem za posljednjih 200 godina. Tada bi
se ispostavilo da je genocid u više navrata vršen nad Srbima. U BiH od polovine
19. stoljeća, počev sa bunama protiv otomanske vlasti preko Hercegovačkog
ustanka 1875-1878. godine, tokom Prvog svjetskog rata , tokom Drugog svjetskog
rata pa do ovog posljednjeg koji je trajao od 1992 do 1995. godine, ne prestaje
ubijanje Srba. U svim tim genocidnim radnjama učestvovala je izdašno i
muslimanska, danas bošnjačka strana, bilo u sastavu turskih, austrougarskih
vojnih snaga ili pak u sastavu Nezavisne države Hrvatske.

• Šta kažete za 7.000 srebreničkih žrtava?
- Ratnom zločinu u Srebrenici nad Muslimanima vremenski prethodi muslimanski
zločin nad Srbima na istom tom području. Istraživanja su pokazala da Srbi iz
okoline Srebrenice po broju žrtava ne zaostaju iza broja muslimanskih žrtava.
Mislim da bi trebalo napraviti konačan bilans svih tih žrtava, dakle, srpskih,
muslimanskih i hrvatskih, barem u posljednja dva vijeka pa se onda suočiti,
svako za svoj dio, sa svojom slikom. Ispostavilo bi se da smo se u tom dugom
periodu stalno uzajamno istrebljivali. Isto tako, ispostavilo bi se da je broj
srpskih žrtava neuporedivo veći od muslimanskih i hrvatskih. I bilo bi onda
normalno da se stavi tačka i na pomisao o zajedničkom životu, a kamoli da se
"čista obraza" traži da se ukine Republika Srpska. Niko ne bi smio ni pomisliti
da ponovo zagazimo u nesreću, valjda je svakome takvih nesreća dosta.

Tri tajna sporazuma
• Da li je tačno da su u stvari postojala tri tajna sporazuma sa dr Karadžićem?
- Govori se da prvi dogovor između Karadžića i Holbruka datira čak iz oktobra
'95, znači prije Dejtona, a za njega se vezuje i ponuđena suma od 600.000
dolara. O tome lično ništa ne znam. I treći, iz maja '97, kada je Biljana
Plavšić, tadašnja predsjednica RS, došla iz Banjaluke na Pale i prenijela nam
njen dogovor sa Olbrajtovom u "četiri oka": da Karadžić treba da nestane iz RS,
a Hag ga neće juriti. Po mom mišljenju, ovaj treći sporazum je potvrda dogovora
iz 1996. sa Holbrukom, samo što je ovoga puta došao sa višeg nivoa.

• Kako objašnjavate držanje predstavnika Amerike, ipak radi se o obećanjima
velike i specifične težine koja se ne bi mogla zasnivati samo na nameri da se
neko prevari?
- Vjerujem da su Amerikanci znali sve činjenice u vezi sa ratnim zbivanjima,
ali i onim prijeratnim, i da su na bazi tih podataka i povlačili poteze. Pošto
sa tim činjenicama nisu htjeli da izađu u javnost pribjegli su praksi prećutnog
ispravljanja njihovih pristrasnih ocjena o držanju srpske strane tokom rata.

• Da li negde još postoji original i kopije ovog sporazuma?
- U Tužilaštvu za ratne zločine u Beogradu, gdje sam bio pozvan prije godinu
dana, pokazali su mi kopiju ovog sporazuma sa potpisima. Ne znam da li je to
bila kopija iz Holbrukove knjige ili sa neke druge strane!

• Zašto sada Holbruk laže Hag, Ameriku i celi svet?
- Mogu samo da nagađam. Radi se o vrlo ambicioznom, narcisoidnom i oholom
čovjeku, kako sam ga ja vidio, i čovjeku kome je stalno bila mala funkcija koju
je obavljao. Možda je na to imao pravo, kada se njegove sposobnosti uporede sa
sposobnostima ljudi koji su bili na višim položajima. Htio je da pokaže koliko
je vješt i pametan što je demonstrirao prema nama Srbima, a ako mu nešto ne
pođe za rukom zauzimao je stav: ko smo to mi da nas on u svoj američkoj
oholosti ne nazove lažovima!

Nova slika o Srbima
• Da li će se možda u Hagu otkriti i neki dosad nepoznati detalji?
- Srbi su u posljednjih 20 godina toliko naruženi sa svih strana da je nemoguće
i zamisliti da bi se toj rugobnoj slici moglo pridodati išta značajnije.
Naprotiv, mislim da će dosta elemenata iz te i takve slike na suđenju dr
Karadžiću biti opovrgnuto.

• Hoće li se suđenje dr Karadžiću pretvoriti u suđenje Republici Srpskoj?
- Upravo smo svjedoci takvih zahtjeva iza kojih stoje bošnjački funkcioneri, i
oni u vlasti i u opoziciji. Odavno je u upotrebi sintagma da je RS "genocidna
tvorevina" a zaboravlja se namjerno da je Srpska stvorena neposrednim
izjašnjavanjem srpskog naroda i skupštine toga naroda prije izbijanja rata.
Takođe se ignoriše da je i međunarodna zajednica u liku svojih predstavnika od
druge polovine '91. najavljivala pravo tri naroda u BiH da sami odluče o svojoj
budućoj državnoj sudbini. Kutiljerov plan iz marta '92, a on je plan
međunarodne zajednice, predviđao je stvaranje tri nacionalne republike. Znamo i
to da je Alija Izetbegović najprije prihvatio, a potom odbio taj plan, što je u
velikoj mjeri dovelo do rata u BiH. A što se tiče srpskog naroda, on je u tom
ratu branio Republiku Srpsku.

http://www.srpskadijaspora.info/vest.asp?id=10411