Greg Miler, autor teksta u LA Tajmsu o kontaktima Jovice Stanišića i Centralne
obaveštajne agencije, govori za Danas o svojim izvorima i saznanjima

Stanišić nije bio američki agent

Niko iz CIA nije negirao moje informacije, a mnogi su me kontaktirali * Bio sam
i u Srbiji, gde sam video poverljive dokumente srpskih službi * CIA poslala
Haškom tribunalu papire koji potvrđuju kontakte s bivšim šefom DB-a, ali efekat
na presudu neće biti veliki

AUTOR: SLOBODAN PENEZIĆ

Vašington - U originalnom članku koji sam napisao o kontaktima bivšeg šefa
srpskog DB-a Jovice Stanišića sa službenicima CIA nigde nisam naveo da je on
bio njihov agent ili da je bio na njihovom platnom spisku, niti da je
učestvovao u bilo kakvim operacijama koje je finansirala CIA.

Nisam siguran koliko je moj članak ispravno preveden i interpretiran u Srbiji.
Ono što sam saznao i napisao jeste da je Stanišić imao mnoštvo sastanaka sa
zaposlenima u CIA, koji su uvideli da je on jedna od retkih osoba iz
Miloševićevog okruženja koje su mogle da utiču na njega, a koje su želele da
razgovaraju sa američkom stranom i pokušaju da izbalansiraju odnos između
Miloševića i SAD - ističe u razgovoru za Danas Greg Miler, novinar LA Tajmsa,
koji je u ovom listu nedavno objavio tekst o vezama između američke Centralne
obaveštajne agencije i Jovice Stanišića, nekadašnjeg načelnika Službe državne
bezbednosti Srbije.

Milerov tekst izazvao je mnoštvo reakcija u Srbiji i zemljama u okruženju, ali
i u SAD. Mogući uticaj ovih informacija na aktuelno suđenje Stanišiću pred
Haškim tribunalom, ali i eventualno postojanje veza između Slobodana Miloševića
i CIA devedesetih godina, samo su neka od mnogih pitanja koja su inicirana
Milerovim tekstom. On, međutim, naglašava da prema njegovim saznanjima ne
postoji nikakva mogućnost da je i sam Milošević bio u bilo kakvim kontaktima sa
CIA.

- Moji izvori su mi preneli da je Milošević bio doživljavan kao osoba na koju
se nije moglo uticati, za razliku od Stanišića koji je nakon brojnih razgovora
sa službenicima CIA pokušavao da utiče na Miloševića kako bi se poboljšali
odnosi između njega i SAD i sprečile negativne posledice njegovih kasnijih
poteza - objašnjava Miler.

Sagovornik Danasa takođe uverava da je apsolutno siguran u pouzdanost i
istinitost izvora i informacija koje je naveo u svom tekstu.

- Stoprocentno sam uveren u istinitost i tačnost navedenih saznanja.
Informacije koje sam saopštio rezultat su mojih višegodišnjih kontakata i
poznanstava koje imam sa zaposlenima u CIA. Nakon objavljivanja ovog teksta
niko iz CIA nije negirao moje informacije, a mnogi su me kontaktirali. Nakon
razgovora sa ljudima iz CIA, bio sam i u Srbiji i imao priliku da vidim i
poverljiva dokumenta koje srpske službe imaju o Jovici Stanišiću, ali svoje
izvore u Beogradu zaista ne mogu da otkrijem. Takođe nemam ni najmanju sumnju u
istinitost toga da su nadležne službe CIA poslale direktno u Hag poverljiva
dokumenta koja potvrđuju Stanišićeve kontakte sa njihovim službenicima tokom
devedesetih godina. Što se tiče priča koje najavljuju mogućnost da bi se neko
od zaposlenih u CIA mogao naći u ulozi Stanišićevih svedoka odbrane, ja ne
raspolažem takvim informacija - kaže Miler.

Greg Miler je trenutno dopisnik LA Tajmsa iz Vašingtona, a njegovi kontakti sa
zaposlenima u CIA su posledica njegovog višegodišnjeg praćenja rada ove
agencije. On navodi da su ga nakon objavljivanja ovog teksta kontaktirali mnogi
koji su želeli da ispitaju verodostojnost navedenih informacija, od novinara iz
Srbije pa do zaposlenih u CIA. On, ipak, ne veruje da bi njegova priča mogla
značajnije da utiče na suđenje Jovici Stanišiću pred Haškim tibunalom.

- Ja do sada nisam pisao o temama koje se tiču dešavanja na prostoru bivše
Jugoslavije. U razgovoru s ljudima iz CIA koji su bili zaduženi za Balkan
proteklih godina, došao sam do informacija koje su me zainteresovale da
istražim ovaj slučaj i objavim ovu priču. Dok sam radio na ovoj temi, bio sam u
svakodnevnom kontaktu i s ljudima koji su bliski Stanišiću. Misilm da efekat
ove priče na suđenje u Hagu ipak neće biti veliki. Moguće je jedino da sudije
ove informacije dožive kao nekakav „balans“ u njegovoj biografiji, ali oni
sigurno neće zaboraviti na optužbe koje postoje protiv njega - zaključuje Greg
Miler.

Čudna reakcija srpske javnosti

Greg Miler ističe i da je iz razgovora s ljudima bliskim Jovici Stanišiću
stekao utisak da on ne očekuje da će biti osuđen i da je siguran da nije ništa
negativno učinio. On, međutim, ističe i da mu se mnoštvo poteza u vezi sa
Stanišićevim hapšenjem i suđenjem u Hagu čine nejasnim. „Ono što mene najviše
intrigira jeste činjenica da se njemu sudi zbog dešavanja iz devedesetih, a
uhapšen je nekoliko godina nakon pada Miloševića, posle ubistva Zorana Đinđića,
zbog sasvim drugih optužbi, pa je potom prosleđen u Hag zbog optužbi za
događaje za vreme rata u Bosni. Interesuje me zašto nije uhapšen i izručen Hagu
kada i Milošević? Da li zato što nije bilo dovoljno dokaza da je Stanišić
izdavao pojedine naredbe? Pokušao sam da razgovaram s Karlom del Ponte, ali mi
ona nije dala odgovor na ovo pitanje. Poznate su mi i navodne priče da je Del
Ponteova videla Stanišića kao ključnog svedoka optužbe u Miloševićevom suđenju.
Možda je i zbog toga, na ovaj način, vršen pritisak na njega. Malo me čudi i
reakcija srpske javnosti koja, koliko čujem, sada ima još negativniji stav
prema Stanišiću. Podatak da je on bio raspoložen da razgovara sa Zapadom, utiče
na Miloševića i spreči negativne efekte njegovih odluka da bi trebalo biti
doživljen pozitivno“, smatra Miler.

http://www.danas.rs/vesti/politika/stanisic_nije_bio_americki_agent.56.html?news_id=155394