  From: angelina markovic
  To: sorabia@yahoogroups.com
  Sent: Sunday, May 31, 2009 5:40 AM
  Subject: Re: [sorabia] Glagol TREBATI se NE menja!

  Dusane,
  sigurna sam da i kod mene ima mnogo shj tragova, kako i ne bi kada sam
  najveci deo zivota provela u SHJi (ili ce biti SHJji)... ipak, to sa
  glagolom trebati jedna je od pocetnickih gresaka. Na zalost, kako se ova
  nasa civilizacija primitivizuje pod vidom globalizacije,
  demokratizacije... to sve vise neknjizevnih oblika prodire i tamo gde im
  ne bi trebalo da bude mesta.

  Mozda sam u ranoj mladosti (16-19) i bila (SHJ) jezicki purista, sada to
  nisam. Dopustam da zapadna varijanta srpskog jezika bastini sve ono sto
  joj je pravilno. Stavise, smatram da je ijekavica daleko primerenija
  poeziji, no ekavica...

  A, oko poredjenja prid. pravilan potpuno se slazem, sem ako se
  superlativ ne koristi umesto hiperbole.... i vise u kolokvijalnoj
  upotrebi...;))

  Svako dobro,
  angelina

  Dusan Vukotic wrote:
  > Ipak, mislim da je to preterivanje u nekakvom nepotrebnom i samonametnutom
"purizmu", pošto je jasno da postoje situacije u kojima bi promena glagola
trebati morala biti dopuštena. Već sam rekao da pridev "potreban" ne može u
potpunosti da zameni "hitnost" glagola "trebati". Uporedimo promene glagola
"upotrebiti", koji je izveden od glagola "trebati" (sl. potreba, trebanje), uz
dodatak prefiksa po-/upo-; ili glagola "trebovati" (trebujem; potreba, arh. u
CG potrebujem). No dobro, uvedeno je takvo pravilo (da je trebati bezlično kada
se nalazi u rečenici s nekim drugim glagolom) i ono nam je sada "normalno" i
"logično". Dakle, mogu da "upotrebim" ili "trebujem" ali nikako ne mogu da
"trebam"? Zašto? Zato što je to nekim učenim glavama tako palo na pamet? Meni
daleko prirodnije zvuči kada čovek jednostavno/kratko kaže "trebaš mi" ili
"trebam te" nego kada to komplikuje u stilu "ti si mi potrebna" ili "potreban
si mi". Reč "potreban" zvuči prilično utilitarno (ili više esnafski), dok je
"trebati" (trebam te) veoma intimno, prisno i toplo. Zapravo, kada se na
srpskom kaže "trebam te", to ustvari znači "volim te"; kada se kaže "trebaš
mi", to znači da ti je potrebna nekakva trenutna pomoć; a kad neko kaže
"potreban si mi", tada bi na takav uopšten iskaz moglo da usledi logično
pitanje: "a zašto (ili za šta) sam ti potreban?"

  > A Klajna sam pomenuo tek usput. Iako se slažem s njegovim viđenjem glagola
"trebati", ima dosta stvari u kojima se ne bih s njim složio. Na primer,
smatram da je upotreba i gradacija prideva "pravilan" (pravilnije!) nedopustiva
u nauci (pogotovo u jezičkoj). U istoj knjizi o "nedoumicama" Klajn često
govori kako su dva iskaza "pravilna" ali jedan od njih je ipak "pravilniji",
što je logička besmislica; jer ako je nešto "pravilno" ono nikakako ne može
biti ni manje ni više pravilno (tj. pravilnije) od nečega što je takođe
"pravilno".

> [...]
  >
  > oblike (nedopustive, jer bi se u tom slucaju morala traziti ijekavica).
  >

  > A, i primeri su mu losi, jer u Srbiji tako niko nije govorio pre shj
  >
  > nagodbe: Skole je trebalo da traze... a tako se i kaze. (Pogledaj kod
  >
  > Stojanovica pravila kongruencije, ima izuzetaka od obaveznog slaganja...
  >
  > toga nema u zapadnoj varijanti. Moze i Tvoj zavrsni primer.... )
  >

  > Ukratko, Klajn je BIO autoritet (za shj), za romanske jezike i danas
  >
  > jeste. Neuporediv je, medjutim, na zalost pocivsi, Egon Fekete (za
  >
  > neverovati je da covek toliko moze da se poistoveti sa jezikom koji mu

koristi zajedno s nekim drugim glagolom ("treba da učim", "trebalo je da znam")
Ako nema drugog glagola, trebati se može menjati normalno ("trebao mi je njegov
bicikl", "što vam je trebao taj problem"). Na primer, kako da čovek drugačije
kaže jedno najobičnije Trebaš mi? Eventualno, Potreban si mi, ali vidimo da
nije isto kada ti neko trenutno (urgentno) treba i kada ti je neko
(potencijalno) potreban.

administrativnom stilu: Škole su trebalo da dostave popunjene tabele. Rečenicu
valja rekonstruisati tako da počne sa Trebalo je da škole ... ili Škole su
trebale da...

<http://www.politika.rs/rubrike/Politika/Tadic-Srbiji-ne-trebaju-prevremeni-izbori.sr.html>