www.vesti.de

DR LEONID IVA©OV, GENERAL-PUKOVNIK U PENZIJI

ÈERNOMIRDIN IZDAO I RUSIJU I SRBIJU

. U pregovorima za okonèanje NATO bombardovanja Èernomirdin je ignorisao
instrukcije Moskve i priklonio se Amerikancima verujuæi da æe mu oni pomoæi
da nasledi Jeljcina, tvrdi Iva¹ov

General-pukovnik u penziji Leonid Iva¹ov, doktor istorijskih nauka i
potpredsednik Akademije geopolitièkih nauka, bio je od 1996. do 2001. godine
naèelnik Glavne uprave za meðunarodnu vojnu saradnju Ministarstva odbrane
Rusije. U tom svojstvu, bio je i èlan ruske delegacije predvoðene premijerom
Viktorom Èernomirdinom, koja je zajedno sa Martijem Ahtisarijem poku¹avala
krajem maja i poèetkom juna 1999. godine, da u pregovorima sa èelnicima NATO
pronaðe prihvatljivo re¹enje za okonèanje bombardovanja Jugoslavije i
konflikta na Kosovu. Iva¹ov je uèestvovao i u svim konsultacijama i
pregovorima sa amerièkim kolegama o vojnim detaljima mirovnog sporazuma.

. Pro¹lo je deset godina od NATO bombardovanja SRJ. Kako ocenjujete
rezultat?
- Rezolucija 1244 ispunjena je samo u korist Albanaca, dok su srpski
interesi potpuno ignorisani. Posle toliko vremena vidimo da je ovo
produ¾etak agresije. NATO vr¹i moæan pritisak na srpsku vladu kako bi uvukla
srpski narod u ovu banditsku organizaciju.

Pomogli koliko smo mogli

. Za¹to Srbija nije dobila obeæani odbrambeni raketni sistem S300?
- Bio je to veoma kratak period kada se Srbija nalazila van embarga, od 11.
februara 1998. godine do poèetka februara 1999. Ruska vlada je tada tra¾ila
da Srbija plati bar deo finansijskih tro¹kova, jer je i sama bila u te¹kom
finansijskom polo¾aju. Ali, dok su trajali pregovori taj period je
pro¹ao...Mi vojnici i generali smo pomagali na¹im srpskim kolegama koliko je
to bilo moguæe. Ali, da je rat trajao jo¹ dve nedelje, situacija bi se
verovatno promenila.

. Znate li sudbinu ostataka amerièkog bombardera F117A? Navodno su motor i
jo¹ neki delovi transportovani u Rusiju?
- Verovatno je to istina, mi moramo da prouèavamo tehnike na¹eg
neprijatelja.

. Srpski generali koji su branili Kosovo osuðeni su u Hagu za zloèinski
poduhvat.
- To je amnestija za NATO koji je bombardovao Srbiju i koji æe bombardovati
druge nezavisne dr¾ave. Ha¹ki tribunal je pokazao da je NATO generalima i
politièarima sve dozvoljeno. Srpski generali i moj dobar prijatelj Dragoljub
Ojdaniæ optu¾eni su za to ¹to su se suprotstavili agresiji i branili svoju
otad¾binu.

. Bili ste èlan delegacije koju je vodio biv¹i ruski premijer Viktor
Èernomirdin u pregovorima o prekidu bombardovanja i re¹enju krize na Kosovu.
Mnogi misle da je zvanièna Moskva tada izdala Srbiju?
- Ruska vojna delegacija je, kao i Srbija, prevarena. Èernomirdin je
neoèekivano promenio svoje pona¹anje i odustao od pozicije Rusije.
Insistirao sam da se pregovori prekinu i zatra¾io da se vratimo u Moskvu,
jer Èernomirdin nije ispunio uputstva predsednika Jeljcina. To je bio
dogovor izmeðu Amerikanaca, Ahtisarija i Èernomirdina. Dok je Ahtisari igrao
samo pasivnu ulogu, Èernomirdin je vodio glavnu reè. On je izneverio
interese srpskog naroda, ali i ruske dr¾avne interese.

Zabranjen susret sa Ojdaniæem

- Mnogi ne znaju da sam u Hagu trebao da budem svedok odbrane i generalu
Ojdaniæu. Kada sam stigao u Hag da svedoèim u procesu protiv Slobodana
Milo¹eviæa, tra¾io sam da vidim Ojdaniæa. Meðutim, u Tribunalu su mi
saop¹tili da je general bolestan i da ne mo¾e da me primi. Meðutim, kasnije,
na sahrani gospodina Milo¹eviæa, Ojdaniæ mi je rekao da me je tada èekao u
Hagu, ali su njemu rekli da ja ne ¾elim da se vidim sa njim, podseæa Iva¹ov.

. Na koji naèin je izneverio?
- U poèetku je ispoljavao odreðenu principijelnost i po¹tovao sve
instrukcije koje smo dobili od Ministarstva odbrane, Ministarstva inostranih
poslova i predsednika Jeljcina. A onda su on i njegovo blisko okru¾enje
poèeli da koriguju dogovorene stavove. O tome sam odmah obavestio Moskvu.
Jeljcin je tim povodom uputio telegram Èernomirdinu i tra¾io da se njegove
instrukcije strogo po¹tuju. Meðutim, Èernomirdin se nije na to osvrtao.

. Kako je smeo da ignori¹e predsednika Rusije?
- Èernomirdin je gajio nadu da æe uz amerièku pomoæ naslediti Borisa
Jeljcina. Zbog toga je i mogao da izda i Srbiju i Rusiju.

. Znaèi, smatrate Èernomirdina izdajicom?
- Smatram ga izdajicom, jer nije smeo da prevari interese svoje dr¾ave i
interese prijatelja. On se priklonio Amerikancima i Ahtisariju, koji su
napali Srbiju, a to se ne opra¹ta. Rusija je mogla da istupi iz pregovora i
da se suprotstavi amerièkim stavovima, ali nije to uèinila. Nismo uradili
ono ¹to smo bili du¾ni da uradimo. Rusija nije iskoristila svoje legitimno
pravo u sistemu meðunarodnih odnosa.

. Javnost malo zna na koji naèin se tokom NATO bombardovanja ogledala vojna
pomoæ Rusije?
- Pomoæ je bila politièka, moralna i vojno-tehnièka. Osim toga smo odr¾avali
konsultacije, odnosno ruski specijalisti su pomagali i obuèavali na¹e srpske
kolege. Istina je, da je srpskim oru¾anim snagama bila potrebna pomoæ i to
tehnièke prirode. Meðutim, ja ovde govorim pre svega o politièkoj podr¹ci i
diplomatskim naporima, i na tom polju je, po mom mi¹ljenju, Rusija mogla da
uèini znatno vi¹e.

Milena ©ÆEPANOVIÆ

<*> Your email settings:
    Individual Email | Traditional