http://www.novosti.rs/code/navigate.php?Id=3&status=jedna&vest=139592

Najstrašniji dan mog života

Milena Marković, 08.03.2009 20:28:57

Treći maj, najstrašniji dan mog života - ubeležio je, ovo, u svoj
dnevnik kanadski general Luis Mekenzi, prvi komandant međunarodnih snaga
u Bosni, opisujući napad na kolonu JNA u Dobrovoljačkoj ulici u
Sarajevu, u proleće 1992. godine.
U dnevničkim beleškama, koje je, kasnije, objavio u knjizi „Mirovnjak“,
on svedoči o hladnokrvnom masakriranju vojnika u transporterima,
kidnapovanima oko 200 iz kolone. Ovaj visoki kanadski oficir tvrdi i
kako je bošnjačka strana, napadajući kolonu koja je mirno napuštala
grad, pogazila obećanje da će vojnicima garantovati siguran prolaz.
Mekenzi je do detalja opisao kako ga je bošnjačka strana prevarila i
zašto nije bio u stanju da spreči napad.

Generala Mekenzija, koji danas živi u Kanadi, pozvali smo da za
„Novosti“ odgovori, najpre, kako sa ove vremenske distance gleda na
tragičan događaj u Dobrovoljačkoj ulici u Sarajevu.

- Ništa nije osvetljeno, u proteklih 17 godina, da bi promenilo moju
verziju, onako kako sam to opisao u „Mirovnjaku“ - odgovorio je.

* Da li su mirovne snage u Bosni, čiji ste komandant bili, mogle da
učine više da spreče napad na vojnike?

- Vojnici i oficiri Ujedinjenih nacija nisu bili ni adekvatno naoružani,
niti ih
je bilo dovoljno da mogu da zaustave bilo koji napad. Ipak, naša
intervencija je spasila izvestan broj života srpskih vojnika. Obavestio
sam sve, pa čak i bosanskog predsednika Aliju Izetbegovića, da konvoju
mogu da pružim samo pratnju, ali ne i zaštitu. On me je uveravao da će
garantovati bezbednost konvoja kroz teritoriju koju su već zauzele
njegove snage. Rekao mi je doslovno: „Generale Mekenzi, imate moju reč i
reč našeg vojnog komandanta“.

* Ipak su vas prevarili, jeste li ikada pouzdano saznali ko je naredio
napad na kolonu?

- Potpredsednik Ganić je u intervjuima ukazao da ništa nije znao o
evakuaciji vojske, koja je „selila čitave barake“. Govorio je da je u
konvoju trebalo da bude samo nekoliko vozila. U stvari, on je bio u
našem (UN) štabu, u zgradi PTT, kada sam sve izveštaje slao generalu
Morionu. On mora da je bio svestan svega i da je znao.

* Kako biste se danas postavili, da se kojim slučajem nađete u istoj
situaciji, na istoj dužnosti?
- Učinio bih isto, u interesu zaštite ljudi i smirivanja situacije.

* Vaše svedočenje o Dobrovoljačkoj, naišlo je na nerazumevanje
bošnjačkih vlasti u Sarajevu. Jeste li zbog toga imali problema?

- Moje svedočenje o Dobrovoljačkoj samo je osnažilo animozitet
bošnjačkih vlasti prema meni. U to vreme na mene su bili ljuti i
bošnjački Srbi, zaključili su da nismo obezbedili konvoj kako treba.
Kažem vam: bilo je jasno da je sa šačicom slabo naoružanih mirovnjaka
koji su imali tek nekoliko šaržera municije, bilo je nemoguće zaštititi ih.

* Očekujete li možda poziv iz Beograda da budete svedok u postupku
Dobrovoljačka. Ukoliko do takvog poziva dođe, da li ćete se odazvati?

- Ukoliko do toga dođe, morao bih da potražim pravni savet, kao o svemu
što je povezano sa mojim boravkom u Sarajevu.

SRPSKI PLAĆENIK
Zbog objektivnog izveštavanja o početku sukoba u Sarajevu, bošnjačka
strana je generalu Mekenziju pripisala da je „srpski plaćenik“. Njegovo
ime preformulisali su u onaj „Mekenzović“, a pokušali su i da optuže da
je učestvovao u silovanju bošnjačkih žena. Ali, sve se završilo na
lažnim svedočenjima, koja su se proturala kroz medije.

Одговори путем е-поште